OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 106 van 2.297 resultaten
interview
Economie
13 oktober 2009
Pierre de Winter
4-5 minuten leestijd
Een jaar na het begin van de kredietcrisis publiceerden de economen van het Centraal Planbureau het boek De grote recessie. Om bezuinigingen kunnen we niet heen, zo luidt de boodschap. En de banken moeten aan de ketting. Een gesprek met CPB-directeur en co-auteur Coen Teulings.
interview
Financieel management
2 oktober 2009
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
Managers laten zich te veel beïnvloeden door dagkoersen. Zij blijken niet goed in staat te zijn weerstand te bieden aan het ‘beleggersdenken’ dat de afgelopen jaren opgang heeft gedaan in het bedrijfsleven, schrijft Arnoud Boot, hoogleraar Corporate Finance en Financiële Markten aan de Universiteit van Amsterdam, in zijn nieuwe boek De ontwortelde onderneming. Beter zou het zijn als managers hun eigen visie formuleren en daaraan vasthouden.
interview
Leiderschap
1 oktober 2009
Eline Crijns
9-12 minuten leestijd
Ze is een vrouw met een missie. Ze wil zo veel mogelijk omgevingen creëren waarin mensen bij hun authentieke leiderschap kunnen komen. De boekenkast van Paulien Assink.
interview
Persoonlijke effectiviteit
1 oktober 2009
Ben Kuiken
9-13 minuten leestijd
85 jaar is hij inmiddels, maar dat weerhoudt Paul de Blot er niet van om nieuwe projecten te starten. Onlangs verscheen zijn boek over Ignatius van Loyola, de oprichter van de jezuïetenorde waartoe ook De Blot behoort.
interview
Economie
1 oktober 2009
Rob Hartgers
7-10 minuten leestijd
De crisis is nog lang niet voorbij, denkt voormalig Rabobank-topman Bert Heemskerk. Zoals vroeger wordt het nooit meer. We moeten ons voorbereiden op een blijvende krimp. Hij schreef er het boek Een gezonde krimp over.
interview
Algemeen management
1 oktober 2009
Rick Nieman
10-14 minuten leestijd
Daniel Pink is een snelrijzende ster in de VS. Hij schreef De avonturen van Johnny Bunko, een loopbaanadviesboek in Mangastijl, en dit jaar kwam hij met Een compleet nieuw brein – Waarom de rechterhelft van ons brein ons succesvoller maakt. Oprah las het en ze nodigde hem uit voor een interview. Sindsdien gaat het crescendo. Tijdens een bezoek aan de TED-conferentie in een regenachtig Oxford, bastion van het oude tijdperk, sprak Rick Nieman met hem.
interview
Algemeen management
29 september 2009
Hans van der Klis
6-8 minuten leestijd
Al jaren voert de overheid een actief beleid om de positie van vrouwen op de arbeidsmarkt te verbeteren. In haar boek De mythe van het glazen plafond schrijft Elsevier-journaliste Marike Stellinga dat de overheid zich daarmee op glad ijs begeeft: uit een scherpe analyse van de beschikbare feiten blijkt dat vrouwen helemaal niet gediscrimineerd worden. Er is dus helemaal geen grond meer voor positieve discriminatie, vindt Stellinga. Sterker nog: het paternalisme van de vrouwenbeweging is contraproductief.
interview
Economie
25 september 2009
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Directeur Nout Wellink van De Nederlandsche Bank is overstag: het bonussysteem voor bankiers moet op de helling, maakte hij bekend. Hij bekende het liefst nog eerder te hebben ingegrepen. Volkskrant-journalisten Pieter Klok en Xander van Uffelen hebben zich al enige tijd vastgebeten in dit onderwerp. In hun boek Bonus! Waarom bankiers de grote winnaars zijn van deze crisis beschrijven zij hoe het bonussysteem uit de hand heeft kunnen lopen. Ook leggen zij uit waarom het bonussysteem niet goed werkt en doen zij aanbevelingen voor de toekomst. Een gesprek met Xander van Uffelen.
interview
Algemeen management
24 september 2009
Pierre Spaninks
6-9 minuten leestijd
Dienstverlenende organisaties worden vaak helemaal verkeerd gemanaged, vindt Maja van der Zijden. Op basis van haar jarenlange ervaring, eerst als manager in de hotelindustrie en sinds 1992 als adviseur bij Ordina, schreef zij het boek De service knoop. Een oproep om denken, beslissen en doen weer bij elkaar te brengen en in handen te geven van de professionals. Omdat dienstverlening een creatief proces is dat pas vorm en inhoud krijgt in de interactie tussen dienstverlener en klant.
interview
Leiderschap
15 september 2009
Ben Kuiken
5-7 minuten leestijd
De Vlaamse hoogleraar Marc Buelens voegde een verhelderend en boeiend deel toe aan de grootmeester-serie van uitgeverij LannooCampus: Grootmeester in leiderschap. Een paar conclusies: lengte doet er toe en leiders moeten goed worden gecontroleerd. M&L vroeg Buelens wat de essentie van leiderschap is. En natuurlijk hoe lang hij zelf is.
interview
Economie
14 september 2009
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
De kredietcrisis kwam voor velen als een volslagen verrassing. Banken en andere financiële instellingen bleken niet te weten wat ze aan riskante beleggingsproducten in huis hadden gehaald, en zelfs overheden wisten aanvankelijk niet waar ze aan toe waren. Met De meltdown van 2 biljoen dollar biedt ex-bankier en auteur Charles Morris een boeiende reconstructie van hoe het zo ver heeft kunnen komen.
interview
Economie
11 september 2009
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Volgens de Amerikaanse socioloog en urbane wetenschapper Richard Florida is de tijd rijp om de westerse economie structureel te hervormen. Maar dat kan alleen als overheden in de juiste sectoren investeren en slechte gewoontes ontmoedigen. ‘Huren is beter voor de economie dan kopen.’ M&L vroeg Florida om tekst en uitleg.
interview
Algemeen management
8 september 2009
Ben Kuiken
5-7 minuten leestijd
Veranderaar Belia van den Berg dook in de dynamiek van professionele teams en ontdekte dat het er af en toe net zo aan toegaat als in het echte leven. Macht, eigen belang en angst beheersen het leven van de teamleden meer dan ze zichzelf realiseren.
interview
Marketing
7 september 2009
Linda Huijsmans
4-6 minuten leestijd
Frank Haveman is merkstrateeg en als adviseur al jarenlang werkzaam in de wereld van de reclame en merkenbouw. In 2003 schreef hij het boek Een nijlpaard onder het tapijt over probleemmerken en de vraag hoe die te verbeteren zijn. Toen dat boek bijna af was, begon Haveman zich af te vragen wat eigenlijk het verschil is tussen sterke en zwakke merken. De vraag triggerde hem om deze vraag verder te onderzoeken. Tot zijn eigen verbazing kwam hij uit op de evolutieleer als nieuwe bril om naar reclame en merkenbouw te kijken. In Sneller naar het merkenparadijs noemt hij dat ‘evolutionary branding’.
interview
Economie
2 september 2009
Pierre Spaninks
5-7 minuten leestijd
Zoals een moeder die haar kind met zorg omringt, zo moet een bedrijf ook met een innovatief idee omgaan. De eerste levensjaren zijn allesbepalend, zegt Ton Langeler, co-auteur van Innovatie uit de polder. Je wilt het laten groeien en het zich laten ontwikkelen. Daarbij betrek je de beste experts die je kunt vinden. Je biedt het structuur, maar je gunt het ook vrijheid. En je kijkt waar je het het beste tot zijn recht komt, in welke omgeving en onder welke omstandigheden.
interview
Coaching en trainen
1 september 2009
Eline Crijns
9-12 minuten leestijd
Ze is trainer in hart en nieren. Na jarenlange praktijkervaring heeft ze een school voor training van de grond af opgebouwd. Haar specialisatie is het trainen van trainers. De boekenkast van Karin de Galan.
interview
Organisatiekunde
1 september 2009
Walter van Hulst
9-12 minuten leestijd
Het roer moet echt om. Managers moeten medewerkers beschouwen als volwaardige meedenkers én meebeslissers. Niet uit liefdadigheid of uit politieke overtuiging, maar uit noodzaak om te overleven in een steeds complexere wereld met overal concurrenten op de loer. Het voor sommigen beladen thema humanisering of kwaliteit van de arbeid uit de jaren zeventig staat weer op de agenda. Dit keer onder de naam sociale innovatie. M&L spreekt met Franciska Fleminger.
interview
Algemeen management
1 september 2009
Pierre Spaninks
7-9 minuten leestijd
Dany Jacobs schreef samen met Ben Dankbaar en Frank Pot een zeer toegankelijk handboek voor ondernemers in de maakindustrie die de concurrentiekracht van hun bedrijf willen versterken: MAAK er meer van. Het gaat volgens dit drietal helemaal niet zo slecht met de Nederlandse maakindustrie als we wel eens denken. Volgens econoom en innovatiedeskundige Dany Jacobs is de sector zelfs springlevend en blijft dat voorlopig ook nog wel even zo. Recessie of geen recessie. Zeker als het management zich zijn tien geboden voor Innovatieroutine eigen maakt.
interview
Algemeen management
1 september 2009
Rob Hartgers
12-17 minuten leestijd
Jonathan Mantle, gentleman in hart en nieren, schreef een boek over bedrijven die de wereld veranderden. Maar het liefst praat hij over ondernemers: ‘Alle succesvolle ondernemers worden gedreven door geldingsdrang.’
interview
Strategisch management
28 augustus 2009
Pierre Spaninks
6-9 minuten leestijd
Veel managers zijn gewend om te sturen op resultaten. Financiële resultaten, wel te verstaan. Helaas is de continuïteit van de onderneming daar niet altijd mee gediend. Slimmer zou het zijn om te sturen op de oorzaak van die resultaten, op de Aantrekkingskracht die de onderneming uitoefent op haar relaties. Vindt Norbert Greveling, oprichter van Business Fit-ality en auteur van het boek Aantrekkingskracht.