OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 7 van 154 resultaten
recensie
Organisatiekunde
20 oktober 2008
Peter Vermeulen
2-3 minuten leestijd
De Balanced Scorecard is een managementsysteem waarmee organisaties hun belangrijkste strategieën en doelstellingen kunnen opstellen, controleren en behalen. Zodra deze bedrijfsstrategieën zijn ontwikkeld, worden ze ingezet en gecontroleerd via de vier perspectieven van de Balanced Scorecard. In de inmiddels onuitputtende serie 'Voor Dummies' is nu ook de 'Balanced Scorecard voor Dummies' verschenen, geschreven door Chuck Hannabarger, Rick Buchman en Peter Economy.
recensie
Algemeen management
15 oktober 2008
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Historisch worden de Vikingen gezien als rovende heidense barbaren die op brute wijze landen overvielen. Indien zij aanvielen, deden ze dat niet door middel van een groot leger maar met een goed idee. Dit was vaak heel eenvoudig, zoals een verrassingsaanval met brute berovingen. De buit verkochten zij elders op markten.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 oktober 2008
Peter Vermeulen
Uitblinken in uw vakgebied én meer plezier in uw leven? Jan Maas en Roger Leenders bieden in 'Persoonlijk excelleren' hulpmiddelen om een heldere visie voor uw loopbaanplanning op te stellen. Maar ook om duidelijke keuzen te maken wanneer zaken in uw loopbaanplanning anders lopen. Zij begeleiden u vervolgens om koers te zetten naar een excellente levensinvulling.
recensie
Leiderschap
26 september 2008
Peter Vermeulen
Er is een toenemende druk om publieke gelden te beheersen en stijgende kosten in de gezondheidszorg te beteugelen. Ook dient de kwaliteit en efficiëntie van de zorg steeds meer verhoogd te worden. Hierdoor volgen ziekenhuizen steeds vaker de strategie om dokters te integreren in de managementstructuur van het ziekenhuis. Yolande Witman stelt met het proefschrift 'De medicus maatgevend' de vraagstukken over het opnemen van dokters in de managementhiërarchie van ziekenhuisorganisaties ter discussie.
recensie
Marketing
25 september 2008
Peter Vermeulen
Stelt u zich voor: Rembrandt van Rijn in de 21e eeuw achter zijn schildersezel, in plaats van in de 17e eeuw. Van Rijn aan de tafel bij Pauw en Witteman, waar hij een toelichting geeft op zijn jongste schilderij. Of Rembrandt die samen met Adje en Paul de Leeuw een schilderijtje maakt voor een nietsvermoedende gast. Wanneer de Leidse kunstschilder in deze tijd zou leven, welke managementgoeroe of coach zou hem dan benaderd hebben? Welke managementboeken had hij dan via Managementboek.nl besteld? Koos de Wilt stelt Rembrandt van Rijn voor als hedendaagse zakenman.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 september 2008
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Hoe komt u van confrontatie tot een samenwerking? Een conflict dat u uit wilt vechten, kunt u omvormen tot een probleem dat u kunt oplossen. Confrontaties komt u zowel in uw werkomgeving als in uw privé-leven tegen. William Ury behandelt in 'Onderhandelen met lastige mensen' een strategie om een doorbraak te forceren in onderhandelingen en de barrières in vijf stappen op te lossen. Ury vergelijkt deze stappen met zeilen. Bij zeilen kunt u meestal niet recht op het doel afgaan u dient vaak te laveren om uw bestemming te bereiken. Dit geldt ook voor onderhandelen.
recensie
Leiderschap
23 september 2008
Peter Vermeulen
De hiërarchische traditionele manier van leidinggeven stellen we regelmatig ter discussie en we kiezen steeds vaker voor een organisatiemodel dat een beroep doet op de persoonlijke betrokkenheid en ontwikkeling van medewerkers. In de constant veranderende omgeving bepaalt de manier van managen of u medewerkers kunt behouden voor uw organisatie. En steeds vaker realiseren we ons dat het overleven van een organisatie afhangt van de stijl van leidinggeven. Peter Burgerjon en Marlies Harlaar beschrijven in 'Succesvol Servant Leadership' de praktijk als basis voor uw eigen plan om een Servant Leader te worden.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 september 2008
Peter Vermeulen
2-3 minuten leestijd
Met een boek over notuleren duikt u niet meteen lekker weg op de bank. Om u als potentiële koper toch te interesseren, heeft de auteur Henriëtte Houët voor de zekerheid gekozen voor de titel 'Notuleren met gemak'. Helaas komen we er niet meer onderuit dat vele instanties alles willen vastleggen en worden er - vaak door secretariaten - vele uren besteed aan notuleren en het uitwerken ervan.
