OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Personeelsmanagement
Hier vindt u artikelen rond boeken over personeelsmanagement en HRM. Van recruitment en onboarding tot het afscheidsgesprek. Alles voor de HR-manager en teamleider.
Pagina 28 van 968 resultaten
recensie
Personeelsmanagement
17 oktober 2017
Henny Portman
3-4 minuten leestijd
Willemijn Boskma, Minke Buizer, Nienke van de Hoef, Gidion Peters en Willy Zelen hebben het boek Agile HR – De (on)misbare rol van HR in wendbare organisaties geschreven.
preview
Personeelsmanagement
6 oktober 2017
Gidion Peters
3-5 minuten leestijd
Het beoordelingsgesprek, van wie moet dat eigenlijk? En werken in een vaste functie, individuele bonussen en vaste opleidingsbudgetten, wie heeft dat bedacht? Waarom gaan recruiters alleen over het vinden van nieuw talent?
recensie
Personeelsmanagement
5 oktober 2017
Sandra Kok
3-4 minuten leestijd
Business Models voor Teams is een boek dat een brug slaat tussen Business Model Generatie en Business Model You. Een brug die ikzelf (wellicht herkennen andere consultants en gebruikers dit) al creëerde op basis van de genoemde bestaande boeken. Nu alleen verder uitgewerkt en voorzien van handige tools.
recensie
Personeelsmanagement
4 oktober 2017
Hanneke Tinor-Centi
1-2 minuten leestijd
Al jarenlang werkt Julia van Weijngaarden met veel plezier als leidinggevende in een gemeentelijke organisatie wanneer ze, totaal onverwacht, terechtkomt in een web van intimidatie en pesterijen.
preview
Personeelsmanagement
19 september 2017
Lode Godderis
3-4 minuten leestijd
Willen we ziekte voorkomen en langdurig zieken succesvol re-integreren, staan we beter stil bij de bijwerkingen van het doktersbriefje en onze invulling van de werkomgeving.
column
Algemeen management
8 september 2017
Marjan Haselhoff
4-6 minuten leestijd
Het is een mooi uitgangspunt als organisaties hun klanten op nummer 1 zetten. Moet dat inderdaad de eerste focus zijn? Laatst hoorde ik bij een bedrijf dat hun filosofie is dat hun medewerkers op nummer 1 staan.
recensie
Organisatiekunde
7 september 2017
Annemarie de Martines
Het boek Angstcultuur – Krijg grip op angst in organisaties is een verhelderend boek voor iedereen die meer wil weten over het fenomeen angstcultuur. De auteur weet duidelijk uiteen te zetten wat angstcultuur wel en niet is en hij leert ons hoe relatief gemakkelijk angstcultuur kan ontstaan.
preview
Personeelsmanagement
31 augustus 2017
Derick Maarleveld
3-4 minuten leestijd
Het komt in de beste organisaties voor, en steeds vaker bovendien: werknemers die niet betrokken zijn bij wat ze doen, mensen die stil lijken te staan in hun werk en steeds meer werknemers die burn-outachtige klachten lijken te ontwikkelen.
recensie
Algemeen management
9 augustus 2017
Sippy van Akker
3-5 minuten leestijd
Coaching speelt zich al lang niet meer exclusief af op het sportveld en is overgewaaid naar organisaties en hun medewerkers. De werkvloer stelt steeds meer eisen aan professionals en organisaties en hun medewerkers verwachten steeds meer coachend leiderschap.
recensie
Organisatiekunde
21 juli 2017
Louis Thörig
3-4 minuten leestijd
Niets is complexer dan te werken in een organisatie die gegrepen is door angst, wantrouwen en woede. Hoe ontstaat een Angstcultuur op het werk, hoe herken je het en hoe ga je ermee om? Angstcultuur is het eerste Nederlandstalige boek over dit onderwerp.
