OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Verandermanagement

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Verandermanagement

    Hier vindt u artikelen rond boeken over veranderkunde en verandermanagement. Van Verdraaide organisaties en draagvlak tot weerstand. Alles voor wie organisaties wil veranderen.
    Pagina 67 van 1.640 resultaten
    recensie
    Verandermanagement
    10 augustus 2011
    Jan Boerstra
    De praktijk leert dat menige verandering mislukt omdat mensen moeilijk van vaste patronen en gewoonten zijn af te brengen. In 'Switch' laten Chip en Dan Heath overtuigend zien dat als we begrijpen hoe mensen denken en handelen, we beter in staat zijn hun gedrag in de gewenste richting te stu-ren. Praktische psychologie dus.
    recensie
    Verandermanagement
    10 augustus 2011
    Jan Boerstra
    3-5 minuten leestijd
    De praktijk leert dat menige verandering mislukt omdat mensen moeilijk van vaste patronen en gewoonten zijn af te brengen. In 'Switch' laten Chip en Dan Heath overtuigend zien dat als we begrijpen hoe mensen denken en handelen, we beter in staat zijn hun gedrag in de gewenste richting te stu-ren. Praktische psychologie dus.
    interview
    Verandermanagement
    22 juli 2011
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    Onder de titel Het veranderkompas bedacht Reinier Mak een methode waarmee ‘veranderenden’ hun eigen rol kunnen gaan zien in de veranderprocessen waarin ze zich bevinden. ‘Veranderen gaat nu eenmaal niet alleen over anderen, maar in de eerste plaats over jezelf.’
    achtergrond
    Reclame en verkoop
    12 juli 2011
    Aart Goud
    8-11 minuten leestijd
    recensie
    Verandermanagement
    7 juli 2011
    Dorien van Doorn
    1-2 minuten leestijd
    Managers zijn gewend om op rationele wijze de organisatie een hun eigen taken daarin te benaderen. Dat geldt ook voor de privésituatie. Soms echter zijn de veranderingen zo groot, dat er een meer gevoelsmatige manier van benaderen gewenst is om het veelomvattende te kunnen bevatten als persoon. 'Wie heeft mijn kaas gepikt?' biedt een goede weg om het allemaal eens uit je gevoel te benaderen.
    recensie
    Verandermanagement
    7 juli 2011
    Arie Buvens
    'Succesvol veranderen' is een samenvatting van de masterclass Succesvol veranderen (www.succesvol-verandern.nl). Vanuit verschillende invalshoeken belicht een zevental auteurs het thema succesvol veranderen. Veelal bekende invalshoeken dus, want de diverse auteurs hebben allen al meerdere publicaties op hun naam staan. Rudie Jansman en Kim de Vries noemen het daarom zelf ook al meer een zap-boek dan een boek dat van begin tot eind gelezen moet worden.
    interview
    Algemeen management
    5 juli 2011
    Pierre Spaninks
    10-14 minuten leestijd
    Organisatiefilosoof, zo noemt Rob van Es zich. Hij doet onderzoek naar de cultuur, de ethiek en de politiek van het organiseren en geeft daar ook les in. Binnenkort verschijnt Professionele ethiek. Aanleiding voor een gesprek over moraal, moreel bewustzijn, en de manieren om dat te verankeren in organisaties.
    recensie
    Verandermanagement
    1 juli 2011
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    In het boek Het veranderkompas presenteert Pentascope-consultant Reinier Mak een model waarin het individu en diens eigen rol in de verandertrajecten waarmee hij of zij te maken heeft, centraal staat. Een instrument dat mensen moet helpen om zichzelf te kunnen zien en de consultant moet helpen om tot hen door te dringen.
    interview
    Verandermanagement
    15 juni 2011
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Tot hun eigen verrassing verdienden Kees Schilder en Hans van Teijlingen van adviesbureau Odyssee met hun boek Veranderen in dialoog een nominatie voor het Managementboek van het Jaar 2011. ‘Het gaat ons niet om een betere positie van de OR, maar om de verbinding tussen OR en de andere lagen binnen de organisatie.’
    recensie
    Algemeen management
    24 mei 2011
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    Doorbreek de cirkel! van Arend Ardon is een echte eyeopener voor managers die zichzelf geweldig vinden. Het boek biedt hen bovendien veel praktische adviezen hoe ze hun eigen weerstand kunnen slechten.
    recensie
    Algemeen management
    16 mei 2011
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Organisatieverandering gaat uiteindelijk altijd over het aanleren van nieuw gedrag. Daarover is in de loop van de jaren dan ook heel wat geschreven. Vooral over wat te doen als dat niet lukt. Met andere woorden: hoe je effectief met weerstand kunt omgaan. Gelukkig komen ook veranderaars die weerstand juist willen voorkomen voldoende aan hun trekken. Nieuw in deze laatste categorie is De menskant van veranderen, met als ondertitel ‘Spiral Dynamics in de praktijk’, van Erik Koenders en Peter Nientied. Hun belangrijkste boodschap: als je mensen tot ander gedrag wilt bewegen, moet je inzicht hebben in hun waarden. En daarbij aansluiten.
    recensie
    Verandermanagement
    11 mei 2011
    José Otte
    1-2 minuten leestijd
    Hoe blokkeren managers onbewust verandering? Arend Ardon deed er (promotie)onderzoek naar en schreef er 'Doorbreek de cirkel!' over. Dit handzame boek is een eye-opener voor velen.
    interview
    Advisering
    21 april 2011
    Annegreet van Bergen
    12-17 minuten leestijd
    Léon de Caluwé is inmiddels 35 jaar werkzaam in de veranderkunde, en heeft het vakgebied in die tijd sterk zien veranderen. Toch zegt hij dat zijn manier van werken grotendeels hetzelfde is gebleven. ‘Je moet leren omgaan met de situatie zoals hij zich aan je voordoet. Die houding sluit ook aan bij hoe een veranderkundige zich naar mijn mening moet opstellen.’ Een gesprek over de ontwikkelingen in de veranderkunde, en over Léon de Caluwé’s nieuwe boeken Leren adviseren en Mensen veranderen.
    recensie
    Verandermanagement
    20 april 2011
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    Een verandermanager moet een professional zijn die aan de buitenwereld kan duidelijk maken waarom hij bepaalde keuzes maakt, wat het verwachte rendement ervan is en hoe het beter of anders had gekund. Aldus Erwin Metselaar, Anton Cozijnsen en Peter van Delft in de volledig herziene editie van hun boek Van weerstand naar veranderbereidheid. Zo ver is de doorsnee verandermanager volgens hen echter nog lang niet en daarom wordt het hoog tijd dat het vakgebied een steviger fundament krijgt. Met de zesde druk van hun succesvolle boek willen zij daartoe een serieuze aanzet geven. Daarin spelen concrete bewijzen en ‘planned-change’ een belangrijke rol.
    interview
    Verandermanagement
    19 april 2011
    Eline Crijns
    9-12 minuten leestijd
    Steven ten Have laat zich niet makkelijk in een hokje stoppen. Een poging daartoe leidt tot de kwalificaties jong, onverschrokken, serieus, ambitieus, sportief, toegewijd vader en maatschappelijk betrokken. Voor zichzelf legt hij de lat in ieder geval hoog, of het nu gaat om het geven van onderwijs, promovendi begeleiden, boeken en artikelen schrijven, zijn advieswerk of zijn gezin. Zijn track record heeft ook iets weg van een diesel die onverstoorbaar doorgaat op de koers die hij voor zichzelf heeft uitgezet. Daarbij wordt hij onlosmakelijk geflankeerd door zijn broer, Wouter ten Have, waarmee hij het adviesbureau Ten Have Change Management runt en het ambitieuze en succesvolle Het veranderboek schreef.
    recensie
    Verandermanagement
    4 april 2011
    Gertjan de Groot
    5-8 minuten leestijd
    'Doorbreek de cirkel!' legt de vinger op de zere plek met de stelling dat managers zelf verantwoordelijk zijn voor hun mislukte veranderprojecten. Dat is een verademing omdat de meeste managementboeken medewerkers afschilderen als bron van weerstand tegen verandering. 'Doorbreek de cirkel!' is een must voor iedere manager die veranderingen wil realiseren, maar zich daarbij in zijn eigen voet schiet. Want met de beste intenties sorteren managers ongewenste effecten doordat ze onbewust precies het tegenover gestelde doen van wat zij zeggen.
    interview
    Verandermanagement
    3 april 2011
    Joep Schrijvers
    8-12 minuten leestijd
    Hij is de nestor van de veranderkunde. Adviseren, doceren en schrijven zijn z’n lust en z’n leven. Hij kent de wereld van organisatieverandering als geen ander. Zowel in de profit- als in de non-profitsector. Hij schreef erover maar vooral: hij deed het ook. Practice what you preach. Dit keer bij de boekenkast: professor Willem Vrakking.
    nieuws
    Algemeen management
    21 maart 2011
    Hans van der Klis
    6-9 minuten leestijd
    Met de keuze van Connect! van Menno Lanting tot Managementboek van het Jaar 2011 is in zekere zin tegelijk de doorbraak van de sociale media bekroond. ‘Connect!’ is een boek dat duidelijk maakt dat sociale netwerken meer zijn dan ‘broeinesten voor digitale hangjongeren’, zo prees juryvoorzitter Rudy Kor de winnaar. ‘Het boek slaagt erin om op bevlogen wijze duidelijk te maken dat sociale netwerken niet alleen relevant zijn voor onze kinderen die dag en nacht op Hyves, Facebook, Twitter en Blogs met de wereld aan het communiceren zijn. Het is een managementvraagstuk.’ Een verslag van een verrassende avond.
    recensie
    Verandermanagement
    21 maart 2011
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Managers blokkeren zonder het te weten de verandering die zij zelf beogen. Of dat echt nieuws is, valt te betwijfelen, maar het wordt in ieder geval nog eens duidelijk uit de doeken gedaan in Doorbreek de cirkel! van Holland Consulting Group-vennoot Arend Ardon. Het boek is voorzien van een groot aantal praktijkvoorbeelden, de herkenbare plaatjes bij een vlot geschreven praatje.
    recensie
    Verandermanagement
    14 maart 2011
    Louis Thorig
    2-3 minuten leestijd
    Het boek 'Hoe krijg ik ze zover?' met als subtitel 'Draagvlak zonder dwang' is genomineerd voor het Managementboek van het Jaar 2010. Jan van Setten is een veelgevraagd spreker, (management)coach en entertainer op de terreinen (persoonlijk)leiderschap, klantgerichtheid en organisatieverandering en dat is goed te merken aan de opzet van zijn boek.

      Personen

        Trefwoorden