OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 31 van 2.301 resultaten
    interview
    Ondernemen
    18 januari 2021
    Bert Peene
    6-9 minuten leestijd
    Te veel managementboeken eindigen op het moment dat het interessant wordt: als de theorie vertaald moet worden naar de praktische toepassing. Dat is althans de ervaring van Jurgen Ingels, ondernemer en durfkapitalist, een man ook met een karrenvracht aan ervaring. Daarom besloot hij zelf maar zo’n praktisch boek te schrijven. In de vorm van 50 lessen voor ondernemers waarin hij aan de hand van persoonlijke anekdotes zijn ervaringen met de lezers deelt.
    interview
    Werk en loopbaan
    14 januari 2021
    Bas Hakker
    5-7 minuten leestijd
    De ervaren loopbaancoach Marlène Langbroek schreef het boek Wat wil ik nu echt? Ze introduceert een loopbaanstrategie waarmee je niet alleen een nieuwe baan vindt, maar een nieuwe bestemming van je leven.
    interview
    Leiderschap
    11 januari 2021
    Peter Spijker
    4-6 minuten leestijd
    Een groeiend aantal bedrijven kiest voor zelforganisatie om wendbaar in te kunnen spelen op een steeds sneller veranderende omgeving. Bij het invoeren van zelforganisatie doorloopt een organisatie een aantal verschillende fasen. En bij elke fase past een ander soort leiderschap. Want zelfsturende organisaties hebben geen managers nodig, maar wel goede leiders. Echte leiders gezocht van Lydia Bos is (naar eigen zeggen) ‘hét handboek voor bedrijven en instellingen die een succesvolle, blijvende transitie willen maken naar zelforganisatie’. Ze geeft in haar boek aan welke leiderschapsstijl je in de opeenvolgende implementatiefases het beste kunt toepassen, benoemt essentiële randvoorwaarden en geeft praktische handvatten.
    interview
    Algemeen management
    8 januari 2021
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Het bedrijfsleven kan een cruciale rol spelen bij het redden van de wereld, stelt Harvard Business School-hoogleraar Rebecca Henderson in Een nieuw kapitalisme voor een wereld in verwarring. Duurzaam ondernemen is niet alleen een morele plicht, er valt ook een uitstekende business case voor te maken. ‘De meeste bedrijven kunnen zonder grote investeringen hun energiegebruik al met dertig procent omlaag brengen.’
    interview
    Mens en maatschappij
    7 januari 2021
    Paul Groothengel
    5-8 minuten leestijd
    De Amerikaanse verkiezingen waren afgelopen jaar een spektakelstuk zonder weerga. In De slag om het Witte Huis doet Amerika-kenner en economiedocent Pieter Uittenbogaard nauwgezet verslag van deze fascinerende verkiezingsrace; van de eerste voorverkiezing in Iowa tot en met de eerste week van november, als na een dagenlange thriller Biden tóch heeft gewonnen.
    interview
    Strategisch management
    5 januari 2021
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    Bedrijven die relevant willen blijven voor hun klanten, zullen hun businessmodel voortdurend tegen het licht moeten houden. In zijn nieuwe boek Business Model Shifts beschrijven Patrick van der Pijl – producer van Business Model Generation – en zijn medeauteurs Roland Wijnen en Justin Lokitz aan de hand van talloze case study’s de zes meest veelbelovende shifts. ‘Ondernemingen kunnen ook verschillende businessmodellen managen. Als je dat uitlegt aan klanten, is iedereeen meteen verkocht.’
    Interview
    Algemeen management
    28 december 2020
    Ronald Buitenhuis
    6-9 minuten leestijd
    Corona is een sociaal experiment voor de gehele maatschappij. Jitske Kramer gebruikte de coronatijd voor haar eigen experiment. In tien dagen tijd een boek schrijven. In Werk heeft het gebouw verlaten laat Jitske Kramer zien hoe antropologie ons helpt in de huidige liminale (overgangs)fase. ‘We moeten tijd nemen om te ontdekken wat we uit het oude normaal willen meenemen en wat niet.’ Op weg naar een hybride werkcultuur, de gruwel van het sociale condoom en een ziel die niet te schraal moet worden.
    interview
    Leiderschap
    23 december 2020
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    Mensen in een organisatie geven vaak ‘het systeem’ de schuld dat veranderingen niet mogelijk zijn. Margareth de Wit maakt in haar boek Making Shift Happen een einde aan dat excuus. Haar motto: ‘Leiders moeten zorgen voor emotionele besmetting. Maar niet alleen formele leiders, iedereen kan impact creëren.’ Over shift en de essentie van de sweet spot.
    interview
    Ondernemen
    21 december 2020
    Paul Groothengel
    5-7 minuten leestijd
    Menig bedrijf zit nu, veelal door corona, in zwaar weer. Wat te doen? Erken snel dat het mis gaat, sta open voor advies en verandering, en zie de bank niet als vijand. En werk met een solide turnaroundplan, adviseren hoogleraar Turnaroundmanagement Jan Adriaanse en PwC-herstructureringsadviseur Erik in ’t Groen in Zwaar weer ondernemen, de overlevingsgids voor ondernemers.
    interview
    Algemeen management
    18 december 2020
    Koos de Wilt
    6-8 minuten leestijd
    Hij was 24 toen hij de verantwoordelijkheid kreeg een team te leiden van slimme studenten om een zonneauto in elkaar sleutelen voor een prestigieuze race. TU-student Jelle van de Lugt had geen enkele leidinggevende ervaring en voelde zich ook best wel onzeker. Maar hij was wel zeer gemotiveerd om er samen met zijn team een geweldige ervaring van te maken. Vraag alleen was: hoe moest hij dat aanpakken? Daarover gaat Het boek voor jongen teamleiders waarin hij alles vertelt wat hij heeft geleerd en hoe hij met zijn team wereldkampioen werd.
    interview
    Internet en social media
    16 december 2020
    Peter Spijker
    4-6 minuten leestijd
    Wout Withagen en Joost Gielen laten in Bouw een succesvolle online marktplaats zien wat er allemaal komt kijken bij het ontwikkelen en bouwen van je eigen online marketplace. De auteurs putten in hun boek mede uit de ervaringen die ze opdeden bij het ontwerpen en realiseren van Werkspot. Een belangrijke succesvoorwaarde voor een online marktplaats is dat de drie betrokken partijen er alle drie profijt van hebben. Naast de vragers en aanbieders dient ook het platform zelf er iets aan over te houden. Op die manier ontstaat een win-win-win situatie
    interview
    Leiderschap
    14 december 2020
    Bas Hakker
    6-8 minuten leestijd
    Organisatieadviseur Jirtsin Beenhakker, mede-eigenaar van expertisecentrum Plato, verbaast zich al een tijdje over de verheerlijking van de hype die ‘zelforganisatie’ is. Hij schreef het boek De Support Organisatie. ‘Mensen praten graag over werk in plaats van dat ze hele middagen met behulp van stickers over zelforganisatie praten’
    interview
    Strategisch management
    11 december 2020
    Patrick Davidson
    5-7 minuten leestijd
    Er zijn maar weinig bedrijven die in zo’n korte tijd zoveel impact hebben gehad op de samenleving als Instagram. Journaliste Sarah Frier (Bloomberg) raakte gefascineerd door het bedrijf en het verhaal erachter. Ze hield honderden interviews om een ‘inside view’ te kunnen bieden. Patrick Davidson interviewde Frier over haar prijswinnende boek, No Filter.
    interview
    Personeelsmanagement
    10 december 2020
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    In moderne organisaties zijn mensen met tegendraadse ideeën onmisbaar, schrijft de Britse bedrijfsadviseur Matthew Syed in Denk als een rebel. De wereld is inmiddels zo complex dat gestandaardiseerd denken niet meer werkt. ‘Hoe meer de gezichtspunten in een team uiteenlopen, hoe groter de kans op succes.’
    interview
    Ondernemen
    7 december 2020
    Pierre Spaninks
    6-8 minuten leestijd
    Meriam Slijkerman helpt ambitieuze ondernemers de doorbraak te maken naar een hoger segment, waar zij kunnen werken met de beste klanten die daar het meeste geld voor over hebben. In De kunst van high end ondernemen doet zij stap voor stap uit de doeken hoe ook u twee keer zo veel kunt verdienen in de helft van de tijd - onder uw eigen voorwaarden, vanuit rust en kwaliteit.
    interview
    Coaching en trainen
    4 december 2020
    Hans van der Klis
    5-6 minuten leestijd
    Joost Crasborn heeft zijn boek Hoe coach ik mijn team? - en het team zichzelf! uit 2015 speciaal voor de teams helemaal herschreven: HOE samen sterk, handboek voor teams. Tot zijn genoegen ziet hij dat er in de samenleving steeds meer wordt samengewerkt in teams. Maar hij hecht aan een realistische aanpak. ‘Ik realiseer me dat mensen die ik coach de volgende dag weer met hun poten in de modder staan.’
    interview
    Coaching en trainen
    1 december 2020
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Simon van der Veer was nog geen dertig toen hij bij zijn voormalige werkgever Deloitte al de bijnaam ‘Mr. Change' opgeplakt kreeg. Nu heeft hij alle kennis en ervaring die hij in vijftien jaar tijd heeft opgedaan verwerkt in een stevig boek over organisatieontwikkeling, De Vanzelforganisatie. Het is een persoonlijk document geworden. ‘Je neemt altijd jezelf mee in het werk dat je doet.'
    interview
    Coaching en trainen
    30 november 2020
    Ronald Buitenhuis
    9-13 minuten leestijd
    Wat heeft 25 jaar verandermanagement ons gebracht? Hoogleraar organisatieverandering Jaap Boonstra komt tot een schokkende conclusie. ‘De zoektocht naar de holy grail is mislukt. Er bestaat geen beste manier voor succesvolle organisatieverandering.'
    interview
    Strategisch management
    27 november 2020
    Ronald Buitenhuis
    6-8 minuten leestijd
    De wereldwijde bestseller van Alexander Osterwalder - Business Model Generatie - heeft tien jaar na dato twee opvolgers. Businessideeën testen en Het onoverwinnelijke bedrijf. Bedrijven die zichzelf niet constant opnieuw uitvinden, zijn ten dode opgeschreven.
    interview
    Verandermanagement
    26 november 2020
    Bert Peene
    4-5 minuten leestijd
    Ondanks alle boeken en artikelen die in de loop der jaren over succesvol veranderen in organisaties zijn geschreven, is de veranderpraktijk er niet merkbaar op vooruit gegaan. Het lijkt erop dat al die publicaties voor die praktijk te weinig waarde hebben. Met zijn Veranderkompas wil hij collega-veranderaars voldoende houvast geven om daarin verandering te brengen.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden