OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 16 van 2.301 resultaten
Interview
Algemeen management
19 april 2023
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Een wachtwoord met 8 kleine letters. Iemand die kwaad wil, hackt het direct. 9 kleine letters: 2 minuten voor een hack. Toch zuchten medewerkers als ze weer een e-learning informatieveiligheid moeten doen of weer een wachtwoord moeten wijzigen. Veilig omgaan met informatie is vooral een last. Toch hamert Jan Hoogstra in zijn boek ‘Pas (er)op!’ op bewustwording rond dit thema.
interview
Algemeen management
17 april 2023
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Als we intrinsieke motivatie, eigenaarschap, plezier en willen zo belangrijk vinden, waarom zijn we dan altijd geneigd zelf de regie te nemen? In hun nieuwe boek ‘De oplossingenmachine’ maken Wouter Hart en Thom Verheggen duidelijk wat onze oplossingen en goedbedoelde adviezen bij anderen teweeg brengen. ‘De oplossingenmachine bevestigt voortdurend zijn eigen noodzaak.’
Interview
Marketing
14 april 2023
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Al in 2016 schreef de Australische Allan Dib een boek voor kleine ondernemers om aan de slag te gaan met wat simpele marketingprincipes. Het boek werd in vele landen een groot succes en recentelijk volgde de Nederlandse vertaling met de logische naam ‘Een marketingplan van 1 pagina’.
Interview
Algemeen management
13 april 2023
Karin de Zwaan
4-6 minuten leestijd
Je team tien keer beter maken in één dag. Dat is het idee achter het Teaming Festival op 19 juni in Deventer. Auteurs Hans van der Loo en Patrick Davidson kregen de vraag van de organisatoren van het Kennisfestival of ze die uitdaging aan durfden. Het duo zei ja en formeerde vervolgens met hun eigen droombezetting aan sprekers een goed gevuld dagprogramma. Een dag om met je eigen team aan de slag te gaan met een flink aantal teamingspecialisten en een dag waarop je leert om te teamen.
Interview
Mens en maatschappij
11 april 2023
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Reisondernemer Elske Doets begon in de Coronaperiode BuddyBold, een platform waarmee ze jongeren koppelt aan senioren. Daardoor leerde ze de ouderenzorg een beetje kennen. Wat ze zag viel haar behoorlijk tegen: ‘Mensen zitten in donkere kamers te wachten tot ze dood gaan.’ Ze schreef er een boek over: ‘De leeftijdloze samenleving’.
Interview
Ondernemen
7 april 2023
Peter Spijker
10-14 minuten leestijd
Succesvolle bedrijven gaan door vier fasen van groei, stelt Wendy van Ierschot in ‘Scale-Ups & Downs’. Elke fase is anders, gaat gepaard met groeipijn en vraagt een andere aanpak. Ze constateert dat zo lang het bedrijf aan de ondernemer hangt het niet echt kan doorgroeien. Een goede scale-updynamiek ontstaat door sterk leiderschap te combineren met de kunst van het overdragen en loslaten.
Interview
Organisatiekunde
6 april 2023
4-6 minuten leestijd
Hoe komt het toch dat zo veel mensen onvoldoende ruimte ervaren om te doen wat hun bedoeling is, op een manier die bij hen past? En hoe komt het dat ze tegelijkertijd van alles doen wat juist niet hun bedoeling is, of het doen op een manier die niet bij hen past? Het zijn vragen die Frank Weijers bezig houden.
Interview
Leiderschap
5 april 2023
Hans van der Klis
5-8 minuten leestijd
Saskia Lips en Inge Mink kijken fundamenteel anders naar de manier waarop mensen samenwerken. In hun boek Leidinggevenden zijn contextmakers laten zij zien dat de mens geneigd is samen te werken: dat hoeven we helemaal niet te leren. Sturen op gedrag is daarom niet nodig: samenwerkingsproblemen worden veroorzaakt door de context. ‘Gedrag is altijd functioneel in de context.’
Interview
Marketing
3 april 2023
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
Na Covid en de oorlog in Oekraïne staan ons de komende vijftien jaar nog drie grote schokken te wachten, aldus Bert Van Thilborgh, oprichter van het Belgische adviesbureau Futureproved. In zijn boek Trendsurfing legt hij uit hoe organisaties daar via innovatie op kunnen anticiperen. ‘Als landen het laten afweten, dan bestaat de kans dat bedrijven het stokje overnemen.’
Interview
Personeelsmanagement
31 maart 2023
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Blijven leren op het werk is cruciaal. Maar veel medewerkers hebben helemaal geen trek in cursussen. Ze leren liever op de werkplek. Waarom en hoe je dat het beste doet, beschrijft onderzoeker, adviseur en docent Isolde Kolkhuis Tanke in ‘In de leerstand’. Een gesprek over vakbekwaamheid, de arbeidsmarkt en duurzame inzetbaarheid.
