OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 56 van 1.416 resultaten
recensie
Strategisch management
8 mei 2012
Jefte de Bruin
1-2 minuten leestijd
Het boek 'Ondernemingsstrategie' van Sytse Douma biedt een heldere definitie van strategie, maar is bovenal een dwarsdoorsnede van de bestaande managementliteratuur over strategie. Het boek geeft helaas geen antwoord op de vragen achterop de omslag: hoe bepaal je de juiste strategie en hoe zorg je dat die strategie ook wordt uitgevoerd?
interview
Strategisch management
4 mei 2012
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
De gemiddelde levenscyclus van een onderneming bedraagt nog maar vijftien jaar, zegt de Zwitserse McKinsey-directeur Claudio Feser In Serial Innovators. Groeiende bedrijven ontwikkelen rigiditeiten die in het huidige ondernemingsklimaat steeds sneller worden afgestraft. Dat gebrek aan vernieuwingskracht kan met een aantal simpele ingrepen verholpen worden. ‘Bedrijven moeten zich openstellen voor nieuwe ervaringen.’
interview
Algemeen management
2 mei 2012
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Michiel de Ruyter, Hannibal, Napoleon, Eisenhouwer en Julius Ceasar. Generaals van naam en faam. Tupperware, Geox, Nespresso, Aldi en Audi. Bedrijven van naam en faam. Strategy director bij GBE Communicatie Michiel Janzen brengt deze twee ogenschijnlijk diverse werelden samen in zijn boek Denken als Generaal.
interview
Marketing
23 april 2012
Pierre Pieterse
8-12 minuten leestijd
Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control van Philip Kotler zette het vakgebied marketing in een klap op de bedrijfskaart. Op strategisch niveau wel te verstaan, waarna al rap diverse ‘lijnextensies’ volgden. Bijna altijd instrumenteel en ook bijna altijd strak gesegmenteerd. De jongste loot aan de toch al niet zo oude boom is vooralsnog naamloos. Maar zeker is dat ‘social media’, ‘personal’ en ‘aandacht’ de voornaamste ingrediënten zullen zijn in het nieuwe marketingdieet.
interview
Algemeen management
18 april 2012
Jeroen Ansink
12-18 minuten leestijd
Managementdenkers schieten op wetenschappelijk gebied tekort, zegt Gary Hamel. Daardoor hebben ze te weinig maatschappelijke relevantie en lopen ze het gevaar om nieuwe ontwikkelingen mis te lopen. ‘We hebben genoeg Newtons, maar te weinig Edisons.’
recensie
Strategisch management
13 april 2012
Eelke Pol
3-4 minuten leestijd
'Het groot strategieboek is een gids in het traject van strategiebepaling, maar mag niet verworden tot standaardreceptuur'. Een zin uit de inleiding van 'Het groot strategieboek' die een mooie karakterisering is van het door Berenschot uitgebrachte boek. Ervaringen van Berenschot-adviseurs met het ingewikkelde, maar boeiende proces van strategievorming hebben geleid tot, inderdaad, een gids voor bestuurders, managers en adviseurs. Een complete gids, bijzonder mooi vormgegeven en daarmee uitnodigend om mee op reis te gaan.
interview
Marketing
28 maart 2012
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
‘Maak je er wel een beetje een leuk stuk van?’ Wouter de Vries jr., universitair docent in de dienstenmarketing, ondernemer en spreker, heeft geen behoefte aan dikdoenerij. Met zijn bestseller Blauwe Bananen, die hij samen schreef met Thiemo van Rossum (die tijdens het afnemen van het interview helaas in het buitenland vertoefde), wil hij zijn theorieën over dienstenmarketing juist eens op een leuke en toegankelijke manier onder de aandacht brengen.
interview
Strategisch management
26 maart 2012
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
Met Groeimodellen reiken Yousri Mandour, Kris Brees en Roy Wenting hun lezers twaalf modellen aan om groei te bewerkstelligen. Eind april verschijnt dit boek maar uiteraard sprak Managementboek Magazine alvast met een van de auteurs, Yousri Mandour: ‘Mijn ideaal is het dat mensen geïnspireerd raken door onze voorbeelden en dat ze de vertaalslag naar hun eigen organisatie willen maken.’
recensie
Strategisch management
14 maart 2012
Louis Thorig
Managementgoeroe Michael Porter is hoogleraar bedrijfskunde aan de prestigieuze Harvard Business School en één van de oprichters van het organisatieadviesbureau Monitor Company. Hij wordt alom gezien als dé expert op het gebied van zakelijke strategieën en concurrentie, en heeft wereldwijd grote bedrijven en nationale overheden geadviseerd over hoe zij hun concurrentiepositie kunnen verbeteren. Porters vaste redacteur Joan Magretta stelde een degelijk overzicht samen van het gedachtegoed van Porter: 'Michael Porter, de essentie van competitie en strategie'.
recensie
Strategisch management
8 maart 2012
Jefte de Bruin
Richard Rumelt is een invloedrijke managementgoeroe met een basis aan de Universiteit van Californië en INSEAD. Zijn werkveld is breed, maar omvat veelal strategische vraagstukken. 'Het geheim van een goede strategie' gaat in op zijn ervaringen ten aanzien van strategie met bedrijven, overheden en andere organisaties. Rumelt geeft zijn eigen visie en ongezouten mening over organisaties en personen. Dit biedt een interessante kijk in het hoofd van Rumelt, maar lijkt soms ook op weggeschreven frustratie over organisaties en over hoe die omgaan met strategie.
recensie
Strategisch management
24 februari 2012
Louis Thorig
3-4 minuten leestijd
Het boek 'Business Model Generatie' begint met een drietal gewetensvragen aan de lezer. Bent u een ondernemende geest? Denkt u er constant over na hoe u waarde kunt creëren en nieuwe business kunt opbouwen, of hoe u uw organisatie kunt verbeteren of transformeren? Bent u op zoek naar innovatieve manieren van ondernemen, om oude, achterhaalde manieren te vervangen? Hebt u als lezer één van de vragen met 'ja' beantwoord, dan bent u welkom bij de club van visionairs, game-changers en uitdagers die verouderde businessmodellen op de schop willen nemen om de onderneming van de toekomst te ontwerpen.
recensie
Strategisch management
23 februari 2012
Louis Thorig
3-5 minuten leestijd
We leven momenteel in een steeds sneller veranderende wereld. De toekomst laat zich niet meer eenvoudig voorspellen en plannen. Dat is het uitgangspunt van het uitstekende boek 'Corporate Effectuation' van Thomas Blekman.
recensie
Strategisch management
20 februari 2012
Claudia Broeke
2-3 minuten leestijd
Veroveren, beheersen en oogsten. Fases die in de liefde en oorlogsvoering elkaar opvolgen, maar die Maikel Batelaan en Fred van Essen ook gebruiken als structuur voor hun handboek fuseren. De twee auteurs zijn zelf adviseurs bij complexe verandertrajecten en hebben hun know-how gebundeld in een prettig leesbaar boek: 'Het fusiehandboek'.
recensie
Strategisch management
13 januari 2012
Mark Hooftman
1-2 minuten leestijd
Het is eigenlijk verbazingwekkend dat veel management- en organisatieliteratuur over strategie niet teruggrijpt op de bakermat van strategisch denken: de krijgskunde. Een schat aan ervaring van enkele millennia ligt voor het oprapen. Toch is 'Krijgskunde en ondernemingsstrategie' van Robert Ogilvie het eerste boek dat ik onder ogen krijg, waarin de koppeling tussen de militaire en de commerciële wereld zo expliciet gemaakt wordt.
recensie
Strategisch management
11 januari 2012
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
In 'De consultancy methode' legt Marc Baaij een rationele denkwijze op een heldere manier uit. De methode is gebaseerd op de inzichten van een van de oud-werknemers van McKinsey en biedt een uitstekende basis om gestructureerd tot probleemanalyse te komen. Het boek is prettig om te lezen en wordt hier en daar verluchtigd met tekeningen van de hand van de auteur.
recensie
Strategisch management
12 december 2011
Anne Marth Kuilder
De meeste organisaties denken nog in de oude structuren, tradities en belangen. Peter Koudstaal en Greetje Bijloo laten in 'Nieuwe verbindingen' overtuigend zien dat nieuwe, samengestelde behoeften leiden tot nieuwe verbindingen. Helaas kiezen ook de auteurs zelf voor een oude vorm en leggen ze geen verbinding met hun lezers.
recensie
Organisatiekunde
28 november 2011
Hans van der Loo
9-13 minuten leestijd
Het verschijnen van een nieuw boek van managementgoeroe Jim Collins is wat voor popliefhebbers ooit de komst van een plaat van de favoriete band was: een gebeurtenis om reikhalzend naar uit te kijken. Na ruim negen jaar intensieve studie pakt Collins weer eens ouderwets uit met een boek dat bol staat van aansprekende metaforen, inspirerende cases en verrijkende managementconcepten. Net als zijn voorgangers, gaat het nieuwe boek ook dit keer weer over ‘grootse’ bedrijven die hun concurrenten mijlenver achter zich laten. Dit lukt hen niet door toeval of puur geluk, maar vooral doordat zij een aantal bewuste keuzes maken. Vandaar de titel: Great by Choice.
recensie
Organisatiekunde
24 november 2011
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
In Great by Choice onderzoeken businessgoeroe Jim Collins en Stanford-professor Morten Hansen waarom sommige bedrijven in extreme omstandigheden gedijen en sommige niet. Dat heeft geleid tot een uitstekend boek dat maar liefst vijf managementmythes doorprikt.
interview
Organisatiekunde
1 november 2011
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Sinds het verschijnen van Good to Great is iedere organisatie van formaat op zoek naar zijn eigen manier om ‘great’ te zijn. Dat wil zeggen: beter te presteren dan de concurrentie. De meeste maken daarbij de fout zich voornamelijk te concentreren op het ‘wat’, zo oordeelt Peter Stoppelenburg in zijn boek High Performance 3.0. Het ‘hoe’ is minstens zo belangrijk. 4 November verschijnt het, maar Managementboek Magazine sprak alvast even met de auteur.
recensie
Strategisch management
27 oktober 2011
Martin Walraven
3-4 minuten leestijd
Nederland streeft naar een plek in de top 5 van de wereld als kenniseconomie. Dat lijkt steeds moeilijker te lukken door allerlei factoren. En dan zijn er ook nog de kenniswerkers en hun managers zelf. Die leren graag, maar niet van elkaar, aldus Paul Kloosterboer. Hij schreef 'Expeditie naar waarde', een proefschrift waarin hij een methodische ontdekkingsreis beschrijft op zoek naar waarde voor klanten en professionals. Hij vond geen receptenboek, maar een nuttig interventiekader waarmee de veranderaar aan de slag kan.