OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 8 van 231 resultaten
recensie
Marketing
13 september 2011
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Citymarketing is ‘hot’. Dat er niets boven Groningen gaat, is inmiddels een open deur, en wie ‘Limburg’ zegt, zegt automatisch ‘Liefde voor het leven’. U wist natuurlijk al dat Den Haag zichzelf heeft uitgeroepen tot ‘Legal capital of the world’, en het is u ongetwijfeld opgevallen dat Enschede zich als dé sportgemeente van Nederland beschouwt. Dit alles is maar een kleine greep uit een steeds groter wordende hoeveelheid voorbeelden van citymarketing. Daarmee groeit ook de behoefte aan een theoretisch kader, want citymarketing is nog steeds vooral een bonte verzameling ongefundeerde succesverhalen en best practices. Met het Handboek City- en Regiomarketing van Elise van Dijk-Bettenhaussen is zo’n kader nu ook beschikbaar.
recensie
Marketing
9 september 2011
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Merkongelukken zouden dé nachtmerrie van iedere brandmanager moeten zijn. Weg consumentenvertrouwen, weg omzet. Het imago dat in een tijdsbestek van vele jaren zo zorgvuldig was opgebouwd, ligt door één domme actie aan gruzelementen. De werkelijkheid is echter anders. Onderzoek wijst namelijk uit dat vooral sterke merken wel tegen een stootje kunnen. Dat komt onder meer door het afweermechanisme dat ‘cognitieve dissonatie’ heet, legt Karel Jan Alsem uit in 12 merken, 13 ongelukken, een klein maar fijn boekje over merkongelukken dat hij samen met Robbert Klein Koerkamp schreef. Wie eenmaal verknocht is aan een bepaald merk, zal dit niet zo snel de rug toe keren.
recensie
Leiderschap
1 augustus 2011
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Het spel Leve de competente coach is een methode die coaches spelenderwijs inzicht wil geven in hun kwaliteiten. Waar sta ik als coach en hoe wil ik me verder ontwikkelen? Dit spel biedt daartoe 106 kaarten met voorbeelden van kennis, houding en gedrag, waarmee je kunt bepalen hoe competent je als coach bent, om van daaruit gericht (verder) te werken aan je professionele ontwikkeling. Daarbij mag je je, verrassend, ook laten leiden door wat je leuk vindt.
recensie
Strategisch management
6 juli 2011
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Een bewezen succesvolle methode om complexe problemen op te lossen en dito kansen te benutten. Zo presenteert Marc Baaij, hoofddocent Strategisch management aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam, De consultancymethode in het voorwoord van zijn gelijknamige boek. Erg bekend is deze door McKinsey & Company ontwikkelde methode niet, want er is naar verhouding maar weinig over geschreven. Hoog tijd dus, vond Baaij, om de BV Nederland te laten kennismaken met een beproefde manier van werken die onder meer schatplichtig is aan beroemde denkers als Socrates en René Descartes.
recensie
Algemeen management
23 juni 2011
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Een goede manager is een ‘control freak’ die van resultaatgerichtheid zijn beroep heeft gemaakt. De ‘balanced scorecard’ is zijn bijbel, bijdragen aan ‘shareholders value’ zijn voornaamste recht van bestaan. Mocht u dit beeld wat ongenuanceerd vinden, slaat u dan de literatuur er maar eens op na en u zult zien dat managers al jaren het mikpunt zijn van ongezouten kritiek. Zonder vuur geen rook, oordeelt Norbert Greveling in zijn pas verschenen boek De ondernemende manager nuchter. Maar wat kun je met die kritiek? Massaal managers ontslaan is geen optie, dus laten we eens kijken of die kritiek ‘ons’ ook iets leert. Of zij bijvoorbeeld kan leiden tot een ander perspectief waarmee managers voortaan kritiek in de kiem kunnen smoren.
recensie
Organisatiekunde
10 juni 2011
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
De manieren van werken die we als vanzelfsprekend beschouwen, verdwijnen in hoog tempo om plaats te maken voor nieuwe patronen. Thuis werken in plaats van op kantoor bijvoorbeeld, of lesgeven op afstand. Hoewel van eenduidigheid nog lang geen sprake is, als die er al ooit komt, hebben we er toch alvast een naam voor bedacht: Het Nieuwe Werken. Dat is handig, want dan kun je er in ieder geval over praten en schrijven. Het Nieuwe Werken Spel van Godfried Boogaard nodigt vooral uit tot dat eerste: met elkaar in gesprek gaan over een betere inrichting en bestuur van (vooral) het kenniswerk. What’s in it for us?
recensie
Personeelsmanagement
7 juni 2011
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
De juiste vragen stellen, dat is de kunst van intervisie. Vragen die iemand aan het denken zetten en hem uiteindelijk helpen een adequaat antwoord te vinden op het probleem dat hij heeft ingebracht. In intervisietermen: de centrale vraag. Om goede vragen te kunnen stellen, moet je ze echter wel eerst bedenken en dat blijkt in de praktijk erg moeilijk. Daarom ontwikkelden de ‘architecten in leren’ van het Goudse bureau MHR het Intervisiespel. Het spel wil vooral beginnende deelnemers helpen vaardig(er) te worden in het stellen van goede intervisievragen, zodat een intervisiebijeenkomst daadwerkelijk leidt tot leren van en met elkaar.
recensie
Coaching en trainen
18 mei 2011
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Terugblik & vooruitblik is een spel dat verrassende inzichten en heel veel speelplezier belooft. Het zou vooral geschikt zijn voor de oudejaarsavond en andere mijlpalen in een mensenleven, zoals verjaardagen, jubilea en een reünie. Ongeschikt dus voor een recensie in Managementboek Magazine. Maar zoals bij de meeste publicaties geldt ook hier: laat je niet te veel leiden door de tekst op de verpakking. Meestal wordt daarin namelijk schaamteloos overdreven. Heel soms, zoals in dit geval, hebben de tekstschrijvers het spel in kwestie juist tekort gedaan. Maar dat ontdek je pas als je het al gekocht hebt.
recensie
Algemeen management
16 mei 2011
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Organisatieverandering gaat uiteindelijk altijd over het aanleren van nieuw gedrag. Daarover is in de loop van de jaren dan ook heel wat geschreven. Vooral over wat te doen als dat niet lukt. Met andere woorden: hoe je effectief met weerstand kunt omgaan. Gelukkig komen ook veranderaars die weerstand juist willen voorkomen voldoende aan hun trekken. Nieuw in deze laatste categorie is De menskant van veranderen, met als ondertitel ‘Spiral Dynamics in de praktijk’, van Erik Koenders en Peter Nientied. Hun belangrijkste boodschap: als je mensen tot ander gedrag wilt bewegen, moet je inzicht hebben in hun waarden. En daarbij aansluiten.
recensie
Algemeen management
11 mei 2011
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
De internationalisering van het bedrijfsleven lijkt nauwelijks geleden te hebben onder de crisis die lokale economieën jarenlang in een verstikkende wurggreep heeft gehouden. Vooral markten in het Verre Oosten en Zuid-Amerika lonken naar ondernemers die bereid zijn over grenzen heen te denken. Business succes vereist echter goed opgeleide professionals met een brede kennis van Internationaal ondernemen. Kennis die je opdoet in de praktijk maar ook, om te beginnen, op school. Door bijvoorbeeld het boek Internationaal ondernemen van Radha Jethu-Ramsoedh en Maud Hendrickx nauwgezet te bestuderen.
recensie
Communicatie en media
29 april 2011
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Het merk is een van de belangrijkste assets van een succesvolle organisatie. Maar een organisatie is nog niet zo maar een merk, daar moet je heel wat voor doen. Wat allemaal staat uitgebreid beschreven in Focus op fans van Wil Michels en Yara Michels.
recensie
Verandermanagement
20 april 2011
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Een verandermanager moet een professional zijn die aan de buitenwereld kan duidelijk maken waarom hij bepaalde keuzes maakt, wat het verwachte rendement ervan is en hoe het beter of anders had gekund. Aldus Erwin Metselaar, Anton Cozijnsen en Peter van Delft in de volledig herziene editie van hun boek Van weerstand naar veranderbereidheid. Zo ver is de doorsnee verandermanager volgens hen echter nog lang niet en daarom wordt het hoog tijd dat het vakgebied een steviger fundament krijgt. Met de zesde druk van hun succesvolle boek willen zij daartoe een serieuze aanzet geven. Daarin spelen concrete bewijzen en ‘planned-change’ een belangrijke rol.
recensie
Communicatie en media
1 april 2011
Bert Peene
1-2 minuten leestijd
Mediaplanning (‘Van marketingcommunicatie tot mediaplanning en –inkoop’) van Babs van Teylingen-Geerlings geeft inzicht in het proces van mediaplanning. Van de briefing tot en met de inkoop en alle stappen daar tussenin. Daarnaast verschaft het een actueel beeld van de verschillende mediumtypen met hun belangrijkste kenmerken en ontwikkelingen. Kortom: een boek met de status van handboek.
recensie
Verandermanagement
21 maart 2011
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Managers blokkeren zonder het te weten de verandering die zij zelf beogen. Of dat echt nieuws is, valt te betwijfelen, maar het wordt in ieder geval nog eens duidelijk uit de doeken gedaan in Doorbreek de cirkel! van Holland Consulting Group-vennoot Arend Ardon. Het boek is voorzien van een groot aantal praktijkvoorbeelden, de herkenbare plaatjes bij een vlot geschreven praatje.
recensie
Leiderschap
3 maart 2011
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Organisatiecoaches willen duurzame resultaten in organisaties bewerkstelligen. Daarover mag volgens Fer van den Boomen en Jos van Jaarsveld geen onduidelijkheid bestaan. En die resultaten kunnen pas bereikt worden na een intensief en vaak lastig proces van leren en veranderen van de organisatie als geheel. Minder duidelijk is wanneer iemand zich een organisatiecoach mag noemen. Waarin verschilt die van bijvoorbeeld een adviseur, een ‘gewone’ coach, of van een organisatieontwikkelaar? Deze vraag vormt het uitgangspunt voor het boek Organisatiecoaching in de praktijk, een verzameling artikelen van in totaal zestien deskundigen, die een eerste aanzet wil geven tot professionalisering van het vak.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
13 februari 2011
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Feedback wordt vaak als kritiek ervaren en daarom houden veel mensen hun mening maar voor zich. In spelsituaties is dat anders. Daar creëer je een nieuwe werkelijkheid die met het ‘echte leven’ weinig van doen te heeft. Tenminste, zo kun je het bekijken. Maar intussen houd je iemand wel een spiegel voor. Dat is ook precies het doel van Het Spiegelspel, een van de jongste producten uit de gamefactory van uitgeverij THEMA: vertel me hoe je me ziet.
recensie
Marketing
11 februari 2011
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Het managen van Internationale marketing is een complexe aangelegenheid. Marketingprogramma’s moeten worden aangepast aan de behoeften en voorkeuren van klanten die in verschillende culturen leven en verschillende talen spreken. Waar concurrentie vaak anders is dan in Nederland en je ook anders zaken doet. Internationale marketing van Sven Hollensen, dat voor de Nederlandse markt bewerkt werd door Hans Engbers en Angelo Mulder, wil ondernemers in het MKB met internationale ambities een kader bieden voor het opzetten en uitvoeren van marketingprogramma’s waarmee dergelijke ambities gerealiseerd kunnen worden.
recensie
Coaching en trainen
22 december 2010
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Verhalen vertellen is zo oud als de mensheid. Sommige verhalen zijn af nadat ze verteld zijn, andere nog niet. De verteller weet in zo’n geval niet hoe het verder moet en laat het aan de toehoorders over of zij zich geroepen voelen om met nuttige tips te komen of aanbevelingen te doen.
recensie
Algemeen management
20 december 2010
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Samenwerken in organisaties, het nieuwste boek van Monique Dankers-van der Spek, belooft een positieve, oplossingsgerichte benadering van groepsdynamica. Het gaat over communiceren en samenwerken in arbeidsorganisaties en wil vooral duidelijk maken hoe je die kunt optimaliseren. Dat betekent dat er geen plaats is voor uitgebreide beschrijvingen van hoe het fout kan gaan. Opnieuw kiest zij de lerende organisatie als referentiekader en vanuit die optiek heb ik het boek dan ook gelezen.
recensie
Coaching en trainen
9 december 2010
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Marijke Lingsma heeft in ruim tien jaar tijd haar handtekening gezet onder een indrukwekkend aantal media over coaching: tien boeken, de Coachingbox (met tien cd’s), een dvd, de Coachingskalender (in meerdere jaargangen) en twee spellen. De competente teamcoach, dat kort geleden verscheen, is spel nummer drie.