OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 2

    Filter de resultaten

    Actieve filters 2

    Recensie 2135973

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 21 van 428 resultaten
    recensie
    Personeelsmanagement
    15 april 2004
    Peter de Roode
    4-5 minuten leestijd
    Werken in teams maakt een steeds belangrijker deel uit van organisaties. Hierdoor zouden organisaties in staat zijn om flexibel te reageren op de prikkels vanuit de externe omgeving om zodoende duurzaam concurrentievoordeel te behalen. Het blijkt evenwel dat teams vaak vastlopen en de neiging hebben vast te houden aan bekende structuren.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    14 april 2004
    Peter de Roode
    4-5 minuten leestijd
    'Creativiteit Hoe?ZO!' is niet alleen een heel interessant boek om te lezen en om in te doen, het is vooral de schitterende vormgeving die als eerste opvalt. Veel kleurenfoto's, schema's en tekeningen maken dat je als lezer even het gevoel hebt weg te zijn uit de wereld van managementliteratuur.
    recensie
    Strategisch management
    26 februari 2004
    Peter de Roode
    Dit boek gaat niet over strategie maar over samenhang. Samenhang tussen verschillende onderwerpen zoals: visie, strategie en implementatie maar ook draagvlak creëren, leiderschap en communicatie. In de praktijk blijkt deze samenhang doorgaans ver te zoeken, waardoor managers aan dit boek veel praktische adviezen en instrumenten kunnen ontlenen. Het boek is helder geschreven en is gebaseerd op gedegen literatuurstudie. Daarnaast is het de verdienste van de auteurs dat ze hun eigen opvattingen niet onder stoelen of banken steken.
    recensie
    Strategisch management
    4 januari 2004
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    In deze 4e druk van 'Instrumenten voor strategisch beleid' biedt de auteur een handzaam overzicht aan van beleidsinstrumenten ten behoeve van marktanalyses, doorlichten organisaties, opzetten ontwikkelmogelijkheden van een onderneming en het samenstellen van een strategisch plan.
    recensie
    Leiderschap
    23 september 2003
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Er zijn toch al heel wat boekenkasten gevuld met boeken over leiderschap, waarom dan toch maar weer een exemplaar toevoegen aan de reeks? Die vraag zal de auteurs toch ergens door het hoofd geschoten moeten zijn. Hun antwoord daarop moet iets geweest zijn in de trant van 'maar dit boek is anders dan andere'. En daar hebben ze dan ook gelijk in gehad. 'Grip op leiderschap' - geschreven in de reeks van INK managementmodel, een serie voor managers- overstijgt de vele boeken die vanuit één perspectief geschreven zijn. Het boek is zeer verfrissend bij tijd en wijle ook confronterend en bovenal inhoudelijk zeer to the point.
    recensie
    Organisatiekunde
    4 augustus 2003
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    We kennen ze allemaal: de manager die tijdens een zware meeting met een hoog gemiddeld uurloon naar de flipover stapt, een fraaie schets op het papier zet en vervolgens de processtappen weergeeft. De observanten proberen het gevoel van jaloezie te onderdrukken voor het feit dat zij de flipover ook deze keer niet hebben benut. Hun kritiek dat het gepresenteerde model slechts een beperkte weergave van de werkelijkheid is, wordt terzijde geschoven. Het geschetste model biedt immers voldoende aanknopingspunten voor gerichte actie en dat spreekt het bestuur aan.
    recensie
    Organisatiekunde
    2 juni 2003
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Hoe komt het toch dat allerlei plannen, denk aan de prachtige teksten opgesteld in de visie- en de missiebrochure, nooit hun toepassing krijgen in de praktijk? Deze vraag en vooral de vraag wat we eraan kunnen doen, stelt Nuiver centraal in het alleraardigste boekwerkje 'Doen wat je bedacht hebt'.
    recensie
    Organisatiekunde
    4 maart 2003
    Peter de Roode
    Kennismanagement is geland, het nieuwe is eraf, organisaties kunnen aan het werk. Het blijkt evenwel dat een goede structurering van het onderwerp ontbreekt, laat staan dat een goede werkwijze aanwezig is om kennismanagement in de organisatie in te voeren. Toch verlangt de 'day to day business', antwoorden op onder meer de volgende vragen: Zijn er hiaten tussen vraag en aanbod van kennis?; Op welke wijze kunnen deze hiaten worden opgelost? En: Moet er meer extern worden geworven? Die vragen blijken onvoldoende beantwoord te kunnen worden door allerlei informatiesystemen die in de organisatie aanwezig zijn.
    recensie
    Leiderschap
    13 januari 2003
    Peter de Roode
    'In het belang van de zaak' van Robert Quinn stelt het thema empowerment centraal. Daarmee trekt Quinn de lijn door die hij in zijn eerdere werken aan de orde stelde, namelijk dat echte verandering slechts dan mogelijk is wanneer mensen ècht willen. Desondanks lijkt het verrassend dat Quinn een boek wijdt aan een thema dat enkele jaren geleden in het bedrijfsleven totaal niet uit de verf kwam. Waarom dan nu opnieuw? Empowerment is naar de mening van Quinn door organisaties volledig verkeerd geïnterpreteerd en daardoor ook mislukt. Daarom worden de uitgangspunten van empowerment in dit boek scherp gedefinieerd en krijgen managers een zeer concreet instrument aangereikt om de (extra) energie -die in alle medewerkers aanwezig is- te ontsluiten.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    8 januari 2003
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Door de grote hoeveelheid informatie die mensen tot zich moeten nemen als gevolg van de snelle veranderingen in de maatschappij, neemt het belang van goede besluitvorming voor organisaties en overheden steeds meer toe. Russo en Schoemaker illustreren in 'Effectieve besluitvorming' dat besluitvormers lang niet altijd de informatie gebruiken die hen ter beschikking staat om tot een weloverwogen besluit te komen. 
    recensie
    Leiderschap
    8 maart 2002
    Peter de Roode
    3-5 minuten leestijd
    In 'Diepgaande verandering' van Robert Quinn speelt het individu de hoofdrol in de turbulente omgeving die we dagelijks ervaren. Hoe verander je mensen die geneigd zijn de schuld doorgaans buiten zichzelf te zoeken? 
    recensie
    Leiderschap
    8 maart 2002
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    In 'Verander de wereld' gaat Robert Quinn in dezelfde lijn verder als in zijn prachtige werk 'Diepgaande verandering'. De angst die als je als lezer zou kunnen hebben is dat beide boeken 'meer van hetzelfde zijn', is gelukkig volledig ongegrond.
    recensie
    Personeelsmanagement
    13 december 2001
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Na zijn vorige boek 'Alles mag' was ik eigenlijk benieuwd of van Stratum in 'Nix is wat het lijkt' op dezelfde manier verschillende schrijvers en thema's met elkaar wist te integreren. En ik moet zeggen: ook deze keer slaagt hij in ruime mate om aan de hand van een aantal inspiratiebronnen een lezenswaardig boek te schrijven waarin de onderwerpen, strijd, cultuur en belevenissen de rode draad vormen. 
    recensie
    Organisatiekunde
    13 december 2001
    Peter de Roode
    Dit is geen boek voor IT-nerds of software freaks. Geen HTML, Perl of Java. Maar 'gewoon' over strategie en implementatie. De techniek is het middel om het doel te bereiken, niet meer en ook niet minder. Goede technologie en goede leerprogramma's zijn dan ook niet voldoende in de ogen van de auteur voor een succesvol E-Learning programma. Vandaar dat 'zachte' factoren, zoals cultuur, communicatie en leiderschap uitgebreid aan bod komen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het boek 'E-Learning' bedoeld is voor trainers, managers en consultants.
    recensie
    Marketing
    6 juni 2001
    Peter de Roode
    4-5 minuten leestijd
    Deze recensie is geschreven naar aanleiding van de oorspronkelijke, Engelse editie van het boek, 'Driving Customer Equity'.
    recensie
    Marketing
    6 juni 2001
    Peter de Roode
    3-5 minuten leestijd
    Vanaf het begin had dit boek mij in de greep en liet het mij ook niet meer los. Tot op het eind hebben de drie auteurs - die allen een behoorlijke staat van dienst hebben - veel te melden en dit alles in een prettige schrijfstijl verpakt. 
    recensie
    Algemeen management
    20 mei 2001
    Peter de Roode
    Jane Clarke verplaatst zich in haar boek in de schoenen van de medewerker die in zijn organisatie wordt geconfronteerd met politieke spelletjes. De timing van het boek lijkt perfect gekozen in een tijd waarbij reorganisaties, fusies, stakingen en veranderingen eerder regel dan uitzondering lijken te zijn. Immers, zo betoogt de auteur, juist bij veranderingen is er sprake van een hoog politiek gehalte.
    recensie
    Marketing
    7 januari 2001
    Peter de Roode
    3-5 minuten leestijd
    Er is zoveel over klantgerichtheid geschreven dat ik altijd weer benieuwd ben welk perspectief de auteur de lezer deze keer weer voorschotelt. Het perspectief dat de auteurs van 'Met kop en schouders' bieden is verfrissend en origineel: diverse perceptiefactoren van de klant.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    26 juli 2000
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Deze vertaling van 'First things first' is meer dan een managementboek. 'Prioriteiten' gaat over een manier van leven. Managers zouden er een hele duidelijke boodschap uit kunnen halen wanneer zij de hamvraag van het boek 'Hoe komt het toch dat prioriteiten bij mij niet op de eerste plaats komen?', voor zichzelf zouden beantwoorden.
    recensie
    Marketing
    26 juli 2000
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Met enige scepsis begon ik aan dit boek er van uitgaand dat op het gebied van klachtenmanagement niet echt veel nieuws onder de zon gepresenteerd zou kunnen worden. Was er nog wel behoefte aan literatuur na het uitstekende werk van Møller en Barlow 'Een klacht, een geschenk uit de hemel'?

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden