OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Opinie
Hier vindt u columns en andere opiniestukken over managementonderwerpen als leiderschap, marketing en organisatie.
Pagina 35 van 1.329 resultaten
achtergrond
Algemeen management
4 december 2013
Paul Postma
11-15 minuten leestijd
De kern van neuromarketing ligt besloten in het feit dat de voorkeuren en emoties op basis waarvan we handelen - waaronder kopen en in het algemeen geld uitgeven - nadrukkelijk afwijken van wat we anderen en onszelf daarover vertellen. En ook van wat we in alle eerlijkheid zelf denken. We houden onszelf en anderen een andere werkelijkheid voor dan wat blijkt uit ons handelen.
achtergrond
Algemeen management
28 november 2013
Pierre Pieterse
6-9 minuten leestijd
Op nummer 1 in de top-100 vinden we Good to Great (Nederlandstalig) van Jim Collins. Verrassend omdat het boek methodologisch nogal rammelt (zoals ook de auteur zelf in How the Mighty Fall toegeeft) zodat je vraagtekens kunt zetten bij de uitkomsten, en niet verrassend omdat dit boek een enorme impact heeft gehad: op managers en consultants, maar ook op ondernemers pur sang! Zo wordt in Mr. Amazon onthuld dat een presentatie van Collins voorafgaand aan dit boek de aanzet is geweest voor Jeff Bezos om Amazon te focussen en zo het ‘vliegwiel’ (de zelfversterkende cyclus) in beweging te zetten.
achtergrond
Marketing
26 november 2013
Koos de Wilt
10-14 minuten leestijd
Managementlessen krijg je van Jack Welch, Tom Peters of desnoods Steve Jobs, maar natuurlijk niet van kunstenaars. Of toch? Als we de kunstgeschiedenis wat nader beschouwen bleken de beste kunstenaars vaak ook de beste ondernemers en managers. Grote namen als Rubens en Rembrandt en - in onze tijd - Andy Warhol en Damien Hirst bleken buitengewoon handige zakenmannen.
column
Algemeen management
26 november 2013
Rene ten Bos
3-4 minuten leestijd
Toen Klaas Knot, hoogleraar en baas bij De Nederlandsche Bank, niet lang geleden vertelde dat hij ‘het gevoel’ had dat Nederland wat betreft de recessie het ergste achter de rug had, viel heel Nederland over hem heen. Een hoogleraar, bovendien baas bij De Nederlandsche Bank, mag kennelijk niet op basis van ‘gevoel’ optimistische boodschappen over de economie verkondigen.
achtergrond
Non-profit
22 november 2013
Jaap Jan Brouwer
5-7 minuten leestijd
In deze aflevering van Koplopers in de zorg staan de succesfactoren bedrijfsprocessen, de samenwerking in ketens en automatisering centraal.
column
Non-profit
18 november 2013
Dirk-Jan de Bruijn
2-3 minuten leestijd
Meer en meer begint er een geluid door te dringen waarbij we niet meer moeten denken vanuit instituties maar vanuit het belang van het maatschappelijke vraagstuk. Weg dus met dat traditionele verticale denken in de sfeer van ‘wij weten wel wat goed voor u is’. Richt je op samenwerkingsverbanden gebaseerd op de filosofie van netwerken.
achtergrond
Financieel management
14 november 2013
Jan Vis
12-17 minuten leestijd
column
Reclame en verkoop
13 november 2013
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Als er één woord dodelijk is voor uw omzet, dan is het wel het woord 'vrijblijvend'. Verkopers nemen dit woord te pas en te onpas in de mond. Hoe vaak hebt u wel niet gehoord: 'Ja, maar zo'n gesprek is helemaal vrijblijvend hoor!'
column
12 november 2013
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Terug van weggeweest: lijstjes! Vanaf de jaren ‘80 tot ver in de jaren ’90 was de checklist (de ‘to do list’) mateloos populair. Elk kwartaal kregen managers een stapeltje papier samen met een zeer noodzakelijke invoeginstructie. Kwartaal na kwartaal vulde zich zo de ‘ringband’ die je gratis kreeg bij een abonnement Checklisten. Na verloop van tijd kreeg je zelfs een box om de uitdijende ringbanden in te bewaren. Er zijn managers die er soms nog gillend van wakker worden.
column
11 november 2013
Michel Hoetmer
3-5 minuten leestijd
Wanneer u zichzelf afvraagt hoe het toch komt dat de omzetten de laatste jaren zo bitter tegenvallen dan ligt een conclusie voor de hand: de economie zit tegen, dus is een dip het logische gevolg. Maar is het werkelijk de economie of houden wij onszelf voor de mal?
