OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine1

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 95 van 2.304 resultaten
    interview
    Marketing
    21 april 2011
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    We leven in een wereld waarin wij alles wat we willen onder handbereik hebben. Voor ons geluk zijn wij daarom afhankelijk van de dingen die wij nog niet kunnen krijgen, stelt de Zweedse marketingprofessor Micael Dahlén. Zie hier de gedachte achter zijn boek Nextopia, waarin hij uitlegt waarom producten als de iPhone en de iPad al zo populair zijn voordat ze te koop zijn.
    interview
    Advisering
    21 april 2011
    Annegreet van Bergen
    12-17 minuten leestijd
    Léon de Caluwé is inmiddels 35 jaar werkzaam in de veranderkunde, en heeft het vakgebied in die tijd sterk zien veranderen. Toch zegt hij dat zijn manier van werken grotendeels hetzelfde is gebleven. ‘Je moet leren omgaan met de situatie zoals hij zich aan je voordoet. Die houding sluit ook aan bij hoe een veranderkundige zich naar mijn mening moet opstellen.’ Een gesprek over de ontwikkelingen in de veranderkunde, en over Léon de Caluwé’s nieuwe boeken Leren adviseren en Mensen veranderen.
    interview
    Projectmanagement
    20 april 2011
    Ben Kuiken
    4-6 minuten leestijd
    Waarom doen we dit eigenlijk? van Michiel van der Molen is een boek over de businesscase als succesfactor voor projecten. En dan bedoelt de auteur niet het lijvige document waarin het project tot in detail staat beschreven, maar een heldere oneliner over het waarom van het project. ‘Een document van twintig pagina’s kun je niet uitdragen.’
    interview
    Verandermanagement
    19 april 2011
    Eline Crijns
    9-12 minuten leestijd
    Steven ten Have laat zich niet makkelijk in een hokje stoppen. Een poging daartoe leidt tot de kwalificaties jong, onverschrokken, serieus, ambitieus, sportief, toegewijd vader en maatschappelijk betrokken. Voor zichzelf legt hij de lat in ieder geval hoog, of het nu gaat om het geven van onderwijs, promovendi begeleiden, boeken en artikelen schrijven, zijn advieswerk of zijn gezin. Zijn track record heeft ook iets weg van een diesel die onverstoorbaar doorgaat op de koers die hij voor zichzelf heeft uitgezet. Daarbij wordt hij onlosmakelijk geflankeerd door zijn broer, Wouter ten Have, waarmee hij het adviesbureau Ten Have Change Management runt en het ambitieuze en succesvolle Het veranderboek schreef.
    interview
    Organisatiekunde
    18 april 2011
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    In hun nieuwe boek Nieuw Europees Organiseren proberen Jaap Peters en Jaap Jan Brouwer een model te formuleren voor hoe bedrijven zich op een moderne Europese wijze kunnen organiseren. Anders dus dan het overheersende Angelsaksische managementdenken dicteert. Of het gelukt is, vraagt Managementboek Magazine aan Jaap Jan Brouwer.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    15 april 2011
    Linda Huijsmans
    4-6 minuten leestijd
    Creatief denken is een essentiële aanvulling op logisch denken, stelt Rineke Rust. Daarom schreef ze met twee coauteurs het boek Lenig denken. ‘Wie in staat is tot lenig denken, is beter in staat om met veranderingen om te gaan,’ zegt ze. Bovendien wordt het leven een stuk leuker voor wie in staat is met verbeeldingskracht naar de wereld te kijken.
    interview
    Algemeen management
    15 april 2011
    Pierre Spaninks
    7-9 minuten leestijd
    In Iedereen CEO gebruikt Menno Lanting sociale media als metafoor voor de nieuwe structuur, de nieuwe houding, de nieuwe kennis en vaardigheden die nodig zijn om ons definitief los te maken van het industriële tijdperk. Een gesprek over netwerkleiderschap en de nieuwe organisatie.
    interview
    Advisering
    14 april 2011
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    In Great to Cool heeft ‘brain agent’ René Boender, tegenwoordig een veelgevraagd spreker, zijn beste ideeën verzameld. Op het omslag heeft hij alvast vermeld dat het een bestseller is, iets dat hij als kleine jongen leerde van Jan Cremer. Het cijfer 100.000 springt meteen in het oog. Alleen de oplettende lezer ziet dat er ‘Op verzoek van 100.000 keynote-bezoekers’ staat. ‘De oertechniek van Vance Packard’, stelt Boender. ‘De klassiekers zijn wij ten onrechte vergeten.’
    interview
    Leiderschap
    14 april 2011
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    Management by walking around mag dan nog steeds gelden als een bijzonder effectieve manier van leidinggeven, in de dagelijkse praktijk wordt er door managers toch vooral gepraat, heel veel gepraat. Tussen het eerste selectiegesprek en het moment waarop medewerkers weer vertrekken, is er onder meer over arbeidsvoorwaarden gesproken, persoonlijke en professionele ontwikkeling, prestaties en salarisverhoging. En ten slotte was er dan het exitgesprek. Oefening baart kunst, zou je zeggen, maar zo is het toch niet. Veel gesprekken leiden niet tot het beoogde resultaat. Daarom hebben Jacco van den Berg en Mecheline Klijs Het GROTE Gesprekkenboek geschreven, om HR-professionals en lijnmanagers een praktische leidraad te bieden voor het voeren van gesprekken die wel werken.
