OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Verandermanagement

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Verandermanagement

    Hier vindt u artikelen rond boeken over veranderkunde en verandermanagement. Van Verdraaide organisaties en draagvlak tot weerstand. Alles voor wie organisaties wil veranderen.
    Pagina 74 van 1.640 resultaten
    interview
    Verandermanagement
    16 juni 2009
    Eline Crijns
    6-9 minuten leestijd
    Bij het in ontvangst nemen van de prijs voor het winnen van de titel ‘Managementboek van het Jaar’ voor Veranderdiagnose maakte Rob van Es een uitermate bescheiden indruk. Achter deze bescheidenheid blijkt een enorme gedrevenheid en perfectionisme schuil te gaan van een man die uitblinkt in de vele dingen die hij doet.
    recensie
    Verandermanagement
    12 juni 2009
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker, vertelt ons de Belastingdienst. Hans Vermaak vertelt ons in zijn boek Plezier beleven aan taaie vraagstukken feitelijk precies het omgekeerde: makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    10 juni 2009
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Jeff Gaspersz, hoogleraar en adviseur innovatie, verbonden aan Nyenrode Business Universiteit, heeft een lange lijst publicaties op zijn naam. Deze maanden voegt hij er weer twee aan toe: Dagelijks innoveren, praktische adviezen voor een kansgerichte organisatie, en Grijp je kans!, een boek dat gericht is op individuen die zich nieuwe mogelijkheden willen vinden en benutten.
    recensie
    Verandermanagement
    9 juni 2009
    Gertjan de Groot
    4-5 minuten leestijd
    Medewerkers en leidinggevenden hebben de neiging om moeilijk te doen over wat Hans Vermaak 'tamme vraagstukken' noemt. Vraagstukken die niet ingewikkeld zijn en die zich met het gangbare veranderrepertoire goed laten oplossen. Als dezelfde interventies toegepast worden om taaie vraagstukken aan te pakken, gaan die daardoor niet weg, die worden er alleen maar taaier van.
    recensie
    Verandermanagement
    4 juni 2009
    Alieke Hordijk
    In 'Doen wat werkt' beschrijft Coert Visser een nieuwe benadering om menselijk gedrag te veranderen: oplossingsgericht werken. Niet te veel aandacht besteden aan de oorzaak van problemen, maar focus op waar je naar toe wilt, is zijn boodschap. Hoe? Door te doen wat werkt.
    recensie
    Verandermanagement
    24 mei 2009
    Marcel Boons
    2-3 minuten leestijd
    Zeker in deze tijd krijgen ondernemingen met veel veranderingen te maken. Alleen al dat het werk op veel plaatsen voortaan met minder mensen gedaan moet worden, stelt nieuwe eisen aan de manier waarop het werk georganiseerd is. In 'De maakbare verandering' bieden Jan Joost Wobben, Annemarie. Kalshoven en Rob de Groot vooral praktische handvatten om een organisatieverandering tot een succes te maken. 
    recensie
    Verandermanagement
    22 mei 2009
    Marcel Boons
    Veranderingen aanbrengen in organisaties gaat veel verder dan alleen het maken van een plan. In veel managementboeken over verandermanagement wordt aandacht besteed aan de inhoud van een dergelijk plan, maar vaak ontbreken voldoende praktische handvatten om direct aan de slag te gaan. In 'De Management Makeover' slagen Mario Bierkens en Petra Kerrebijn er in om op een toegankelijk wijze de lezer te helpen met het realiseren van een veranderplan.
    recensie
    Verandermanagement
    22 mei 2009
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    Veel Nederlandstalige auteurs hebben geschreven over transformatieprocessen binnen organisaties. Over wat er mogelijk wordt als bazen uit de ‘control mode’ stappen en medewerkers hun mond open doen. Weinig auteurs slagen er echter in dergelijke beschrijvingen vergezeld te laten gaan van een geloofwaardig model of actieplan. Dat laatste is Guus Hustinx in Ecologisch veranderen van organisaties wel gelukt.
    recensie
    Verandermanagement
    14 mei 2009
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    Mensen in organisaties gaan taaie vraagstukken graag uit de weg. Die zijn toch niet te hanteren, zo luidt het adagium. Onterecht, concludeert Hans Vermaak in zijn nieuwste boek Plezier beleven aan taaie vraagstukken dat begin juni verschijnt. Juist taaie vraagstukken gaan over de kernprocessen van een organisatie. En zijn dus belangrijk. Maar ook complex. De truc is om de complexiteit vooral te handhaven, maar de taaiheid eraf te halen, stelt Vermaak.
    recensie
    Verandermanagement
    13 mei 2009
    Joke Verplanke
    Ik ben al eerder gecharmeerd geraakt van oplossingsgericht werken door de boeken 'Oplossingsgerichte mediation' en 'Oplossingsgerichte coaching'. En nu is er dan Coert Vissers 'Doen wat werkt', over oplossingsgericht werken. Het boek spreekt me aan door de heldere en eenvoudige methode: die is lekker simpel – maar niet altijd eenvoudig om uit te voeren – en werkt!
    recensie
    Verandermanagement
    12 mei 2009
    Dick Plomp
    Waarmee moet ik rekening houden in de diagnosefase van een verandertraject? Hoe helpt deze diagnose bij het kiezen van een geschikte veranderstrategie? Zo maar een aantal vragen, die een veranderaar zich kan stellen. Veranderen is een thema dat veel adviseurs en managers al tijden bezighoudt. Naast een lange lijst met literatuur over verandermanagement is er nu de audio-reeks 'De verandermanagementbox'. In deze recensie ga ik in op deel 2; 'Verkennen wat er gaande is' van Miel Otto. Het betreft een voordracht van circa een uur over het diagnosticeren van organisatorische problemen.
    recensie
    Verandermanagement
    12 mei 2009
    Perry Oostrum
    3-4 minuten leestijd
    Zouden managers niet beter af zijn als zij veranderingen in organisaties zelf ter hand zouden nemen? Volgens Cees Min in ieder geval wel. In 'Bye bye consultant' doet hij een geslaagde poging de lezer daarover te laten nadenken. Hij daagt managers uit meer lef te tonen om hun gezond verstand te gebruiken en te vertrouwen op de kennis en ervaring van hun eigen medewerkers. 
    recensie
    Verandermanagement
    6 mei 2009
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    'Implementatiekunst' gaat over veranderen en dat maakt het al op voorhand tot een interessant boek. Want veranderingen zijn aan de orde van de dag. Organisaties en mensen veranderen voortdurend en als vanzelf. 
    recensie
    Verandermanagement
    1 mei 2009
    Ton Horrevorts
    2-3 minuten leestijd
    Consultants maken in organisaties meer kapot dan dat ze goed doen. Het wordt hoog tijd dat we de consultants de deur uitzetten en zelf proberen de problemen van de organisatie op te lossen. De daarvoor benodigde kennis is immers in huis: veranderingen doorvoeren in je organisatie doe je zelf. Dat is de centrale boodschap van het boek met de alleszeggende titel 'Bye bye consultant' van Cees N. Min.
    interview
    Verandermanagement
    1 mei 2009
    Pierre Spaninks
    7-9 minuten leestijd
    De gebroeders Ten Have, Steven en Wouter, schreven samen (met Barbara Janssen) Het veranderboek: een opus magnum waarin zij de zeventig belangrijkste vragen van managers over verandering van een gezaghebbend antwoord voorzien. Anders dan veel collega’s uit wetenschap en praktijk zijn zij optimistisch over de toekomst van de veranderkunde. Twintig jaar onderzoek heeft veel bruikbaars opgeleverd. Maar mensen moeten er wel kennis van willen nemen en er rekening mee willen houden.
    recensie
    Advisering
    1 mei 2009
    Pierre Pieterse
    3-4 minuten leestijd
    Op dit moment maakt het boek Bye bye consultant van Cees Min enige furore. Een boek dat voor de zoveelste keer ‘gehakt’ poogt te maken van het advieswezen. Kennelijk heeft het kaf zich in de optiek van de auteur na de resolute shake-out eind vorige eeuw weer vermengd met het koren. Een mooie aanleiding voor Management & Literatuur om even terug te blikken.
    recensie
    Verandermanagement
    24 april 2009
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Zoals John Kotter al in zijn boek 'Leiderschap bij verandering' aangaf, start een geslaagde verandering met een gevoel van urgentie. We zijn volgens Kotter veel te zelfgenoegzaam, maar hebben we zelf niet in de gaten. Dus als we als een kip zonder kop druk gedrag vertonen, lijden we aan 'valse urgentie'. In 'A Sense of Urgency' roept Kotter organisaties op om échte urgentie na te streven. Een praktisch boek met veel nuttige tips rond een glashelder thema.
    recensie
    Verandermanagement
    24 april 2009
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Zoals John Kotter al in zijn boek 'Leiderschap bij verandering' aangaf, start een geslaagde verandering met een gevoel van urgentie. We zijn volgens Kotter veel te zelfgenoegzaam, maar hebben we zelf niet in de gaten. Dus als we als een kip zonder kop druk gedrag vertonen, lijden we aan 'valse urgentie'. In 'Een gevoel van urgentie!' roept Kotter organisaties op om échte urgentie na te streven. Een praktisch boek met veel nuttige tips rond een glashelder thema.
    recensie
    Verandermanagement
    23 april 2009
    Perry Oostrum
    De overlevingskansen van organisaties staan of vallen met de wijze waarop zij zich aanpassen aan veranderingen. De opdracht van het vakgebied verandermanagement is het zo professioneel, effectief en efficiënt mogelijk aanpassen van organisatie en gedrag. Deze opdracht staat centraal in 'Het veranderboek' van Steven ten Have, Wouter ten Have en Barbara Janssen en wordt vormgegeven door het bijeenbrengen van vraag en aanbod. Geen geringe opgave...
    recensie
    Verandermanagement
    22 april 2009
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Vlak voor de kredietcrisis huurden managers nog massaal consultants in om een klus te klaren. Cees Min komt inmiddels nogal wat managers tegen die - al dan niet gedwongen - thuis zitten en juist nu de stap naar consultancy willen maken. Dat is gek, constateert Min. Waarom hebben ze dan zelf in hun eigen bedrijf destijds niet de consultant gespeeld? Zijn boek Bye bye consultant is dan ook een pleidooi om vooral zelf - intern in de organisatie - te veranderen. En zeg dus maar dag met je handje tegen de externe consultant.

      Personen

        Trefwoorden