OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 46 van 2.347 resultaten
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    8 januari 2019
    Peter Spijker
    4-6 minuten leestijd
    Bij het oplossen van problemen of uitdagingen blijven organisaties vaak steken in bestaande, lineaire denkpatronen. Ze proberen met een rationeel-creatieve aanpak vanuit een verouderd systeem tevergeefs iets nieuws te bereiken. Jenny Elissen stelt in Van Big Ideas naar Giant Leaps - in een split second dat het tijdperk van lineair denken en groeien voorbij is. De wereld heeft daarom behoefte aan kwantumcreatieve concepten met compleet nieuwe mogelijkheden. Ze ontstaan als je de ‘oude’ werkelijkheid loslaat en zonder beperkingen gaat nadenken en fantaseren over een bijna onvoorstelbare ‘perfect world’.
    interview
    Ondernemen
    4 januari 2019
    Paul Groothengel
    5-7 minuten leestijd
    Nederland winkelt bij de HEMA. Al bijna honderd jaar. Maar de laatste jaren zucht het warenhuis onder de zware druk van eigenaar Lion Capital. De rentelasten zijn torenhoog, medewerkers en leveranciers worden uitgeknepen, klanten blijven weg. Onderzoeksjournalist Stefan Vermeulen schetst in HEMA - de onwaarschijnlijke ontsnapping van een nationaal icoon op meeslepende wijze welke drama’s zich achter de schermen afspeelden.
    interview
    Werk en loopbaan
    2 januari 2019
    Ronald Buitenhuis
    7-10 minuten leestijd
    ‘Executive search is een vak. Usual suspects komen te vaak op zogenaamde shortlists en er worden niet gekwalificeerde headhunters ingehuurd om cruciale managementposities in te vullen binnen bedrijven of overheidsorganen. Opdrachtgevers zijn ook te passief, we moeten ze vaak achter de broek aanzitten tijdens search processen.’
    interview
    Leiderschap
    2 januari 2019
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    Authenticiteit is een belangrijke voorwaarde voor wie een succesvol leider wil zijn. In veel gevallen blijft authenticiteit echter een wat vaag begrip. Leo Versluys geeft in zijn boek Het geheim van de Multi Faced Leider authenticiteit echter een eigen gezicht: ken de verschillende Ego-types die jouw persoonlijkheid vormen en leer ze op het juiste moment in te zetten. Managementboek Magazine voerde een gesprek binnen de kaders van de transpersoonlijke psychologie.
    interview
    Verandermanagement
    24 december 2018
    Bert Peene
    6-8 minuten leestijd
    Het spreekwoordelijke ‘onbekend maakt onbemind’ gaat voor de matrixmethode weliswaar niet (helemaal) op, maar Peter Camp is toch de enige managementauteur die zijn gehele oeuvre aan de methode heeft gewijd. Met Delen met de matrix maakt hij het tiental boeken over de matrix vol.
    interview
    Organisatiekunde
    21 december 2018
    Paul Groothengel
    7-10 minuten leestijd
    Al zijn hele loopbaan verwondert Mark van Twist zich over de kracht van taal. In zijn boek Woorden wisselen pleit hij voor een andere kijk op besturen, adviseren en organiseren, met een doordachter gebruik van metaforen en verhalen, van cijfers en modellen.
    interview
    Organisatiekunde
    20 december 2018
    Paul Groothengel
    5-7 minuten leestijd
    Algoritmen zijn hot. Maar wil je als organisatie digitaliseren en vervolgens algoritmiseren, dan moet je intern eerst door heel wat muren heen breken. Dat schrijft ondernemer en adviseur Jim Stolze in zijn boek Algoritmisering, wen er maar aan! Daarin laat hij zien hoe en volgens welke systematiek algoritmen werken.
    interview
    Psychologie
    18 december 2018
    Lex van Almelo
    5-7 minuten leestijd
    In Concentratie – Gefocust blijven in tijden van afleiding laat aandachtexpert en hoogleraar cognitieve psychologie Stefan van der Stigchel zien hoe gevaarlijk en inefficiënt het is als wij ons te veel laten afleiden door sociale media. Maar ook hoe je de ‘handel in jouw aandacht’ kunt stoppen. ‘Dat de goudvis een betere aandachtspanne heeft dan de mens is onzin.’
    interview
    Non-profit
    14 december 2018
    Ronald Buitenhuis
    3-5 minuten leestijd
    Veranderen zit veel te vast in blauwdrukken in een lang van te voren uitgedachte ‘wasstraat'. ‘Wees realistisch', zegt Merlijn Ballieux. ‘Veranderen begint niet op nul.' Hij pleit voor kleine micro-interventies en lef. ‘Een veenbrand levert meer op dan een wasstraat.' Ook zegt hij: ‘Je moet als veranderaar continu de sfeer van de kleedkamer kunnen overbrengen in de bestuurskamer.'
    interview
    Algemeen management
    12 december 2018
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Bijna alles wat we denken te weten van netwerken is incorrect, stelt David Burkus in Vriend van een vriend. Zo leunen de meeste mensen vooral op hun directe omgeving, terwijl ze juist hun zwakke banden zouden moeten koesteren. ‘Organisatorische misfits maken sneller carrière dan mensen die braaf de bedrijfsladder beklimmen.’
    interview
    Strategisch management
    10 december 2018
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    CEO’s geven te veel geld uit aan overoptimistische groeistrategieën die gedoemd zijn om te falen, stelt Sven Smit, auteur van Strategy Beyond the Hockey Stick. In het boek biedt de McKinsey-adviseur een methode om het kaf van het koren te scheiden. ‘De sociale kant van strategie is een ondergeschoven kindje.’
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    7 december 2018
    Peter Spijker
    4-6 minuten leestijd
    Bij ieder mens zit het wel eens een keer flink tegen in het leven. Een dierbare overlijdt, je werkgever gaat failliet of je huwelijk loopt op de klippen. Tegenslagen overkomen je en vaak is er weinig of niets tegen te doen. Je hebt wél controle over de wijze hoe je er mee omgaat, stellen Benno Diederiks en Hans van Breukelen in Maak je comeback. Ze moedigen je aan om anders te leren denken en anders te leren doen na een tegenslag. Dat is je ‘comeback maken’ en biedt je de kans om al je talenten in te zetten.
    Interview
    Mens en maatschappij
    7 december 2018
    Bas Hakker
    5-7 minuten leestijd
    Vlak na zijn studie communicatie design begon Walter Vandervelde zijn eigen communicatiebureau. Hij stopte daarmee in 2012 en begon het bureau BEDENK waarmee hij klanten stimuleerde om ideeën te bedenken. Vanaf 2014 ging hij daarnaast aan de slag als professor ‘idea & innovation management’ op de Erasmushogeschool Brussel.  In 2017 verliet hij BEDENK en als zelfstandig ‘business creativity expert’ schreef hij het boek When the Box is the Limit.
    interview
    Strategisch management
    29 november 2018
    Paul Groothengel
    7-10 minuten leestijd
    In Retail. De digitale hysterie voorbij lanceert Gino Van Ossel zijn optichannel-strategie, onderbouwt hij zijn geloof in bakstenen winkels, en legt hij uit hoe je als webshop klanten bindt met persoonlijke stijladviezen.
    interview
    Internet en social media
    29 november 2018
    Pierre Spaninks
    4-6 minuten leestijd
    In Alles transactie doen Chiel Liezenberg en Douwe Lycklama (oprichters van Innopay) samen met Shikko Nijland (de huidige CEO) een oproep om dat digitale vertrouwen beter te gaan organiseren. We spraken de eerste twee over hun beweegredenen en over hun call to action.
    interview
    Communicatie en media
    28 november 2018
    Jeroen Ansink
    7-10 minuten leestijd
    Een zoon van een kernfysicus met een zwak voor het bedrijfsleven. Erik Brynjolfsson wil boven alles maatschappelijk relevant zijn, maar ontdekte al vroeg in zijn leven dat hij het schrijven over management interessanter vond dan het praktiseren ervan.
    interview
    Organisatiekunde
    27 november 2018
    Ronald Buitenhuis
    7-10 minuten leestijd
    Agile, en scrum als onderdeel van agile werken, maken organisaties simpeler en flexibeler, betoogt auteur van Het Scrum Modellenboek Rik van der Wardt. Een soort ballenbak met modellen waar je uit kunt putten om scrum te laten werken.
    interview
    Marketing
    23 november 2018
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Te veel ondernemers laten zich volledig leven door hun bedrijf, schrijft de Amerikaanse adviseur en entrepreneur Mike Michalowicz in Clockwork (dat in het Nederlands verschijnt onder de titel Het Clockwork-effect). Die werkdruk kunnen ze wegnemen door de organisatie zo te structureren dat zij ook zonder hen kan blijven doordraaien. ‘Als je moeite hebt om te delegeren, komt dat doorgaans omdat je jezélf niet vertrouwt.’
    interview
    Marketing
    21 november 2018
    Peter Spijker
    4-6 minuten leestijd
    Europa loopt wat achter op de Verenigde Staten en Azië waar al een verstikkende concurrentie heerst in het zakenleven. Goed nieuws, zegt auteur Carole Lamarque in Unfair advantage. Dit geeft je namelijk als ondernemer de tijd om concurrenten de pas af te snijden met een ‘unfair advantage’. Vanuit je extreem unieke identiteit ga je zakendoen en leer je denken als een cheeta. Het jachtluipaard reist met je mee door het boek dat je op een praktische manier helpt om je eigen unfair advantage te definiëren.
    interview
    Algemeen management
    19 november 2018
    Bert Peene
    5-6 minuten leestijd
    Volgens Covey is het belangrijker de ander te begrijpen dan zelf begrepen te worden. Dat wil zeggen: for a start. Met enige fantasie zou je die wijsheid als de basis kunnen zien van Business Aikido. Het doel van aikido is namelijk niet je tegenstander uitschakelen, maar een medestander inschakelen. En dat geldt niet alleen op de mat, maar kun je net zo goed toepassen op de werkvloer. Business Aikido als methodiek om je persoonlijke effectiviteit te vergroten.

      Personen

        Trefwoorden