OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Strategisch management

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Strategisch management

    Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
    Pagina 63 van 1.416 resultaten
    nieuws
    Strategisch management
    5 januari 2009
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    Volgens Berenschot-consultant Bart Drenth – co-auteur van het boek Op de schop, over reorganisaties - heeft het management-bashen zijn langste tijd wel gehad. Waarom? Omdat het eigenlijk allemaal wel meevalt met al dat management.
    interview
    Strategisch management
    5 januari 2009
    Rick Nieman
    2-3 minuten leestijd
    In zijn zeer succesvolle boek De blauwe oceaan beweert INSEAD-professor Chan Kim dat ieder bedrijf een nieuwe, onontgonnen markt kan vinden zonder concurrentie. En niet door ineens een briljante inval te krijgen, maar door stapsgewijs een aantal duidelijke fases te doorlopen. Zo richten bedrijven zich nu veel te veel op hun huidige klanten, terwijl ze juist zouden moeten kijken naar consumenten die hun product of dienst niet kopen! Boekcover sprak met Kim.
    recensie
    Strategisch management
    29 december 2008
    Paul Groothengel
    3-4 minuten leestijd
    In hun boek Authentieke organisaties. Echte merken. constateren Edwin Winter en Wouter van der Weijden dat marketeers druk bezig zijn met het bouwen aan sterke merken, maar daarbij de collega’s vergeten. En die vormen nou juist samen het merk. De kloof tussen sterke en échte merken valt te overbruggen met doordachte, internal branding.
    recensie
    Strategisch management
    16 december 2008
    Mariska Fennema
    Steeds meer bedrijven overwegen een samenwerking met een andere organisatie. En binnen kleine tot middelgrote bedrijven is specifieke kennis over samenwerking vaak niet direct voorhanden. Welke voordelen kan een samenwerking bieden, wat komt er precies bij kijken, wat moet er wanneer juridisch geregeld worden en hoe geeft men een samenwerking het beste vorm? Op een aantal van die vragen geeft Alfred Griffioen met 'Het Senseo-effect' concrete antwoorden. Waar dit niet mogelijk is, reikt hij denkrichtingen of modellen aan waardoor u zelf tot antwoorden kunt komen.
    interview
    Strategisch management
    15 december 2008
    Paul Groothengel
    4-5 minuten leestijd
    Veel organisaties zijn druk met het kweken van een sterk merk, maar vergeten de vervolgstap te maken: hun mensen zijn zélf het merk. Hoe pak je dat aan? Bijvoorbeeld met internal branding, zegt Wouter van der Weijden, partner van adviesbureau &Samhoud. Hij schreef met zijn collega Edwin Winter, managing partner van hetzelfde bureau, het boek Authentieke organisaties. Echte merken.
    recensie
    Strategisch management
    14 december 2008
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    Communication by NETwork lijkt op het eerste gezicht het zoveelste boek over de netwerksamenleving. Maar wie verder leest, merkt dat communicatieadviseur Henk Buis een interessante invalshoek heeft gevonden en zelfs oplossingen geeft voor een aantal van de grote maatschappelijke vraagstukken.
    recensie
    Strategisch management
    13 december 2008
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    In het boek 'Op de schop' pogen drie consultants ons nog één keer uit te leggen hoe dat moet: reorganiseren.
    recensie
    Strategisch management
    1 december 2008
    Friso van Abbema
    Prof.dr. Ard-Pieter de Man is er in geslaagd om met 'Alliantiebesturing. Samenwerking als precisie-instrument' (2006) in opdracht van Stichting Management Studies een toegankelijke en inzichtelijke publicatie te schrijven over een veelzijdig, ingewikkeld en steeds relevanter onderwerp voor managers. De boodschap is eenvoudig: elke alliantie kent zijn eigen unieke besturing, afhankelijk van het specifieke doel dat ermee wordt nagestreefd.
    recensie
    Strategisch management
    25 november 2008
    Friso van Abbema
    3-5 minuten leestijd
    'Het innovatieplatform' is het verhaal van Frans Nauta, over 'innoveren in het centrum van de macht.' Wat een mooi boek! Een hele tijd dacht ik: wat is dit voor persoonsgericht dagboek waarin alleen Herman Wijffels er goed afkomt? 
    recensie
    Strategisch management
    21 november 2008
    Friso van Abbema
    'The Network Economy. Strategy, Structure and Management' (2004) van Ard-Pieter de Man is een heel toegankelijk bedrijfskundig boek over hoe netwerken en organisaties in netwerken functioneren. Het gaat niet over economie, maar veel meer over het proces van strategie bepalen tot het management van netwerken. Netwerken, het is organiseren voor gevorderden: het belooft veel, maar vraagt ook veel.
    recensie
    Strategisch management
    17 november 2008
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    In 'Talent aan zet' krijgt u inzicht in de werkwijze van Lowell Bryan en Claudia Joyce, twee McKinsey-partners, over de wijze van waardecreëring door het benutten van talenten. Een indrukwekkend boek, omdat het een zeer goed overzicht biedt van hetgeen er komt kijken wanneer een organisatie haar talenten optimaal wil benutten. Indrukwekkend ook omdat het laat zien dat de twintigste-eeuwse manieren van 'denken en doen' de grootste belemmering vormen voor verdere ontplooiing van talent. Het boek is met name geschikt voor mensen in grote complexe en groeiende organisaties.
    column
    Strategisch management
    14 november 2008
    Yousri Mandour
    3-4 minuten leestijd
    Onlangs had ik de eer en het genoegen om voor de Masteropleiding van de Hogere Hotelschool Den Haag het programmaonderdeel ‘Blue Ocean Strategy’ te mogen invullen. Twee dagen lang zijn de studenten druk in de weer gegaan met het bediscussiëren van de inhoud van deze bestseller van INSEAD-professoren Chan Kim en Renée Mauborgne. Ze deden dat door het toepassen van de theorie op een praktijkcase. Ik heb in die twee dagen werkelijk niks, maar dan ook niks gemerkt van de zogenaamde zesjescultuur. De kers op de slagroomtaart was het bezoeken van een bedrijf dat zijn eigen ‘blauwe oceaan’ heeft weten te creëren.
    recensie
    Strategisch management
    11 november 2008
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    ‘Hoe gewone bedrijven in toppresteerders veranderen’, luidt de ondertitel van het boek Doorbraak van Keith McFarland. Wat is het geheim van bedrijven die niet berusten in de grauwe middenmoot, maar uitgroeien tot marktleiders in hun ‘peers’? Eén van de antwoorden: ga pokeren!
    recensie
    Strategisch management
    7 november 2008
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    State of the art van Nederlandse professionals. De auteur heeft maar liefst 36 Nederlandse marketingprofessionals bereid gevonden om samen dit boek te schrijven. Op zich al een hele prestatie om zoveel marketingkennis te bundelen in één boek. Iedere auteur laat zijn licht schijnen op een specifiek marketingonderwerp of beter gezegd een merkonderwerp.
    recensie
    Strategisch management
    5 november 2008
    Ellen Verhoef
    3-4 minuten leestijd
    'Onstuitbaar' is een boek over herdefiniëren. Over hoe organisaties, bedrijven en mensen erachter komen dat de motor achter hun succes het eind van zijn levenscyclus begint te naderen. Wat moet je dan? Hoe zorg je ervoor dat je met de robuuste onderdelen uit het verleden, bouwt aan een succesvolle toekomst?
    recensie
    Strategisch management
    5 november 2008
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    ‘Niet leuk, maar wel leerzaam.’ Zo omschrijft Frans Nauta zijn periode als secretaris bij Het innovatieplatform, de organisatie die premier Balkenende bij de start van zijn tweede kabinet in 2003 in het leven riep. Met als bedoeling om innovatie hier te lande te stimuleren, naar voorbeeld van de uiterst competitieve economie van Finland.
    interview
    Strategisch management
    4 november 2008
    Hans van der Klis
    5-6 minuten leestijd
    De Senseo – het woord koffiezetapparaat hoeft er niet bij – is een van de grote succesverhalen van de bruingoedsector van de laatste jaren. Het koffiezetapparaat komt voort uit een samenwerkingsverband tussen Philips en Douwe Egberts. Alfred Griffioen, als adviseur gespecialiseerd in partnerships tussen bedrijven, heeft in zijn boek Het Senseo-effect de voorwaarden beschreven waaraan dergelijke samenwerkingsverbanden moeten voldoen.
    recensie
    Strategisch management
    30 oktober 2008
    Koos Overbeeke
    3-5 minuten leestijd
    'Talent aan zet' is een aanbevolen boek voor topmanagers en de HR-professionals die (definitief) aan willen schuiven aan de directietafel. Het is ook een boek dat inspirerend kan werken voor een directeur of CEO.
    recensie
    Algemeen management
    22 oktober 2008
    Bertrand Weegenaar
    5-6 minuten leestijd
    In 1997 verscheen The Innovator’s Dilemma van de hand van Harvard Business School professor Clayton Christensen. In dit boek (in het Nederlands verschenen onder de titel Het innovatiedilemma) ontvouwt hij de theorie van de 'ontwrichtende innovatie', de zogenaamde 'Disruptive Innovation Technologies'. Niet minder dan een sluipwesp waar vele bedrijfstakken in de jaren ’80 en ’90 het slachtoffer van zijn geworden. Wat is er van de theorie geworden? En is Christensen’s theorie anno 2008 nog actueel?
    recensie
    Strategisch management
    22 oktober 2008
    Pierre Pieterse
    11-15 minuten leestijd
    In 2004 verscheen het boek Tien strategische wetten om aan de weg te zetten van Maikel Batelaan en Fred van Essen, het naar eigen zeggen verslag van persoonlijke verbazing waarom in het belang van de aandeelhouder zo onnoemelijk veel waarde is vernietigd. ‘Alle koersstijgingen van de late jaren negentig zijn vlak na 2000 volledig tenietgedaan, omdat de winsten met boekhoudkundige kunstgrepen omhoog werden gestuwd’, schrijft Van Essen in het FD, om daar aan toe te voegen dat ‘we ons nu weer op zo’n markant punt bevinden’. Waar ging dat boek ook alweer over? En hoe actueel is dit boek anno 2008?

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden