OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Opinie
Hier vindt u columns en andere opiniestukken over managementonderwerpen als leiderschap, marketing en organisatie.
Pagina 50 van 1.345 resultaten
column
Marketing
1 oktober 2009
Hans van der Loo
4-5 minuten leestijd
Nederlandse bedrijven laten de crisis een beetje over zich heenkomen. Slechts een kleine meerderheid speelt actief in op de veranderde omstandigheden. En dat is een even onbegrijpelijke als foutieve handelswijze. Juist nu zou je als manager en bedrijf moeten pieken.
achtergrond
Financieel management
30 september 2009
Dick Pels
5-8 minuten leestijd
Het kwam toch nog onverwacht. De G20-top in Pittsburgh sprak niet alleen af dat de deelnemers elkaars economisch beleid intensiever zouden gaan coördineren en toetsen maar ook dat zij de plaats zou innemen van de rijkelandenclub G7, en voortaan ook de opkomende economieën in Azië, Zuid-Amerika, Rusland en het Midden-Oosten zou omvatten. ‘We hebben samen de wereld van de afgrond gered’, sprak Obama niet zonder overdrijving. Wouter Bos sprak zelfs opgetogen van ‘een soort wereldregering’ en was blij dat Nederland daar de facto deel van uitmaakte (eigenlijk moeten we dus spreken van de G20½). Er was geen overkoepelende controle-instantie voorzien, maar het IMF zou een belangrijker rol gaan spelen als beoordelaar, hoewel zonder sanctiebevoegdheid.
achtergrond
Juridisch
25 september 2009
Olga Hoekstra
5-7 minuten leestijd
achtergrond
Economie
22 september 2009
Dick Pels
5-7 minuten leestijd
Het is goed te weten waar de dingen vandaan komen, hoe ze ongeveer werken en hoe je ze kunt repareren. Beter in elk geval dan een abstracte samenleving die overal een laag van ‘elektronische bullshit’ overheen legt. De kredietcrisis laat zien wat de risico’s zijn van een virtuele cultuur die leeft van derivaten van derivaten, en die de echte wereld uit het oogt verliest.
column
21 september 2009
Dirk-Jan de Bruijn
3-4 minuten leestijd
Waarom gaan de dingen zoals ze gaan? Hoe kunnen we al dat eindeloze gepolder laten transformeren in slagvaardige resultaten? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we na een beslissing dat besluit ook gewoon gaan uitvoeren? Heel simpel: door je als topmanagement duidelijk en vooral openlijk uit te spreken over wat je nou precies wilt. Dus wat er moet staan. En door je te committeren aan bepaalde concrete doelstellingen en daar ook je positie van afhankelijk te stellen.
column
Algemeen management
17 september 2009
Guus Hustinx
4-5 minuten leestijd
In deze tijd waar de economische crisis de aandacht doet verslappen voor de andere crises - de klimaatcrisis, de voedselcrisis en de energiecrisis - gaat alle aandacht naar het weer op poten krijgen van de economie. Al die crises zijn wel het gevolg van het economische systeem zoals dat functioneert in het industriële tijdperk. Kunnen we de grote nadelen van het industriële tijdperk opheffen en crises voorkomen door een slimmer besturingsmodel, zoals Donald Kalff meent in zijn boek Modern kapitalisme, of is er een werkelijke omwenteling in denken nodig, zoals Peter Senge stelt in zijn boek De noodzakelijke revolutie ?
column
Economie
15 september 2009
Jaap Peters
2-3 minuten leestijd
Michel Albert had het in 1991 over twee soorten van verzekeringsbedrijven in deze wereld: de premie wordt omgeslagen over alle deelnemers aan de verzekering op basis van solidariteit (wij kennen dat als 'De Onderlinge'), of de premie wordt vastgesteld op basis van een risicoanalyse (zoals bijvoorbeeld bij Lloyd's). Uit die gedachte ontstond het idee wat later bekend werd als het Rijnland en het Angelsaksische Model. De twee oervormen van het kapitalisme…
column
Algemeen management
11 september 2009
Michel Hoetmer
4-6 minuten leestijd
Is het u ook wel eens opgevallen dat de hoogste posities op de bestsellerlijsten soms jarenlang worden ingenomen door boeken als De zeven eigenschappen van effectief leiderschap (Stephen R. Covey), Good to Great (Jim Collins), de boekjes van Ken Blanchard (Gung Ho! bijvoorbeeld) en vele andere uitgaven die de lezer gouden succesformules aanbieden? Wat is hier aan de hand?
column
8 september 2009
Joep Schrijvers
2-3 minuten leestijd
Amsterdam heeft een prachtig vakbondsmuseum. Het gebouw bij Artis ademt trots en strijd uit. En weemoed. Wie hier ronddoolt, voelt de heroïek van het verleden en de gêne van het heden. Hoe anders is de FNV, de vakbond die zo zompig is geworden. De AOW-casus toont het aan.
column
1 september 2009
Jaap Boonstra
3-4 minuten leestijd
Het ontwerpen van een organisatie is een proces van wikken en wegen. Een goed ontwerp begint met het in kaart brengen van de klantprocessen.
column
1 september 2009
Rob Beltman
2-3 minuten leestijd
Vlak voor de zomer ontdekte AH dat haar klanten via meer kanalen op de hoogte worden gebracht van haar acties dan alleen via de folder en het praatje bij de koffiecorner. Doordat hun laagste prijsgarantie op het web was gekraakt, kon iedereen met één muisklik achterhalen waar het bier goedkoper was, om daarna gratis bij AH een krat en de appeltaart op te halen.
achtergrond
Economie
19 augustus 2009
Annegreet van Bergen
5-7 minuten leestijd
Een paar jaar geleden waren dure designer spijkerbroeken met gaten bij de knie in de mode. In een conference stelde Youp van ‘t Hek zich voor hoe een Indiaas jongetje dat in de spijkerbroekfabriek werkte zich samen met zijn vader over deze moedwillig aangebrachte rafels zou verbazen. ‘Ach,’ zou de vader dan zeggen, ‘door zo’n gat hebben die mensen het idee dat ze ook wat hebben meegemaakt.’ De gretigheid waarmee de huidige economische crisis wordt vergeleken met die van de jaren dertig vloeit voort uit eenzelfde bron: het verlangen om - na jaren van veilige, bijna voorspelbare welvaartsgroei - eindelijk ook eens iets mee te maken. De vergelijking gaat echter mank.
achtergrond
13 augustus 2009
Dick Pels
5-7 minuten leestijd
De individualisering schrijdt voort. Dat de coalitiepartners Balkenende, Rouvoet en Bos het woord schrapten uit hun regeerakkoord van begin 2007 omdat zij het associeerden met losbandigheid, onverschilligheid en hedonisme, houdt het sociologische proces zelf natuurlijk niet tegen. Niet in de politiek zelf, waar de media-personalisering het oude partijenstelsel steeds verder onder druk zet. Niet in het traditionele gezin, dat de twee christelijke coalitiepartners tegen de stroom in blijven beschermen als de hoeksteen van de samenleving. En niet op de arbeidsmarkt, waar collectivistisch georganiseerde arbeidsrelaties steeds meer binnenste buiten worden gekeerd door de economische individualisering.
column
Verandermanagement
11 augustus 2009
Pierre Pieterse
4-5 minuten leestijd
Betekent de huidige crisis het einde van de ongebreidelde vrije markt? Nee, het lijkt er niet op. Het neoliberale denken staat nog als een huis. De essentie van dat denken: laat alles over aan de markt. Dat levert vrije mensen en welvaart(groei) voor iedereen op.
column
Algemeen management
10 augustus 2009
Paul Postma
2-3 minuten leestijd
Ooit een voorstel tussen de stukken voor je managementvergadering gekregen dat er zó logisch uitzag dat je het er bij eerste oogopslag al mee eens was? Pas op! Dat zijn de gevaarlijkste voorstellen. Wat voor de hand ligt, houdt het menselijk brein maar al te gemakkelijk voor waar. En als je brein zich die 'waarheid' heeft eigen gemaakt, kan het van alles verzinnen om daar argumenten bij te vinden. Ook als er niets van klopt. Geloof je het niet? Kijk dan even naar onderstaande bewering.
achtergrond
Advisering
6 augustus 2009
Hugo-Jan Ruts
7-10 minuten leestijd
Personal branding was een van de buzzwords van 2008. Op de golven van die hype verschenen er verschillende Nederlandstalige boeken over het onderwerp: Personal Branding – Leiderschap vanuit authenticiteit van Hubert Rampersad en This is your wake-up call – Personal Branding in turbulente tijden van Cees Harmsen en Rolf Rosenmöller en meest recentelijk Personal Brand.nl – De kansen van je online personal identiteit van het trio Huub van Zwieten, Bas van der Haterd en Tom Scholte. Drie zeer verschillende boeken over hetzelfde boeiende onderwerp.
column
31 juli 2009
Michel Hoetmer
2-3 minuten leestijd
De moderne consument heeft meer keuzemogelijkheden dan ooit tevoren. Kijk maar eens in het schap van de supermarkt. En wilt u een nieuw kledingstuk aan uw garderobe toevoegen? Dan bent u in een moderne winkelstraat aan het juiste adres. De ene na de andere boetiek lacht u tegemoet. Keuzevrijheid is de heilige graal van het klantgerichtheidsdenken. Het zou consumenten gelukkiger maken. Zou? Ja zou, want in de praktijk is er weinig van te merken.
column
30 juli 2009
Yousri Mandour
2-3 minuten leestijd
Hoe voorkomt u dat uw organisatie in tijden van de huidige recessie dichtslaat of krampachtig verdedigend gedrag vertoont? Met andere woorden: hoe zorgt u er juist voor dat u nieuwe kansen blijft creëren en de weg naar ‘new business’ blijft vinden? Ik zie momenteel ondernemingen overal om me heen een even beproefd als ordinair management mechanisme in werking zetten: de kaasschaaf budgetteringsmethode. Veelal resultaat van een lekker potje Hollands polderen waarbij iedereen een stukje van de pijn draagt. Geen afdeling lijkt er aan te ontkomen.
column
29 juli 2009
Rob Beltman
2-3 minuten leestijd
Al geruime tijd wordt gesteld dat marketing als vak in een enorme dip zit. Marketeers doen er binnen hun organisaties te weinig toe, zijn niet vertegenwoordigd in de ‘board room’, en de waarde van hun prestaties wordt miskend. Het verbaast me allemaal weinig. Marketeers geven zich vaak te weinig rekenschap van de echte uitdagingen van hun organisatie. We zitten te graag op ons eiland na te denken over mooie positioneringvraagstukken, merkenbeleid, of de volgende briljante campagne.
column
24 juli 2009
Hans van der Loo
4-5 minuten leestijd
Bedrijvigheid werd de afgelopen jaren steevast geassocieerd met ondernemerszin. De wereld veroveren, marktkansen grijpen, risico’s nemen - daar draaide het allemaal om. Inmiddels is de parfum van het ondernemerschap vervluchtigd en ruiken wij een andere, meer landelijke geur. Het tijdperk van de snelle ondernemer is passé. In een tijdperk waarin iedereen naar stabiliteit en vertrouwen snakt, gaat het verlangen uit naar een ander rolmodel: dat van de boer.