OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Opinie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Opinie

    Hier vindt u columns en andere opiniestukken over managementonderwerpen als leiderschap, marketing en organisatie.
    Pagina 51 van 1.333 resultaten
    column
    9 juni 2009
    Jaap Boonstra
    5-7 minuten leestijd
    Soms stagneert een verandering terwijl niet helder is waarom. Het kan dan helpen om als een Sherlock Holmes op zoek te gaan. Soms stuit je dan op gebeurtenissen in het verleden waar iedereen maar liever over zwijgt. Wat doe je als dat verleden onbespreekbaar is terwijl datzelfde verleden tot stagnatie leidt. En hoe ga je om met risico’s.
    column
    3 juni 2009
    Michel Hoetmer
    3-5 minuten leestijd
    Af en toe ben ik een beetje tegendraads. Als iedereen beweert ‘je moet naar de klant luisteren, want bedrijven die dat niet doen zijn ten dode opgeschreven!’, dan denk ik ‘is dat wel zo?’ Moet een bedrijf wel klantgericht zijn om succes te hebben? En wat overkomt een bedrijf als het klachten regent? Boze klanten zijn tegenwoordig slechts één muisklik van elkaar verwijderd, dus moet het wel uitlopen op de ondergang van je toko.
    achtergrond
    3 juni 2009
    Dick Pels
    5-6 minuten leestijd
    Volgens een zojuist verschenen rapport van het Global Humanitarian Forum, de Geneefse denktank die wordt geleid door ex-VN-baas Kofi Annan, eist de klimaatverandering nu al ruim 300 duizend doden per jaar. Dit getal zal in de komende twintig jaar oplopen tot een half miljoen per jaar, vooral door de effecten van ondervoeding en ziekte. 98 procent van de mensen die door de klimaatveranderingen worden getroffen wonen in ontwikkelingslanden, die samen minder dan 1 procent van de broeikasgassen produceren. Twintig Afrikaanse en Aziatische landen zijn hierbij het meest kwetsbaar. Deze gegevens zijn afkomstig van de World Health Organization en van Munich Re, ’s werelds grootste herverzekeraar, die gedetailleerde gegevens bijhoudt over natuurrampen.
    column
    1 juni 2009
    Harold Janssen
    5-7 minuten leestijd
    Mensen kunnen denken. Van dit evolutionaire bijproduct van onze hersenactiviteit maken de meesten echter weinig gebruik. Zij denken slechts wat anderen denken.
    column
    29 mei 2009
    Joep Schrijvers
    2-3 minuten leestijd
    Toen van Gogh werd vermoord, reed ik in mijn auto naar Rotterdam, toen de Twin Towers instortten, was ik in Driebergen, en toen ik voor het eerst hoorde dat trendwatcher Adjiedj Bakas met raaskaller Ratelband scharrelt, zat ik thuis voor de buis. Schokkende gebeurtenissen tillen je op uit het alledaagse en doen je beseffen dat je leeft.
    achtergrond
    Advisering
    29 mei 2009
    Jan Boerstra
    5-7 minuten leestijd
    Appreciative inquiry, oftewel waarderend onderzoek, is een verandermethodiek die uitgaat van een positief mensbeeld. In essentie gaat het over dat wat leven geeft aan een organisatie: Wat maakt een organisatie tot wat ze is en zonder dat tot een andere organisatie? Een verkenning.
    column
    22 mei 2009
    Michel Hoetmer
    2-3 minuten leestijd
    Een opiniezoeker verklaarde ooit: ‘Vertel me welk resultaat u wenst. Ik bedenk de vragen er bij en u krijgt gegarandeerd de gewenste uitkomst!’ Dit lijkt een boude bewering. Maar dat is het niet. Je kunt mensen prima sturen met vragen. Een vragensteller zet de ondervraagde moeiteloos op het verkeerde spoor.
    achtergrond
    Financieel management
    20 mei 2009
    Dick Pels
    6-8 minuten leestijd
    Publicist en ‘powerfeminist’ Heleen Mees is verliefd op New York. Die stad is in haar ogen een echte ‘kansenmaatschappij’. De ongereguleerde arbeidsmarkt en het lagere uitkeringsniveau maken dat mensen veel meer op zichzelf zijn aangewezen. Vanwege het ontbreken van een sociaal vangnet is iedereen gedwongen om te werken en voor zichzelf te zorgen. Meer dan 90% van de migranten zijn er dan ook aan het werk, inclusief 65% van de migrantenvrouwen.
    achtergrond
    Leiderschap
    18 mei 2009
    Peter de Roode
    7-9 minuten leestijd
    Veel organisaties lijken zich vandaag de dag voornamelijk bezig te houden met werving & selectie: vijf dagen per week gedurende het hele jaar is men op zoek naar goede nieuwe mensen. Deprimerend daarbij is dat organisaties onvoldoende in staat zijn om hun mensen te ontwikkelen, en evenmin ze voor langere tijd aan zich te binden. Toch is er veel geschreven over de binding van talenten.
    column
    Persoonlijke effectiviteit
    18 mei 2009
    Ralf Knegtmans
    2-3 minuten leestijd
    Topmanagers zijn geen homogene groep. Het zijn wat aanleg en voorkeuren betreft zeer verschillende mensen. Een open deur? Misschien. Maar toch gaan ook in 2009 nog veel te veel management development programma´s uit van het ‘eenheidsworstprincipe’. Dat is de reden waarom talenten meestal door standaard ontwikkelingsprogramma’s worden gehaald, zonder te kijken naar persoonlijke aanleg, passies en drijfveren.
    achtergrond
    Marketing
    14 mei 2009
    Joep Schrijvers
    10-14 minuten leestijd
    Het aantal vijftigplussers op de arbeidsmarkt stijgt gestaag, net als het aantal mensen dat boven de zestig is. In 1973 werkte nog meer dan 70 procent van de zestigjarige mannen, twintig jaar later, in 1993 was dat maar 20 procent. Inmiddels is dat percentage weer boven de 50 procent gekomen. Bij vrouwen is dezelfde trend waarneembaar, al liggen de cijfers een stuk lager. In 1973 en 1993 werkte ongeveer 12 procent van de zestigjarige vrouwen, in 2006 was dat ruim 30 procent, aldus CBS. Mooie cijfers, maar wat betekent dit concreet.
    column
    8 mei 2009
    Pierre Pieterse
    4-5 minuten leestijd
    Krediet is geloof. De kredietcrisis is een geloofscrisis, en ineens blijkt god niet te bestaan. Geld berust op vertrouwen, inflatie op vertrouwensverlies. Wil het geld zijn waarde behouden, dan moeten elke dag miljoenen mensen praktische waardeoordelen vellen door geld uit te geven, te incasseren of op te potten. De financiële economie is één grote zichzelf vervullende (of, zoals de laatste tijd, zichzelf vernietigende) voorspelling.
    column
    5 mei 2009
    Hans van der Loo
    3-5 minuten leestijd
    Bij een Amerikaanse chipfabrikant brak enkele jaren geleden een felle brand uit die belangrijke delen van de fabriek in as legde. Hoewel de ravage zonder meer groot was, liet de fabrikant de volgende dag aan zijn twee grootste afnemers, Nokia en Ericsson, weten dat de productie binnen een week hervat zou worden. De managers van Ericsson deden wat zij onder dergelijke omstandigheden moesten doen: zij classificeerden de gebeurtenis als betrekkelijk onbelangrijk en gingen vervolgens over tot de orde van de dag.
    achtergrond
    Werk en loopbaan
    1 mei 2009
    Joep Schrijvers
    5-7 minuten leestijd
    Soms komen er boeken voorbij onverwachts als de geur van een toevallige passant, die dwingend elke gedachte, waarin je verzonken bent, opschort. ‘Empire of the Senses’ is zo’n boek. Wie zijn neus erin steekt, snuift niet onmiddellijk de relevantie voor managers op, maar wie doorzet, raakt verleid door de essays over de rol van de zintuigen in onze cultuur en economie. Het boek, samengesteld door David Howes, toont het werk van diverse cultureel antropologen en is ‘food for thought’ voor adviseurs en leidinggevenden die graag eens om een hoekje kijken.
    achtergrond
    27 april 2009
    Joep Schrijvers
    4-6 minuten leestijd
    Nederland heeft er een nieuwe traditie bij gekregen. Sinds afgelopen zomer worden de ouderen permanent gemonitored. Hoe lang we werken, of we voldoende bewegen, of er genoeg ‘nultredenwoningen’ zijn en of we ons aan de NNGB houden (Nederlandse Norm Gezond Bewegen). Niets ontsnapt aan de stavers van de bevolking. Voor de cijferfreak in mij is zo’n monitor een heerlijke grabbelton maar voor de liberale individualist die ook in mij huist, een monster dat verdreven moet.
    column
    20 april 2009
    Michel Hoetmer
    3-5 minuten leestijd
    Verkopers staan er om bekend dat ze liegen en bedriegen om orders binnen te halen. Ooit zag ik een onderzoek naar het aanzien van diverse beroepen. Het zal u niet verwonderen: verkopers delen de laatste plaatsen, samen met politici en advocaten. De argeloze klant (kiezer) is het ongelukkige slachtoffer van deze boevenbende. Dat is zo’n beetje het algemene beeld. Maar is die klant wel zo’n argeloze goedzak?
    column
    10 april 2009
    Yousri Mandour
    3-4 minuten leestijd
    De huidige turbulente marktomstandigheden noodzaken organisaties maximaal te varen op hun creativiteit en innovatie om hun onderscheidend vermogen waar te maken. In de afgelopen maanden hebben we een aantal gedurfde initiatieven gezien van organisaties die het lef hadden het roer radicaal om te gooien.
    achtergrond
    7 april 2009
    Joep Schrijvers
    6-8 minuten leestijd
    Hoe komt het toch dat de economische recessie tot nu toe relatief vreedzaam verloopt? Ook vorige week, de week der toppen, kende geen lynchpartijen, heftige rellen of brandende banken. Zeker, de bijeenkomst van de G20 in Londen kende zijn bestorming. De Royal Bank of Scotland werd belegerd, ‘gebivakmutste’ activisten gingen naar binnen en riepen dat de bankiers op de brandstapel moesten. Maar dat was het dan ook wel. Ik heb geen bankier zien fakkelen op een brandstapel die met dollarbiljetten was aangestoken. De dag erna waren de leuzen en verwijten van de anti-globalisten op de muren weggeboend.
    column
    6 april 2009
    Rob Beltman
    2-3 minuten leestijd
    De marketing van leningen moet aan banden worden gelegd en het aantal koopzondagen moet ingeperkt worden. Het anders toch zo spaarzame Nederlandse volk moet beschermd worden tegen een al te grote consumptiedrift, zo vindt de politiek. Terwijl de ons omringende landen van gekkigheid niet weten hoe ze de consumptie moeten aanwakkeren, moeten u en ik even lekker op onze centjes blijven zitten. Daarbij mogen we niet worden verleid door de aanblik van een nieuwe keuken of auto, die mede dankzij de kredietverstrekkers binnen handbereik zouden liggen.

      Personen

        Trefwoorden