    interview
    Leiderschap
    13 april 2011
    Jeroen Ansink
    7-10 minuten leestijd
    Bestuurders laten zich te veel leiden door materiële prikkels, zegt de Indiaas-Amerikaans denker Deepak Chopra. Dat gaat ten koste van hun eigen geluk en het engagement van hun werknemers, betoogt hij in De ziel van leiderschap. Beter is om te leiden vanuit de ziel: ‘We gaan naar een tijdperk van survival of the wisest.’
    interview
    Marketing
    13 april 2011
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    Terwijl je doodgegooid wordt met reclamefolders en de aanbiedingen je om de oren vliegen, komt Jos Burgers doodleuk met een nieuw boek onder de titel: Geef nooit korting! ‘Korting geven heeft alleen maar nadelen’, zo stelt de auteur. Zou na Klanten zijn eigenlijk nét mensen! en Hondenbrokken ook dit boek een nieuwe bestseller van Burgers worden?
    interview
    Leiderschap
    8 april 2011
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    Met het boek Slim en doortastend verbeteren schreef Paul van Scherpenseel een praktisch, laagdrempelig boek. ‘Managers moeten leren de werkelijkheid van hun medewerkers te zien.’
    interview
    Algemeen management
    4 april 2011
    Pierre Spaninks
    7-10 minuten leestijd
    Duurzaam werken in ketens en netwerken, dat is het onderwerp van het boek Ketensamenwerking. Het bestaat uit bijdragen van maar liefst achttien auteurs, die allemaal actief zijn op het kennisplatform waar het naar vernoemd is. Een van hen is Teun Hardjono, hoogleraar aan de Rotterdam School of Management. Zijn overtuiging: ‘Niet alleen de resultaten van het geheel tellen, maar ook het resultaat dat elke afzonderlijke speler wil realiseren.’
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    4 april 2011
    Hans van der Klis
    7-9 minuten leestijd
    Met zijn trainingsbureau Networking Coach is Jan Vermeiren door LinkedIn gevraagd om de wereldwijde trainingspilot onder de naam LinkedIn Live verzorgen. ‘We komen met LinkedIn in de tweede fase terecht’, zegt hij. Zijn twee bestsellers, Let’s Connect! en Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken, zijn nu samen met een Quick start guide, een werkboek en een luistercd samengebracht in De netwerkbox, die ook nog eens zes maanden opvolging belooft.
    interview
    Algemeen management
    4 april 2011
    Joep Schrijvers
    8-12 minuten leestijd
    Ze weet alles van middenmanagers. Over hun werk en hun valkuilen. Ze zoekt naar praktische handvatten. Schrijft over weerstand en loyaliteitsconflicten in het hart van de organisatie. Haar belangrijkste vraag is steeds: hoe dan? Hoe ga je het doen? Ze zingt en is moeder van vier jonge kinderen. Maar bovenal is ze adviseur, schrijfster en procesbegeleider. Vandaag bij de boekenkast: Annemarie Mars.
    interview
    Psychologie
    4 april 2011
    Rick Nieman
    12-17 minuten leestijd
    De zakenwereld wordt steeds gecompliceerder, maar tegelijkertijd is er een toename van het aantal middelen dat de moderne manager voorhanden heeft. Real-time informatievoorziening, veelomvattende computermodellen, bewezen businesstheorieën van zakelijke goeroes. Slimme zakenmensen kunnen dus hun eigen lot bepalen, en de toekomst naar hun hand zetten. Onzin, zeggen de van INSEAD afkomstige auteurs van het nieuwe boek Dans met Kans; meer zekerheid door minder controle. Pas wie de illusie van controle opgeeft, krijgt daadwerkelijke controle, beweren zij.
    interview
    Strategisch management
    4 april 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-5 minuten leestijd
    Bij Performance management lijkt het er soms op dat het er vooral om gaat om met bij voorkeur vier cijfers achter de komma de juiste antwoorden te geven. Maar dat zijn dan vaak antwoorden op verkeerde vragen, concludeert Dries van de Nieuwenhuyse in zijn boek Best Practices in Performance Management dat hij samen met Koen Knapen schreeft (vervolg op Performance Management, samen met Dave Vanhoudt). ‘Maar zo gaan we China en India zeker niet verslaan. We moeten de juiste vragen gaan stellen. Data alleen zegt niet veel.’
    interview
    Algemeen management
    3 april 2011
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Veel ondernemingen weten hun werknemers niet optimaal te motiveren, stelt de Amerikaanse auteur Daniel Pink in Drive. Mensen in de creatieve beroepen blijken niet gedreven te worden door externe prikkels, maar door intrinsieke motivatie. ‘Er is een kloof tussen wat de wetenschap weet en wat het bedrijfsleven doet.’
    interview
    Verandermanagement
    3 april 2011
    Joep Schrijvers
    8-12 minuten leestijd
    Hij is de nestor van de veranderkunde. Adviseren, doceren en schrijven zijn z’n lust en z’n leven. Hij kent de wereld van organisatieverandering als geen ander. Zowel in de profit- als in de non-profitsector. Hij schreef erover maar vooral: hij deed het ook. Practice what you preach. Dit keer bij de boekenkast: professor Willem Vrakking.
    interview
    Marketing
    3 april 2011
    Hans van der Klis
    4-6 minuten leestijd
    Doorbraak! van marketeer en blogger Niels Aalberts bestaat uit twee delen: een jongensboek over zijn belevenissen als manager van hiphopsensatie Kyteman en zijn Hiphop Orkest. Het tweede deel is een marketingboek over de lessen die hij gedurende die periode heeft geleerd. ‘We stonden niet in De Wereld Draait Door omdat Matthijs van Nieuwkerk ons zo goed vond, maar omdat hij goede televisie wil maken. Onze doelstellingen kwamen voor één minuut overeen.’

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden