OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 2

    Filter de resultaten

    Actieve filters 2

    Recensie 2236042

    Rubriek

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 5 van 154 resultaten
    recensie
    Financieel management
    7 juni 2010
    Peter Vermeulen
    4-5 minuten leestijd
    Annemarie van Gaal is onder andere bekend van het televisieprogramma 'Een dubbeltje op z'n kant'. Hierin wordt wekelijks een gezin met geldproblemen op weg geholpen. De omvang en oorzaak van de financiële problemen worden in kaart gebracht. De opzet van het programma is dat Annemarie van Gaal samen met de deelnemers zoekt naar besparingen en een gezondere financiële basis voor een onbezorgd leven. In het boek 'Succes' met als subtitel 'Adviezen voor een financieel onbezorgd leven' krijgt u naast een blik in het leven van investeerder en ondernemer Annemarie van Gaal vele tips om succesvol te worden.
    recensie
    Ondernemen
    4 juni 2010
    Peter Vermeulen
    4-5 minuten leestijd
    Toen in april 2000 door Michiel Muller en Marc Schröder de oorlog in benzineland geopend werd, was dat voor mij een feest der herkenning. In 'Ervaringen van een serial entrepreneur' beschrijft Muller dit succes en neemt hij u mee in zijn ervaringen met Tango, Route Mobiel maar ook Bieden en Wonen.
    recensie
    Algemeen management
    26 mei 2010
    Peter Vermeulen
    'Het drama Ahold' van Jeroen Smit leest als een thriller. Rijp om verfilmd te worden. De gekozen schrijfwijze van Smit zorgt ervoor dat u het boek maar moeilijk weg kunt leggen. Je wilt eenvoudigweg weten hoe het verder verloopt. Dat is op zijn minst bewonderenswaardig te noemen, aangezien menig lezer weet hoe deze 'who done it' afloopt. Voor diegene die nog niet op de hoogte was, heeft Jeroen Smit gezorgd voor deze definitieve versie. In de 'Finale' hoofdstuk veertien beschrijft Smit nauwkeurig wie in hoger beroep door de rechter welke straffen opgelegd heeft gekregen in 'Het drama Ahold'.
    recensie
    Algemeen management
    26 mei 2010
    Peter Vermeulen
    'Crisismanagement' is een steeds vaker gehoorde kreet in de media. In zowel de zorg als in het bedrijfsleven stijgt de vraag naar crisismanagers. Het inhuren van interimmers boezemt vaak angst in. Het beeld is dat waar ze aantreden vooral het management mag vrezen voor hun eigen positie. De stelling van velen is namelijk dat wie een externe adviseur inhuurt, zelf heeft gefaald. Des te belangrijker is het dus om zelf inzicht te krijgen in crisismanagement en dit zelf te beheersen. Louise Knegtel beoogt door middel van haar boek 'Crisismanagement' iedereen inzicht te geven in deze materie.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    12 april 2010
    Peter Vermeulen
    3-5 minuten leestijd
    Nu de wereld in een economische crisis verkeert en we ons zorgen maken over de opwarming van de aarde, vragen we ons steeds vaker af of we onze samenleving wel juist hebben georganiseerd. Hierdoor lijkt een vorm van leiderschap met als kenmerken macht, logica en beheersing niet meer de geëigende kwaliteiten te zijn waarna we op zoek zijn. Andere leiderschapskwaliteiten worden steeds meer toepasselijker. Namelijk: zelfinzicht, invoelingsvermogen en compassie. Brigitte van Baren beschrijft 'compassionate leadership' in 'Kracht van compassie'.
    recensie
    Organisatiekunde
    19 januari 2010
    Peter Vermeulen
    Door invoering van het Raad van Toezicht-model vraagt menige organisatie om een herverdeling van bestuurlijke bevoegdheden. Dat vergt algemene spelregels voor de omgang tussen de Raad van Toezicht en de Raad van Bestuur. Governance in de Nederlandse gezondheidszorg is ingewikkeld. Zorgaanbieders moeten namelijk werken in een combinatie van private, publieke en professionele governance. Hans Hoek beschrijft in 'Governance & Gezondheidszorg' hoe deze combinatie in elkaar zit en hoe governance in de zorg nu eigenlijk functioneert.
    recensie
    Verandermanagement
    19 januari 2010
    Peter Vermeulen
