OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Opinie
Hier vindt u columns en andere opiniestukken over managementonderwerpen als leiderschap, marketing en organisatie.
Pagina 20 van 1.345 resultaten
achtergrond
Algemeen management
1 september 2018
Arend Ardon
10-14 minuten leestijd
Verlang je ook naar meer sprankeling, energie en beweging in je organisatie? Zou je ook willen dat er meer vernieuwende initiatieven vanuit de medewerkers ontstaan? Ben je al dat gepraat over veranderplannen ook zo zat?
column
Leiderschap
29 augustus 2018
Ger Post
5-7 minuten leestijd
Hypocognitie voedt conflicten, zorgt voor metoo-controverses en rijdt leiderschap in de wielen. ‘We kunnen ons niet losmaken van hypocognitie. Maar we kunnen wel leren om minder hypocognitief te zijn over het concept hypocognitie.’
column
Strategisch management
25 augustus 2018
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
Strategie is niet meer. De laatste grote business strateeg was Michael Porter. Een laatste stuiptrekking kwam van de hand van Nederlander Jacques Pijl, met zijn genomineerde Strategie = Executie. De titel zegt het eigenlijk al, een stuiptrekking. En dat is jammer want los van hyperturbulentie of VUCA, het is nog altijd strategie dat aan de basis ligt van elk succes. Zowel in het geopolitieke theater als in de bedrijfsarena.
achtergrond
Leiderschap
23 augustus 2018
Kjeld Aij
1-2 minuten leestijd
Succesvol leidinggeven staat of valt in mijn ogen met goed communiceren, elkaar aanspreken op gedrag en samen durven erkennen dat het beter kan. Zonder onderlinge verwijten. En met veel complimenten.
column
Algemeen management
20 augustus 2018
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Kunstmatige intelligentie (AI) zit op de top van haar hype curve, bijna iedereen praat erover. In vrijwel alle strategie- en innovatietrajecten die ik vanuit met Business Models Inc. Begeleid, wordt kunstmatige intelligentie geïdentificeerd als een van de belangrijkste ontwikkelingen die vroeg of laat het huidige business model gaat raken. En terecht. Het geeft grote mogelijkheden voor het creëren van nieuwe waarde. En als jij het niet gaat doen, doet iemand anders het. En dan heb je een probleem.
column
Algemeen management
15 augustus 2018
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Een recent onderzoek suggereert dat wanneer je een succesvol verhaal wilt vertellen, je hoofdpersoon het beste eerst hard op zijn of haar gezicht kan gaan, om zich vervolgens op te richten (zoals in The Departed, The Godfather en Der Untergang).
column
Persoonlijke effectiviteit
26 juli 2018
Ger Post
3-4 minuten leestijd
Mensen met een hogere intelligentie hebben een betere intuïtie. Dat concluderen wetenschappers op basis van een experiment waarin mensen logische redeneringen kregen voorgelegd.
column
Mens en maatschappij
13 juli 2018
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Kritisch denken is meer dan alles affakkelen wat je wordt voorgeschoteld. Vragen stellen kan effectiever zijn, zo bewijst een onderwijsmethode. ‘Binnen één of twee lesuren kun je ze al kritisch laten nadenken.’
achtergrond
Marketing
11 juli 2018
Cor Molenaar
Welke boeken neemt u mee op vakantie? Hierbij enkele tips van Cor Molenaar. Vakboeken of een semi-vakboek? Interessant of leuk en spannend?
achtergrond
Algemeen management
5 juli 2018
Patrick Davidson
4-6 minuten leestijd
De zomer is begonnen en dus vroegen we schrijver en spreker Patrick Davidson om zijn jaarlijkse selectie aan te leveren met leestips voor de zomer. Davidson is gefascineerd door mensen en teams die zichzelf continu overtreffen, schrijft daar zelf over en dit leesvoer sluit daar helemaal op aan.
column
Algemeen management
4 juli 2018
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Het wat wonderlijke weer tegenwoordig, kou in de traditionele vakantieregio’s, hittegolven waar je ze niet wilt, kan nog weleens nopen tot het lezen van een extra boek. En gelukkig is er na een aantal magere jaren weer voldoende te kiezen. Een heel kleine persoonlijke greep uit de stapel managementboeken die op mijn bureau belanden
column
29 juni 2018
Ger Post
2-3 minuten leestijd
Onderzoekers concluderen op basis van onderzoek naar 800 miljoen tweets in
het Verenigd Koninkrijk dat we in de ochtend vaker logisch nadenken, terwijl we
ons ’s nachts met existentiële zorgen bezighouden.
column
Marketing
26 juni 2018
Jorg Snoeck
2-3 minuten leestijd
Winkeliers staan vandaag voor een keuze: moeten ze creatiever omspringen met hun winkels? Of moeten ze de deuren sluiten.
column
IT-management / ICT
18 juni 2018
Ger Post
3-4 minuten leestijd
Ook de kunstmatige beslisser komt niet zonder biasen. Sterker nog, die lijken vaak sterk op die van het evenbeeld van vlees en bloed. ‘Het bepalen van een beslissing aan de hand van een algoritme maakt het niet automatisch betrouwbaar.’
achtergrond
Leiderschap
7 juni 2018
Jaap Boonstra
6-9 minuten leestijd
Op LinkedIn plaatste ik een hulpvraag om tot een beter woord te komen voor interventies. Daarop kwamen honderden reacties en de discussie werd door meer dan 50.000 mensen bekeken. Hieronder een reflectie op de bijdragen en een nieuw woord voor interventies.
column
Marketing
18 mei 2018
Pauline Neerman
3-4 minuten leestijd
De grote veranderingen in retail begrijpelijk maken, dat is onze missie geweest toen we aan de slag gingen met The Future of Shopping.
column
Marketing
15 mei 2018
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Na urenlang in de regen te hebben gelopen en voor de zoveelste keer voor een gesloten deur te staan, besloten we nu maar even te kloppen. Na enige tijd ging boven een raampje open van waaruit een morsige dame ons toeriep dat ze gesloten waren.
column
Strategisch management
14 mei 2018
Eefje Jonker
3-4 minuten leestijd
De wereld is volop in verandering. Nieuwe klantbehoeften en technologische ontwikkelingen veranderen permanent de spelregels van het zaken doen. Wat betekent dat voor jouw bedrijf?
column
Psychologie
1 mei 2018
Ger Post
2-3 minuten leestijd
Verlies aversie (loss aversion), de eerste wet uit de gedragseconomie, betreedt de reproduceerbaarheidscrisis, twitterde de Duitse auteur Rolf Degen. Bij het statement voegde hij twee links naar wetenschappelijke artikelen die vlak na elkaar waren gepubliceerd en die beide vraagtekens zetten bij het idee dat mensen liever een verlies vermijden dan een even grote winst behalen.
column
Verandermanagement
24 april 2018
Ger Post
4-5 minuten leestijd
Kun je een mens zover krijgen dat hij of zij iemand vermoordt? Dat is de premisse van de onlangs toegevoegde documentaire op Netflix, The Push.