OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 3 van 65 resultaten
recensie
Werk en loopbaan
11 februari 2009
Ben Kuiken
3-4 minuten leestijd
Filosofie begint met verwondering. Wat gebeurt er als een filosoof (Alain de Botton) die nog nooit één dag van zijn leven in een kantoor of een fabriek heeft doorgebracht, de wereld van de arbeid bestudeert en beschrijft? In ieder geval ontstaat er een prachtig geschreven boek (Ode aan de arbeid) dat de nodige vraagtekens plaatst bij de vanzelfsprekendheid waarmee wij ons wijden aan die ene menselijke activiteit die zo belangrijk lijkt: werk.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
27 januari 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Wat is de zin van mijn bestaan? Hoe word ik gelukkig? In zijn nieuwste boek Seks & Geld, Geluk & Dood, gaat Nederlands grootste managementdenker Manfred Kets de Vries in op de grote levensvragen waarmee managers bij hem aankloppen. Nu alleen maar hopen dat ze de antwoorden ook willen horen.
recensie
Algemeen management
16 januari 2009
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Managers geloven graag in sprookjes, alleen zijn ze zich daar zelden van bewust. Met deze stelling opent Stef Blom zijn boek Waarom managers in sprookjes geloven. Jammer dat hij zijn theorie niet wat verder heeft uitgewerkt.
recensie
Leiderschap
15 januari 2009
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Wat kunnen dertigers van vandaag leren van de generatie voor hen, de babyboomers die momenteel het pluche bezetten? Met deze vraag togen twee jonge honden, Wouter Hart en Harry Sonnenschein, naar de paleizen van de Nederlandse captains of industry. Het resultaat, het boek Leiders van vandaag, lessen voor morgen, is teleurstellend, waarschijnlijk omdat de twee auteurs maar niet over hun enorme bewondering voor deze iconen van weleer heen konden stappen.
recensie
Strategisch management
14 december 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Communication by NETwork lijkt op het eerste gezicht het zoveelste boek over de netwerksamenleving. Maar wie verder leest, merkt dat communicatieadviseur Henk Buis een interessante invalshoek heeft gevonden en zelfs oplossingen geeft voor een aantal van de grote maatschappelijke vraagstukken.
recensie
Verandermanagement
4 december 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
In hun boek Onveranderbaarheid van organisaties vragen Leike van Oss en Jaap van ’t Hek aandacht voor de slecht begrepen en nauwelijks gewaardeerde kant van organisaties: haar identiteit. De auteurs sturen alle verandermanagers weer terug in hun hok.
recensie
Financieel management
18 november 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Hebben bankiers een geweten? Wie de puinhopen van de huidige kredietcrisis beziet, moet daar ernstig aan twijfelen. Ex-bankier Hans Ludo van Mierlo ondernam met zijn boek Gepast en ongepast geld een zoektocht naar het geweten van banken en schetst een ontluisterend beeld.
recensie
Algemeen management
18 september 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Het boek Oh, wat zijn we creatief! van consultant Peter ten Hoopen en FD-journalist Marleen Janssen Groesbeek bevat weinig verrassingen, maar blijkbaar moeten we sommige boodschappen vaak horen om het tot ons te laten doordringen.
recensie
Algemeen management
12 september 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Dertien managementgoeroes interviewde Rick Nieman voor RTL-Z. Nu is er ook een boek, De goeroe-methode. En het moet gezegd: het boek is beter dan de film.
recensie
Algemeen management
1 september 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
In deze tijd van snelle communicatie en vluchtige contacten is er nauwelijks meer ruimte voor een goed gesprek. Met het Vrije ruimte praktijkboek helpen Jos Kessels, Erik Boers en Pieter Mostert dit gesprek weer op gang.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
13 augustus 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Je passie vinden en volgen is helemaal niet zo moeilijk, zo luidt de boodschap van het boek Passie! Een aardig boek, maar inhoudelijk een beetje dun.
recensie
Leiderschap
6 augustus 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Leidinggeven aan professionals? Niet doen! van Mathieu Weggeman is een vreemd boek, maar wel een boek dat iedere manager gelezen moet hebben.
recensie
Organisatiekunde
8 juli 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
‘Wat de bestseller Good to Great van Jim Collins deed voor snelgroeiende bedrijven, doet Maak van je bedrijf een toporganisatie! voor high performance organisaties.’ Wie een dergelijke claim op de kaft van zijn boek durft te zetten, wekt hoge verwachtingen. Kan André de Waal die ook waarmaken?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
4 juli 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Het boek De wil om te winnen van Hein Vergeer is hooguit interessant voor sportfanaten, niet voor managers. Helaas ontstijgen de lessen van deze voormalige topschaatser zelden het niveau van tegeltjeswijsheden.
recensie
Organisatiekunde
4 juni 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Het boek Internal branding in de praktijk begint veelbelovend met een inspirerend voorwoord van Tex Gunning. Daarna kan het boek eigenlijk alleen nog maar tegenvallen.
recensie
Marketing
30 mei 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Communicatieadviseur Paul Stamsnijder schreef een leuk en verhelderend boekje over rebranding, Het merk is dood, leve het merk. Vooral de miskleunen van bedrijven zijn zeer leerzaam, hoewel Stamsnijder een kans voor open doel helaas laat liggen.
recensie
Algemeen management
26 mei 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Toptalent: hoe vindt u ze? En hoe houdt u ze vast? Headhunter Ralf Knegtmans ging op zoek naar de doorslaggevende eigenschappen van toptalent en vond negen universele criteria. Hij schreef een boek dat een must reed is voor alle organisaties.
recensie
Algemeen management
19 mei 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Ondernemers zijn doeners, geen denkers. Ze beginnen met een idee, voeren dat uit, en als het een goed idee is, verdienen ze er nog geld mee ook en groeit hun bedrijf. Zo simpel kan het zijn. Maar in ieder ondernemersleven komt een moment dat het niet meer zo simpel is. Dan groeit het bedrijf naar een bepaalde omvang en moeten er keuzes worden gemaakt. Gaan we voor verdere groei of blijven we zo groot als we nu zijn? En als we willen groeien, hoe organiseren we dat dan? Hoe maken we ons bedrijf meer waard?
recensie
Strategisch management
5 mei 2008
Ben Kuiken
1-3 minuten leestijd
Het boek Kus de visie wakker begint met het voorbeeld van de Amerikaanse koffieketen Starbucks. Dat lijkt, achteraf gezien natuurlijk, niet het meest gelukkig gekozen voorbeeld: enige maanden na het verschijnen van het boek van het driemanschap Samhoud, Geelhoed en Van der Loo kwam Starbucks in zwaar weer terecht.
recensie
Strategisch management
29 april 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Wat onderscheidt een goede zakelijke dienstverlener van een slechte? Dat hij zijn werk goed doet, zou je zeggen, maar zo simpel is het helaas niet. ‘Zijn werk goed doen’ is een vereiste, maar geen onderscheidende factor. Net zo min als integriteit of de wil om samen te werken. Deze drie elementen, competentie, integriteit en samenwerken, vormen de onderdelen van het vertrouwensmodel van Mayer, Davis en Schoorman waar management consultant Eva van der Fluit zich grotendeels op baseert in haar boek Professional zoekt groei.