    Léon Lodewick heeft zijn boek 'Ziekenhuizen veranderen' louter gebaseerd op eigen ervaringen. Dit was mogelijk aangezien Lodewick meer dan vijfentwintig jaar ervaring heeft in het leiden van veranderingsprocessen als bestuurder en toezichthouder in ziekenhuisorganisaties. Daarnaast heeft Lodewick diverse Masterclasses verzorgd. Zowel in zijn masterclasses als in 'Ziekenhuizen veranderen' legt hij aan de hand van jarenlange praktijkervaring uit hoe u een veranderingsproces in een professionele organisatie succesvol kunt laten verlopen.
    recensie
    Organisatiekunde
    13 januari 2010
    Peter Vermeulen
    Goed toezicht is uiteraard bedoeld om er voor te zorgen dat de zorginstelling dusdanig goed wordt bestuurd, dat de cliënt er beter van wordt. De Raad van Toezicht dient adequaat in te spelen op de maatschappelijke behoefte waarvoor de organisatie statutair is opgericht. Maar de raadsleden dienen wel de juiste expertise te hebben. Ofwel zij zijn geselecteerd op hun kennis en het gebruik van de juiste tools. En dan is een goed uitgeruste 'Toolkit toezicht zorginstellingen' van essentieel belang.
    recensie
    Organisatiekunde
    12 januari 2010
    Peter Vermeulen
    3-4 minuten leestijd
    Wat is het belang van toezicht houden? Het is van belang dat de stakeholders binnen de organisatie checks and balances inbouwen, aangezien de meeste organisaties vaak aanzienlijke belangen behartigen voor anderen. Gert-Jan van der Vossen beschrijft in 'Goed toezichthouderschap' dat toezicht houden een vak is. De toezichthouder dient vaak in beperkte tijd met zeer beperkte informatie doorslaggevende invloed uit te oefenen op het succes of falen van een organisatie. Vaak zijn er grote belangen mee gemoeid. Zorgt dit boek dat u ondanks deze beperkte tijd goed toezichthouderschap kunt gaan leveren?
    recensie
    Financieel management
    31 december 2009
    Peter Vermeulen
    3-4 minuten leestijd
    Besturen is leuk. Er gebeurt van alles en u mag u zich overal mee bemoeien. Maar als het niet soepel loopt, is het van belang dat u door middel van dit bemoeien het besturen stroomlijnt. En aangezien besturen en financiën hand in hand gaan, geeft dat, indien u de financiën van de stichting begrijpt, de ruimte om de doelen te realiseren die u wenst. Het is wel van belang om als bestuur niet krampachtig om te gaan met de financiën en er juist voor te zorgen dat de financiën gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn. Maar hoe beïnvloedt u dat? 'Als u met geld kunt omgaan, kan er wat u wilt,' aldus Esther Schulte in 'Financiën voor bestuursleden'.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    29 december 2009
    Peter Vermeulen
    3-4 minuten leestijd
    Is er een manager die zijn hersens niet gebruikt? Dat is toch een overbodige vraag zult u zeggen. Kennelijk niet. Jan-Willem van den Brandhof heeft toch gemeend om een boek te schrijven met de prikkelende titel: 'Gebruik je Hersens'. Vooral de subtitel: 'Werk slimmer win tijd' zal menig manager nieuwsgierig maken. Maar heeft Jan-Willem zijn hersens zelf wel gebruikt? Heeft hij wel een vernieuwend boek op de markt gebracht waarmee de lezer eindelijk handvatten krijgt om slimmer te gaan werken? Krijgt de lezer nu wel bruikbare tips om tijd te winnen?
    recensie
    Algemeen management
    1 december 2009
    Peter Vermeulen
    Is Gordon Ramsay nu grof en achterbaks, of juist direct en open? Michiel Hogerhuis koppelt de basisingrediënten van succesvol ondernemen, veranderen en omgaan met mensen aan de vaak omstreden televisieserie 'Kitchen Nightmares'. In deze serie wordt Gordon Ramsay gevraagd om de eigenaar van een restaurant te helpen om zijn slecht lopend bedrijf weer rendabel te maken. 'Kitchen Nightmares' en dus dit boek gaan over adviseren. Maar gaan alle adviseurs na het lezen straks vloeken als Gordon Ramsay?
    recensie
    Organisatiekunde
    6 november 2009
    Peter Vermeulen
    De mens moet centraal komen te staan. Een veel voorkomende kreet die je hoort in organisaties of leest in vele jaarplannen. 'Wij van organisatie x stellen onze patiënt / cliënt / medewerker centraal.' Bonne Wagenaar stelt ook de mens centraal en wil organisatie van binnenuit. Hij biedt een nieuwe kijk op organiseren en leidinggeven. Volgens hem moet het in een succesvolle en effectieve organisatie namelijk niet gaan om 'de dingen'. Dit boek opent uw ogen.
    recensie
    Non-profit
    7 oktober 2009
    Peter Vermeulen
    Door middel van het boekje 'Leren en communiceren in de keten van de acute zorg' doen de auteurs Joke Mintjes-de Groot en Theo van Achterberg een poging om de communicatie tussen patiënten en zorgverleners te verbeteren. Maar is beter communiceren uit een boek te leren? Communiceren is ingewikkeld. Er zijn boeken vol geschreven over dit onderwerp en dan hoeven we over het aantal trainingen en cursussen nog maar te zwijgen. Patiënten goed begrijpen is zelfs weer een stuk moeilijker. Maar het goed leren 'lezen' en begrijpen van een traumapatiënt is de overtreffende trap en dus zeer gecompliceerd. Ofwel: communicatie voor gevorderden.
    recensie
    Non-profit
    12 augustus 2009
    Peter Vermeulen
    Als u werkzaam bent in de ouderenzorg, zal dit boek u aan het denken zetten. 'Kleinschalige woonzorgvoorzieningen voor ouderen' is volgens auteur Leon Goossens een vanuit bedrijfskundig perspectief geschreven boek. 'Het zal u met andere ogen laten kijken naar de ouderenzorg en u helpen om een steentje bij te dragen aan een verdere, nieuwe ontwikkeling ervan.' Maar stelt de auteur hier zich niet wat te grootschalig op?
    recensie
    Coaching en trainen
    3 augustus 2009
    Peter Vermeulen
    Alweer een boek over coaching, zult u denken. Coaching is in feite een specifieke vorm van begeleiden en daarom denken veel mensen het er even bij te kunnen doen. Maar afhankelijk van de situatie en de omstandigheden moet een coach steeds voor de meest passende vorm van begeleiding kiezen. Dat is een vak, dat je - enkele natuurtalenten daargelaten - door studie en veel ervaring eigen kunt maken. Alex Engel neemt u door middel van 'Het handboek voor coaching' mee in deze wereld der begeleiding.
    recensie
    Verandermanagement
    3 augustus 2009
    Peter Vermeulen
    Veranderingen in zorginstellingen zijn nog steeds aan de orde van de dag. De fusies en reorganisaties vliegen je om de oren. Hierdoor wordt de agenda van de middenmanager steeds vaker beheerst door veranderingstrajecten. Een middenmanager is diegene die zich een positie 'verworven' heeft tussen de top en de werkvloer in. 'De middenmanager als scharnier in verandering' is gebaseerd op de afstudeerscriptie van Tonny de Groot. Samen met Tanja ten Berge heeft zij dit boekje samengesteld. De auteurs beschikken over jarenlange ervaring in verandertrajecten onder de vlag van Twynstra Gudde.
    recensie
    Algemeen management
    28 juli 2009
    Peter Vermeulen
    3-4 minuten leestijd
    Kuddegedrag. Hoewel veel managers zich van dit woord distantiëren, blijkt dat ze dat vergeten zodra ze in een panieksituatie komen. Menig manager pocht met zijn zogenoemde lenen.nl-status. Of laat vaak het woord aandelen vallen in gezelschap en geeft af op de Balkenende-norm. 'Nee, voor dat bedrag kom ik mijn bed niet uit' heb ik menig manager horen verkondigen. Bioloog Patrick van Veen heeft voor deze managers het handige boekwerkje 'Kuddegedrag in crisistijd' geschreven. Want wat blijkt. Deze grootsprakige alfamannetjes slaan toch ook echt met de rest van de kudde op de vlucht als het echt spannend wordt.
    recensie
    Non-profit
    20 juli 2009
    Peter Vermeulen
    Vacante verantwoordelijkheid is een begrip dat auteur Roel Steenbergen introduceert. Hij licht in 'Vacante verantwoordelijkheid in het ziekenhuis' vooral zijn besturingsfilosofie toe. Steenbergen is een ervaren bestuurder die het omverwerpen van het twee-schoorstenenmodel en het bouwen van bruggen tussen de eilandenrijken binnen ziekenhuizen tot zijn handelsmerk heeft gemaakt. Een theoretisch boek met praktijkvoorbeelden. De filosofie van Steenbergen zet je tot denken en geeft je tools om hiermee aan de slag te gaan.
    recensie
    Non-profit
    3 juni 2009
    Peter Vermeulen
    3-4 minuten leestijd
    De hedendaagse specifieke aard van zorg lijkt te botsen met de bedrijfsmatige aanpak en marktgerichte aansturing die noodzakelijk is. Door het steeds groter worden van zorgorganisaties en de toenemende specialisatie vraagt men zich steeds meer af of je van zorgbestuurders en eindverantwoordelijke leidinggevenden van zorgorganisaties kunt verwachten dat zij besturen op afstand. 

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden