OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 2

    Filter de resultaten

    Actieve filters 2

    Recensie 2135973

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 18 van 429 resultaten
    recensie
    Verandermanagement
    24 april 2009
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Zoals John Kotter al in zijn boek 'Leiderschap bij verandering' aangaf, start een geslaagde verandering met een gevoel van urgentie. We zijn volgens Kotter veel te zelfgenoegzaam, maar hebben we zelf niet in de gaten. Dus als we als een kip zonder kop druk gedrag vertonen, lijden we aan 'valse urgentie'. In 'Een gevoel van urgentie!' roept Kotter organisaties op om échte urgentie na te streven. Een praktisch boek met veel nuttige tips rond een glashelder thema.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    18 november 2008
    Peter de Roode
    1-2 minuten leestijd
    Het is onduidelijk wat de toegevoegde waarde is van 'StrenghtsFinder 2.0' van Tom Rath. Vooral vanwege het feit dat een groot gedeelte van de inhoud al aan bod is gekomen in 'Ontdek je sterke punten' van Marcus Buckingham. Omdat beide auteurs te maken hebben (gehad) met de Gallup-organisatie, gaat het hier niet om plagiaat maar eerder over het uitmelken van een cashcow.
    recensie
    Strategisch management
    17 november 2008
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    In 'Talent aan zet' krijgt u inzicht in de werkwijze van Lowell Bryan en Claudia Joyce, twee McKinsey-partners, over de wijze van waardecreëring door het benutten van talenten. Een indrukwekkend boek, omdat het een zeer goed overzicht biedt van hetgeen er komt kijken wanneer een organisatie haar talenten optimaal wil benutten. Indrukwekkend ook omdat het laat zien dat de twintigste-eeuwse manieren van 'denken en doen' de grootste belemmering vormen voor verdere ontplooiing van talent. Het boek is met name geschikt voor mensen in grote complexe en groeiende organisaties.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    5 september 2008
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    De oprichter en CEO van een grote hotelketen ('Joie de Vivre') in de States vertelt in een indrukwekkend verhaal hoe hij zijn bedrijf heeft weten te transformeren na 9/11. Deze keer niet aan de hand van de kaasschaafmethode, maar met behulp van de inzichten van Maslow. Een geweldig boek waarin CEO Chip Conley als een zeer enthousiast en menselijk persoon naar voren komt, die bovendien zeer belezen is en de lezer her en der nog wat leestips aanreikt.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    29 augustus 2008
    Peter de Roode
    1-2 minuten leestijd
    Aan de hand van een gestructureerd gespreksmodel krijgt de lezer inzicht in de verschillende fasen van een onderhandelingsgesprek. Natuurlijk leer je een vaardigheid niet uit een boek. Maar in 'De winnende dialoog' beschrijft Thomas Benedict alles wel overzichtelijk. Een fris en prettig leesbaar boek bedoeld voor professionals.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    28 augustus 2008
    Peter de Roode
    'Mission9' is geen managementboek, of beter gezegd: geen traditioneel managementboek. Aan de hand van een science fiction verhaal schetsen Daniel Ofman en Albert Heemeijer een beeld van negen verschillende persoonlijkheden die een gezamenlijk doel nastreven. Het boek heeft als ondertitel 'het geheim van het kernkwadrant' en refereert aan het overbekende managementmodel van Daniel Ofman. De vraag dringt zich op waarom aan dit model nog meer bekendheid gegeven moet worden.
    recensie
    Algemeen management
    27 augustus 2008
    Peter de Roode
    Filosofie lijkt een vreemde eend in de bijt van het bedrijfsleven. De filosoof die allerlei onderwerpen en vraagstukken diepgaand wil bespreken, staat ogenschijnlijk op gespannen voet met de gehaaste organisatie en zijn gestresste manager. Maar daarin ligt tegelijkertijd ook zijn toegevoegde waarde: stilstaan en bevragen. Na het boek 'Vrije ruimte' dat in 2003 verscheen, zijn de drie auteurs nu met een praktijkboek gekomen. Een aanrader voor iedereen die concreet met filosofie in de praktijk aan de gang wil.
    recensie
    Algemeen management
    21 augustus 2008
    Peter de Roode
    De populariteit van de dialoog in organisaties neemt toe. Nu veel traditionelere en snellere methoden niet altijd het beloofde effect opleveren, is het de beurt aan het inmiddels eeuwenoude fenomeen van de wat tragere dialoog. In 'Het rondetafelboek' doen de auteurs verslag van een bepaalde dialoogmethode. Hoewel de lezer inzicht wordt geboden in het voeren van een dialoog, komt de betreffende 'rondetafel'-methode niet goed uit de verf.
    recensie
    Algemeen management
    19 augustus 2008
    Peter de Roode
    Ondanks het feit dat er over management boekenkasten vol geschreven zijn, blijft het onderwerp nog steeds een enorme aantrekkingskracht houden - op zowel de lezer als ook op auteurs. Gevaar en realiteit zijn daarbij dat veel managementboeken 'wijsheden' bevatten die nauwelijks iets toevoegen aan de bestaande literatuur. Zo niet bij Marc Buelens en Annick van Rossem. Zij zijn er in geslaagd een boek te schrijven dat zeer goed wegleest, eigentijdse voorbeelden bevat, nergens afgezaagd is en een prima boodschap heeft voor de lezer. Een aanrader dus!
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    11 augustus 2008
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Mensen zijn verbazingwekkend slecht in staat om aan te geven welke factoren hun gedrag beïnvloeden. De algemene opvatting is dat 'overtuigen' een kunst of kunstje is, iets wat je aan je intuïtie kan overlaten. De auteurs van 'Overtuigingskracht' spreken dit tegen: overtuigen is een wetenschap. In een zeer overzichtelijk boek dat voortborduurt op Cialdini's besteller 'Invloed', worden vijftig thema's besproken die zowel voor privé-doeleinden als voor zakelijk gebruik toepasbaar zijn.
    recensie
    Leiderschap
    4 augustus 2008
    Peter de Roode
    Het werk van een professional in arbeidsorganisaties is de afgelopen jaren behoorlijk complex is geworden. Zo onderhoudt hij niet alleen zijn eigen vakgebied, maar moet er ook voldoende aandacht worden besteed aan zijn netwerk en is het uiteraard de bedoeling dat hij efficiënt en effectief werkt. Daarnaast wordt er van de professional verwacht dat hij een behulpzame en aangename collega is. In 'Floreren als professional' geeft Carolien de Monchy een helder overzicht van de mogelijkheden en onmogelijkheden waarmee een professional dagelijks te maken heeft.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    1 augustus 2008
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Weinig boeken beginnen met de zin: 'Onomwonden geef ik het toe. Mijn hele leven ben ik een sukkel geweest'. Een hele geruststelling: ook de auteur heeft zich dingen laten aansmeren waar hij achteraf spijt van had. In zijn rol als hoogleraar en onderzoeker beschrijft hij op een boeiende manier welke factoren bepalen dat we tegen de ene persoon “ja” zeggen terwijl we de andere persoon afwijzen. Een prachtig boek dat een veelheid aan alledaagse zaken beschrijft waarin invloed een rol van betekenis speelt.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    1 augustus 2008
    Peter de Roode
    Weinig boeken beginnen met de zin: 'Onomwonden geef ik het toe. Mijn hele leven ben ik een sukkel geweest'. Een hele geruststelling: ook de auteur heeft zich dingen laten aansmeren waar hij achteraf spijt van had. In zijn rol als hoogleraar en onderzoeker beschrijft hij op een boeiende manier welke factoren bepalen dat we tegen de ene persoon “ja” zeggen terwijl we de andere persoon afwijzen. Een prachtig boek dat een veelheid aan alledaagse zaken beschrijft waarin invloed een rol van betekenis speelt.
    recensie
    Algemeen management
    24 juni 2008
    Peter de Roode
    Ralf Knegtmans komt naar aanleiding van literatuuronderzoek en interviews tot negen universele criteria om toptalent te herkennen. De vraag die zich daarbij voordoet, is wat de wetenschappelijke waarde is van dergelijke criteria. Die vraag blijft ook na het lezen van 'Toptalent' onbeantwoord. Wat dit boek aantrekkelijk maakt, is dat theorie en praktijk, dat wil zeggen literatuurinzichten en interviews, prettig worden afgewisseld, dit maakt het boek zeer lezenswaardig.
    recensie
    Algemeen management
    24 juni 2008
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Ralf Knegtmans komt naar aanleiding van literatuuronderzoek en interviews tot negen universele criteria om toptalent te herkennen. De vraag die zich daarbij voordoet, is wat de wetenschappelijke waarde is van dergelijke criteria. Die vraag blijft ook na het lezen van 'Toptalent' onbeantwoord. Wat dit boek aantrekkelijk maakt, is dat theorie en praktijk, dat wil zeggen literatuurinzichten en interviews, prettig worden afgewisseld, dit maakt het boek zeer lezenswaardig.
    recensie
    Personeelsmanagement
    17 juni 2008
    Peter de Roode
    Welke opleider kent niet het boek 'Strategisch opleiden en leren in organisaties'? Een standaardwerk waarvan Gerard Bergenhenegouwen een van de drie auteurs was. Nu heeft hij een wat dunner en overzichtelijker boek geschreven waarin hij de lezer ook zijn eigen mening op opleiden meegeeft. Het aantrekkelijke van het boek is dat het voldoende raakvlakken met diverse managementaspecten én HR-vraagstukken kent, waardoor opleiden en leren niet als geïsoleerde processen worden beschreven.
    recensie
    Werk en loopbaan
    3 juni 2008
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    De succesvolle CEO-coach van het Amerikaanse bedrijfsleven Marshall Goldsmith gunt de lezer een blik in zijn keuken. Hierbij laat hij op overtuigende wijze zien hoe hij vastgeroeste overtuigingen van mensen weet los te wrikken. 'Tot hier en nu verder!' is een zeer lezenswaardig boek met veel verrassende standpunten, opgesteld door een auteur die met zijn heldere schrijfstijl en dito voorbeelden het midden lijkt te houden tussen Stephen Covey en Ken Blanchard. Een zeer geschikt boek voor mensen die één-op-één-coaching toepassen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    27 mei 2008
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Zegt u eens eerlijk: wie van u heeft geleerd hoe hij zijn informatie moet ordenen? En wie werkt er zo geordend dat hij een 'leeg hoofd' heeft en geen stress over zichzelf afroept? Als u deze vragen als 'interessant' bestempelt dan is 'Getting things done' een nuttig en behulpzaam boek. David Allen gaat hierin uitgebreid in op de vraag hoe wij productiever en met minder stress kunnen werken.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    8 april 2008
    Peter de Roode
    In dit vlot geschreven boek wordt menig congresganger een spiegel voorgehouden: het kan allemaal anders. Waarschijnlijk is het een terechte constatering dat veel congressen en bijeenkomsten weinig inspirerend zijn en niet getuigen van veel lef. Dit boek is bedoeld voor wie op zoek is naar alternatieven. Helaas blijft steken in goed bedoelde tips en wordt het beeld van de 'prachtige bijeenkomsten' nergens concreet.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 april 2008
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    'Het slimme onbewuste' is een fascinerend boek dat ons vertelt dat het onbewuste superieur is aan het bewustzijn. Een goed leesbaar boek waarin hoogleraar Ap Dijksterhuis aan de hand van interessante onderzoeken en experimenten de lezer introduceert in de wereld van het onbewuste. Deze wereld, zo betoogt de auteur, wordt nogal onderschat, terwijl de tegenpool, het bewustzijn, daarentegen erg wordt overschat.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden