OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 14 van 2.301 resultaten
Interview
Leiderschap
9 augustus 2023
Bert Peene
8-11 minuten leestijd
‘Als je alle kosten van slecht leiderschap bij elkaar zou optellen, zou je op astronomische bedragen komen,’ zegt Gerrit Sarens in ons gesprek over zijn boek ‘Leiderschap: de ongemakkelijke waarheid’. Met het boek wil hij een beetje shockeren, in de hoop dat mensen zich herkennen.
Interview
Internet en social media
7 augustus 2023
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Met zijn boek ‘Asociale media’ bindt Thijs Launspach de strijd aan met de verderfelijke invloed van sociale media als Facebook, Instagram en TikTok. Als psycholoog gaat het hem aan het hart om te zien hoe het zelfbeeld van – met name – jongeren lijdt onder de algoritmes en hoe zij te maken krijgen met mentale problemen. ‘Wij blijven filmpje na filmpje kijken, maar in feite is het niets meer dan pulp.’
Interview
Leiderschap
3 augustus 2023
Fidessa van Rietschoten
6-8 minuten leestijd
Resultaatgericht, een groot verantwoordelijkheidsgevoel en houden van diepgang. Een set kwaliteiten die Aike Borghuis vaak tegenkomt bij oudste dochters. Maar als ze doorschieten in deze kwaliteiten kunnen het valkuilen worden. In Het verborgen leiderschap van oudste dochters duikt Borghuis in de belevingswereld van deze bijzondere groep vrouwen. Want een succesvolle leider zijn en thuis een energieke moeder? Dat kan en moet gewoon naast elkaar bestaan.
Interview
Werk en loopbaan
1 augustus 2023
Bas Hakker
6-9 minuten leestijd
Wist je dat er 832.000 mensen zijn die twee banen hebben? Natuurlijk zitten daar mensen tussen die zo het hoofd boven water houden, maar de meeste ‘tweebaners’ doen dat omdat ze grote ambities hebben. Samen met Mark van Vuuren schreef Luc Dorenbosch ‘Tweebaans Werk’ over het onderwerp. We spraken Dorenbosch op een Utrechts terras.
Interview
Reclame en verkoop
28 juli 2023
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Hanneke Vogels is al haar hele werkende leven actief in sales. Om te focussen op het inhoudelijke aspect van haar werk verzamelt ze veel tools om zich heen. Heel handig want die kennis groeide uit tot een mooi boek: ‘Salestech’. We spraken haar over het nut van tools: ‘Technologie kan maar twee dingen: tijd besparen óf kwaliteit consistent maken.’
Interview
Mens en maatschappij
24 juli 2023
Peter Spijker
8-11 minuten leestijd
In ‘Transklasse’ beschrijft Lenette Schuijt de reis van mensen die naar een andere klasse zijn opgeschoven, ook die van haarzelf. Volgens Schuijt is klasse een verborgen dimensie van diversiteit die wel degelijk een rol speelt. Een gesprek over denkers en doeners, sociale mobiliteit en kansen(on)gelijkheid.
Interview
Ondernemen
21 juli 2023
Hans van der Klis
6-8 minuten leestijd
Serie-ondernemer en investeerder Geert-Jan Smits was lang niet altijd succesvol. Hij verkocht drie bedrijven met winst, maar moest ook wel eens de stekker uit een onderneming trekken. Om te leren hoe hij als ondernemer en als investeerder zijn kans op succes kon vergroten, schreef hij ‘De start-up scorecard’. Smits: ‘Het is helemaal niet nodig om de eerste te zijn met een nieuw product.’
Interview
Ondernemen
18 juli 2023
Hans van der Klis
6-8 minuten leestijd
Met I Love Techno was Peter Decuypere een van de wegbereiders voor de doorbraak van de technofeesten in Vlaanderen en ook Nederland. Rocco Veenboer, organisator van Awakenings, was immers een prille bezoeker van I Love Techno. Maar zijn successen had Decuypere nooit behaald als hij niet af en toe – bijna – de mist was ingegaan. In zijn boek ‘Succes in 7 mislukkingen’ doet hij uit de doeken wat hij door die tegenslagen heeft geleerd. ‘De ondernemerswereld is niet eerlijk, maar oorlog.’
Interview
Algemeen management
13 juli 2023
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Hans van Dijk en Stefan Cloudt schreven ‘Destructieve dynamieken’; een boek over schadelijke gewoontes in organisaties. We spraken Van Dijk over wat die dynamieken zijn en waarom ze moeilijk te herkennen zijn. Van Dijk: ‘Het probleem zit hem vaak in het samenspel.’
Interview
Marketing
11 juli 2023
Bert Peene
8-11 minuten leestijd
‘Je kunt als marketeer in een hoekje gaan zitten kniezen, zo van: ik mag niet meedenken over de missie en de visie, maar je moet het omdraaien’, zegt Frank Faassen in ons gesprek over zijn boek ‘De strategische businessmarketeer’. Hij pleit ervoor dat marketeers hun vak strategischer aanvliegen, hoe moeilijk het soms ook kan zijn om de boardroom daarin mee te krijgen. Faassen: ‘Ga het gesprek aan, elke dag weer. ‘
interview
Algemeen management
6 juli 2023
Paul Groothengel
8-11 minuten leestijd
Met zijn monumentale Shell-epos Hoog Spel levert onderzoeksjournalist Marcel Metze een must read voor iedereen die interesse heeft in de geschiedenis en gedragingen van Shell, al 130 jaar een van de grootste olieconcerns ter wereld. Tegelijk neemt Metze de lezer mee in ruim honderd jaar internationale geopolitiek.
Interview
Ondernemen
4 juli 2023
Peter Spijker
8-11 minuten leestijd
Bij de oprichting van Riksja Travel in 2000 wilde Marius Appelman mensen op de eerste plaats zetten vanuit een liefdevolle intentie. Riksja had direct een unieke plek in de markt en groeide uit tot een bloeiende organisatie met blije en betrokken medewerkers en duizenden tevreden reizigers. Hij schreef er een boek over.
Interview
Marketing
29 juni 2023
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Roel Stavorinus schreef met ‘Strategisch Brand Design’ een boek waarin de werelden van design en merken bij elkaar komen. Want je kan natuurlijk een prachtige nieuwe merkidentiteit ontwerpen, maar hoe krijgt zo’n identiteit betekenis voor mensen?
interview
Verandermanagement
27 juni 2023
Ronald Buitenhuis
8-11 minuten leestijd
De onderstroom in organisaties is als fietsen met tegenwind. Je ziet het niet, maar het is er wel. In hun boek Wat speelt hier? gaan Arend Ardon en Cynthia van der Zwan op zoek naar wat onderstromen in organisaties zijn en hoe je daar mee om kunt gaan. Negeren van onderstromen is een slechte raadgever. ‘Wat je buitensluit, wint aan invloed. Wat je wegduwt, komt altijd weer naar boven.’ Een pleidooi voor kijken met een systemische bril in plaats van een focus op het individu of een issue.
interview
Psychologie
23 juni 2023
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Kenniswerkers zijn wekelijks uren kwijt met het vruchteloos zoeken naar onzorgvuldig opgeslagen informatie, zegt productiviteitsexpert Tiago Forte. In ‘Building a second brain’ beschrijft hij hoe een tweede brein ons niet alleen efficiënter, maar ook creatiever maakt. ‘Rangschik je informatie niet op thema, maar op inzetbaarheid.’
interview
Marketing
22 juni 2023
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Leadgeneratie zou voor B2B bedrijven niet langer de heilige graal moeten zijn, zeggen Jaap Jacobs en Tim van IJsendoorn van online marketingbureau Fingerspitz. In ‘Stoïcijns groeien zonder leadgeneratie’ houden ze ondernemers een slimmere manier voor om hun omzet te verhogen. ‘Facebook en Google houden ons voor de gek.’
Interview
Werk en loopbaan
20 juni 2023
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
71 procent van de werkenden is niet bevlogen en daardoor minder productief. We doen vaak niet echt wat we willen of worden niet uitgedaagd. Dat kan anders, betoogt Sandra Klijn in ‘Wat wil je echt?’ Over de Google Maps van een loopbaan en een bore out die net zo erg is als een burn out. Een zoektocht naar hoe je uiteindelijk hoort: ‘bestemming bereikt.’
Interview
Coaching en trainen
15 juni 2023
Fidessa van Rietschoten
6-9 minuten leestijd
We doen het de hele dag door: vanuit onze eigen bubbel mensen proberen te overtuigen bepaald gedrag te vertonen, ook wel pushen genoemd. Hoe sterk en rationeel een argument ook is, vaak werkt het niet. Maar de wetenschap toont aan dat iemand overtuigen via de ratio maar in 2-5% van de gevallen werkt. Hoe zorg je wél voor gedragsverandering? Genieke Hertoghs legt in ‘Don’t push me!’ een route uit om anderen via het onbewuste te activeren. De grote spelbreker? Dat zijn we zelf.
Interview
Marketing
13 juni 2023
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
Drempelvrees voor kunstmatige intelligentie (KI) is nergens voor nodig, aldus marketingexpert Charida Dorder. In ‘AI in marketing’ beschrijft ze hoe de sector optimaal kan profiteren van de samenwerking tussen mens en machine. ‘Maak het niet groter dan dat het is en begin gewoon te experimenteren.’ Plus een bonusvraag van ChatGPT.
Interview
Marketing
9 juni 2023
Bas Hakker
4-6 minuten leestijd
Danielle Navas-Brandt vertaalde het boek ‘They Ask You Answer’ van Marcus Sheridan en voegde daar Nederlandse cases aan toe. Het is een methodiek waarbij bedrijven verhalen schrijven en video’s maken met antwoorden op vragen van hun potentiële klanten.