OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Personeelsmanagement
Hier vindt u artikelen rond boeken over personeelsmanagement en HRM. Van recruitment en onboarding tot het afscheidsgesprek. Alles voor de HR-manager en teamleider.
Pagina 43 van 952 resultaten
recensie
Personeelsmanagement
7 maart 2008
Frans Eliëns
Hoewel Marjo Louwers zelf antwoord geeft op de vraag “Voor wie het boek is geschreven”, kan ik het antwoord in dit boek niet vinden. Zij geeft aan het boek te schrijven voor P&O-ers, (lijn)managers, recruiters, leidinggevenden en sollicitanten, kortom iedereen die te maken heeft met de selectie van kandidaten. Voor hen voegt het boek echter niets toe. Eigenlijk is dit boek één van de vele boeken, dat beter niet geschreven had kunnen worden. Toegegeven, er is best iets op te pikken uit het boek, dat is echter zo verbijsterend weinig, dat het niet zinvol is dit boek aan te schaffen om daarmee je kwaliteiten op het gebied van selectie te versterken. Er zijn boeken, die je daar beter bij kunnen helpen.
recensie
Personeelsmanagement
28 februari 2008
Erik Kats
3-5 minuten leestijd
Door de opkomst van een kenniseconomie vindt er een verschuiving plaats in het denken over opleiden en leren in organisaties. Hierdoor wordt de blik gericht op de problematiek van de balans tussen de ontwikkeling van medewerkers en het functioneren van de organisaties waarin zij werken. Een belangrijke theorie met betrekking tot deze problematiek is de leernetwerktheorie die is ontwikkeld door Van der Krogt. Onlangs heeft Van der Krogt een nieuw boek over deze theorie gepubliceerd: 'Organiseren van leerwegen'.
nieuws
Personeelsmanagement
16 november 2007
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
UWV heeft, na een succesvolle pilot in 2006, 900.000 euro uitgetrokken om sollicitatiebrieven te laten schrijven door een brievenschrijfbureau. De brieven zijn bedoeld voor werkzoekenden die zijn ingeschreven bij werk.nl.
recensie
Personeelsmanagement
6 november 2007
Erwin van de Pol
3-5 minuten leestijd
Ben je eindelijk na veel geploeter en gedoe manager geworden, moet je nog in een team werken ook! Het organisatieleven is niet makkelijk, zo blijkt eens te meer. En het leven en werken in een managementteam al helemaal niet, zo kunnen we lezen in het boek 'Managementteams' van Hans van de Putte. Wat maakt een MT meer dan een ritueel op niveau?
recensie
Personeelsmanagement
22 oktober 2007
John Daamen
4-5 minuten leestijd
Persoonlijke ontwikkeling of zelfrealisatie mag zich momenteel in een grote belangstelling verheugen, maar wat is hierbij van belang? Volgens het credo van Leo van der Burg, auteur van 'Doe waar je goed in bent', deugt iedereen, maar van belang is te weten waarvoor? In het boek draait het daarbij vooral om het talent en het karakter. Tijdens deze ontdekkingsreis wordt diep, maar tegelijkertijd ook breed, ingegaan op vele aspecten van de persoonlijkheid. De reis blijkt even wat complexer dan de titel doet vermoeden.
recensie
Personeelsmanagement
17 juli 2007
Hilde Veraart-Maas
3-5 minuten leestijd
Goede managers zijn schaars geworden. De afgelopen twintig jaar is de oorspronkelijke 'ondernemer' vervangen door de 'moderne manager'. Zo heeft zich een uitdijende kaste van managers genesteld die zelf het probleem is geworden.
recensie
Personeelsmanagement
17 mei 2007
Peter de Roode
Het boek ´Human Resource Champions´ van Dave Ulrich is een terechte bestseller geworden. Ulrich beschrijft in dit boek de toekomstige rollen voor HR/professional. De vraag die HR als afdeling zich moet stellen, is hoe zij waarde kan toevoegen en resultaten kan leveren voor de business. HR heeft te lang de rol van 'praatgroep' vertolkt en zal een andere koers moeten gaan varen gericht is op concrete output. Verplichte kost voor elke HR/professional!
recensie
Personeelsmanagement
19 april 2007
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
R. Meredith Belbin is dé auteur op het gebied van werken in teams. Voor menigeen is Belbin synoniem met teamrollen en werken in teams. De teamrollen van Belbin wordt dan ook in menig organisatie toegepast. In Managementteams wordt de theorie en toepassing van teamrollen toegelicht. De inhoud in het kortDe boodschap die het boek wil overbrengen is dat de juiste combinatie van mensen van essentieel belang is voor het goed functioneren van een managementteam. Het zoeken naar deze combinatie van mensen noemt Belbin teamrolmanagement.
recensie
Personeelsmanagement
18 april 2007
Joke Verplanke
'Mediation voor managers' gaat over hoe je als manager je vaardigheden in het managen van conflicten kunt verbeteren en hoe je dus (beginnende) conflicten op het werk kunt oplossen. De auteurs zijn John Cramley en Katherine Graham, directeuren van het bedrijf Conflictmanagement Plus in Engeland. Het bedrijf is gericht op vaardigheidstrainingen voor managers. Van de bezoekers van hun website heeft –niet verwonderlijk- ruim 70% vooral vertrouwen in managers als het gaat om bemiddeling in conflicten.
recensie
Personeelsmanagement
11 januari 2007
Joke Verplanke
De titel van dit boek is een beetje verraderlijk, want dit lijvige boek gaat niet over de inhoud van het vak coaching. Waar gaat het wel over? Het verduidelijkt de kaders van coaching en het gaat in op de vraag wanneer coaching wel of niet bruikbaar is in organisaties. 'De coach approach' is geschreven door een groot scala aan auteurs met verstand van zaken. Het boek bestaat uit drie delen. Deel 1 handelt over de principes van het veranderen van mensen en organisaties. Deel 2 werkt dit uit voor Human Resource Management, leiderschap en veranderingsmanagement. Deel 3 gaat in op de praktische aspecten van coaching.
recensie
Personeelsmanagement
27 oktober 2006
Paul Breman
4-6 minuten leestijd
Het boek 'HR Nieuwe Stijl' van Johan Lourens en Ivo Brughmans behandelt de recente ontwikkelingen in HRM in organisaties in de westerse wereld, maar vooral in Nederland en het VK. Het vertrekpunt van het boek is de grote verscheidenheid in organisatie en inrichting van de personele functie.
achtergrond
Advisering
24 oktober 2006
Erik de Haan
9-12 minuten leestijd
achtergrond
Advisering
24 oktober 2006
Erik de Haan
9-13 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
22 augustus 2006
Annegreet van Bergen
9-13 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
17 augustus 2006
Annegreet van Bergen
10-13 minuten leestijd
achtergrond
Advisering
17 augustus 2006
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
achtergrond
Coaching en trainen
16 augustus 2006
Annegreet van Bergen
9-13 minuten leestijd
achtergrond
Personeelsmanagement
16 augustus 2006
Annegreet van Bergen
9-13 minuten leestijd
achtergrond
Financieel management
27 mei 2006
Pierre Pieterse
4-6 minuten leestijd
Met de ontegenzeggelijke opmars van het Rijnlands denken, hebben tot voor kort gangbare managementinstrumenten bij sommigen een meer dan vieze bijsmaak gekregen. Competentiemanagement is er een van, maar ook prestatiemanagement heeft veel van zijn glans verloren. Terecht? Soms wel. Wanneer organisaties ‘meten is weten’ tot het Elfde Gebod gaan proclameren, is de samenhang snel zoek. En daarmee de kracht van elke organisatie. Dat is in de afgelopen jaren kennelijk te veel gebeurd. Maar dat neemt niet weg dat dit soort instrumenten op zijn tijd heel bruikbaar zijn. Niet omdat de wereld vierkant is, en de mens een driehoek, maar omdat je soms moet weten waar je staat in relatie tot de gestelde organisatiedoelstellingen.
achtergrond
Algemeen management
24 mei 2006
Pierre Pieterse
3-5 minuten leestijd
Wie wil er geen gemotiveerde en enthousiaste werknemers? Het management! Dat zeg ik niet, maar David Sirota in zijn boek The Enthusiastic Employee. Hoewel bijna elke medewerker vol overgave aan zijn nieuwe baan begint, is de motivatie na de (gangbare) zes wittebroodsmaanden meestal wel zoek. Sirota geeft de volgende verklaring voor deze erosie: ‘Het komt niet omdat het nieuwe eraf is. De neergang, en het funeste effect daarvan op de prestaties, is het gevolg van de manier waarop management in de praktijk gebracht wordt. Je zou kunnen zeggen dat het management het enthousiasme doodt.’ Vooral bureaucratie is een probaat middel om elke aanwezige motivatie om zeep te brengen. Volgens Sirota is ‘red tape’ ontaardt in een onneembare vesting die het werk onmogelijk maakt. Papierwerk, functionele specialisaties die samenwerking onmogelijk maakt, het parafencircuit en nog vele andere pietluttige gedragsregeltjes. Regeltjes die niet alleen uiterst inefficiënt zijn maar vooral getuigen van wel heel weinig respect voor de medewerkers. In de woorden van Sirota: ‘Deze regels hebben betrekking op een breed scala posities: van de plantmanager die jaarlijks goederen produceert ter waarde van miljoenen dollars, maar zelf nog geen aankoop mag doen van meer dan 10.000 dollar, tot de kantoormedewerker die een formulier van 15 regels moet invullen om een vel postzegels te kunnen kopen.’