OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Personeelsmanagement

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Personeelsmanagement

    Hier vindt u artikelen rond boeken over personeelsmanagement en HRM. Van recruitment en onboarding tot het afscheidsgesprek. Alles voor de HR-manager en teamleider.
    Pagina 45 van 985 resultaten
    recensie
    Personeelsmanagement
    19 april 2007
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    R. Meredith Belbin is dé auteur op het gebied van werken in teams. Voor menigeen is Belbin synoniem met teamrollen en werken in teams. De teamrollen van Belbin wordt dan ook in menig organisatie toegepast. In Managementteams wordt de theorie en toepassing van teamrollen toegelicht. De inhoud in het kortDe boodschap die het boek wil overbrengen is dat de juiste combinatie van mensen van essentieel belang is voor het goed functioneren van een managementteam. Het zoeken naar deze combinatie van mensen noemt Belbin teamrolmanagement.
    recensie
    Personeelsmanagement
    18 april 2007
    Joke Verplanke
    3-4 minuten leestijd
    'Mediation voor managers' gaat over hoe je als manager je vaardigheden in het managen van conflicten kunt verbeteren en hoe je dus (beginnende) conflicten op het werk kunt oplossen. De auteurs zijn John Cramley en Katherine Graham, directeuren van het bedrijf Conflictmanagement Plus in Engeland. Het bedrijf is gericht op vaardigheidstrainingen voor managers. Van de bezoekers van hun website heeft –niet verwonderlijk- ruim 70% vooral vertrouwen in managers als het gaat om bemiddeling in conflicten.
    recensie
    Personeelsmanagement
    11 januari 2007
    Joke Verplanke
    De titel van dit boek is een beetje verraderlijk, want dit lijvige boek gaat niet over de inhoud van het vak coaching. Waar gaat het wel over? Het verduidelijkt de kaders van coaching en het gaat in op de vraag wanneer coaching wel of niet bruikbaar is in organisaties. 'De coach approach' is geschreven door een groot scala aan auteurs met verstand van zaken. Het boek bestaat uit drie delen. Deel 1 handelt over de principes van het veranderen van mensen en organisaties. Deel 2 werkt dit uit voor Human Resource Management, leiderschap en veranderingsmanagement. Deel 3 gaat in op de praktische aspecten van coaching.
    recensie
    Personeelsmanagement
    27 oktober 2006
    Paul Breman
    4-6 minuten leestijd
    Het boek 'HR Nieuwe Stijl' van Johan Lourens en Ivo Brughmans behandelt de recente ontwikkelingen in HRM in organisaties in de westerse wereld, maar vooral in Nederland en het VK. Het vertrekpunt van het boek is de grote verscheidenheid in organisatie en inrichting van de personele functie.
    achtergrond
    Advisering
    24 oktober 2006
    Erik de Haan
    9-12 minuten leestijd
    achtergrond
    achtergrond
    Algemeen management
    22 augustus 2006
    Annegreet van Bergen
    9-13 minuten leestijd
    achtergrond
    Algemeen management
    17 augustus 2006
    Annegreet van Bergen
    10-13 minuten leestijd
    achtergrond
    Advisering
    17 augustus 2006
    Bert Peene
    6-9 minuten leestijd
    achtergrond
    Personeelsmanagement
    16 augustus 2006
    Annegreet van Bergen
    9-13 minuten leestijd
    achtergrond
    Coaching en trainen
    16 augustus 2006
    Annegreet van Bergen
    9-13 minuten leestijd
    achtergrond
    Financieel management
    27 mei 2006
    Pierre Pieterse
    4-6 minuten leestijd
    Met de ontegenzeggelijke opmars van het Rijnlands denken, hebben tot voor kort gangbare managementinstrumenten bij sommigen een meer dan vieze bijsmaak gekregen. Competentiemanagement is er een van, maar ook prestatiemanagement heeft veel van zijn glans verloren. Terecht? Soms wel. Wanneer organisaties ‘meten is weten’ tot het Elfde Gebod gaan proclameren, is de samenhang snel zoek. En daarmee de kracht van elke organisatie. Dat is in de afgelopen jaren kennelijk te veel gebeurd. Maar dat neemt niet weg dat dit soort instrumenten op zijn tijd heel bruikbaar zijn. Niet omdat de wereld vierkant is, en de mens een driehoek, maar omdat je soms moet weten waar je staat in relatie tot de gestelde organisatiedoelstellingen.
    achtergrond
    Algemeen management
    24 mei 2006
    Pierre Pieterse
    3-5 minuten leestijd
    Wie wil er geen gemotiveerde en enthousiaste werknemers? Het management! Dat zeg ik niet, maar David Sirota in zijn boek The Enthusiastic Employee. Hoewel bijna elke medewerker vol overgave aan zijn nieuwe baan begint, is de motivatie na de (gangbare) zes wittebroodsmaanden meestal wel zoek. Sirota geeft de volgende verklaring voor deze erosie: ‘Het komt niet omdat het nieuwe eraf is. De neergang, en het funeste effect daarvan op de prestaties, is het gevolg van de manier waarop management in de praktijk gebracht wordt. Je zou kunnen zeggen dat het management het enthousiasme doodt.’ Vooral bureaucratie is een probaat middel om elke aanwezige motivatie om zeep te brengen. Volgens Sirota is ‘red tape’ ontaardt in een onneembare vesting die het werk onmogelijk maakt. Papierwerk, functionele specialisaties die samenwerking onmogelijk maakt, het parafencircuit en nog vele andere pietluttige gedragsregeltjes. Regeltjes die niet alleen uiterst inefficiënt zijn maar vooral getuigen van wel heel weinig respect voor de medewerkers. In de woorden van Sirota: ‘Deze regels hebben betrekking op een breed scala posities: van de plantmanager die jaarlijks goederen produceert ter waarde van miljoenen dollars, maar zelf nog geen aankoop mag doen van meer dan 10.000 dollar, tot de kantoormedewerker die een formulier van 15 regels moet invullen om een vel postzegels te kunnen kopen.’
    recensie
    Personeelsmanagement
    19 april 2006
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Vaak maken we ons druk over dingen die kúnnen gebeuren, en even vaak doen we dat in negatieve zin. Allerlei 'worst case scenario's' spoken dagelijks door onze hoofden. We lijken een bijna natuurlijke voorkeur te hebben om te kijken naar dat 'halflege glas'. 
    recensie
    Personeelsmanagement
    19 april 2006
    Bertrand Weegenaar
    1-2 minuten leestijd
    Het boek Doen wat werkt van Coert Visser heeft 9 maart de GIDS-prijs 2006 in de wacht gesleept, en werd tijdens de vakbeurs P&O 2006 uitgeroepen tot beste boek voor de HR-manager. Op zijn weblog is Visser vooral verheugd over het feit dat het boek zowel de jury als de vakprijs heeft gewonnen. ‘En dat voor een eerste boek. Zoiets verwacht je niet!’ Aldus de auteur. Het juryrapport was dan ook uitermate lovend: ‘Het boek is heel leesbaar, vlot geschreven, zeer prikkelend. Het is bruikbaar in de strategische praktijk en heeft een grote mate van praktische relevantie. Het boek beklemtoont het sterke en leert hoe het succes gepakt kan worden. Het is een goed antwoord op de doorgeschoten analytische doctorandussencultuur, waarbij analyse veelal leidt tot paralyse. Het boek is zeker binnen Nederland baanbrekend in zijn focus.’
    recensie
    Personeelsmanagement
    30 januari 2006
    Ludo de Bie
    2-3 minuten leestijd
    'HRM voor de toekomst' gaat over de kracht van wederkerigheid tussen organisatie en medewerkers. Het motto is die van de menselijke maat, al datgene dat binnen de maat van de menselijke vermogens en geaardheid ligt en verbonden is met het realiseren van duurzaam succes. 
    recensie
    Personeelsmanagement
    11 januari 2006
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    "He, he pap, heb je eindelijk eens een boek gevonden met plaatjes". Mijn zoon heeft het boek 'Talent' van Tom Peters gevonden. Waarschijnlijk aangetrokken tot de titel is hij er in gaan bladeren. Hij leest het liefst stripboeken en verafschuwt zijn studieboeken. Hij begrijpt dan ook niets van de boeken die ik lees. Simpelweg omdat ze volgens hem saai zijn en te weinig plaatjes bevatten. 
    recensie
    Personeelsmanagement
    23 oktober 2005
    Hans van den Hurk
    3-4 minuten leestijd
    Het arbeidsvoorwaardenbeleid is onderdeel van het personeelsbeleid, dat op zijn beurt weer dienstbaar is aan het strategische beleid van de onderneming, stelt Jan Plug. Hij waarschuwt ons voor het al te makkelijk volgen van hypes en trends: wie te genereus is in goede tijden heeft daar in de magere jaren last van, en wie ieder fiscaal voordeel wil pakken zit met de gebakken peren als de fiscale faciliteit wordt beëindigd. 
    recensie
    Personeelsmanagement
    28 augustus 2005
    Paul Breman
    3-5 minuten leestijd
    In zijn nieuwste boek 'Hart voor de zaak' schenkt Jack van Minden aandacht aan een onderwerp waarover we tot nu toe weinig vernemen in de populaire management literatuur, namelijk 'Organizational Citizenship Behavior' of 'OCB'. Medewerkers die dit gedrag vertonen, zijn de spil waarop elke organisatie draait. 
    recensie
    Personeelsmanagement
    3 augustus 2005
    Hans van den Hurk
    Bij begrippen als 'medezeggenschap' en 'overleg in de onderneming' denken de meesten van ons aan de traditionele vormen: de overlegvergadering met de ondernemingsraad (OR) en de onderhandelingen met de vakbonden. De auteurs van 'maatwerk in overleg' wijzen erop dat de afgelopen decennia een veelheid aan andere vormen van participatie is ontstaan: in projectgroepen, werkoverleg, verbeterteams, klankbordpanels en dergelijke. praten werknemers mee over de werkprocessen en het ondernemingsbeleid. Dat roept de vraag op, of de OR inmiddels niet overbodig is. De verrassende uitkomst van het onderzoeksrapport 'Maatwerk in overleg' is dat, hoewel de auteurs op zoek gingen naar nieuwe vormen van participatie, zij uitkwamen bij de vaststelling dat moderne participatie juist tot stand komt in de combinatie van oude en nieuwe vormen.

      Personen

        Trefwoorden