recensie
Personeelsmanagement
20 juli 2017
José Otte
2-3 minuten leestijd
Bas Kodden spreekt op de achterkant van zijn nieuwe boek De kunst van duurzaam presteren over 'het geheim van winnende personen en teams'. Hij zegt dat dit geheim zit in een combinatie van talent en vier belangrijke prestatiekenmerken. Hij zegt ook dat veel organisaties daar nu net niet op selecteren…
interview
Organisatiekunde
18 juli 2017
Guido van de Wiel
12-16 minuten leestijd
Joseph Oubelkas zat 1637 dagen onterecht vast in verschillende Marokkaanse gevangenissen. Toch is hij niet depressief, rancuneus of als slachtoffer teruggekomen, maar juist sterker, veerkrachtiger en positiever.
recensie
Organisatiekunde
17 juli 2017
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Regelmatig klagen mensen dat zij zich in hun organisatie niet veilig voelen en dat er een Angstcultuur heerst. De organisatie functioneert daardoor niet goed en kan geen optimale resultaten leveren. Maar wat er nu precies aan de hand is, blijft meestal vaag en onduidelijk, zowel voor managers als medewerkers. Peter Fijbes brengt daar verandering in met zijn boek Angstcultuur.
recensie
Communicatie en media
13 juli 2017
Han van der Pool
3-4 minuten leestijd
‘Menselijk kapitaal = competitief voordeel’. Bijna iedereen onderschrijft het belang van het verwerven van goede en talentvolle medewerkers. In de huidige concurrerende markt is ‘employment branding’ een krachtig wapen bij het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.
interview
Organisatiekunde
10 juli 2017
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Over disfunctionaliteit in organisaties is in de loop van de jaren al heel wat geschreven, maar wie op zoek gaat naar leeswerk over Angstcultuur in organisaties, moet tot zijn spijt constateren dat die er niet is. In de literatuur blijkt het onderwerp niet te bestaan, alle praktijkvoorbeelden ten spijt. Dat maakt het verschijnen van Peter Fijbes’ boek Angstcultuur tot een belangwekkende gebeurtenis. Alsof eindelijk een taboe wordt doorbroken.
recensie
Organisatiekunde
7 juli 2017
Han van der Pool
3-4 minuten leestijd
Met ‘change-management-praat' zoals: ‘nu samen doorpakken op verbinden, verankeren en verstevigen' jaagt een directeur de medewerkers van z'n bedrijf de stuipen op het lijf.
recensie
Algemeen management
6 juli 2017
Annett Keizer
3-5 minuten leestijd
De ondertitel van De vijf kritieke succesfactoren voor coaching van Ger van Doorn & Marijke Lingsma luidt: 'kennis en kunde voor de competente coach'. Coachees hebben het recht om te weten wat ze kunnen verwachten van een vakman/-vrouw.
recensie
Organisatiekunde
4 juli 2017
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Volgens een recent gepubliceerd tevredenheidsonderzoek onder dertienhonderd medewerkers heerst op het bestuursdepartement van Veiligheid en Justitie een angst- en afrekencultuur. Medewerkers voelen zich niet veilig in de relatie met collega’s en leidinggevenden, en een op de vier overweegt daarom op te stappen. De rest niet en dat is bijna even opmerkelijk als het feit dat er in een professionele organisatie een Angstcultuur heerst. Waarom nemen bange mensen geen ontslag?
column
Algemeen management
28 juni 2017
Marjan Haselhoff
4-5 minuten leestijd
Hoe onmisbaar ben jij? De meeste leiders kunnen zich niet voorstellen dat ze gemist kunnen worden. Het is een interessante vraag of je niet net zo veel bijdraagt of zelfs wel meer, als je een stap terug zou doen. Of heb jij het idee dat je alleen veel bij kan dragen als je hard werkt en veel uren draait?
interview
Personeelsmanagement
28 juni 2017
Hans Kampers
4-6 minuten leestijd
Hoelang ben jij nog houdbaar? toont het belang van duurzame inzetbaarheid in een wereld die steeds sneller verandert, en geeft praktische tips en ideeën waarmee duurzame inzetbaarheid binnen handbereik komt. Een gesprek met de auteurs.