OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Personeelsmanagement
Hier vindt u artikelen rond boeken over personeelsmanagement en HRM. Van recruitment en onboarding tot het afscheidsgesprek. Alles voor de HR-manager en teamleider.
Pagina 46 van 968 resultaten
achtergrond
Personeelsmanagement
11 mei 2004
Annegreet van Bergen
9-12 minuten leestijd
recensie
Personeelsmanagement
15 april 2004
Twan Paes
3-4 minuten leestijd
'In sommige gevallen was wel bewust de beslissing genomen', is de conclusie van de auteurs uit praktijkervaring. Werken met een Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) is alleen zinvol als het een strategische keuze is en men ermee wil en durft te werken.
recensie
Personeelsmanagement
15 april 2004
Peter de Roode
4-5 minuten leestijd
Werken in teams maakt een steeds belangrijker deel uit van organisaties. Hierdoor zouden organisaties in staat zijn om flexibel te reageren op de prikkels vanuit de externe omgeving om zodoende duurzaam concurrentievoordeel te behalen. Het blijkt evenwel dat teams vaak vastlopen en de neiging hebben vast te houden aan bekende structuren.
recensie
Personeelsmanagement
2 april 2004
Ben van Lochem
Om op mijn vakgebied bij te blijven lees ik veel. Vaak zijn het Amerikaanse managementboeken. Te vaak en te laat blijkt het dan vaak te gaan om ronkende succesverhalen met recepten die geen enkele twijfel laten bestaan over het resultaat dat je met het boek-in-de-hand kunt behalen.
recensie
Personeelsmanagement
2 april 2004
Meta 't Lam
Integraal Personeelsbeleid is reeds een aantal jaren een belangrijk traject van ontwikkeling. Persoonlijke ontwikkelingsplannen (POP's) vormen daarvan een onderdeel. Zij hebben hun plaats inmiddels in de onderwijs-CAO's gevonden.
interview
Algemeen management
15 maart 2004
Frank Schaper
9-13 minuten leestijd
recensie
Personeelsmanagement
26 februari 2004
Douwe van den Berg
Dit boek waarvan de eerste druk verscheen in 1999, wijkt in zo verre af van andere boeken dat al in het voorwoord wordt beloofd dat de lezer 'geen recepten, quick fix oplossingen of panacees worden aangeboden. Het hype-gehalte van competentie is immers al zo groot'.
achtergrond
Personeelsmanagement
7 januari 2004
Annegreet van Bergen
9-13 minuten leestijd
recensie
Personeelsmanagement
10 december 2003
Renze J. Klamer
3-4 minuten leestijd
Plezier is decadent. Alleen als je echt geld te veel hebt dan ga je zo werken dat het ook nog leuk is. Dit algemene, bijna calvinistische standpunt is inmiddels bijna maatgevend voor ons doen en laten en meestal ook op onze visie op ons werkzame leven en op de organisaties waar we in en voor werken.
achtergrond
Algemeen management
30 november 2003
Annegreet van Bergen
9-13 minuten leestijd
recensie
Personeelsmanagement
3 november 2003
Marian Bakker
1-2 minuten leestijd
Plezier én prestatie zijn voorwaarden, die ik als 'must' bij werken zie, vandaar dat de overweging om het boek aan te schaffen snel gemaakt was en er gelijktijdig hoge verwachtingen bij ontstonden.
recensie
Personeelsmanagement
6 oktober 2003
Hilde Veraart-Maas
3-5 minuten leestijd
Perfinstrument om medewerkers te sturen op resultaten en ontwikkeling. Toch worden de beoogde resultaten niet altijd bereikt. "Het werkt niet!" is een veelgehoorde klacht.
interview
Personeelsmanagement
1 oktober 2003
Annegreet van Bergen
9-12 minuten leestijd
Eigenlijk is Anthony Gaillard min of meer bij toeval in de stress geraakt. Dat wil zeggen als onderzoeker en docent.
recensie
Personeelsmanagement
4 augustus 2003
Hilde Veraart-Maas
Is h
achtergrond
Advisering
9 april 2003
Jeroen Hendriksen
7-10 minuten leestijd
recensie
Personeelsmanagement
8 april 2003
Douwe van den Berg
2-3 minuten leestijd
In 1998 is het boek 'De geluksfabriek' geschreven tegen de achtergrond van de schaarste op de arbeidsmarkt. Het is interessant om het boek (nog eens) te lezen maar dan tegen de achtergrond van een arbeidsmarkt waarop een stijgende werkloosheid zich voordoet. Het is voorjaar 2003 en de vraag is: Gelden de ideeën van de geboeide en gebonden medewerkers dan ook?
recensie
Personeelsmanagement
13 januari 2003
Frans van Schijndel
1-2 minuten leestijd
De geluksfabriek gaat over gedifferentieerd motiveren. Niet iedereen wordt op dezelfde manier gemotiveerd. Om er achter te komen wat medewerkers werkelijk motiveert, moet je in dialoog gaan met medewerkers. Hierbij moet worden doorgevraagd en mag geen genoegen genomen worden met sociaal wenselijke antwoorden.Er worden twee typen medewerkers onderscheiden. De geboeide medewerker en de verbonden medewerker. De geboeide medewerker is uit op competentieontwikkeling en goede, geïndividualiseerde arbeidsvoorwaarden. Hij 'gebruikt' de organisatie. Zekerheid is minder belangrijk. De verbonden medewerker wil onderdeel uitmaken van een gemeenschap met gedeelde normen en waarden. Hij gebruikt de organisatie niet, hij 'is' de organisatie.
achtergrond
Advisering
9 januari 2003
Rombout van den Nieuwenhof
12-17 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
26 november 2002
Jan Jonker
7-9 minuten leestijd
recensie
Personeelsmanagement
14 november 2002
Harrie Nouwens
2-3 minuten leestijd
De ondertitel van het door de uitgeverij van Schouten en Nelissen uitgegeven boek zegt al veel. De titel suggereert een open vraagstelling waar het boek feitelijk een fel maar ook goed gedocumenteerd pleidooi is. De auteurs Tom Coens en Mary Jenkins hadden bij het schrijven duidelijk een missie.