OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 5 van 131 resultaten
recensie
Persoonlijke effectiviteit
16 december 2011
Daniëlle de Jonge
3-4 minuten leestijd
In veel van mijn trainings- en coachingstrajecten komt het aan de orde dat stemgebruik een belangrijk onderdeel van iemands uitstraling is. Het is steeds weer interessant om te horen wat een stem doet met een persoon. Een krachtige uitstraling of juist onzekere, de stem heeft een flink aandeel.
recensie
Marketing
14 november 2011
Daniëlle de Jonge
Vrouwen, zo wordt gezegd, 'hebben niks met auto's'. Als vrouw kan ik dat wel beamen. Zeker als het gaat om de technische kant van de auto. Hebben we het over de uitstraling van een auto, dan heb ik daar wel degelijk een mening over. Alleen al in mijn werk bijvoorbeeld, waarbij het gaat om bedrijven zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk maken. Dan is de auto ineens een deel van het visitekaartje: gewassen, opgeruimd en netjes geparkeerd maken een indruk op klanten. En een auto zegt nog veel meer, zo staat te lezen in het boek 'Wat je rijdt ben je zelf' van autokenner Erwin Wijman. Hij schrijft al jaren over automarketing, wat dit boek meteen een zakelijk tintje mee geeft.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 november 2011
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Als u eerder boeken van Remco Claassen heeft gelezen, of hem al eens heeft horen spreken, dan weet u: deze man bruist van de energie. En dat is ook terug te vinden in zijn nieuwste boek 'Verbaal Meesterschap'. De energie spat in dit geval van het papier af. Met de nodige humor, rake opmerkingen en scherpe kantjes. Zaken die u aan het denken zetten, u er toe verleiden kritisch naar uw verbale uitingen te kijken en u inspireren. Want u leert buitengewoon veel van dit boek. Handig voor iedereen die geregeld voor groepen spreekt, en ook voor iedereen die de fijne kneepjes van het spreken verder wil ontwikkelen.
recensie
Marketing
2 augustus 2011
Daniëlle de Jonge
3-4 minuten leestijd
Een tijdje geleden slenterde ik door de taxfree winkels op Schiphol. Nu ben ik dol op lezen, dus een winkel met boeken kan op mijn vaste bezoek rekenen. Tussen alle pockets, tijdschriften, kranten en cadeauboeken werd mijn aandacht snel getrokken door een boek met felroze rug. Iets dichterbij werd ik ook nog eens aangenaam verbaasd door de kaft. Een kassabon? Onherkenbare foto van een man? Wat is dit voor een boek?!
recensie
Juridisch
23 februari 2011
Daniëlle de Jonge
In mijn klantenkring bevinden zich diverse advocatenkantoren. Allemaal kantoren die hebben gezegd: we willen graag goed zichtbaar zijn in de markt en het mag wel op een andere manier dan andere kantoren. Opvallender, met een duidelijke onderscheidende factor, wat meer durf of hoe u het ook zou willen omschrijven. Zonder daarbij de betrouwbare en zakelijke kant van het advocatenvak uit het oog te verliezen. Het boek 'Yoga in je toga' van Christ'l Dullaert heeft een vergelijkbare boodschap. De markt is veranderd, uw cliënten hebben andere verwachtingen en u zult daar op in moeten spelen. Bent u al klaar om te genieten van nog meer werkplezier?
recensie
IT-management / ICT
17 februari 2011
Daniëlle de Jonge
De tijd dat iemand het bijhouden van de bedrijfswebsite 'er even bij doet' is al lang voorbij. Net als voor andere communicatie-uitingen is het van belang dat u weloverwogen keuzes maakt en informatie duidelijk laat overkomen. In mijn dagelijkse werk kom ik nog vaak tegen dat bedrijven zich vooral op de inhoud richten en de klant te weinig aandacht geven. Zonde, want uw concurrent doet dat als het goed is wel. Om het goed aan te pakken schakelt het ene bedrijf een externe professional in. Het andere bedrijf neemt er een medewerker voor aan. Speciaal voor die mensen is er het 'Handboek webredactie' geschreven door Geert Poort en Corona de Wert.
recensie
Reclame en verkoop
23 december 2010
Daniëlle de Jonge
Bijzonder vermakelijk en tenenkrommend tegelijk. Dat is wat ik als lezer heb ervaren tijdens het lezen van 'De Verkoopmaffia' van Erwin Wijman. Vermakelijk, want de voorbeelden die staan omschreven zijn herkenbaar en soms zo onvoorstelbaar kwalijk dat je er bijna hartelijk om moet lachen. Tenenkrommend omdat die voorbeelden dus zo herkenbaar zijn en ik me helemaal kan verplaatsen in de frustraties en het ongeloof van de schrijver. Dat geldt voor u waarschijnlijk precies hetzelfde. In de trajecten die ik uitvoer om bedrijven zakelijk onweerstaanbaar te laten zijn, staat één ding altijd voorop: Aandacht voor de Klant. Met hoofdletters inderdaad. Alleen daarom al was het een feest van herkenning om het boek te lezen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
13 oktober 2010
Daniëlle de Jonge
3-4 minuten leestijd
Als je veel onderweg bent voor je werk, dan is het fijn als je je tijd zo effectief mogelijk kunt gebruiken. Ik ga mezelf maar na: werken kan – en doe – ik overal. In de file? Even bellen met een klant of met een luisterCD nieuwe kennis vergaren.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
13 oktober 2010
Daniëlle de Jonge
Een cadeau, dat is 'De Netwerkbox' van Jan Vermeiren. Het is zelfs in twee opzichten een cadeau. Om te beginnen de box zelf. Ik kom maar liefst acht onderdelen tegen die gaan helpen bij deze training. Het tweede cadeau staat vermeld op de buitenkant van de doos. Ik lees de veelbelovende kreet: alles voor het opbouwen, uitbouwen en benutten van uw netwerk. Dat is nogal wat. Als dat daadwerkelijk het gevolg is van deze training-in-een-doos, dan mag de bezitter daar heel blij mee zijn. Maar niet voor niks is het een training, er moet gewerkt worden.
recensie
Organisatiekunde
30 september 2010
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Managementboeken zijn er in allerlei soorten en maten. Heel theoretisch, vol met praktische tips of bijvoorbeeld in de vorm van een roman. Van die laatste variant zijn er niet zo veel, de enkele die ik ken zijn over het algemeen heel aardig. Want je leest een makkelijk leesbaar boek, gaat mee in het verhaal en steekt er nog wat van op ook. Dit soort boeken spreken mij het meeste aan als de mix tussen inhoud en het verhaal er om heen in balans zijn. Paul Bessems is met het boek 'Elke dag als de zon opkomt' de uitdaging aangegaan om zijn visie op de community economie te verpakken in een spannende roman.
recensie
Internet en social media
16 september 2010
Daniëlle de Jonge
'Websites ontwerp je voor mensen' staat op de omslag van het boek 'Zo kan het ook'. En zo is het maar net, want wie de klant voor ogen houdt heeft de grootste kans op succes. Zo is het met websites, maar ook met alle andere fases in een commercieel proces van bedrijven. U voortdurend blijven afvragen 'wat wil de klant', 'welk voordeel wil hij behalen', 'waarin vind ik aansluiting met mijn aanbod' en 'wanneer is een klant bereid om te kopen', zijn zomaar wat voorbeelden om er achter te komen hoe uw klant denkt. Daarop inspelen levert hoe dan ook een positief resultaat op. Een website is in die zin essentieel, omdat u daarmee een (potentiële) klant kunt prikkelen om verder te kijken. Dat doe je niet zomaar even, daar is heel wat werk voor nodig. Dit boek biedt een nieuwe kijk op het ontwikkelen van een website, boordevol creativiteit om het eens anders aan te pakken.
recensie
Internet en social media
26 augustus 2010
Daniëlle de Jonge
Het online netwerk van LinkedIn groeit als kool. Steeds meer mensen registreren zich en leggen contacten met verschillende mensen die ze kennen. Voormalige collega's, oud-studiegenoten, leveranciers en klanten, de mails om met elkaar gelinkt te worden gaan over en weer. Er komt een fraaie foto bij, werkervaring staat ingevuld, misschien zelfs wat aanbevelingen van zakenpartners en we worden lid van een aantal online-groepen. En dan? Afwachten tot de opdrachten vanzelf komen of is het gewoon leuk om tientallen of zelfs honderden LinkedIn connecties te hebben? Velen weten nog niet precies hoe ze succesvol met dit online netwerk om kunnen gaan. Jan Vermeiren, netwerkcoach in optima forma, schreef daarom 'Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken', boordevol tips om effectief online te netwerken.
recensie
Verandermanagement
19 juli 2010
Daniëlle de Jonge
3-4 minuten leestijd
In vrijwel alle workshops en coachtrajecten die ik uitvoer, stimuleer ik de deelnemers om zelf te ontdekken wat er goed gaat, waar knelpunten zitten en wat ze er aan kunnen doen om te verbeteren.
recensie
Organisatiekunde
7 juli 2010
Daniëlle de Jonge
Toen ik in 2006 besloot om een eigen bedrijf te beginnen, nam ik me één ding voor: ik wil vooral heel flexibel zijn in mijn werk. Geen strikte werktijden, niet noodzakelijk een vast kantoor en als het een beetje lukt om reistijd te besparen dan zal ik dat doen. Dat is gelukt. Ik werk op tijden die mij en mijn klanten (uiteraard!) goed uitkomen en kan zo mijn dag lekker zelf indelen. En of ik nou aan de keukentafel zit, op een flexplek van een kantorencentrum of op een zonnig terrasje: het bevalt me overal goed en ik raak er bovendien vaak extra geïnspireerd van om in een wisselende omgeving te zijn. Hoewel ik dus vind dat ik al behoorlijk slim bezig ben, kan het nog stukken beter. Het boek Werken Nieuwe Stijl van Bas van de Haterd biedt weer volop nieuwe inzichten om over na te denken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
29 juni 2010
Daniëlle de Jonge
Haalt u het beste uit uzelf? Neemt u voortdurend de initiatieven om maximaal te genieten van uw leven, uw werk en alles wat u bezig houdt? Of kunt u nog wel een extra zetje in de juiste richting gebruiken? Drs. Hans Heijnen, auteur van het boek 'Tien stappen op weg naar persoonlijk ondernemerschap', weet uit eigen ervaring dat er veel bij komt kijken om het heft op de goede manier in eigen hand te nemen. Zijn kennis, inzicht en ervaringen heeft hij gebruikt om dit boek te schrijven. Het is een uitgebreide leidraad voor iedereen die zichzelf in werkrelaties naar een hoger plan wil tillen.
recensie
Algemeen management
8 juni 2010
Daniëlle de Jonge
3-4 minuten leestijd
Als dierenvriend een boek recenseren over de overeenkomsten tussen het zakenleven en het dierenrijk is een pittig klusje. De dierenvriend in mij denkt vertederd 'Ach, wat schattig dat koolmeesjes hun soortgenootjes leren om melkflessen te openen' en 'Goh, dat gnoes en zebra's zo lief zijn voor elkaar'. Mijn zakelijke kant kijkt vervolgens wel kritisch naar wat er geschreven wordt en hoe toepasbaar de informatie is in organisaties.
recensie
Personeelsmanagement
12 april 2010
Daniëlle de Jonge
Wanneer heeft u voor het laatst een kijkdoos gemaakt? Of op een kleurplaat alle vakjes met een stip ingekleurd om te zien wat voor mooie tekening er tevoorschijn komt? Dat is vast een hele poos geleden. En dat is jammer. Want niets is zo leuk om eens anders dan anders met uw hersenen aan de slag te gaan. 'Het grote inspiratie doeboek' van Gerdy Geersing staat vol prikkelende en soms lastige opdrachten. Het gaat niet alleen om de creatieve dingen, u moet ook veel nadenken, reflecteren en opschrijven. Dat kan behoorlijk confronterend zijn, maar uiteindelijk werkt het inderdaad heel inspirerend. Ga de uitdaging vol enthousiasme aan, want iedereen wil toch meer doen met zijn of haar talenten.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
7 april 2010
Daniëlle de Jonge
3-4 minuten leestijd
Op de werkplek kunnen tal van problemen voorkomen die ervoor zorgen dat u niet effectief werkt. Stress, machtsverhoudingen of communicatiepatronen zijn een aantal voorbeelden van zaken die u belemmeren om constructief met situaties om te gaan. Vanuit de gedachte dat u zelf uw beste coach bent, heeft Hilde Veraart-Maas het boek 'Jezelf socratisch coachen in werksituaties' geschreven.
recensie
Coaching en trainen
8 maart 2010
Daniëlle de Jonge
Als trainer doet u er waarschijnlijk van alles aan om uw trainingen aantrekkelijk te maken voor de deelnemers. Interessante informatie, verschillende werkvormen, goede hulpmiddelen en een afwisselend programma. Voeg daar aan toe de leerdoelen van de deelnemers en de energie van de trainer zelf en er is een uitstekende basis voor een succesvolle training. Harold Stolovitch en Erica Keeps, schrijvers van het boek 'Vertellen is nog geen trainen', gaan een stap verder. Volgens hen blijven veel trainers hangen in het overdragen van informatie en oefenen. Terwijl er zo veel meer te bereiken is. En nog op een leuke en inspirerende manier ook!
recensie
Reclame en verkoop
8 februari 2010
Daniëlle de Jonge
3-4 minuten leestijd
Met minder inspanningen meer verkopen. Zo begint het boek 'Verkopen is een werkwoord' van Pieter de Smet. Dat maakt nieuwsgierig. Want verkopen is (vaak veel) energie steken in je bedrijf, jouw verkoopkwaliteiten, vaardigheden, een topproduct of –dienst aanbieden en een constant hoog serviceniveau bieden.