OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Strategisch management

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Strategisch management

    Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
    Pagina 57 van 1.416 resultaten
    recensie
    Strategisch management
    18 oktober 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Aan oneliners geen gebrek in Porn voor bankiers (‘Wat bankers can learn from porn’). Zo laat auteur Hans Eysink Smeets onder meer weten dat ‘het ontslaan van bankmedewerkers komende jaren onvermijdelijk wordt’, dat ‘retailbankiers een meervoudige persoonlijkheidsstoornis hebben’, en dat je meer moet denken in spermatozoïden’. Grappig bedoeld? Vergeet het maar.
    recensie
    Strategisch management
    29 september 2011
    Gert Jan Schop
    2-3 minuten leestijd
    Het Business Model Canvas lijkt momenteel een hype: wanneer je op de een of andere wijze iets van doen hebt met businessmodellen kan je bijna niet ontkomen aan het boek 'Business Model Generation' van Alexander Osterwald en Yves Pigneur. Collega's praten erover, werken ermee, blogs worden volgeschreven, in menig werkkamer hangt het model, bij voorkeur op A3- of A2-formaat.
    interview
    Algemeen management
    29 september 2011
    Jeroen Ansink
    12-17 minuten leestijd
    Ze wordt beschouwd als de moeder van empowerment en de grondlegster van het tokenisme. Maar de werkelijke onderzoeksthema's van Rosabeth Moss Kanter (68) zijn cultuur en transformatie. "Soms heb ik het gevoel dat ik keer op keer dezelfde boeken schrijf."
    recensie
    Strategisch management
    23 september 2011
    Arie Buvens
    2-4 minuten leestijd
    'Strategiehelden' bevat talloze tips en suggesties. Maar ze zullen niet allemaal dezelfde impact hebben. Wees selectief. Kies zorgvuldig. En richt 80 procent van jouw energie op de 20 procent van de ideeën waarvan je denkt dat ze jouw implementatievaardigheden vooruit helpen. Twee van de zeven tips die Jeroen de Flander in zijn inleiding geeft. 
    interview
    Strategisch management
    13 september 2011
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    Op pagina 88 van zijn boek Corporate Effectuation wordt de lat hoog gelegd voor auteur Thomas Blekman. Daar schrijft een manager van Heineken International dat ‘Corporate Effectuation een paradigmaverschuivend boek is en zeker een serieuze kandidaat voor de titel van Managementboek van het Jaar…’ Dan moet het wel heel bijzonder zijn.
    interview
    Strategisch management
    13 september 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Hoe benut je kansen van opkomende markten? Hoe moet je reageren op een prijsverlaging van de concurrent? Als je een innovatief product hebt, maar je weet er geen succes van te maken, hoe los je dat op? De consultancymethode van Marc Baaij geeft antwoord op deze en andere vragen. Zoals op die van Ronald Buitenhuis. Wat grote consultants doen, kunt u met dit boek (deels) zelf ook.
    recensie
    Organisatiekunde
    30 augustus 2011
    Hans van der Loo
    6-8 minuten leestijd
    Op het nieuws dat McKinsey een boek had uitgebracht over het belang van de menselijke kant van ondernemen, werd daar door menig adviseur schamper gereageerd. Een voorspelbare reactie, want de ‘Excel keizers’ van McKinsey zijn niet de eersten aan wie je denkt als je het over thema´s als waarden, cultuur en menselijk gedrag hebt. Toch blijken de critici voor hun beurt te hebben gepraat. Het boek Beyond Performance: How Great Organizations Build Ultimate Competitive Advantage is niet voor niets de management hit van dit moment. Op basis van een logisch en goed onderbouwd betoog komen de McKinseyadviseurs Scott Keller en Colin Price tot de slotsom dat financiële resultaten vooral het gevolg zijn van aandacht voor softe factoren.
    recensie
    Strategisch management
    29 augustus 2011
    Jeroen Ansink
    3-4 minuten leestijd
    Meer dan negen op de tien werknemers hebben geen idee welke strategie hun eigen bedrijf er op nahoudt. In de The Execution Premium (Van strategie naar uitvoering) biedt de Amerikaanse hoogleraar Robert S. Kaplan een manier om een strategie tot in alle hoeken van een organisatie te laten doordringen, en tegelijkertijd tot een blijvend proces te maken.
    interview
    Financieel management
    25 augustus 2011
    Jeroen Ansink
    13-18 minuten leestijd
    Een engineer tussen de academici. Harvard-professor Robert S. Kaplan probeert met zijn Balanced Scorecard-oeuvre al twintig jaar de kloof tussen theorie en praktijk te dichten. ‘De meeste wetenschappers publiceren alleen maar voor zichzelf en hun collega's.’ Een interview gevolgd door een beredeneerd oeuvre-overzicht!
    recensie
    Strategisch management
    23 augustus 2011
    Jeroen Ansink
    3-5 minuten leestijd
    Dat zelfs de meest succesvolle bedrijven soms geen idee hebben waar ze mee bezig zijn, laat Richard Rumelt zien in Het geheim van een goede strategie. Aan de hand van goed gedocumenteerde casestudies laat de Amerikaanse hoogleraar zien hoe het wél moet, en gunt zijn lezers daarbij ruimte om tot hun eigen inzichten te komen.
    interview
    Strategisch management
    15 augustus 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-5 minuten leestijd
    Bij performance management lijkt het er soms op dat het er vooral om gaat om bij voorkeur vier cijfers achter de komma de juiste antwoorden te geven. Maar dat zijn dan vaak antwoorden op verkeerde vragen, concludeert Dries van de Nieuwenhuyse in zijn vervolgboek Best Practises in Performance Management. ‘Maar zo gaan we China en India zeker niet verslaan. We moeten de juiste vragen gaan stellen. Data alleen zegt niet veel.’
    recensie
    Strategisch management
    26 juli 2011
    Jan Jacob Bos
    2-3 minuten leestijd
    Hoe krijgen succesvolle bedrijven het toch voor elkaar om het ene na het andere goede product of dienst te lanceren, terwijl andere bedrijven hun succes laten doodbloeden? Voor 'Jumping the S-curve' hebben Paul Nunes en Tim Breene heel veel bedrijven geanalyseerd om uit te zoeken waar dat verschil in zit. Dit heeft geleid tot een praktisch opgezet boek met een goede wetenschappelijke onderbouwing.
    achtergrond
    Reclame en verkoop
    12 juli 2011
    Aart Goud
    8-11 minuten leestijd
    recensie
    Strategisch management
    7 juli 2011
    Joost van Driessen
    3-4 minuten leestijd
    Volgens de filosofen Jan Hoogland en Maarten Verkerk is er een toenemende behoefte aan 'zingeving op de werkvloer'. Dat komt omdat de belangstelling voor traditionele sociale structuren, zoals kerken en verenigingen, afneemt. Bedrijven krijgen dan een grotere rol als het gaat om sociale gemeenschap. 
    recensie
    Strategisch management
    6 juli 2011
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Een bewezen succesvolle methode om complexe problemen op te lossen en dito kansen te benutten. Zo presenteert Marc Baaij, hoofddocent Strategisch management aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam, De consultancymethode in het voorwoord van zijn gelijknamige boek. Erg bekend is deze door McKinsey & Company ontwikkelde methode niet, want er is naar verhouding maar weinig over geschreven. Hoog tijd dus, vond Baaij, om de BV Nederland te laten kennismaken met een beproefde manier van werken die onder meer schatplichtig is aan beroemde denkers als Socrates en René Descartes.
    interview
    Strategisch management
    30 juni 2011
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    Strategie ontwikkelen is één, een strategie uitvoeren is iets heel anders. En juist in die uitvoering van strategieën gaat het vaak mis. Dat is in het kort het thema van het boek Strategiehelden van Vlaming Jeroen De Flander. Strategie is te belangrijk om het over te laten aan dure consultants, stelt hij. ‘De beste managers zitten vaak op de verkeerde projecten.’ Een boek met heel veel tips over hoe je wél op een juiste manier strategie implementeert.
    recensie
    Strategisch management
    27 juni 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Het boek Corporate Effectuation van Thomas Blekman wordt aardig gehypt. Getipt als Managementboek van het Jaar zelfs. De lat ligt dus hoog.
    recensie
    Strategisch management
    23 juni 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Een strategie ontwikkelen is één. Een strategie implementeren is iets heel anders. En juist daar gaat het vaak verkeerd. In Strategiehelden vertelt Vlaming Jeroen De Flander hoe het wel moet, dat implementeren.
    recensie
    Strategisch management
    22 juni 2011
    Gijs Niezink
    Jurriaan Tas is productontwikkelaar en marketingspecialist met een no-nonsense manier van werken. Toen ik tijdens een sessie voor één van mijn opdrachten met hem werkte, viel zijn pragmatische aanpak en zijn verfrissende, heldere kijk op de zaken die we behandelden, mij direct op. Zijn 25 jaar ervaring op het gebied van het ontwikkelen van nieuwe concepten, het verkennen van nieuwe markten en het adviseren van bedrijven om innovaties te stimuleren heeft hij samengevat in 'Zoiets verzin je niet; hoe je succesvol nieuwe producten lanceert'.
    recensie
    Strategisch management
    14 juni 2011
    Peter Vermeulen
    Dagelijks starten mensen een onderneming zonder zich soms te realiseren dat vanaf dat moment hun leven drastisch zal veranderen. Een deel hiervan neemt een bestaand bedrijf over van (on)bekenden of familie. Een fiks aantal potentiële ondernemers stapt relatief onvoorbereid in dit nieuwe avontuur. Voor Marjon De Stefano-Poulus reden om haar ervaring aan het papier toe te vertrouwen. Met 'De overname - een heldenreis' levert zij een praktisch inspiratie- en informatieboek voor iedereen die serieus overweegt om ondernemer te worden door middel van het overnemen van een bedrijf.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden