OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 12 van 274 resultaten
recensie
25 november 2015
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
Er bestaan markten met vragers en aanbieders waar geld nauwelijks een rol speelt. Dat zijn markten waar matching centraal staat: het koppelen van vraag en aanbod. De Amerikaanse hoogleraar Alvin E. Roth kreeg in 2012 de Nobelprijs voor de Economie voor zijn pionierswerk op het gebied van ‘koppelingsmarkten’. Zijn bevindingen heeft hij vastgelegd in het boek Wie krijgt wat - en waarom.
recensie
Advisering
24 november 2015
Sjors van Leeuwen
4-5 minuten leestijd
De wereld verandert en dat betekent dat adviesbureaus en consultants moeten mee veranderen. Maar hoe? Ard-Pieter de Man, Marguerithe de Man en Annemieke Stoppelenburg geven aangrijpingspunten in hun boek Nieuwe businessmodellen in consulting: changing the game.
recensie
Leiderschap
10 november 2015
Sjors van Leeuwen
Over leiderschap en ondernemen wordt veel geschreven. Een zoekopdracht over leiderschap leverde op Google.nl meer dan twee miljoen hits op en op Managementboek.nl meer dan 248 producten. Trainer/coach Robbert Gorissen voegt hier nu een boek aan toe met de titel ‘Leiderschap en ondernemen’.
recensie
Algemeen management
10 november 2015
Sjors van Leeuwen
3-5 minuten leestijd
Ledenorganisaties zijn van alle tijden. Denk aan vakbonden, thuiszorgverenigingen, goede doelen, kranten, loterijen, videotheken, sportscholen en boekenclubs zoals het eens zo succesvolle Boek en Plaat.
recensie
Marketing
5 november 2015
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
Bedrijven proberen al eeuwenlang mensen te beïnvloeden om juist hun product te kopen. Marketeers laten geen middel onbenut om hun producten en diensten aan de man te brengen. Van oudsher met schreeuwerige reclames waarin consumenten gouden bergen worden beloofd.
recensie
IT-management / ICT
27 oktober 2015
Sjors van Leeuwen
4-6 minuten leestijd
We leven in een netwerksamenleving. Alles en iedereen is met elkaar verbonden. In zo’n omgeving voldoen traditionele bedrijfsmodellen niet meer. Om te kunnen overleven moeten organisaties sneller en wendbaarder worden. De oplossing die Peter Hinssen aandraagt in zijn boek The Network Always Wins klinkt eenvoudig: als de wereld om je heen verandert in een netwerk, zul je zelf ook in een netwerk moeten veranderen.
recensie
Organisatiekunde
21 oktober 2015
Sjors van Leeuwen
11-15 minuten leestijd
Reinventing organizations houdt de gemoederen al enige tijd bezig. Niet vreemd want het boek belooft een oplossing voor enkele grote uitdagingen waarmee veel bedrijven en instellingen worstelen.
recensie
Marketing
14 oktober 2015
Sjors van Leeuwen
Het bieden van een goede klantervaring wordt steeds belangrijker. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Zo blijkt uit de wereldwijde Customer Experience Index 2014 van Forrester dat slechts 22 procent van de consumenten een goede tot excellente service krijgt.
recensie
Algemeen management
6 oktober 2015
Sjors van Leeuwen
6-8 minuten leestijd
Wat is de overeenkomst tussen koffiegigant Nespresso en de marktleider in scheermesjes Gillette? Allebei werken ze volgens het ‘razor and blade’ principe. Een van de besproken modellen in Het businessmodellenboek.
recensie
Marketing
5 oktober 2015
Sjors van Leeuwen
4-6 minuten leestijd
Het bieden van een goede klantervaring wordt steeds belangrijker. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Zo blijkt uit de wereldwijde Customer Experience Index 2014 van Forrester dat slechts 22 procent van de consumenten een goede tot excellente service krijgt.
recensie
Algemeen management
28 september 2015
Sjors van Leeuwen
Ondernemen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het merendeel van de startende ondernemers gaat binnen vijf jaar failliet of stopt ermee. De rest blijft klein met hooguit een paar medewerkers in dienst. Slechts een kleine groep bedrijven weet door te groeien naar het midden- en grootbedrijf. Ondernemers moeten het spreekwoordelijke schaap met de vijf poten zijn en dat soort ondernemers zijn zeldzaam. Een beetje hulp bij het zakendoen kunnen veel ondernemers dan ook wel gebruiken.
recensie
Verandermanagement
25 september 2015
Sjors van Leeuwen
Dat we meer moeten innoveren is duidelijk. Problemen van de toekomst lossen we niet op met oplossingen uit het verleden. Denk bijvoorbeeld aan de CO2-uitstoot met alle ingewikkelde vraagstukken die daaruit voortvloeien zoals de opwarming van de aarde en de wereldwijde stijging van de zeespiegel.
recensie
Strategisch management
23 september 2015
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
Tweehonderd jaar na de slag om Waterloo is strategie belangrijker dan ooit. Niet om de strijd op het slagveld te winnen, maar wel om het bestaansrecht en de continuïteit van de organisatie zeker te stellen. Denk aan de grote problemen en de soms jarenlange zoektocht naar een goede strategie door warenhuizen, uitgeverijen, boekwinkels, telecombedrijven, uitzendbureaus, muziekmaatschappijen, banken, verzekeraars en zorginstellingen.
recensie
Algemeen management
15 september 2015
Sjors van Leeuwen
We gniffelen graag om de fouten en bloopers van anderen. Denk aan het succes van tv-programma’s als America’s Funniest Home Video en Bananasplit, de klassieker onder de candid camera programma's. Voor die mensen is er nu ook het boek ‘Business Bloopers’ met een vermakelijke en leerzame opsomming van zakelijke missers.
recensie
Ondernemen
9 september 2015
Sjors van Leeuwen
10-14 minuten leestijd
Innovatie is ‘hot’. Bedrijven moeten veranderen, vernieuwen en innoveren om te kunnen overleven. Maar innoveren is moeilijk. Zo mislukt het merendeel van alle nieuwe producten en diensten.
recensie
Algemeen management
3 september 2015
Sjors van Leeuwen
5-7 minuten leestijd
De wereld om ons heen verandert steeds sneller en de impact van de veranderingen is steeds groter. Des te belangrijker is het voor organisaties om ‘in control’ te zijn. Maurice Franssen en Michelle Arets schreven er een eigentijds boek over: Management control.
recensie
Non-profit
2 september 2015
Sjors van Leeuwen
5-7 minuten leestijd
De betaalbaarheid, toegankelijkheid en kwaliteit van de zorg staan onder druk. Technisch gezien kan er steeds meer en de vraag naar zorg, door steeds kritischer wordende zorgconsumenten, is in principe oneindig. De zorgkosten groeien de pan uit en we zijn een steeds groter deel van ons inkomen kwijt aan zorg. Dat kan niet langer zo door gaan, daar is iedereen het over eens. Naast de invoering van marktwerking en het doorvoeren van forse bezuinigingen, moet de oplossing vooral komen van innovatie. We moeten de zorg anders, beter en goedkoper inrichten en innovatie kan daarbij helpen.
recensie
Leiderschap
1 september 2015
Sjors van Leeuwen
4-6 minuten leestijd
Sir Richard Branson is wereldwijd een van de succesvolste en bekendste ondernemers. Hij timmert al meer dan veertig jaar zakelijk en publicitair aan de weg. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 400 ondernemingen actief onder het Virgin-merk.
recensie
Strategisch management
4 augustus 2015
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
De BV Nederland smacht naar economische groei en ondernemers moeten daarvoor zorgen. Zij moeten zorgen voor meer bedrijvigheid, meer werkgelegenheid en meer welvaart. Maar dat is nog niet zo gemakkelijk. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60 procent van de startende bedrijven de eerste vijf jaar niet overleeft. Vaak door een slechte voorbereiding. Van de bedrijven die de eerste jaren wel overleven heeft zo’n 90 procent minder dan 10 medewerkers in dienst.
recensie
Algemeen management
28 juli 2015
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
Bij het lezen van het boek Management Mythes van organisatieduizendpoot Glenn van der Burg moest ik denken aan één van de vele bekende spreuken van Albert Einstein: ‘We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them’.