OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 56 van 2.348 resultaten
interview
Organisatiekunde
28 augustus 2017
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Duurzaam innoveren is voor gevestigde bedrijven alleen mogelijk met een speciaal daarvoor ontwikkeld ecosysteem, zeggen Tendayi Viki en Esther Gons in De Corporate Startup. Dat vereist een frontale aanval op de huidige organisatiestructuur. ‘Bedrijfscultuur is als een amoebe: een druk op een bepaalde plek leidt direct tot een uitstulping elders.’
interview
Algemeen management
28 augustus 2017
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Aangespoord door zijn leermeester René ten Bos heeft Stefan Heusinkveld, organisatiekundige aan de VU, zijn onderzoek naar de markt voor managementideeën nu in het Nederlands uitgebracht: geactualiseerd, leesbaar voor een breed publiek en essentieel voor iedereen die managementmethodieken gebruikt. ‘Weet wat je eet’, is de stelling van Heusinkveld: managementideeën komen heus niet uit de lucht vallen.
interview
Algemeen management
15 augustus 2017
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Vastlopen in je werk en in je persoonlijke ontwikkeling, dat kan iedereen overkomen. Mathieu Weggeman en Ron van de Water focussen in hun nieuwe boek Stagnatie van professionals op hoe dat werkt bij professionals. Aanleiding voor een wat persoonlijker gesprek dan anders met Weggeman. Over het schone, het ware, en het goede. En of hij zelf eigenlijk ook niet een beetje aan het vastlopen is.
interview
Leiderschap
11 augustus 2017
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
We verwachten van een leider dat hij een visionaire toekomstvisie heeft en deze gemakkelijk en overtuigend kan overbrengen aan zijn volgers. Toch hebben in de praktijk maar weinig leiders een visie, ondanks de sterke behoefte daaraan. Rob-Jan de Jong schreef Anticipeer! - De kunst van visionair en inspirerend leiderschap om in deze lacune te voorzien. Vanuit een brede, multidisciplinaire basis en met praktische tips leert hij leiders om een gedegen, geloofwaardige en verbindende visie op de toekomst te ontwikkelen.
interview
Werk en loopbaan
7 augustus 2017
Ger Post
4-6 minuten leestijd
Tijdens haar opleiding neuromarketing dacht Fiona Kloosterman geregeld: dit zouden sollicitanten moeten weten. Nadat ze haar opleiding had afgerond, schreef ze het boek Je bent aangenomen. ‘Veel sollicitanten weten nog niet wat het onbewuste brein doet.’
interview
Marketing
3 augustus 2017
Justin van Lopik
4-6 minuten leestijd
Sjors van Leeuwen heeft onlangs zijn 100e bijdrage geleverd aan Managementboek.nl. Niet alleen heeft hij zelf meerdere boeken geschreven, ook heeft hij op verzoek van Managementboek.nl inmiddels meer dan 100 managementboeken gerecenseerd. Daarover gingen we in gesprek met veelschrijver Sjors van Leeuwen. Zijn motto: ‘lezen en schrijven is leren’.
interview
Algemeen management
1 augustus 2017
Erik de Vries
5-7 minuten leestijd
De gevestigde bedrijven doen er goed aan zich te spiegelen aan startups, beweert Mike Hoogveld in Denk als een startup. Hoewel naar zijn zeggen negentig procent van de startups het niet redt, kunnen bestaande organisaties veel van ze leren. ‘Je moet het [de startupmentaliteit – red.] zien in de context van lean of agile werken: stel voortdurend je prioriteiten bij en snij alles weg dat niet direct van belang is.’
interview
Strategisch management
26 juli 2017
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
De welvaartskloof tussen arme en rijke landen is geslonken ten koste van de westerse middenklasse, zegt de Servische econoom Branko Milanovic in Wereldwijde ongelijkheid. Er bestaan oplossingen, maar die zijn makkelijker gezegd dan gedaan. ‘Kapitalistisch gewin is the only game in town, het socialistische alternatief bestaat niet meer.’
interview
Juridisch
21 juli 2017
Pierre Pieterse
4-6 minuten leestijd
Koen Versmissen maakt samen met twee collega’s van Privacy Management Partners in Grip op de AVG beknopt duidelijk wat er moet gebeuren om volgend jaar zomer te voldoen aan de eisen van de nieuwe privacywetgeving.
interview
Reclame en verkoop
18 juli 2017
Richard van Kray
4-6 minuten leestijd
Helaas leren salesmanager en managers tijdens trainingen, seminars of een persoonlijke coaching vooral om te sturen op de transactie. Een cruciale denkfout, argumenteert Richard van Kray in Sales vanuit je Hart. Een verkoper moet juist focussen op de klantrelatie en echt contact willen maken met de ander. Is deze intentie eerlijk en oprecht, dan volgt de transactie vanzelf.
interview
Organisatiekunde
18 juli 2017
Guido van de Wiel
12-16 minuten leestijd
Joseph Oubelkas zat 1637 dagen onterecht vast in verschillende Marokkaanse gevangenissen. Toch is hij niet depressief, rancuneus of als slachtoffer teruggekomen, maar juist sterker, veerkrachtiger en positiever.
interview
Organisatiekunde
14 juli 2017
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Startups zijn pas succesvol als ze sneller leren dan hun concurrenten, zegt de Amerikaanse startup-deskundige Ash Maurya in Lean scale-up. Voorwaarde daarvoor is een nauwkeurig opschalingsproces met een constante feedback-loop van alle stakeholders. ‘Startups zijn conversaties geworden.’
interview
Werk en loopbaan
12 juli 2017
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Sollicitanten maken soms de gekste dingen mee als ze voor een selectiecommissie staan. Geen wonder, want het gaat er in selectieprocessen vaak nog erg amateuristisch aan toe, stelt Lidewey van der Sluis, hoogleraar Strategisch Talent Management aan de Nyenrode Business Universiteit. In haar boek Het selectieproces ('Van opdracht tot voordracht') laat ze zien hoe je wél de juiste talenten kunt selecteren.
interview
Organisatiekunde
10 juli 2017
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Over disfunctionaliteit in organisaties is in de loop van de jaren al heel wat geschreven, maar wie op zoek gaat naar leeswerk over Angstcultuur in organisaties, moet tot zijn spijt constateren dat die er niet is. In de literatuur blijkt het onderwerp niet te bestaan, alle praktijkvoorbeelden ten spijt. Dat maakt het verschijnen van Peter Fijbes’ boek Angstcultuur tot een belangwekkende gebeurtenis. Alsof eindelijk een taboe wordt doorbroken.
interview
Marketing
7 juli 2017
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Trendonderzoek gaat gepaard met veel stereotyperingen. Het moet allemaal hip en hyperig zijn. Het verleden is minstens zo belangrijk, stelt Els Dragt in haar boek How to Research Trends. ‘Het is veel belangrijker veranderingen echt te begrijpen dan blind hypes volgen.’
interview
Leiderschap
6 juli 2017
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Lean is paradoxaal. Het is sturen op standaardisering, maar ook sturen op verbeteren en ruimte geven. Lean is soms ook beslissingsprocessen juist vertragen om uiteindelijk later succesvoller te zijn. Laveren tussen die paradoxen vergt Lean Leiderschap. ‘Lean leiderschap vergt volhardendheid’, zegt auteur Marcel van Assen. Op zoek naar het Ware Noorden.
interview
Strategisch management
4 juli 2017
Erik de Vries
4-6 minuten leestijd
Volgens Glenn Frijde kunnen we beter stoppen met (re)organiseren; het gaat namelijk vanzelf. Hoe dit in zijn werk gaat, legt hij uit in zijn nieuwe boek Dynamisch organiseren.
interview
Werk en loopbaan
3 juli 2017
Pierre Spaninks
5-7 minuten leestijd
Hardwerkende freelancers, creatieve zzp’ers, hippe zelfstandigen, carrièremakers zonder baas – ze komen allemaal voorbij in Uurtje factuurtje van Alex van der Hulst. ‘Een beetje luchtigheid tussen alle serieuze diepgravende onderzoeken en verhitte debatten door’, noemt hij het zelf. Wat niet wil zeggen dat zijn boek geen boodschap bevat. Vrij vertaald luidt die: zzp’en is een feestje, maar je moet wel zelf de slingers ophangen. Zelf lukt hem dat heel aardig.
interview
Personeelsmanagement
28 juni 2017
Hans Kampers
4-6 minuten leestijd
Hoelang ben jij nog houdbaar? toont het belang van duurzame inzetbaarheid in een wereld die steeds sneller verandert, en geeft praktische tips en ideeën waarmee duurzame inzetbaarheid binnen handbereik komt. Een gesprek met de auteurs.
interview
Strategisch management
26 juni 2017
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
‘Je kunt soms beter je crediteurenafdeling optimaliseren voor een betere klantbeleving bij je leveranciers dan achter de holy grail van nieuwe technologie aanlopen in de hoop iets disruptiefs te verzinnen.’ Menno Lanting ontdoet in zijn nieuwe boek disruptie van zijn hyperigheid.