OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Opinie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Opinie

    Hier vindt u columns en andere opiniestukken over managementonderwerpen als leiderschap, marketing en organisatie.
    Pagina 50 van 1.333 resultaten
    achtergrond
    13 augustus 2009
    Dick Pels
    5-7 minuten leestijd
    De individualisering schrijdt voort. Dat de coalitiepartners Balkenende, Rouvoet en Bos het woord schrapten uit hun regeerakkoord van begin 2007 omdat zij het associeerden met losbandigheid, onverschilligheid en hedonisme, houdt het sociologische proces zelf natuurlijk niet tegen. Niet in de politiek zelf, waar de media-personalisering het oude partijenstelsel steeds verder onder druk zet. Niet in het traditionele gezin, dat de twee christelijke coalitiepartners tegen de stroom in blijven beschermen als de hoeksteen van de samenleving. En niet op de arbeidsmarkt, waar collectivistisch georganiseerde arbeidsrelaties steeds meer binnenste buiten worden gekeerd door de economische individualisering.
    column
    Verandermanagement
    11 augustus 2009
    Pierre Pieterse
    4-5 minuten leestijd
    Betekent de huidige crisis het einde van de ongebreidelde vrije markt? Nee, het lijkt er niet op. Het neoliberale denken staat nog als een huis. De essentie van dat denken: laat alles over aan de markt. Dat levert vrije mensen en welvaart(groei) voor iedereen op.
    column
    Algemeen management
    10 augustus 2009
    Paul Postma
    2-3 minuten leestijd
    Ooit een voorstel tussen de stukken voor je managementvergadering gekregen dat er zó logisch uitzag dat je het er bij eerste oogopslag al mee eens was? Pas op! Dat zijn de gevaarlijkste voorstellen. Wat voor de hand ligt, houdt het menselijk brein maar al te gemakkelijk voor waar. En als je brein zich die 'waarheid' heeft eigen gemaakt, kan het van alles verzinnen om daar argumenten bij te vinden. Ook als er niets van klopt. Geloof je het niet? Kijk dan even naar onderstaande bewering.
    achtergrond
    Advisering
    6 augustus 2009
    Hugo-Jan Ruts
    7-10 minuten leestijd
    Personal branding was een van de buzzwords van 2008. Op de golven van die hype verschenen er verschillende Nederlandstalige boeken over het onderwerp: Personal Branding – Leiderschap vanuit authenticiteit van Hubert Rampersad en This is your wake-up call – Personal Branding in turbulente tijden van Cees Harmsen en Rolf Rosenmöller en meest recentelijk Personal Brand.nl – De kansen van je online personal identiteit van het trio Huub van Zwieten, Bas van der Haterd en Tom Scholte. Drie zeer verschillende boeken over hetzelfde boeiende onderwerp.
    column
    31 juli 2009
    Michel Hoetmer
    2-3 minuten leestijd
    De moderne consument heeft meer keuzemogelijkheden dan ooit tevoren. Kijk maar eens in het schap van de supermarkt. En wilt u een nieuw kledingstuk aan uw garderobe toevoegen? Dan bent u in een moderne winkelstraat aan het juiste adres. De ene na de andere boetiek lacht u tegemoet. Keuzevrijheid is de heilige graal van het klantgerichtheidsdenken. Het zou consumenten gelukkiger maken. Zou? Ja zou, want in de praktijk is er weinig van te merken.
    column
    30 juli 2009
    Yousri Mandour
    2-3 minuten leestijd
    Hoe voorkomt u dat uw organisatie in tijden van de huidige recessie dichtslaat of krampachtig verdedigend gedrag vertoont? Met andere woorden: hoe zorgt u er juist voor dat u nieuwe kansen blijft creëren en de weg naar ‘new business’ blijft vinden? Ik zie momenteel ondernemingen overal om me heen een even beproefd als ordinair management mechanisme in werking zetten: de kaasschaaf budgetteringsmethode. Veelal resultaat van een lekker potje Hollands polderen waarbij iedereen een stukje van de pijn draagt. Geen afdeling lijkt er aan te ontkomen.
    column
    29 juli 2009
    Rob Beltman
    2-3 minuten leestijd
    Al geruime tijd wordt gesteld dat marketing als vak in een enorme dip zit. Marketeers doen er binnen hun organisaties te weinig toe, zijn niet vertegenwoordigd in de ‘board room’, en de waarde van hun prestaties wordt miskend. Het verbaast me allemaal weinig. Marketeers geven zich vaak te weinig rekenschap van de echte uitdagingen van hun organisatie. We zitten te graag op ons eiland na te denken over mooie positioneringvraagstukken, merkenbeleid, of de volgende briljante campagne.
    column
    24 juli 2009
    Hans van der Loo
    4-5 minuten leestijd
    Bedrijvigheid werd de afgelopen jaren steevast geassocieerd met ondernemerszin. De wereld veroveren, marktkansen grijpen, risico’s nemen - daar draaide het allemaal om. Inmiddels is de parfum van het ondernemerschap vervluchtigd en ruiken wij een andere, meer landelijke geur. Het tijdperk van de snelle ondernemer is passé. In een tijdperk waarin iedereen naar stabiliteit en vertrouwen snakt, gaat het verlangen uit naar een ander rolmodel: dat van de boer.
    column
    23 juli 2009
    Ralf Knegtmans
    2-3 minuten leestijd
    In de jaren ‘60 en ‘70 kwamen de eerste gastarbeiders naar ons land. Dat was even wennen voor een volk met Calvinistische wortels, want ze spraken niet alleen een andere taal maar brachten ook een andere cultuur en een afwijkende manier van leven en denken mee. Als gevolg daarvan maakten de Nederlanders kennis met bijvoorbeeld de Italiaanse en Chinese keuken. Helaas blinken wij allang niet meer uit in aanpassingsvermogen. Hierdoor werden de aanvankelijk subtiele lokale gerechten vertaald naar een slappe Hollandse interpretatie. Wie ooit in Hong Kong of Rome heeft gegeten, weet dat wat we hier doorgaans krijgen voorgeschoteld in het beste geval slechts beperkt lijkt op het origineel.
    column
    22 juli 2009
    Michel Hoetmer
    2-3 minuten leestijd
    Ik ben een echte boekenfreak. Als ik op de nieuwsberichten afga, ben ik lang de enige niet. Tijdens de jaarlijkse vakantie-uittocht stopte de politie een caravan met obesitas. Uiteindelijk moest de onfortuinlijke vakantieganger 100 kilo aan boeken van zijn sleurhut naar zijn auto overladen.
    achtergrond
    17 juli 2009
    Joep Schrijvers
    4-6 minuten leestijd
    In deel I ging Joep Schrijvers in op het verschijnsel managementconcepten. In Nederland is er zelfs sprake van een ‘Dutch School’ of managementconcepten. Wetenschappers en filosofen onderzoeken hier intensief dat gekke verschijnsel van managementhypes en –modes zoals BPR, Balanced Score Card, Kwaliteitszorg. In deel II meer over de levensloop van zulke concepten.
    achtergrond
    16 juli 2009
    Joep Schrijvers
    3-4 minuten leestijd
    De meeste managers hebben wel enig sjoege van het verschijnsel ‘managementhype’. Je kunt je kont niet keren of er liggen weer flyers in de bus over het állernieuwste innovatietijdperk, het állermodernste authentieke leiderschap of het álleruniekste optreden van een managementgoeroe.
    column
    7 juli 2009
    Guus Hustinx
    3-4 minuten leestijd
    Hoe gaan ondernemingen om met de uitdagingen van de huidige economische crisis? Zien ze deze crisis als een kans om antwoorden te vinden op de aanverwante crises, zoals de klimaatcrisis en de voedselcrisis. Of wordt gewoonweg op oude voet verder gegaan? Casus Shell.
    achtergrond
    Internet en social media
    6 juli 2009
    Pierre de Winter
    5-7 minuten leestijd
    Wie wil leren hoe te scoren in de netwerkeconomie, leze Wzgd? Wat zou Google doen? van Jeff Jarvis. Maar ben je geïnteresseerd in Google zelf, pak dan vooral Planeet Google van Randall Stross.
    column
    1 juli 2009
    Hans van der Loo
    4-5 minuten leestijd
    Bedrijvigheid werd de afgelopen jaren steevast geassocieerd met ondernemerszin. De wereld veroveren, marktkansen grijpen, risico’s nemen – daar draaide het allemaal om. Inmiddels is de parfum van het ondernemerschap vervluchtigd en ruiken wij een andere, meer landelijke geur. Het tijdperk van de snelle ondernemer is passé. In een tijd waarin iedereen naar stabiliteit en vertrouwen snakt, gaat het verlangen uit naar een ander rolmodel: dat van de boer.
    column
    1 juli 2009
    Ralf Knegtmans
    2-3 minuten leestijd
    Je kunt de laatste tijd geen krant of zakenblad meer openslaan of het gaat over de recessie en de negatieve gevolgen daarvan. Toch kleven er ook een paar onmiskenbare voordelen aan de huidige economische situatie.
    achtergrond
    26 juni 2009
    Joep Schrijvers
    10-15 minuten leestijd
    Hoeveel geld, tijd en energie gaat er in het zakenleven verloren aan onzin, ondeugdelijke testen, pseudowetenschappelijke verandermethoden, dure managementgoeroes? Het is bij mijn weten in Nederland nog niet onderzocht maar het zou wel eens flink in de papieren kunnen lopen. Af en toe wordt er een tipje van de sluier opgelicht. Zo scoorde Netwerk onlangs met een uitzending over het gebruik van horoscopen in de zakelijke dienstverlening. Ze komen vaker voor dan we denken: managers die het ontslaan of investeren laten afhangen of Mars al dan niet in het tiende huis staat.
    column
    Algemeen management
    23 juni 2009
    Dick Pels
    4-6 minuten leestijd
    Donald Kalff is een idealist, en idealisten gebruiken grote woorden. In zijn veelgeprezen Onafhankelijkheid voor Europa (2004) was hij de tijdgeest en de crisis vooruit met een diepgravende kritiek op het Angelsaksische ondernemingsmodel. In zijn nieuwe boek Modern kapitalisme presenteert hij een even breedgerand alternatief: de nieuwe ‘Europese’ onderneming.
    achtergrond
    Economie
    18 juni 2009
    Annegreet van Bergen
    5-7 minuten leestijd
    Nobelprijswinnaar Paul Krugman trekt in zijn columns in The New York Times ten strijde tegen de nieuwe Amerikaanse president alsof Barack Obama van hetzelfde laken een pak is als George w. Bush. Volgens Krugman is dat inderdaad zo en laat Obama zich te veel leiden door de belangen van Wall Street. Volgens Krugman zou Obama de bankmannen veel strenger moeten aanpakken.
    column
    16 juni 2009
    Paul Postma
    3-4 minuten leestijd
    Niets is heerlijker dan te besluiten op je ‘gevoel’. Je ‘buikgevoel’ om precies te zijn. Je hebt als manager alle mensen die bij het onderwerp zijn betrokken nu wel gesproken, je hebt nog wat getallen onder je neus gehad (was een statisticus niet de beste leugenaar?), toen ben je gaan hardlopen en onder de douche wist je het ineens: zó gaan we het doen en niet anders.

      Personen

        Trefwoorden