OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 85 van 2.298 resultaten
interview
Strategisch management
29 mei 2012
Erik de Vries
5-7 minuten leestijd
Gijs van Wulfen schreef in 2006 een eerste versie van zijn boek Nieuwe producten en diensten bedenken. Hierin liet hij Nederland kennismaken met innovatie via de ‘VOORT-methode’. Inmiddels ligt de nieuwste versie in de winkel: Nieuwe producten en diensten bedenken - versie 3.0.
interview
Persoonlijke effectiviteit
29 mei 2012
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Teamuitjes, heidagen, leuk allemaal maar een beetje voorspelbaar. Net zoals de resultaten. Dat het ook anders kan, bewijst Martijn Anderson al enkele jaren met zijn project Bruisende Breinen. Hij ontwikkelde een stappenplan in ‘kaartboekvorm’ dat de ontwikkeling van een ‘bruisend brein’ tot doel heeft: het Kansdenken Kaartboek.
interview
Organisatiekunde
24 mei 2012
Pierre de Winter
3-5 minuten leestijd
Met het boek Oei ik groei! voor managers hebben Margreet Twijnstra en Frans Plooij geprobeerd de methodologie van het overbekende babyboek los te laten op de ontwikkeling en groei van managers. ‘De persoonlijke groei van mensen is de meest duurzame groei voor je bedrijf.’
interview
Personeelsmanagement
24 mei 2012
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Executive search is uit, Recruitment is in. Zo ongeveer luidt de boodschap die Ardiënne Verhoeven verwoordt in haar boek Recruitment. Goede medewerkers maken voor iedere organisatie het verschil, maar om dat te realiseren, is meer nodig dan alleen een gedegen zoektocht naar de juiste professional. Recruitment eindigt pas op het moment dat de nieuwe medewerker zijn waarde bewijst. Managementboek Magazine sprak met de auteur die haar sporen in de praktijk inmiddels ruimschoots verdiend heeft.
interview
Algemeen management
23 mei 2012
Pierre de Winter
6-9 minuten leestijd
Met zijn nieuwe boek Maak er wat van! wil Joep Schrijvers ons leren om te gaan met wat hij ‘lastige situaties’ noemt. Het is een warm pleidooi voor een knutselende, bricolerende levenshouding, die we volgens Schrijvers meer en meer nodig gaan hebben. ‘De middenklasse wordt gedwongen om te herbronnen. Misschien moeten mensen weer eens bij hun grootouders te rade gaan.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
21 mei 2012
Hans van der Klis
6-8 minuten leestijd
Na zijn bestseller Het Anti-klaagboek presenteert Bart Flos zijn nieuwe boek, waarmee hij mensen wil helpen die last hebben van ‘baanbalen en ander werkbederf’: Het anti-sleurboek. ‘In het huidige werkklimaat gaan we het bijna normaal vinden dat mensen stress hebben en overbelast raken. Dat we druk-druk-druk moeten zijn. Die sleur bestrijd ik: het is niet normaal om altijd maar overal je mobiele telefoon op te nemen, tijdens het eten of op vakantie, en altijd maar met je werk bezig te zijn.’
interview
Psychologie
15 mei 2012
Annegreet van Bergen
4-6 minuten leestijd
De kersverse hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, Gerben van Kleef, schreef een mooi en verrassend boek, waarin hij laat zien dat we nergens zijn zonder emoties. In Op het gevoel, met als ondertitel ‘Hoe we elkaar beïnvloeden met onze emoties’, wijst hij op de cruciale rol die emoties spelen in ons sociale leven. Zonder emoties zouden we niet weten wat andere mensen beweegt, wat ze van ons willen en wat wij van hen kunnen verwachten. ‘Een manager die effectief wil zijn, is zich bewust van de rol van emoties,’ aldus Van Kleef.
interview
Algemeen management
14 mei 2012
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Een wereldverbeteraar en verspreider van nieuwe ideeën. Daniel Goleman is de man achter emotionele, sociale en Groene intelligentie. ‘Managers vonden het aanvankelijk niet passend om het woord ‘emotie’ in een bedrijfscontext te gebruiken.’
interview
Communicatie en media
11 mei 2012
Bert Peene
5-6 minuten leestijd
In veel bedrijven is communicatie nog steeds specialistenwerk. Zij verzorgen niet alleen een breed scala aan communicatiemiddelen, maar hebben vaak ook een forse vinger in de pap bij strategische aangelegenheden. Fout, zo oordelen Arno van Doorn, Godfried Janssen, Désiree van Osch en Marten Waardenburg in Bedrijfscommunicatie voor de manager. Bedrijfscommunicatie is veel te belangrijk om uit de lijn weg te halen. Iedere manager, van hoog tot laag, heeft een eigen verantwoordelijkheid als het om de communicatie met stakeholders gaat.
interview
Economie
11 mei 2012
Jeroen Ansink
7-9 minuten leestijd
Volgens Harvard-hoogleraar Michael Sandel zijn we gevaarlijk dicht bij een maatschappij waarin marktwaarden alle aspecten van het leven gaan bepalen. In zijn nieuwe boek Niet alles is te koop vraagt hij zich af in hoeverre dat wenselijk is. ‘Ondernemingen hebben de morele plicht om een nivellerende factor te zijn in menselijke verhoudingen.’
interview
Verandermanagement
9 mei 2012
Erik de Vries
2-3 minuten leestijd
Financieel-economisch journalist Marike van Zanten sprak met tien topmanagers over veranderen, om de praktijkkant van de Nederlandse veranderagenda luister bij te zetten. Volgens Van Zanten wilden ‘alle betrokkenen bij dit project dat het boek een afspiegeling zou worden van de theorie én de praktijk van verandermanagement’. Ze sprak dus met tien topmanagers over hun veranderagenda en de wijze waarop ze die ten uitvoer brengen. ‘Het leek ons interessant om te zien wat de aanpak van leiders is en waar ze tegenaan lopen.’
interview
Advisering
7 mei 2012
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Ook Patrick van der Pijl van Business Models Inc. was een klassiek geschoold consultant. Een adviseur met vooral rapporten en PowerPoints, totdat hij met Visuele meetings in aanraking kwam. Het veranderde zijn leven. Hij tekent en kleurt er nu lustig op los en onderscheidt zich zo als consultant. De kunst van adviseren, maar dan letterlijk. ‘Het vertrekpunt van een vraag is hetzelfde, maar met visuele meetings kom je op een andere plek aan dan met klassieke methoden.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
7 mei 2012
Ralf Knegtmans
4-6 minuten leestijd
Hoewel bestuurswisselingen in Nederland met grote regelmaat mislukken, is er nog altijd geen goede handleiding voor CEO’s en commissarissen beschikbaar voor opvolgingstrajecten in raden van bestuur. Tot voor kort althans, want nu is er het boek De ongeschreven regels, met als verklarende ondertitel ‘De 6 onmiskenbare vaardigheden voor promotie naar de top van de organisatie’. Auteur John Beeson bundelde zijn ervaring als executive coach van senior managers en directieleden bij grote internationale organisaties en rubriceerde zijn criteria in doorslaggevende factoren, obstakels en absolute vereisten. Omdat de demografische opbouw van de Nederlandse beroepsbevolking er de komende decennia voor zal zorgen dat het reservoir aan toptalent beperkter is dan ooit, neemt de relevantie voor geslaagde doorstroom naar de hoogste echelons van organisaties toe. Reden genoeg voor ‘gastjournalist’ Ralf Knegtmans om John Beeson op te zoeken in New York.
interview
Strategisch management
4 mei 2012
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
De gemiddelde levenscyclus van een onderneming bedraagt nog maar vijftien jaar, zegt de Zwitserse McKinsey-directeur Claudio Feser In Serial Innovators. Groeiende bedrijven ontwikkelen rigiditeiten die in het huidige ondernemingsklimaat steeds sneller worden afgestraft. Dat gebrek aan vernieuwingskracht kan met een aantal simpele ingrepen verholpen worden. ‘Bedrijven moeten zich openstellen voor nieuwe ervaringen.’
interview
Algemeen management
3 mei 2012
Jeroen Ansink
11-15 minuten leestijd
Dit jaar wordt hij zeventig en viert zijn boek Excellente ondernemingen zijn dertigjarig jubileum. Tom Peters blikt terug op zijn 40-jarige carrière als consultant en managementlegende. Gevormd door de marine, McKinsey en Silicon Valley is hij altijd ‘oprecht pissig’ gebleven. ‘Ik denk dat ik de passie in het bedrijfsleven heb teruggebracht.’
interview
Communicatie en media
3 mei 2012
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Mensenkennis is een must voor iedere vorm van communicatie. Niet alleen voor een goed persoonlijk gesprek, maar ook voor professionele communicatie. Dat eerste wisten we al lang, dat tweede blijkbaar niet. Waarom wordt falende communicatie anders zo vaak genoemd als oorzaak van mislukte fusies, cultuurtrajecten en andere vormen van organisatieverandering? Het inspireerde Floor de Ruiter tot het schrijven van een boek waarin hij een ‘tweezijdig communicatiemodel’ presenteert dat gericht is op ‘het creëren van verbinding’: ValueFraming.
interview
Internet en social media
2 mei 2012
Erwin Blom
7-10 minuten leestijd
Alles en iedereen staat altijd en overal met elkaar in contact. Dat is internet anno nu. Communicatie zonder grenzen, nieuwsverspreiding met de snelheid van het licht. Twitter is de hub die alle data, communicatie en informatie aan elkaar knoopt, en daarmee symbool is voor wat Erwin Blom in zijn gelijknamige boek De Realtime Revolutie noemt. De permanente connectie van mens en apparaat heeft ingrijpende gevolgen voor maatschappij en bedrijfsleven. Voor Managementboek Magazine zet hij een aantal gevolgen op rij.
interview
Algemeen management
2 mei 2012
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Michiel de Ruyter, Hannibal, Napoleon, Eisenhouwer en Julius Ceasar. Generaals van naam en faam. Tupperware, Geox, Nespresso, Aldi en Audi. Bedrijven van naam en faam. Strategy director bij GBE Communicatie Michiel Janzen brengt deze twee ogenschijnlijk diverse werelden samen in zijn boek Denken als Generaal.
interview
Marketing
27 april 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Traditionele marketing is dood. Leve guerrillamarketing. Dat is de overtuiging van auteur en adviseur Cor Hospes. In zijn boek De guerrillamarketingrevolutie geeft hij diepgaand inzicht in de aard en werking van guerrillamarketing. En biedt hij een uitgebreide staalkaart aan guerrillastrategieën.
interview
Algemeen management
25 april 2012
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Hij is in zijn vak de grootste. Tegenwoordig is hij ook hoogleraar in Groningen en leidt hij de jongste generatie op. De top van Nederland koestert hem en vreest hem. Hij onderzoekt, schrijft en staat graag op de bühne. De lat ligt voor hem altijd hoog. Zijn werk moet altijd voldoen aan het optimum van betrouwbaarheid én toegankelijkheid. Hij is de bestsellerauteur van het Het drama Ahold en De prooi. Van dat laatste boek draait nu een theatervoorstelling. Deze keer bij de boekenkast niemand minder dan onderzoeksjournalist Jeroen Smit.