OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Verandermanagement
Hier vindt u artikelen rond boeken over veranderkunde en verandermanagement. Van Verdraaide organisaties en draagvlak tot weerstand. Alles voor wie organisaties wil veranderen.
Pagina 57 van 1.640 resultaten
interview
Verandermanagement
22 mei 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Managers weten vaak niet hoe ze een effectieve strategische conversatie moeten voeren, zegt de Amerikaanse adviseur Lisa Kay Solomon in Moments of Impact. Bedrijven verliezen daardoor tijd en geld en komen soms tot rampzalige beslissingen. ‘Goede strategie is een open proces waarbij de hele organisatie betrokken is.’
recensie
Verandermanagement
12 mei 2014
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Met zijn boek Vandaag doen wat morgen nodig is beoogt consultant Rob Fijlstra het verouderde denken over organiseren en leidinggeven rigoureus op te schudden. En daar slaagt hij heel behoorlijk in.
interview
Organisatiekunde
7 mei 2014
Bert Peene
7-11 minuten leestijd
Performanceverbetering is voor veel organisaties a never ending story. De omgeving waarin zij opereren, verandert voortdurend, maar duurzame verandering is in even zovele gevallen amper meer dan een mooie droom. Marcel van Marrewijk noemt dat nog net niet logisch, maar een verklaring heeft hij wel: er wordt te weinig rekening gehouden met de organisatiecontext. In zijn Handboek organisatieontwikkeling (‘Bouwstenen voor beter organiseren’) reikt hij een raamwerk aan dat het mogelijk maakt daadwerkelijk tot succesvol veranderen te komen: de Cubrix. Met een stevige portie Spiral dynamics in het fundament.
achtergrond
Advisering
18 april 2014
Pierre Pieterse
5-7 minuten leestijd
Er zijn maar weinig boeken die bij verschijnen zo als een bom zijn ingeslagen als Business Model Generatie van Alex Osterwalder. Eindelijk mocht de lijvige strategiebibliotheek achter glas en kon iedereen aan de slag met strategie.
nieuws
Communicatie en media
17 april 2014
Justin van Lopik
3-5 minuten leestijd
Een mooi breed palet van veranderkennis, dat is wat het Managementboek Event Veranderdynamiek te bieden had. In tegenstelling tot eerdere Events van Managementboek was het een dagvullend programma.
interview
Verandermanagement
2 april 2014
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Met zijn boek Vandaag doen wat morgen nodig is geeft consultant Rob Fijlstra bestuurlijk Nederland er flink van langs. Hij pleit voor het rigoureus opschudden van verouderd denken over organiseren en leidinggeven. De bestuurlijke elite moet veranderen, of plaatsmaken voor jonge talenten. Hoe eerder, hoe beter.
recensie
Verandermanagement
21 maart 2014
Jan Hoogstra
2-3 minuten leestijd
In deze roerige economische tijden is verandering aan de orde van de dag. Zijn het geen reorganisaties dan moeten medewerkers wel marktgerichter worden. Het boek ‘Praktijkboek Veranderdiagnose’ onder redactie van Rob van Es bevat een aantal praktijkvoorbeelden rondom verandering en het daarbij toepassen van het model veranderdiagnose. Interessante casussen waarbij echter de basis (het model) ontbreekt.
recensie
Verandermanagement
20 maart 2014
Sipke Wagenaar
2-3 minuten leestijd
Voor Jaap Boonstra is het veranderen van organisaties een avontuur, net als een tocht door een onbekend berglandschap. In zijn ‘Verandermanagement in 28 lessen’ neemt hij je mee op een denkbeeldige reis door een ruw landschap. In 7 etappes laat Jaap Boonstra zien wat er allemaal bij een veranderavontuur komt kijken. Hij weet op boeiende wijze de aandacht van de lezer vast te houden, waardoor het boek, naast heel informatief en leerzaam, ook nog eens een lust is om te lezen. Wil je niet de gehele reis meemaken? Stap dan gewoon onderweg in en geniet van datgene dat jou interesseert.
nieuws
Verandermanagement
12 maart 2014
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Het is misschien het meest actuele probleem in het bedrijfsleven: in een tijd waarin het concurrentielandschap sneller verandert dan ooit, wordt het voor organisaties steeds moeilijker om mee te kunnen komen. Volgens de Amerikaanse leiderschapexpert John Kotter heeft dit alles te maken met de hiërarchische stroperigheid waarmee ondernemingen hun strategie formuleren en implementeren.
recensie
recensie
Verandermanagement
6 maart 2014
Marthe van der Molen
Vermoeid van een dag skiën lig ik in bed. Er is geen televisie op de kamer en ik voel mij genoodzaakt toch maar te beginnen aan dat managementboek over organisatieontwikkeling wat ik graag wilde recenseren. In de waan van de dag is dat blijven liggen. Het einde van 'Het et-cetera-principe' blijkt gelijktijdig geruststellend en frustrerend...
column
Algemeen management
25 februari 2014
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
De longlist die via de shortlist uiteindelijk leidt tot het Managementboek van het Jaar is altijd een weerspiegeling van dat boekenjaar. En die weerspiegeling laat zien dat de crisis het boekenvak niet heeft overgeslagen. De tijd dat gegarandeerde winnaars al in de voorfase over elkaar heen buitelden, ligt even achter ons.
recensie
Verandermanagement
25 februari 2014
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
In de managementliteratuur wordt vaak de indruk gewekt dat organisaties het resultaat zijn van wat managers allemaal willen, besluiten en aansturen. Hoogleraar Thijs Homan herkent de populaire gangbare managementverhalen met hun aannames en modellen in de dagelijkse praktijk nauwelijks. Reden voor hem om uit te werken hoe de organisatiewereld echt functioneert. Dit resulteerde in Het et-cetera-principe.
recensie
Verandermanagement
12 februari 2014
Martin van Staveren
Wat is er al niet gezegd en geschreven over organisatieontwikkeling? Veel, maar nog lang niet alles, zo blijkt uit het magistrale boek ‘Het et-cetera principe - Een nieuw perspectief op organisatieontwikkeling’. Het is geschreven door Thijs Homan, hoogleraar Change and Implementation bij de Open Universiteit. Eerst een kleine waarschuwing, het lezen van dit boek kan af en toe een ongemakkelijk gevoel oproepen, dat bij gewoon verder lezen dan weer wel wordt omgezet in fascinatie en verwondering.
recensie
Verandermanagement
4 februari 2014
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
Een boek voor en door veranderaars, dat geen alomvattende theorie wil bieden maar wel een handzaam model om naar de praktijk te kijken. Dat is De kunst van veranderen van Marco de Witte en Jan Jonker.
interview
Verandermanagement
28 januari 2014
Pierre Spaninks
7-9 minuten leestijd
In Het et-ceteraprincipe ontwikkelt Thijs Homan een radicaal alternatief voor onze traditionele kijk op de ontwikkeling van organisaties. Verandering is het resultaat van datgene waar alle mensen binnen en buiten de organisatie mee bezig zijn. Managers hebben daar relatief weinig controle over. ‘De vraag is natuurlijk hoe je dán de doelstellingen kunt realiseren waar je voor staat?’
nieuws
Psychologie
27 januari 2014
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Met een spelletje als ‘Mens erger je niet’ hebben we de sociale vaardigheid ‘tegen je verlies kunnen’ geleerd. En van spelletjes als ‘domino en kaarten’ leren kinderen tellen. En dat oude mensen slimme mensen zijn. Honderden partijtjes schaak leert de spelers om strategie aan tactiek te koppelen.
recensie
Algemeen management
22 januari 2014
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Elk bedrijf is ooit gestart vanuit een ambitie en soms zelfs vanuit een droom. De droom om de beste te worden in de sector. Volgens Wessel Berkman is bij veel organisaties die ambitie verdwenen. In Management zoals het bedoeld is beschrijft Berkman de knelpunten binnen bedrijven en geeft hij pragmatische oplossingen. Managers moeten volgens hem weer doen waar ze verantwoordelijk voor zijn: zorgen voor organische groei.
nieuws
Verandermanagement
13 januari 2014
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Stel uzelf de volgende twee vragen: ‘een voorbeeld van een vogel is een (...)’, en ‘een vogel is een voorbeeld van een (...)’. De eerste vraag kan bijna routineus beantwoord worden door vogels te zien als een afgebakende groep met allerlei subgroepen. De tweede vraag is echter een stuk prikkelender omdat het ons dwingt om inductief te denken: hoe verhoudt een vogel zich tot de rest van de wereld?
recensie
Verandermanagement
10 januari 2014
Nico Jong
De huidige management- en organisatiepraktijk werkt met aannames over hoe organisaties functioneren en veranderen. Aannames bovendien, die meestal impliciet blijven, maar wel veel invloed hebben op hoe we tegen onze eigen organisatiewerkelijkheid aankijken en onze ervaringen interpreteren. Hoogleraar Thijs Homan herkent de populaire gangbare managementverhalen met hun aannames en modellen in de dagelijkse praktijk echter nauwelijks. Reden voor hem om dan maar eens uit te werken hoe de organisatiewereld echt functioneert. Dit resulteerde in 'Het et-cetera-principe'.