recensie
IT-management / ICT
10 september 2008
Peter Vermeulen
2-3 minuten leestijd
Wie heeft hier nooit van gedroomd? Uw eigen idee blijkt een gouden ei, waarna de euro's binnenstromen. 'Van zolderkamer tot miljoenenbusiness' is een opsomming van verhalen van echte mensen voor wie deze droom waarheid is geworden. Huib Stam beschrijft de succesverhalen van vijftien succesvolle Nederlandse internetbedrijven. Mocht u ambities hebben om zelf aan de slag te gaan op het wereldwijde web, dan schotelt Huib Stam u menige wijze les voor met dit boek over Nederlandse pioniers die het ondernemen op internet hebben uitgevonden.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 september 2008
Peter Vermeulen
Een probleem waar veel managers mee kampen, is tijdgebrek. We worden dagelijks overladen met documenten, beleidsplannen, emailberichten en memo's. Wie denkt niet vol huivering aan de eerste werkdag na een vakantie? Ook dienen we zelf steeds vaker documenten te schrijven en aan te leveren in een hiervoor te kort tijdsbestek. Hoe is hier tijdwinst te behalen? Dit kan wanneer je sneller kunt lezen en sneller schrijft. De serie 'Hoe formuleer ik het?' van TaalAnker reiken Jolanda van den Braak en Judith Winterkamp manieren aan om deze tijdswinst te realiseren. Zoals zij zelf al aangeven, leert u niet snel en effectief lezen en schrijven door het bestuderen van een boekje, maar vooral door veel en regelmatig te oefenen. 'Sneller lezen; sneller schrijven' is geen valse belofte.
recensie
Non-profit
11 juli 2008
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Kostprijzen staat in Nederlandse ziekenhuizen steeds vaker structureel op de agenda. De invoering van de diagnosebehandelingcombinaties (DBC's) is de belangrijkste aanleiding. Ziekenhuizen en zorgverzekeraars krijgen voor het eerst in de geschiedenis de gelegenheid om vrije prijsafspraken te maken over de te leveren zorg.
recensie
Marketing
9 juli 2008
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Hoe voegen marketeers waarde toe aan een bedrijf en hoe kan deze waarde worden vermeerderd? 'De hele dag bestaat uit keuzes maken. Dit gebeurt op basis van emotie, vertrouwen of ervaring. De sleutel tot succes worden steeds meer bepaalt door de marketeers van een bedrijf. Wat is het geheim om een product zo te maken en in de markt te zetten dat het de schappen uitvliegt of een rage wordt. 'Marketing' van de hoogleraren marketing Michael Solomon, Greg Marshall en Elnora Stuart is geschreven voor studenten die marketeer willen worden en voor degene die interesse hebben in marketing.
recensie
Marketing
9 juli 2008
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Hoe voegen marketeers waarde toe aan een bedrijf en hoe kan deze waarde worden vermeerderd? 'De hele dag bestaat uit keuzes maken. Dit gebeurt op basis van emotie, vertrouwen of ervaring. De sleutel tot succes worden steeds meer bepaalt door de marketeers van een bedrijf. Wat is het geheim om een product zo te maken en in de markt te zetten dat het de schappen uitvliegt of een rage wordt. 'Marketing' van de hoogleraren marketing Michael Solomon, Greg Marshall en Elnora Stuart is geschreven voor studenten die marketeer willen worden en voor degene die interesse hebben in marketing.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 juli 2008
Peter Vermeulen
2-3 minuten leestijd
De tijd dat dikke rapporten indruk maakten, is voorbij. Niemand heeft meer tijd om zich door lange epistels te worstelen. Het zakenleven, managers, Raden van Bestuur, maar ook klanten hebben nog maar één wens: teksten moeten kort en efficiënt zijn. Liefst op één A4. En dan nog doelgericht, dus helder en overtuigend. Wilt u ook beter uw lezers kunnen overtuigen op één A4, maar denkt u dat dit een utopie is? Met 'Overtuigen op één A4' proberen Michiel Boswinkel en Joep Jaspers u door middel van 126 A5-jes ervan te overtuigen dat dit geen onmogelijke opgave is.
