OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
					2
			
Recensies
																	Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
															
							
							
							Pagina 6 van 							231 resultaten
						recensie
							Personeelsmanagement
			
			13 mei 2015
				Bert Peene
									3-5 minuten leestijd
							Het werken aan professionele identiteit vormt volgens Manon Ruijters het hart van professionalisering en professionele ontwikkeling. Zelfsturing, excellentie, veerkracht en wijsheid in organisaties kunnen erdoor verrijkt worden, duurzaamheid geoptimaliseerd. Desondanks heeft het onderwerp zijn plek in de praktijk nog niet veroverd. Met haar boek Je Binnenste Buiten - Over professionele identiteit in organisaties pleit zij ervoor de dynamiek in en rond organisaties stevig te verankeren in professionele identiteit.
		recensie
							Leiderschap
			
			5 februari 2015
				Bert Peene
									3-5 minuten leestijd
							Het openbaar bestuur is sterk in verandering. Verregaande decentralisatie van taken en bevoegdheden moet leiden tot een krachtiger en meer dienstverlenende overheid. Dat vraagt om een nieuw type leiderschap. Meer sturen vanuit vertrouwen en ruimte geven. ‘Publiek leiderschap’ noemen Henk Doeleman, Herman Fijn, Nico Helder en Jos Kok dat. Met hun boek Leiderschap in de publieke sector (‘Over richting geven en ruimte laten bij verandering’) willen zij aan die ontwikkeling een zinvolle bijdrage leveren. Daarbij is wetenschappelijkheid een belangrijk uitgangspunt.
		recensie
							Werk en loopbaan
			
			27 november 2014
				Bert Peene
									3-4 minuten leestijd
							Zelfstandige professionals hebben de toekomst. Organisaties maken steeds meer gebruik van flexibele arbeidskrachten, terwijl professionals in toenemende mate voor zelfstandig ondernemerschap kiezen. Een win-win situatie lijkt dus geboren. Volgens Roger Lenssen en Karin Manuel is het echter nog lang niet zo ver. Vooral in de samenwerking tussen organisaties en zelfstandige professionals valt nog het nodige te verbeteren. Met hun boek Dansend naar de toekomst (‘Perspectief voor werkgevend en zelfstandig professioneel Nederland’) willen zij daaraan een bijdrage leveren.
		recensie
							Marketing
			
			17 november 2014
				Bert Peene
									3-4 minuten leestijd
							Tachtig procent van alle innovatieprojecten haalt nooit de markt. Dat is niet alleen zonde van alle energie, tijd en geld, zo oordeelt innovatieauteur Gijs van Wulfen, maar bovendien volstrekt onnodig. In zijn boek De Innovatie Expeditie (‘Een visuele reisgids naar nieuwe diensten en producten’) laat hij zien hoe je met een praktische toolbox innovatie effectief kunt starten en uiteindelijk ook tot een succes kunt maken.
		recensie
							Algemeen management
			
			22 oktober 2014
				Bert Peene
									3-4 minuten leestijd
							Er wordt ontzettend negatief over managers geschreven en dat is volgens Wouter Fioole niet terecht. Veel van die kritiek komt feitelijk voor rekening van de organisaties waar deze managers werken. Zij verzuimen het management in positie te brengen. In zijn nieuwste boek, Wat willen we nou van managers? (‘Op zoek naar de essentie van organisaties’) laat hij zien hoe management weer waardevol kan worden.
		recensie
							Communicatie en media
			
			22 september 2014
				Bert Peene
									3-4 minuten leestijd
							Het ontwikkelen van een goede strategie moet sneller en interactiever, vindt Betteke van Ruler. Bovendien moet het resultaat op een A 4’tje kunnen. Daarmee vergroot je de effectiviteit van het uiteindelijke beleidsplan aanzienlijk. In haar boek Het Strategisch Communicatie Frame (‘Praktische methode voor strategieontwikkeling’) beschrijft zij een praktische methode die dat mogelijk moet maken. Vooral voor de communicatieprofessional, maar toch eigenlijk ook voor iedereen die beleid voor de lange(re) termijn moet maken.
		recensie
							Strategisch management
			
			16 juli 2014
				Bert Peene
									3-5 minuten leestijd
							Middenmanagers vinden onvoldoende houvast in de veranderkundige literatuur. Tot die conclusie komt Alexander Groth nadat hij zich jarenlang verdiept heeft in veranderingsprocessen, en dan met name in de rol die daarin voor leidinggevenden in het middenkader is weggelegd. Met zijn boek Leiding geven aan verandering (‘Handboek voor de middle manager’) wil hij daarin verandering brengen. ‘Concreet change leadership’, daarover gaat het. Ofwel: hoe kun je in ingrijpende veranderingsprocessen effectief met gevoelens omgaan?
		recensie
							Marketing
			
			26 juni 2014
				Bert Peene
									3-4 minuten leestijd
							Dienstenmarketingmanagement behoort sinds 1994 tot de toonaangevende literatuur van alle commerciële opleidingen in het hoger onderwijs. Dit jaar was het tijd voor alweer de zesde herziene editie. De veranderingen? ‘Internet, internet en nogmaals internet’.
		recensie
							Verandermanagement
			
			23 juni 2014
				Bert Peene
									3-5 minuten leestijd
							Klassieke organisaties zijn verstrikt geraakt in een web van regels, structuren en prestatie-indicatoren met als uiteindelijk doel: meer en beter. In haar nieuwste boek Wat bezielt ons? (‘Van verstarring naar vitaliteit’) beschrijft Lenette Schuijt hoe het vooruitgangsdenken ons in een wurggreep houdt, wat de gevolgen daarvan zijn én hoe tegelijkertijd nieuwe initiatieven tot ontwikkeling komen die wijzen op een kentering: de vitaliteit in de onderstroom.
		recensie
							Strategisch management
			
			4 juni 2014
				Bert Peene
									4-5 minuten leestijd
							Organisatieverandering kan sneller en met meer succes, concludeert Rudy Snippe in zijn boek Doorbreek uw bedrijfscultuur! (‘Hoe managers organisatieontwikkeling tegenhouden’). Dat vereist echter wel een paradigmashift: gedrag in organisaties wordt niet door mensen teweeg gebracht maar door de interacties tussen die mensen. Daarop moeten verandermanagers dus hun aandacht richten.
		recensie
							Algemeen management
			
			19 maart 2014
				Bert Peene
									3-5 minuten leestijd
							Innovatie in het onderwijs is al jaren gebaseerd op externe vergelijking van resultaten. Op rankings dus. Dit leidt tot meer controle van overheidswege, met als gevolg een grote mate van vervreemding onder leraren en leidinggevenden. Volgens Dolf van den Berg is er een nieuwe manier van leidinggeven nodig die minder nadruk legt op beheersbaarheid, maar meer op zingeving. In het onderwijs moet weer ruimte komen voor inspiratie, creativiteit en betrokkenheid.
		recensie
							Marketing
			
			12 december 2013
				Bert Peene
									3-4 minuten leestijd
							Zakelijke markten zijn radicaal veranderd. Klanten geven er steeds vaker de voorkeur aan zich eerst te oriënteren en te luisteren naar ervaringen en aanbevelingen vanuit peer groups. Marketing- en salesteams staan daarom voor een belangrijke keus: nog harder ‘pushen’ in de laatste fase van het koopproces, of zo vroeg mogelijk en vooral geduldig aan een succesvolle zakelijke relatie bouwen. In zijn boek Br@inbound Marketing pleit Paul Hassels Mönning nadrukkelijk voor het laatste. Dat wil zeggen: neuromarketing is het motto.
		recensie
							Persoonlijke effectiviteit
			
			3 oktober 2013
				Bert Peene
									2-3 minuten leestijd
							Commercieel succesvol zijn is geen gave, maar een vaardigheid die geleerd kan worden. Wie zijn effectiviteit als verkoper wil verbeteren, heeft dan ook een ruime keus aan cursussen, trainingen en boeken waarin precies uit de doeken gedaan wordt hoe dat gaat: een commercieel contact tot een goed einde brengen. Scoren dus. Commerciële vaardigheden van Johan van Kooten is de jongste bijdrage aan deze rijke verzameling.
		recensie
							Reclame en verkoop
			
			19 september 2013
				Bert Peene
									2-3 minuten leestijd
							Sales hoort een van de kritieke succesfactoren van organisatiebeleid te zijn, stelt Robin van der Werf in zijn boek Praktisch sales- en accountmanagement. Daarom verdient sales een plaats in het strategisch hart. Voor de salesfunctie heeft dat belangrijke consequenties: aan commerciële mensen worden nieuwe, hogere eisen gesteld. Met zijn boek wil van der Werf het vak ‘sales’ de tools bieden om optimaal aan die eisen te kunnen voldoen.
		recensie
							Algemeen management
			
			20 augustus 2013
				Bert Peene
									3-4 minuten leestijd
							Meervoudig kijken is de sleutel tot succesvol functioneren van iedere professional. Dat is in het kort de belangrijkste boodschap van het boek Multifocus (‘Anders kijken, anders doen’) waarin Gitta Overmaat en Lenneke Overmaat een methode beschrijven die mensen helpt zich te krijgen op hun eigen manier van waarnemen, op die van anderen en om ze te leren op het juiste moment van perspectief te veranderen. Met als uiteindelijk doel: succesvol (samen)werken.
		recensie
							Algemeen management
			
			18 april 2013
				Bert Peene
									4-5 minuten leestijd
							Storytelling is zo waardevol in organisatieverandering dat het maar beter tot de standaarduitrusting van verandermanagers en communicatieadviseurs kan behoren, schrijft Annet Scheringa ergens halverwege haar boek Storypower (‘Verhalen die je organisatie veranderen’). En terecht!
		recensie
							Verandermanagement
			
			18 maart 2013
				Bert Peene
									4-5 minuten leestijd
							Veel veranderprogramma’s leveren niet het gewenste doel op door een gebrek aan samenhang in de organisatie. Batenmanagement kan daarin verandering brengen. Dat is althans de stellige overtuiging van Michiel van der Molen. In zijn boek Batenmanagement draait om mensen (‘Hoe je veranderinitiatieven naar duurzaam succes stuurt’) legt hij uit hoe je door intensieve samenwerking met belanghebbenden ervoor kunt zorgen dat een investering in verandering maximaal voordeel oplevert.
		recensie
							Marketing
			
			15 maart 2013
				Bert Peene
									3-4 minuten leestijd
							Marketing is doodziek en er zijn fundamentele veranderingen nodig om te kunnen overleven. Tot die conclusie komt Herman Toch in zijn met de PIMonline prijs getooide boek Transformeren om te overleven, met als subtitel ‘Marketing in het nieuwe tijdperk’.
		recensie
							Personeelsmanagement
			
			13 maart 2013
				Bert Peene
									3-4 minuten leestijd
							Intervisie geldt al jaren als een effectieve methodiek om de professionalisering van mensen en organisaties op het niveau te brengen dat past bij de ambitie Nederland een plaats in de top vijf van kenniseconomieën te bezorgen. Sinds kort is er zelfs een opleiding ‘Facilitator Intervisie’, in het leven geroepen door de Orde van organisatiekundigen en – adviseurs (Ooa). Voor iedere professional die zich wil ontwikkelen, is het grondig herziene Praktijkboek intervisie van Monique Bellersen en Inez Kohlmann verplichte kost.
		recensie
							Verandermanagement
			
			5 februari 2013
				Bert Peene
									3-4 minuten leestijd
							De vraag of een organisatiecultuur daadwerkelijk veranderd kan worden, zal wel altijd onderwerp van discussie blijven. Over de mogelijkheid culturen effectief te beïnvloeden, is de eensgezindheid groter, al dient zich dan onmiddellijk de vraag aan: hoe? Dat legt Marcella Bremer uit in Organizational Culture Change.