column
Reclame en verkoop
5 november 2013
Michel Hoetmer
2-3 minuten leestijd
Wij zijn allemaal wel eens lastiggevallen door stalkende verkopers. U weet wel van die types met een blinde vlek voor het woord 'nee'. Deze lieden weten van geen ophouden. Jaren geleden, toen ik nog in loondienst werkte, was er een gek makende kwelgeest die in beleggingsproducten handelde.
column
Internet en social media
1 november 2013
Jarno Duursma
4-5 minuten leestijd
Het einde van Hyves legt twee dingen bloot, zo betoogt Jarno Duursma in zijn eerste column voor Managementboek Magazine: ten eerste dat populariteit zo vluchtig is als aceton en ten tweede dat je als bedrijf niet je eigen imago bepaalt, maar dat anderen dat voor je doen.
column
Algemeen management
28 oktober 2013
Rene ten Bos
3-4 minuten leestijd
De laatste tijd krijg ik emails van mensen die niets liever willen dan dat ik met ze in gesprek ga over waarden.
column
Leiderschap
27 oktober 2013
Hans van der Loo
2-3 minuten leestijd
De strategie van Google is dat hun producten tien keer beter moeten zijn dan wat er op de markt bestaat. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Door in het wilde weg te bezuinigen, te reorganiseren en processen te stroomlijnen? Door medewerkers vette bonussen voor te houden? Niets van dit alles. Bij Google sturen ze op energie. Want nieuwe energie leidt tot betere prestaties.
achtergrond
Non-profit
25 oktober 2013
Jaap Jan Brouwer
5-7 minuten leestijd
Meer dan vijftig zorgorganisaties waren bereid hun kennis en ervaringen met Koplopers in de zorg te delen. Hieruit komen acht succesfactoren naar voren die de ‘performance’ van organisaties in positieve zin beïnvloeden: ze leiden tot een hogere kwaliteit van zorg en tot ‘meer tijd per cliënt én tijd voor meer cliënten’. In deze aflevering van Koplopers staan de succesfactoren besturingsconcept en strategie/portfolio centraal.
achtergrond
Algemeen management
25 oktober 2013
Pierre Pieterse
5-7 minuten leestijd
Op nummer 28 staat een van de weinige echte internationale megasellers die de Nederlandse managementtaal rijk is: Hoe word ik een rat? van Joep Schrijvers. Een boek dat meteen bij verschijnen in 2002 zowel bewondering als walging opriep. Vooral afkeer overigens. ‘Dit is een stuitend boek over hoe mensen ten koste van anderen hun zin kunnen krijgen in een organisatie door rattengedrag’, zo vatte het Nederlands Dagblad dit boek bondig samen. En verwoordde daarmee de mening van heel veel mensen, waaronder die van schrijver dezes.
column
Reclame en verkoop
14 oktober 2013
Michel Hoetmer
4-5 minuten leestijd
Het gaat er niet om wat de verkoper mooi, leuk of goed vindt. Het draait om de voorkeur van de klant. Zijn wensen en behoeften horen centraal te staan. En zijn of haar voorkeuren kom je te weten door, heel simpel, vragen te stellen.
column
Algemeen management
9 oktober 2013
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Pas achteraf kun je beoordelen of iemand een ‘grote’ is of toch een eendagsvlieg. Deze universele waarheid ligt ten grondslag aan onze serie portretten van de grondleggers van management. En aan de beslissing om deze Galerij der Groten in boekvorm uit te geven. Pas achteraf werd duidelijk dat het gekozen perspectief iets toevoegt dat boven de gangbare portretten (de obligate goeroegids) uitstijgt.
column
2 oktober 2013
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Het is u vast niet ontgaan: de economie zit een beetje tegen en bedrijven lijken bij bosjes om te vallen. Er schijnt een heuse kaalslag gaande te zijn onder bijvoorbeeld modewinkels. Ook in de reisbranche vallen harde klappen. Zelfs traditionele familiebedrijven vallen om. Wellicht denk u: tja, nogal wiedes dat er tijdens een recessie veel bedrijven sneuvelen.
column
30 september 2013
Mirella Visser
2-3 minuten leestijd
De financiële sector wordt overspoeld met nieuwe regels en afvinklijstjes. Toch komen er nog steeds gevallen van zelfverrijking en fraude in het nieuws en is het vertrouwen van het publiek in de sector (nog) niet hersteld. Het is tijd voor een onconventionele aanpak in de bestuurskamers.