recensie
Marketing
2 juli 2008
Peter Vermeulen
Frans van Daelen beoogt met 'Guerrilla marketing', voor de (startende) ondernemer', een complete cursus te schrijven voor het kleine bedrijf. 'Guerrilla' betekent volgens Wikipedia: oorlogje (een verkleinvorm van guerra wat oorlog betekent). 'Een guerrilla is gericht op het verzwakken van de tegenstander, niet op het veroveren van gebied.' Marketing is het planmatig bij elkaar brengen van bestaande of potentiële producten of leveranciers van een product of dienst met bestaande of potentiële klanten. Voldoet dit boek aan het begrippen guerrilla en marketing? En legt Frans van Daelen met 'Guerrilla marketing' een bom onder de startende ondernemer om ze wakker te schudden? Of moeten we proberen de lont te doven voordat we het boek uitgelezen hebben?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
6 juni 2008
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Hoe haalt u het beste uit uzelf en hoe bereikt u het meeste met anderen? Leiderschapsspecialist Remco Claassen is in zijn eerste boek 'IK' hoofdzakelijk ingegaan op persoonlijk leiderschap en congruentie. Hierbij waren de hoofdthema's 'wie ben ik?' 'wat wil ik? en 'hoe haal ik het beste uit mijzelf?' Uit zijn tweede boek 'WIJ' blijkt dat je er nog niet bent als je weet wie je bent en wat je wilt! Je bent dan niet bij voorbaat succesvol en gelukkig. Dan pas start het spannende spel om dit werkelijk voor elkaar te krijgen. En daar blijken we helaas anderen bij nodig te hebben.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
29 mei 2008
Peter Vermeulen
Communicatie kan in allerlei situaties plaatsvinden. Privé, op het werk, of tijdens een vergadering. U zendt en ontvangt de hele dag door boodschappen; hierdoor brengt u van alles teweeg bij uw gesprekspartners en uzelf. 'Beïnvloed anderen, begin bij jezelf' van Bert van Dijk helpt u door middel van het interactiemodel van de Roos van Leary inzicht te krijgen in communicatieprocessen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
29 mei 2008
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Communicatie kan in allerlei situaties plaatsvinden. Privé, op het werk, of tijdens een vergadering. U zendt en ontvangt de hele dag door boodschappen; hierdoor brengt u van alles teweeg bij uw gesprekspartners en uzelf. 'Beïnvloed anderen, begin bij jezelf' van Bert van Dijk helpt u door middel van het interactiemodel van de Roos van Leary inzicht te krijgen in communicatieprocessen.
recensie
Algemeen management
27 mei 2008
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Managers benutten onvoldoende de kracht van conflicten in hun teams. Ze gaan ze uit de weg of raken juist betrokken. Dat terwijl conflicten zo nuttig kunnen zijn en teams verder kunnen helpen in hun ontwikkeling. 'Hoera, een conflict' laat zien dat teams conflicten nodig hebben om succesvol te zijn. De manager speelt hierbij een belangrijke rol. Margreeth Kloppenburg en Jaco van der Schoor willen met 'Hoera, een conflict' bereiken, dat u zich zorgen gaat maken wanneer teamconflicten uitblijven.
recensie
Algemeen management
22 mei 2008
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Netwerken en relaties onderhouden, is een kunst en een sport. Dit is niet geschikt voor ongeduldige mensen die snel geld willen verdienen. 'Het zwarte boekje voor netwerkers' van Jeffrey Gitomer is voor diegene die niet alleen een deal willen sluiten, maar ook een vermogen willen opbouwen. Schrijft Jeffrey Gitomer historie met 'Het zwarte boekje voor netwerkers'? Of is 'Het zwarte boekje voor netwerkers' een zwarte bladzijde uit zijn geschiedenis?