OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 87 van 1.796 resultaten
recensie
Organisatiekunde
2 juni 2003
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Hoe komt het toch dat allerlei plannen, denk aan de prachtige teksten opgesteld in de visie- en de missiebrochure, nooit hun toepassing krijgen in de praktijk? Deze vraag en vooral de vraag wat we eraan kunnen doen, stelt Nuiver centraal in het alleraardigste boekwerkje 'Doen wat je bedacht hebt'.
achtergrond
Inkoop en logistiek
2 juni 2003
Walther Ploos van Amstel
7-10 minuten leestijd
recensie
Organisatiekunde
19 mei 2003
Victor Blom
3-5 minuten leestijd
Teun Hardjono en Renco Bakker roepen in hun boek 'Management van processen' op tot het zogenaamde cyclische denken. Met dit 'denken' kunnen organisaties op gezette tijden de doeltreffendheid van hun processen tegen het licht houden. Deze oproep onderbouwen zij met de vrijwel volledige theorie op het gebied van proces- en kwaliteitsmanagement.
achtergrond
Algemeen management
29 april 2003
Annegreet van Bergen
9-12 minuten leestijd
recensie
Non-profit
28 april 2003
Gertjan de Groot
Na het succesvolle 'Managementmodellenboek' met 60 modellen en het 'Strategieboek' worden in 'Publiek management' door drie adviseurs van Berenschot 65 modellen bijeengebracht die in de publieke sector worden gebruikt. Het boek is verschenen ter gelegenheid van het 65-jarig bestaan van Berenschot. Een strakkere indeling dan in het 'Managementmodellenboek' en het gebruik van glanzend papier heeft geresulteerd in een erg mooi vormgegeven en daardoor inspirerend bladerboek. De succesformule van het 'Managementmodellenboek' is ook in 'Publiek management' toegepast. Elk model wordt op twee pagina's behandeld. Eerst wordt de essentie van het model aangegeven, vervolgens het gebruik en tot slot worden de beperkingen van het model weergegeven. Elk model wordt gevisualiseerd en wordt ingeleid door een praktijk voorbeeld. Op die manier worden in beknopte vorm heel veel modellen toegankelijk gemaakt.
recensie
Organisatiekunde
8 april 2003
Jaap Peters
3-5 minuten leestijd
Karel van Miert zegt het al in het voorwoord: 'Walter Baets maakt aannemelijk wat we eigenlijk ook allemaal wel weten, maar niet willen erkennen. Succesvolle organisaties zijn die organisaties waar de mensen zelf verantwoordelijkheid nemen en in samenwerking met anderen in netwerken co-creërend kennis maken en delen. Coaches en waarnemers blijven belangrijk, maar spelen geen dominante rol; spelers wel'. Daarmee is de kern over dit uitstekende en qua omvang overzichtelijke boek verteld.
recensie
Organisatiekunde
4 maart 2003
Peter de Roode
Kennismanagement is geland, het nieuwe is eraf, organisaties kunnen aan het werk. Het blijkt evenwel dat een goede structurering van het onderwerp ontbreekt, laat staan dat een goede werkwijze aanwezig is om kennismanagement in de organisatie in te voeren. Toch verlangt de 'day to day business', antwoorden op onder meer de volgende vragen: Zijn er hiaten tussen vraag en aanbod van kennis?; Op welke wijze kunnen deze hiaten worden opgelost? En: Moet er meer extern worden geworven? Die vragen blijken onvoldoende beantwoord te kunnen worden door allerlei informatiesystemen die in de organisatie aanwezig zijn.
achtergrond
Algemeen management
3 februari 2003
9-13 minuten leestijd
achtergrond
Advisering
9 januari 2003
Rombout van den Nieuwenhof
12-17 minuten leestijd
achtergrond
Leiderschap
9 januari 2003
Herman Nunnink
8-11 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
9 januari 2003
Peter de Roode
9-13 minuten leestijd
Om het hoofd te kunnen bieden aan de grote concurrentiedruk als gevolg van dynamische marktontwikkelingen, gaan organisaties actief hun kennis managen. Kennismanagement lijkt daarmee een logische optie om de enorme hoeveelheden gegevens, informatie en kennis die zich in een geïsoleerde positie in de organisatie bevinden, beter onderling te kunnen afstemmen.
achtergrond
Marketing
9 januari 2003
Yousri Mandour
8-11 minuten leestijd
recensie
Organisatiekunde
26 november 2002
Iwan Basoski
Wat mij vanaf het voorwoord van 'Zelfsturend Leren' aanspreekt, is de oprechtheid en 'menselijkheid' waarmee Ratering, ondersteund door Hafkamp, ons zijn boodschap over leren in organisaties meedeelt.
recensie
Organisatiekunde
26 november 2002
Jeroen Bertrams
Om leren binnen organisaties te bevorderen moeten organisaties de stap maken van traditioneel leren naar zelfsturend leren, stellen de auteurs van 'Zelfsturend leren'. Hiertoe wordt een uitvoerig 12-stappen model beschreven.
recensie
Organisatiekunde
26 november 2002
Janka Stoker
Er zijn de afgelopen jaren veel boeken geschreven over 'zelfsturende teams'. Dit boek stelt zelfsturend leren centraal. Het zou daarmee een nieuwe dimensie kunnen toevoegen aan inzichten rond teams.
achtergrond
Algemeen management
26 november 2002
Walter Baets
8-12 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
26 november 2002
Rudy van Stratum
7-9 minuten leestijd
achtergrond
Organisatiekunde
26 november 2002
Maikel Batelaan
6-9 minuten leestijd
achtergrond
Advisering
13 november 2002
Marco Cevat
6-9 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
11 november 2002
Paul Stamsnijder
8-11 minuten leestijd