OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 32 van 2.301 resultaten
interview
Ondernemen
24 november 2020
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
We zouden met zijn allen veel vaker naar ons gevoel moeten luisteren. Marcel Adriaanse zegt dit in zijn boek Zakendoen op gevoel. Als je meer vertrouwt op intuïtie, neem je betere beslissingen en boek je meer zakelijk succes. Je leidt bovendien een leuker en gelukkiger leven. Iedereen heeft intuïtie, maar die is vaak niet goed ontwikkeld en wordt geremd door de eisen die de samenleving aan ons stelt. De auteur bedacht daarom het intuïtiemodel. De zes pijlers in dit model helpen je om je intuïtie te activeren en voor je te laten werken.
interview
Psychologie
19 november 2020
Bas Hakker
7-9 minuten leestijd
Adrienne van den Bos schreef met Nooit meer ruzie met je baas een mooi boek over hoogbegaafdheid en werk. Ze combineert daarin haar eigen ervaring (als mens en als coach) en komt met een praktische handleiding voor hoogbegaafden die worstelen met allerlei vragen.
interview
Personeelsmanagement
17 november 2020
Bas Hakker
6-8 minuten leestijd
Arjan Elbers schreef met Het Recruitment Fundament een boek dat de overzichtelijke vraag beantwoordt: hoe kom ik online aan goede mensen voor mijn bedrijf?
interview
Personeelsmanagement
11 november 2020
Patrick Davidson
5-7 minuten leestijd
‘Voor complexe problemen heb je diversiteit nodig binnen je team. Teams met mensen die niet allemaal op dezelfde manier denken. Dat zorgt ervoor dat je de collectieve intelligentie, die we zo vaak niet aanspreken, wel degelijk benut.’ Aldus Matthew Syed die met Denk als een rebel opnieuw een goed boek schreef.
interview
Algemeen management
9 november 2020
Paul Groothengel
4-5 minuten leestijd
Iedereen heeft de mond vol van de noodzaak om te veranderen en te innoveren. Maar in de praktijk geven managers vaak te weinig ruimte aan innovatieprocessen, aan leren, aldus organisatieadviseur, docent en schrijver Tjip de Jong.
interview
Algemeen management
9 november 2020
Patrick Davidson
6-9 minuten leestijd
De tech-bedrijven die ons leven zijn binnengedrongen, weten precies wat we willen. Vaak zelfs beter dan wijzelf. Neem Netflix. Dat heeft in een paar jaar tijd in veel huishoudens de televisieprogrammering vervangen. Oprichter en CEO Reed Hastings beschreef samen met professor Erin Meyer wat de psychologie achter de groei van Netflix. Patrick Davidson wist Erin Meyer te strikken voor een interview.
interview
Algemeen management
6 november 2020
Lex van Almelo
5-7 minuten leestijd
Op disruptieve verandering speel je in door de verbinding met de klant en de medewerkers te zoeken, schrijven mediadirecteuren Xavier van Leeuwe (Mediahuis/De Telegraaf) en Matthijs van de Peppel (NRC Media) in Mensenwerk - Grote en kleine stappen om organisaties wendbaar en weerbaar te maken (The Human Touch in het Engels). De twee oud-collega’s vertalen een vracht aan managementliteratuur in concrete stappen. ‘We begonnen met experimenteren en zijn gaandeweg ook managementboeken gaan lezen.’
interview
Leiderschap
4 november 2020
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Je kunt je koers in deze coronacrisis alleen bepalen als je weet waarin je gelooft, zegt Lidewey van der Sluis, hoogleraar aan Nyenrode en adviseur van vele organisaties. Met haar boek Varen in de mist reikt zij leidinggevenden een aantal modellen aan om de crisis het hoofd te bieden. ‘Ik vind dat we weg moeten van de blame culture en dat we veel meer naar een build culture moeten gaan. We hebben elkaar nodig.’
interview
Algemeen management
2 november 2020
Paul Groothengel
3-5 minuten leestijd
Wat is de impact van de corona-crisis op ons gedrag? Grijpen we nu de kans om zaken structureel te verbeteren? Antropoloog Jitske Kramer waarschuwt voor culture shocks en pleit voor daadkracht.
interview
Mens en maatschappij
2 november 2020
Lex van Almelo
7-10 minuten leestijd
In Arthur Docters van Leeuwen – Een spoor van vernieuwing heeft journalist/tekstschrijver Lars Kuipers de openhartige memoires opgetekend van de in augustus 2020 overleden ‘krachtpatser’. Docters van Leeuwen reorganiseerde met succes het OM, maar kon zijn ontslag als OM-topman niet verkroppen. Eén van diens managementlessen: ‘Zorg goed voor de afvallers, dat is ook goed voor de blijvers.’
