OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 2

    Filter de resultaten

    Actieve filters 2

    Recensie 2135973

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 15 van 429 resultaten
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    19 december 2011
    Peter de Roode
    Wie geïnteresseerd is in psychologie maar niet alles voor zoete koek wil slikken, vindt in '59 seconden' veel van zijn gading. Een vlot geschreven boek maar tegelijkertijd zeer goed onderbouwd. Richard Wiseman neemt je mee naar alledaagse onderwerpen, vertelt welke mythes er over het onderwerp bekend zijn en geeft hulpmiddelen die je kunt inzetten om een vraagstuk soms veel simpeler aan te pakken.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    3 november 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Wie geïnteresseerd is om meer achtergrondinformatie te vergaren bij de stelling: 'Wat de school onderdrukt, hebben we nodig in de 21e eeuw', raakt met 'Het element' van Sir Ken Robinson een aardig eind op weg. Het boek heeft als boodschap dat mensen op zoek moeten gaan naar die dingen waar ze passie voor hebben. Ze zijn dan volgens de auteur in hun 'element'. De school speelt daarbij volgens Robinson echter een negatieve rol. Het boek is goed onderbouwd, leest zeer prettig en is gelardeerd met de nodige humor.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 november 2011
    Peter de Roode
    1-2 minuten leestijd
    In 'Soorten Intelligentie' pleit Howard Gardner voor de benadering van 'meervoudige intelligentie'. Hij stelt dat intelligentie meer is dan 'het verbaal logische' en het 'linguïstische', twee vormen van intelligentie die dominant aanwezig zijn in de westerse maatschappij. Het zal de lezer niet verbazen dat de auteur de nodige kritiek heeft op de IQ-test. 'Intelligentie is te belangrijk om overgelaten te worden aan de intelligentietest'.
    recensie
    Coaching en trainen
    27 oktober 2011
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Een schat aan instrumenten aan om als coach op te kunnen treden in 'Coachen vanuit een veelzijdig perspectief'. De instrumenten zijn alle afkomstig uit het NLP (Neuro Linguistisch Programmeren) waarin Robert Dilts inmiddels zijn sporen dik verdiend heeft. Zijn docent Gregory Bateson heeft hem in zijn denken behoorlijk beïnvloed en dat zie je in dit boek duidelijk terug. Geen gemakkelijk boek qua inhoud maar wel een boek dat de lezer de nodige diepgang kan bieden, mits hij zich kan vinden in de onderliggende uitgangspunten.
    recensie
    Algemeen management
    27 oktober 2011
    Peter de Roode
    Van 'leren in het werk' weten we het minst, hoewel dat het meeste voorkomt, aldus Leontine Bibo, Karin Derksen en Sjors van der Heide. Zij willen daar graag verandering in brengen en pleiten in 'Leren? Ik werk liever' voor het zogenaamde 'werkleren'. De organisatieadviseurs van bureau EMC beschrijven hoe zij performancevraagstukken van hun klanten vertaalden naar 'leren in het werk'. De vraag is of ze in hun aanpak geslaagd zijn.
    recensie
    Leiderschap
    3 oktober 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    'The 9 disciplines of a facilitator' beschrijft het persoonlijk ontwikkelingspad voor een leidinggevende of facilitator. Omdat er veel literatuur in het boek is verwerkt heeft het een nogal hoge abstractiegraad. Voor wie op zoek is naar snelle 'how to tools' is het geen aanrader. Wie daarentegen geïnteresseerd is in een samenhangend framework van concepten, aangeduid als 'disciplines', vindt er een schat aan informatie in. Bovendien bieden de auteurs de lezer een inkijkje in hun werk als adviseur bij de talloze internationale organisaties die zij ondersteund hebben.
    recensie
    Organisatiekunde
    19 september 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Een boek voor fijnproevers, bedoeld voor die mensen, die in hun organisatie leer- en denkprocessen willen bevorderen. 'Learning for action', biedt een overzicht van denkgereedschappen die ingezet kunnen worden ter bevordering van leerprocessen, zonder evenwel 'voorschrijvend' te zijn. De denkwijze waarop het boek is gebaseerd wordt aangeduid met SSM (Soft Systems Methodology). Een term overigens die snel tot verwarring kan leiden.
    recensie
    Organisatiekunde
    15 september 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Hoewel dit boek reeds in 2001 in de VS verscheen, is de inhoud totaal niet verouderd. Sterker nog: 'Management van het onverwachte' is eigenlijk zeer actueel met de vele onverwachte gebeurtenisssen waarmee organisaties te maken hebben, zoals natuurrampen, crises en terrorisme. Karl Weick en Kathleen Sutcliffe illustreren op duidelijke wijze wat organisaties kunnen leren van organisaties die dagelijks zeer alert moeten zijn op het onverwachte. Want dat doen ze significant beter dan andere organisaties. Een fraai boek voor iedereen die steeds meer tegen de grenzen van hoge verwachtingen en wishful thinking-plannen aanloopt.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    13 september 2011
    Peter de Roode
    In 'Onzichtbare interactie' zoomt Marie José Falke in op het derde communicatieniveau, het appellerend niveau, door haar aangeduid met 'energetisch niveau'. Dat is de communicatie die we wel aanvoelen maar niet zien en waarvan we weten dat het de 'klik' bepaalt. De schrijfster laat goed zien wat u op dat niveau allemaal kunt winnen met betrekking tot communicatie.
    recensie
    Algemeen management
    11 augustus 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    De HRM-goeroe Dave Ulrich, o.a. bekend geworden van bestellers als 'Human Resources Champions' en 'The HR value proposition', schreef samen met zijn vrouw Wendy een prachtig boek over de betekenis van werk. Wat van (Dave) Ulrich verwacht mocht worden, doet hij ook: hij onderbouwt zijn verhaal met feiten. En dat maakt 'Het waarom van werk' zo aantrekkelijk. Het is een helder geschreven verhaal met wetenschappelijke fundering, waarin ook nog eens veel praktische instrumenten krijgen aangereikt.
    recensie
    Verandermanagement
    11 augustus 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    'De menskant van veranderen' van Erik Koenders en Peter Nientied illustreert de veranderkundige mogelijkheden die de theorie van Spiral Dynamics (SD) biedt. Een zeer praktijkgericht boek voor veranderaars waarbij de instelling meer is of iets werkt, dan de vraag of het wetenschappelijk verantwoord is. Een goed leesbaar en bruikbaar boek, dat wel fundamentele kennis van SD vereist.
    recensie
    Leiderschap
    11 juli 2011
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Een fascinerend boek waarin de lezer wordt meegesleept in de diepere psychologische krochten van de dagelijkse praktijk tussen leidinggevende en medewerker. In 'The set up to fail syndrome' geven Jean-Francois Manzoni en Jean-Louis Barsoux antwoord op de vraag hoe het komt dat goede managers soms het slechtste uit hun mensen weten te halen. En het antwoord mag er zijn: een pijnlijk herkenbaar en zeer confronterend beeld, op onderzoek gebaseerd. De lezer blijft niet gedesillusioneerd achter, want aan het eind laten de auteurs zien hoe je deze beklemmende patronen kunt doorbreken.
    recensie
    Leiderschap
    11 juli 2011
    Peter de Roode
    Hans van der Loo heeft een mooi boek geschreven over zin en betekenisgeving. Het knappe van 'We hebben er zin in!' is dat het de essentie van belangrijke literatuurinzichten weergeeft, waarbij de auteur tegelijkertijd niet nalaat zijn eigen visie op zingeving te vermelden. Het boek is prettig te lezen door de vele anekdotes en praktijkvoorbeelden en last but not least door de onderhoudende schrijfstijl van de auteur.
    recensie
    Leiderschap
    8 juni 2011
    Peter de Roode
    Hans van der Loo heeft een mooi boek geschreven over zin en betekenisgeving. Het knappe van 'We hebben er zin in!' is dat het de essentie van belangrijke literatuurinzichten weergeeft, waarbij de auteur tegelijkertijd niet nalaat zijn eigen visie op zingeving te vermelden. Het boek is prettig te lezen door de vele anekdotes en praktijkvoorbeelden en last but not least door de onderhoudende schrijfstijl van de auteur.
    recensie
    Algemeen management
    20 april 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    'Hoe komt het dat we het maar niet eens kunnen worden over de vraag wat managers nu eigenlijk precies doen?' Dat is een van de vragen die Mintzberg zijn lezers voorlegt. 'Managing' is een prachtig boek waarin de auteur afrekent met hardnekkige mythes en tegelijkertijd een stevige knipoog geeft aan diverse businessscholen. Zoals we van Mintzberg mochten verwachten, borduurt hij in 'Managing' voort op zijn eerdere inzichten maar weet hij tevens de lezer te verrassen met nieuwe perspectieven, die met name tot stand zijn gekomen door 29 managers elk één dag te observeren.
    recensie
    Algemeen management
    20 april 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    'Hoe komt het dat we het maar niet eens kunnen worden over de vraag wat managers nu eigenlijk precies doen?' Dat is een van de vragen die Mintzberg zijn lezers voorlegt. 'Managing' is een prachtig boek waarin de auteur afrekent met hardnekkige mythes en tegelijkertijd een stevige knipoog geeft aan diverse businessscholen. Zoals we van Mintzberg mochten verwachten, borduurt hij in 'Managing' voort op zijn eerdere inzichten maar weet hij tevens de lezer te verrassen met nieuwe perspectieven, die met name tot stand zijn gekomen door 29 managers elk één dag te observeren.
    recensie
    Strategisch management
    4 april 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    In dit zeer verhelderende boek wordt uit de doeken gedaan dat competitieve differentiatie een mythe is. Dat klinkt misschien nog wat mistig, maar wanneer Moon ons voorhoudt dat bedrijven steeds meer imiteren in plaats van differentiëren, blijkt wat ze de lezer duidelijk probeert te maken. Bedrijven zijn meesters geworden in nadoen van anderen. En dat moet anders. Moon wijst u de weg.
    recensie
    Internet en social media
    4 april 2011
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Sociale media zijn niet meer weg te denken in de huidige maatschappij. Iedereen lijkt zich ermee bezig te houden en veel communicatie vindt o.a. plaats via YouTube, Twitter, LinkedIn en Facebook. Maar hoe behendig zijn we er daadwerkelijk mee? In 'En nu online' krijgt de lezer een goed en samenhangend beeld van de vele toepassingsmogelijkheden die de sociale media rijk zijn.
    recensie
    Leiderschap
    19 januari 2011
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Voor wie meer wil weten over coaching is 'De excellerende sportcoach' een aanrader. Topcoaches uit de sportwereld bieden een blik achter de schermen en vertellen openhartig hoe zij het beste uit hun mensen halen. Het excelleren zit 'm vooral in het motiveren en stimuleren.
    recensie
    Reclame en verkoop
    17 januari 2011
    Peter de Roode
    In dit prettig en vlot geschreven boekje wordt het zeer herkenbare excuus 'Ik heb een hekel aan cold calling' stap voor stap ontmanteld. Victor Bonke laat op treffende wijze zien dat cold calling niet iets is om tegen op te zien. Wél dat er veel fouten mee gemaakt worden en ook dat het vooral tussen onze oren zit om het maar niet te doen. Na het lezen van 'Koud bellen: brrr..' nemen we weer met zelfvertrouwen de telefoon ter hand.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden