OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 2 van 65 resultaten
recensie
Verandermanagement
23 februari 2010
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Veranderingen implementeren moeilijk? Helemaal niet, volgens Gert Anbeek, Patrick Lybaert en Harry de Weerd. Met een procesmatige aanpak is elk veranderingstraject een eitje, zo suggereren zij in hun boek Succesvolle managers realiseren.
recensie
Leiderschap
28 januari 2010
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
In De toekomst van werk schetsen Adjiedj Bakas en Martijn van der Woude acht trends op het gebied van werk. Opvallend is hun positieve insteek: het is niet alleen maar kommer en kwel wat de toekomst brengt.
recensie
Algemeen management
19 januari 2010
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Wanneer burgers of medewerkers ontevreden zijn over de gang van zaken in hun buurt of bedrijf, organiseren ze zich soms in actiegroepen of comité’s. In zijn nieuwste boek, De broedfactor, laat Peter Camp zien dat managers en bestuurders hier helemaal niet bang voor hoeven zijn, maar het juist zouden moeten stimuleren. Hij vertelt zelfs hoe ze dat moeten doen.
recensie
Algemeen management
11 januari 2010
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Ze lezen nauwelijks managementboeken, weten goed wat ze willen en zijn per definitie extravert. Dit zijn een paar van de eigenschappen die Don Croonenberg vond bij de bovenbazen van Nederland. In zijn boek Een fascinerende hondenbaan maakte hij mooie, persoonlijke portretten.
recensie
Psychologie
21 december 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
In haar nieuwste boek, Ego’s en andere ongemakken, geeft psychologe Roos Vonk tekst en uitleg over de meest uiteenlopende menselijke eigenaardigheden, zoals hebzucht, narcisme en slijmgedrag. Verplichte kost voor alle managers met een beetje verantwoordelijkheid.
recensie
Leiderschap
8 december 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
In Sturing en ruimte presenteren Leo van der Vorst en Henk Roelofs een nieuw managementconcept gebaseerd op de paradox. Dat klinkt interessant, en is een interessante denkrichting, maar in de praktijk kan de manager er helaas nog weinig mee.
recensie
Marketing
3 december 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
De komst van internet opent allerlei nieuwe mogelijkheden om te communiceren met uw potentiële doelgroep. Maar hoe doe je dat? Marketingtrainer Wim van der Mark schreef een handzaam en praktisch boekje, Marketing.com. Speciaal handig voor kleine ondernemers.
recensie
Leiderschap
13 oktober 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Echte leiders praten anders. Ze missen empathie, en hebben alleen maar oog voor de grote lijnen. Wie door deze reuzen gehoord wil worden, zal ze dus anders moeten aanspreken, zo betoogt Noël Slangen in Praten met reuzen.
recensie
Leiderschap
4 september 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Over leiderschap zijn duizenden boeken volgeschreven. In Grootmeester in leiderschap scheiden Marc Buelens en Kathleen De Stobbeleir op een aangename en onderhoudende wijze zin en onzin.
recensie
Algemeen management
31 augustus 2009
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
De Postbank is niet meer. Los van het sentiment is dit vooral een verlies voor de maatschappij, stelt Wichert van Engelen in zijn boek Blauw bloed - Opkomst en ondergang van De Postbank. De degelijke bank die Wouter Bos zocht, lag zo voor zijn voeten.
recensie
Algemeen management
13 augustus 2009
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Eind jaren tachtig werd marktwerking de panacee voor alle ingedutte en logge staatsbedrijven die weinig boodschap hadden aan hun klanten. Een van de interessantste voorbeelden van deze privatisering werden KPN en TNT die met vallen en opstaan hun weg naar de markt wisten te vinden. Communicatieadviseur Pol Schevernels beschreef hun moeizame werdegang in het boek Hoogspel rond PTT - 1988-2008.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
6 augustus 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
In het boek Leef! Zingeving, zelfreflectie & levenskunst probeert filosoof en psycholoog Joep Wijsbek de lezer te helpen antwoord te vinden op de grote vraag van het leven: wat is de zin van mijn bestaan? Hij maakt het de lezer niet gemakkelijk, maar dat is niet erg, want alles van waarde, kost nu eenmaal moeite.
recensie
Algemeen management
4 augustus 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Nu onze economie in een diepe recessie verkeert, hoor je niemand meer over het binden en boeien van medewerkers. Onverstandig, vinden twaalf adviseurs van GITP. In het boek De crisis te lijf geven zij acht ideeën voor slimmer samenwerken, juist in tijden van recessie.
recensie
Leiderschap
3 augustus 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Iedereen kent ze: de Pratende pakken die het Nederlandse bedrijfsleven bevolken. Ze zijn bezig met hun ego, status en hun bonus, maar niet met waar het echt om zou moeten gaan: het bedrijf, de klant of de medewerker. Marco Scheele veegt flink de vloer met ze aan in het boek Pratende pakken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
28 juli 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
We leven in onzekere en verwarrende tijden. Maar elke crisis levert ook de beste kansen voor vernieuwing, meent Paul de Blot. In zijn nieuwste boek Ignatius van Loyola als crisismanager voert de hoogleraar Business Spiritualiteit een tweegesprek met een crisismanager uit vervlogen tijden, Ignatius van Loyola, de oprichter van de Jezuïetenorde.
recensie
Algemeen management
9 juli 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Het kuddegedrag van de consument tijdens de huidige economische crisis was voor bioloog Patrick van Veen aanleiding om op zoek te gaan naar het kuddedier in de mens. Dit leverde een heel aardig boekje op: Kuddegedrag in crisistijd.
recensie
Non-profit
17 juni 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
In het jaar 2050 is een derde van de Nederlandse bevolking van niet-Westerse afkomst. Daar moet u dus wat mee, want dat betekent dat een derde van uw klanten, medewerkers en leveranciers van huis uit een andere cultuur heeft meegekregen. In het boek Aan de slag met diversiteit geeft Youssef Azghari praktische tips.
recensie
Algemeen management
27 maart 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Pamela Bouwmeester krijgt aan het einde van de werkdag van haar secretaresse huiswerk mee voor de volgende dag, de secretaresse van Jan Aalberts regelt zelfs diens financiën en als een afspraak van burgemeester Cohen een keer uitloopt, sms’t zijn secretaresse ‘TIJD’: de hedendaagse secretaresse is veel meer dan de tiepmiep van vroeger. Dat wordt duidelijk uit de interviews die journaliste Ria Harmelink voerde met veertien secretaresses en hun bazen die zij bundelde in het boek De baas de baas.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
13 maart 2009
Ben Kuiken
1-3 minuten leestijd
De laatste jaren zijn er veel boeken verschenen met praktische tips over invloed en beïnvloeding. Het recent verschenen boek van Pacelle van Goethem, IJs verkopen aan eskimo’s, geeft een wetenschappelijke onderbouwing, en is nog leuk om te lezen ook.
recensie
Algemeen management
13 februari 2009
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
‘Het eerste praktijkboek voor middle managers’, staat er op de omslag van het boek Tot aan je middle in het management van Hans van der Aar en Martijn Adelmund. Het is inderdaad een boek waar je als manager nu eens echt iets aan hebt.