interview
Algemeen management
30 oktober 2020
Ronald Buitenhuis
6-8 minuten leestijd
Het is een bijzondere paradox. PSV-directeur Toon Gerbrands heeft thuis een kast vol managementboeken staan. Tegelijkertijd trapt hij in zijn laatste boek Soms is alles wel eens waar tegen 52 heilige managementhuisjes. ‘Ik gebruik managementboeken als basis. Daarna moet je zelf het verschil maken.’ Over de zinloosheid van heisessies, netwerkbijeenkomsten die alleen goed zijn voor de horeca en de crux van leiderschap: tijd, timing en bescheidenheid.
interview
Strategisch management
27 oktober 2020
Hans van der Klis
9-12 minuten leestijd
Ooit was kwaliteitsmanagement het vak van de toekomst. Maar het onderwerp is gaan bloemkolen, zegt Leo Kerklaan, expert op het gebied van strategisch performancemanagement. Volgens Kerklaan, auteur van De cockpit van de organisatie en De wendbare organisatie, moet performancemanagement gezien worden als de beste manier waarop organisaties zich kunnen blijven verbeteren.
interview
Verandermanagement
26 oktober 2020
Pierre Spaninks
7-9 minuten leestijd
Niet zelden lopen veranderingsprocessen vast omdat we met ons hoofd al in de toekomst zijn en met ons gedrag nog in het verleden. We zijn geneigd om dan door te willen pakken en snelheid te maken. Niet doen, zegt Arend Ardon: in zo'n situatie moeten we juist vertragen. Hoe dan? Daarover gaat zijn nieuwe boek Traag versnellen.
interview
Marketing
26 oktober 2020
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
Van alle marketing-KPI’s is er slechts één die een direct causaal verband heeft met een belangrijk business-KPI, het marktaandeel: de merkvoorkeur. In zijn eerste boek, Why winners give it all, legt reclamegrootheid Ed Stibbe uit wat de implicaties zijn van dit nieuwe inzicht. ‘Als ik dit had geweten, hadden wij vroeger nog succesvollere commercials gemaakt.’
interview
Marketing
23 oktober 2020
Paul Groothengel
7-9 minuten leestijd
Met goede producten en klantvriendelijke service kan je niet meer automatisch rekenen op een solide marktpositie. Daar is echt meer voor nodig, stelt Steven Van Belleghem in zijn prikkelende The offer you can't refuse. Bedrijven moeten zich opstellen als partner in life en meebouwen aan een betere wereld.
interview
Verandermanagement
23 oktober 2020
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Organisaties en medewerkers dienen meer dan voorheen in te kunnen spelen op de wensen van individuele klanten en organisatieonderdelen worden kleinschaliger, flexibeler en zelfstandiger. Het samenwerken met andere partijen wordt ook steeds belangrijker. In Krijgslessen voor managers kijkt Jaap Jan Brouwer naar de geschiedenis van legerorganisaties en stelt dat hieruit lessen zijn te trekken voor huidige organisaties. Ze kunnen vooral iets leren over de wijze waarop het Duitse leger omging met onzekerheden en chaos. We herkennen hierin de militaire voorloper van Rijnlands organiseren.
interview
Coaching en trainen
21 oktober 2020
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
In De Vanzelforganisatie heeft Simon van der Veer zijn visie op zijn vak van veranderkundige beschreven. Het is een hommage aan het vak en de talloze vakgenoten. Maar het is ook een ontnuchterend boek geworden, waarin hij de vloer aanveegt met hypes en een lans breekt voor een herwaardering van de hiërarchie, sturing en leidinggeven. Maar het is ook een pleidooi om niet te snel in te grijpen. ‘Mijn belangrijkste advies: kom eerst langszij voor meer leven in de brouwerij.’
interview
Strategisch management
19 oktober 2020
Bert Peene
7-10 minuten leestijd
Echte vernieuwingen, die een doorbraak in de sector teweegbrengen, komen vooral van nieuwkomers. Bestaande organisaties blijven in dat opzicht vaak (ver) achter. Ontkenning, wegkijken en inertie zijn daarvan de belangrijkste oorzaken. Om daarin verandering te brengen schreven Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout een ‘reisgids’ die ook bestaande organisaties in staat moet stellen meer te realiseren dan incrementele vernieuwing. Een heuse transformatie!
interview
Strategisch management
16 oktober 2020
Bert Peene
7-9 minuten leestijd
Middenmanagers zijn een uitstervend ras. Dat is althans de indruk die je krijgt als je naar de populariteit van zelfsturing kijkt. Iedere organisatie lijkt zich aan de successen van Buurtzorg, hét voorbeeld van ‘verplatting’, te willen spiegelen. Daarom wordt voorbijgegaan aan de meerwaarde die met name middenmanagers in een organisatie kunnen hebben. Precies daarover gaat het boek Leading from the middle.
interview
Algemeen management
14 oktober 2020
Paul Groothengel
6-8 minuten leestijd
Hoe verging het ABN Amro nadat de Nederlandse Staat haar van de ondergang redde, à raison van 21 miljard euro? Dat kunnen we met rode oortjes lezen in De Staatsbank, ABN Amro klem tussen ambtenaren en bankiers, de indrukwekkende pageturner van de FD-onderzoeksjournalisten Pieter Couwenbergh en Ivo Bökkerink.