Interview
Leiderschap
29 maart 2023
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
Beginnende leiders worden volgens leiderschapscoach Lennart van der Kraan vaak onvoorbereid in het diepe gegooid. ‘Help/Hoera, ik ga leidinggeven!’ moet hen helpen om zich op die nieuwe verantwoordelijkheid voor te bereiden. ‘Weersta de druk om jezelf meteen te laten gelden.’
Interview
Strategisch management
27 maart 2023
Bert Peene
8-11 minuten leestijd
Lidewey van der Sluis deed onderzoek naar de vraag hoe organisaties grenzen verleggen en welke principes en patronen daarbij op organisatieniveau in het oog springen. Het leidde tot een boek: Succespatronen. Een gesprek over leiderschap, talent en de ‘branddriehoek’ van organisaties. Van der Sluis: ‘Een goede leidinggevende heeft zijn of haar leidingkrijgenden iets te bieden.’
Interview
Werk en loopbaan
24 maart 2023
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Met ‘Overleven op de apenrots’ schreef Koen Durlinger een ode aan het kantoorleven. Natuurlijk kun je blijven mopperen over te veel jargon, lastige managers en stroperigheid, maar in zijn boek gaat het om de positieve punten van het werkende leven bij een groot bedrijf - en daar is dus niets mis mee.
Interview
Financieel management
22 maart 2023
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Negentig procent van de ondernemers groeit niet, terwijl omzet, winst en groei voor het oprapen liggen, betoogt Sander Klos in ‘Turbowinst’. Vijf macro- en 45 microstrategieën zijn voldoende voor elke ondernemer om exponentieel te groeien. Een verhaal over simultaan en snelschaken, Messi versus totaalvoetbal, het bakken van appeltaart als metafoor voor systematisch groeien en de hefboom van marketing die groter is dan de hefboom van sales.
interview
Leiderschap
21 maart 2023
Hans van der Klis
7-9 minuten leestijd
In ‘Destructief leiderschap’ confronteert Joost Kampen ons met de eenzijdig positieve kijk op leiderschap zoals die wordt onderwezen en doorgegeven. Kampen, die school maakte met zijn invloedrijke boek ‘Verwaarloosde organisaties’ (2011), vindt dat beschikbare kennis uit onderzoek te weinig doorklinkt in de managementpraktijk ‘Als organisatieveranderaars, bestuurders en managers moeten wij oog hebben voor de donkere kant van organisaties.’
Interview
Marketing
20 maart 2023
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Marketing Queens is een collectief van zes marketingspecialisten. Hoewel ze allemaal hun eigen klanten hebben, werken de vakgenoten intensief samen: vragen elkaar om mee te denken, organiseren bijeenkomsten voor marketeers en schreven samen een boek: ‘Hét Marketingkookboek’. Wij spraken de queens Karin Boer en Annelies Velders.
Interview
Leiderschap
17 maart 2023
Peter Spijker
7-9 minuten leestijd
Een groeiend aantal mensen heeft behoefte aan visie en verlangt dat de politiek aandacht besteedt aan de gezondheidszorg, educatie, het milieu en het klimaat. Ze zijn gekant tegen het heersende kortetermijndenken dat mede debet is aan de huidige systeemcrisis. De wereld heeft inspirerende leiders nodig die durven te pionieren en bestaande systemen willen hervormen en verbeteren, stelt Carla de Ruiter in ‘Pionierend Leiderschap’.
Interview
Psychologie
15 maart 2023
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Mensen zijn niet geëvolueerd om hun dagen achter een scherm door te brengen, zegt arbeids- en gezondheidspsycholoog Christianne Vink. In ‘Het grote hoe ik werkboek’ legt ze kenniswerkers voor hoe ze gezond en vitaal door het leven kunnen gaan. ‘Even een paar minuten naar de vogeltjes kijken heeft al een enorm effect op je welbevinden.’
interview
Organisatiekunde
13 maart 2023
Paul Groothengel
7-9 minuten leestijd
Organisaties moeten in dialoog met al hun stakeholders. En in overleg met hen duurzame doelen bepalen. Reputatiestrateeg Frank Peters noemt dat stakeholderengagement. Hij beschrijft in ‘Van winst naar waarde’ waarom bedrijven dit snel moeten oppakken en hoe ze dat het beste kunnen doen.
interview
Leiderschap
10 maart 2023
Ronald Buitenhuis
8-11 minuten leestijd
‘Houd het simpel’, predikt oud Shell-topman Jeroen van der Veer in Van A naar B, lessen in leiderschap. Toch bleek het minder simpel om Shell klimaatproof te maken. Shell raakte mede als gevolg van de maatschappelijke duurzaamheidsdiscussie de aaifactor die het jaren had, kwijt. Fossiel=fout. ‘Terwijl er geen bedrijf is dat meer investeert in duurzaamheid in Nederland dan Shell.’