OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 7 van 231 resultaten
recensie
Marketing
11 december 2012
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Marketing is doodziek en er zijn fundamentele veranderingen nodig om te kunnen overleven. Tot die conclusie komt Herman Toch in zijn zojuist verschenen boek Transformeren om te overleven, met als subtitel ‘Marketing in het nieuwe tijdperk’.
recensie
Algemeen management
26 juni 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Zakelijke besprekingen kunnen veel effectiever, schrijft Frank Groot in 52 patroondoorbrekende denktechnieken voor managers. Je moet dan wel de juiste denktechnieken gebruiken en dat zijn technieken die vaste denkpatronen doorbreken. Met zijn boek biedt hij een ruimhartige inkijk in de toolkit die hij daarvoor in de loop der jaren heeft ontwikkeld.
recensie
Personeelsmanagement
26 juni 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Van een probleem een uitdaging maken: dat is het belangrijkste doel van Oplossingsgerichte Wegwijzers voor individuen, een instrument voor zelfcoaching dat ontwikkeld werd Gwenda en Linda Schlundt Bodien. Deze Wegwijzers zijn gebaseerd op de oplossingsgerichte benadering, die vijfentwintig jaar geleden ontwikkeld werd door psychotherapeuten van het Brief Family Therapy Center in Milwaukee (VS).
recensie
Persoonlijke effectiviteit
29 mei 2012
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Wat bewoog Diederik Samsom toen hij besloot namens de PvdA niet mee te doen aan het overleg dat tot het roemruchte Kunduz-akkoord leidde? Was dat inderdaad, zoals hij verklaarde, omdat de lasten nog veel eerlijker verdeeld kunnen worden? Of was het om zijn partij alvast een goede uitgangspositie voor de komende verkiezingen te bezorgen. Of was het een gewiekste poging zich voor het eerst als partijleider krachtig te profileren? Om dat te kunnen doorgronden, heb je ‘entelische intelligentie’ nodig.
recensie
Organisatiekunde
24 mei 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Wat is een bedrijf? Hoe werkt een bedrijf? En hoe werkt een bedrijfskundige? Die vragen staan centraal in Bedrijfskunde Integraal van Peter Thuis en Rienk Stuive, een lijvig studieboek waarmee de auteurs een nieuwe invalshoek willen bieden voor een vakgebied waarover in de loop der jaren al heel wat is gepubliceerd, ook voor het hoger onderwijs. Vooral wat praktijkgerichtheid betreft zou er nog winst te boeken zijn en dat is dus wat Thuis en Stuive beloven: een boek dat dicht bij de praktijk van manager en ondernemer staat.
recensie
Organisatiekunde
9 mei 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Veel beginnende hbo-studenten hebben onvoldoende inzicht in wat een bedrijf is. Ze maken kennis met diverse facetten van het bedrijfsleven, leren alles over HRM, commerciële economie of bedrijfsadministratie, maar een integrerend kader ontbreekt. Tenzij ze voor een studie bedrijfskunde kiezen dat zo’n kader wel biedt. Dat heeft onmiskenbaar gevolgen voor de praktische bruikbaarheid van het geleerde. Met Wat is een bedrijf? wil hbo-docent Rienk Stuive in dat gemis voorzien. Het boek wordt uitgegeven volgens het beproefde Noordhoff-concept. Er is dus ook een ondersteunende website beschikbaar.
recensie
Reclame en verkoop
2 mei 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Sales is de wereld van de snelle jongens die volgens hun visitekaartjes door het leven gaan als ‘Field Sales Executive’, ‘Inside Sales Engineer’ of ‘Sales Representative’. Het zijn rusteloze types, vlotte praters ook, die vooral graag vertellen hoe succesvol ze in het zaken doen zijn. Klanten vinden ze alleen belangrijk voor zo ver die een aantrekkelijke omzet vertegenwoordigen. Flauwekul, zal het salesvolk ongetwijfeld repliceren, dit is een wel erg stereotiepe (lees: overtrokken) weergave van de werkelijkheid. Maar het beeld dat Willem van Putten, Annette Schenk en Faust Mertens in hun boek Sales- en accountmanagement schetsen, doet toch anders vermoeden.
recensie
Personeelsmanagement
27 april 2012
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Het zijn gouden tijden voor de recruitmentspecialist. Niet toevallig dus dat er nu een zeer compleet boek over dit onderwerp verschijnt, onder de even sprekende als toepasselijke titel Recruitment.
recensie
Organisatiekunde
13 april 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Problemen bestaan niet. Althans, niet voor Hans Heerkens die samen met Arnold van Winden het boek Geen probleem. Een aanpak voor alle bedrijfskundige vragen en mysteries schreef. Je moet dan wel de zogenaamde Algemene Bedrijfskundige Probleemaanpak, kortweg ABP, volgen, een methode waarbij het onderzoeken van problemen en het ontwerpen van oplossingen naadloos op elkaar aansluiten. En dat is bepaald niet gebruikelijk binnen het omvangrijke corpus van literatuur over methodologie.
recensie
Algemeen management
10 april 2012
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Het boek Organisatieontwikkeling met Theory U van Esther de Haan en Eva Beerends wordt gepresenteerd als ‘een mooie tool in de gereedschapskist van organisatiecoaches, consultants en trainers die bezig zijn met organisatieontwikkeling’. En dat is het ook. Maar wel met één niet onbelangrijke voorwaarde: de lezer moet de ideeën achter Theory U onvoorwaardelijk omarmen. En dat is niet altijd even gemakkelijk.
recensie
Communicatie en media
12 maart 2012
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
‘Vergeet alles wat je geleerd en gelezen hebt over communicatie,’ schrijft Floor de Ruiter in het voorwoord van zijn boek ValueFraming. ‘Alles wat uitgaat van een doel, een boodschap of een imago, dat zo effectief mogelijk moet worden overgebracht. Vertrouw op je natuurlijke gaven en het besef dat werkelijke communicatie begint met inlevingsvermogen.’ Waarvan acte!
recensie
Algemeen management
8 maart 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Wat moet een HBO-student over management weten? Die vraag inspireerde Fons Koopmans en Suzan Bosch enkele jaren geleden tot het schrijven van een bijzonder praktisch boek met een titel die weinig aan duidelijkheid te wensen overliet: ‘Managementvaardigheden in de praktijk’ (Noordhoff Uitgevers 2008). Studenten die een managementfunctie ambiëren, moeten volgens de auteurs in ieder geval het belang en de relevantie van managementvaardigheden kennen. Van dat boek is kort geleden een tweede druk verschenen; met een iets andere titel, geactualiseerde inhoud, maar nog steeds een ijzersterke praktijkcomponent: Managementvaardigheden - theorie en praktijk.
recensie
Psychologie
24 februari 2012
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
De Nederlandse taal kent boeiende inconsequenties als het om bescheidenheid gaat. Zo mogen we er volgens het woordenboek niet aan twijfelen dat gezag verdiend moet worden, terwijl je invloed gewoon kunt uitoefenen; dat héb je blijkbaar (of niet natuurlijk). Fout, oordeelt Carina Wiekens in haar zojuist verschenen boek Beïnvloeden en veranderen van gedrag. Ook invloed moet je verwerven. Eigenlijk zou het woordenboek in dit opzicht dus moeten worden herschreven: ‘invloed krijgen’ in plaats van ‘invloed uitoefenen’.
recensie
Communicatie en media
26 januari 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Studenten vanuit een breder perspectief naar bedrijfskundige thema’s leren kijken: met die ambitie maakte Concept (voormalig onderdeel van NCOI Opleidingsgroep) vorig jaar een doorstart als zelfstandige educatieve uitgeverij. Volgens uitgever Jolijn van Eunen is integraal management het beste antwoord op de uitdagingen waarvoor leidinggevenden zich van hoog tot laag gesteld zien en die opvatting vormt dan ook het perspectief van waaruit de boeken die zij uitgeeft, geschreven zijn. Onlangs verscheen ‘deel’ vijf: Bedrijfscommunicatie voor de manager, van Arno van Doorn cum suis.
recensie
Algemeen management
9 december 2011
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
De droom van iedere trainer, een nachtmerrie voor deelnemers: het rollenspel! Zo’n rollenspel is een onmisbaar onderdeel van iedere training, maar desondanks de meest omstreden interventie die je kunt bedenken. Volgens Karin de Galan komt dat vooral omdat cursisten te vaak met faalervaringen naar huis gaan. Ze weten nu weliswaar hoe het moet, maar tot een succesvolle toepassing van die kennis is het tijdens de training niet gekomen. Jammer, vindt De Galan, want het kan gemakkelijk anders. Hoe? Door de successpiraal te gebruiken. Ze schreef er een prettig leesbaar en vooral hoopgevend boekje over: Werken met de successpiraal.
recensie
Non-profit
11 november 2011
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Wat heeft onderwijsmanagers van Hogeschool InHolland bewogen om diploma’s af te geven zonder dat studenten de juiste kwalificaties hadden behaald? Die vraag wordt in het zojuist verschenen Handboek Strategisch Management voor de non-profitorganisatie van Kees Mouwen weliswaar nergens met zo veel woorden gesteld, maar de casus had wel degelijk een plaats verdiend in wat ongetwijfeld Mouwens magnum opus genoemd mag worden. Helaas lag het manuscript al bij de drukker op het moment dat het wanbeleid van het onderwijsinstituut aan het licht kwamen. De InHolland-kwestie is namelijk een goed, maar tegelijk pijnlijk voorbeeld van wat er kan gebeuren als bestuurders van een maatschappelijke onderneming verkeerde keuzen maken.
recensie
Communicatie en media
2 november 2011
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Volgens Ilse van Ravenstein en Guus Kok heeft de interne-communicatiefunctie in de meeste organisaties nauwelijks meerwaarde. De meeste professionals beperken zich tot het ‘low hanging fruit’: ze produceren communicatieplannen en de gebruikelijke bedrijfsjournalistieke producten. Niet uit gemakzucht, maar vooral omdat ze onvoldoende bagage hebben om een wezenlijke rol te spelen bij het beantwoorden van de grote uitdagingen waarvoor hun organisaties staan. Om hierin verandering te kunnen brengen, heeft de interne-communicatiefunctie een breder perspectief nodig: de communicatieprofessional moet een organisatieontwikkelaar worden. In IC in 3D beschrijven zij dat bredere perspectief en presenteren zij een diagnosetool waarmee de lezer onmiddellijk aan de slag kan.
recensie
Algemeen management
26 oktober 2011
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Een organisatie is een integraal systeem waarvan alle relevante aspecten met elkaar in balans moeten zijn, schrijft Peter Stoppelenburg in High Performance 3.0. Die gedachte op zich is niet nieuw en toch lukt het nog steeds maar teleurstellend weinig organisaties daadwerkelijk te excelleren. Stoppelenburg weet wel hoe dat komt: ze zijn onvoldoende ‘fit for human beings’. Met andere woorden: de factor mens krijgt in de meeste verbeterprogramma’s te weinig aandacht. Met dit boek wil hij laten zien hoe het anders moet, en hij laat ter adstructie in acht meer en minder bekende cases zien hoe het anders kan.
recensie
Organisatiekunde
28 september 2011
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Te veel theorie, te weinig praktijk en te weinig mogelijkheden voor zelfstudie: bij NCOI Opleidingsgroep vonden ze dat de meeste studieboeken voor het hoger onderwijs onvoldoende aansloten bij de behoeften van hun klanten. Die zijn vaak al wat ouder en hebben meer praktijkervaring dan de doorsnee hbo-student. Ze combineren hun studie met een baan en dat stelt andere eisen aan de opzet van het materiaal. Daarom werd besloten een eigen uitgeverij op te richten. Die is inmiddels verzelfstandigd en werd onlangs gepresenteerd als Concept Uitgeefgroep. Een van de eerste titels binnen het fonds is Bouwstenen van management en organisatie, geschreven door Jan Eppink, Gert-Jan Melker en Peter Tack, praktijkmensen die ook thuis zijn in het hoger onderwijs.
recensie
Marketing
16 september 2011
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Cool is hot. Cool is noodzaak. Cool is cool. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je je merk cool? Joeri van den Bergh en Mattias Behrer, twee experts op het gebied van jongerenmarketing, geven in Maak je merk cool het antwoord.