OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 86 van 1.796 resultaten
recensie
Organisatiekunde
4 maart 2004
Remko van der Honing
3-4 minuten leestijd
'Ontsnappen uit S-catraz', is een aansprekende titel, aangescherpt met de ondertitel 'Always change a winning team'. Dat belooft wat! De titel en subtitel geven aan dat gebroken dient te worden met gangbare inzichten om voortdurend succesvol te kunnen zijn. Na het lezen van de inleiding van het boek kan de moed de lezer echter in de schoenen zakken. Er wordt gesproken over het gebruik van psychoanalyse, ethologie, attachment en exploratie binnen management. Een academische beschouwing, die moeilijker leest dan de rest van het boek.
achtergrond
Organisatiekunde
9 februari 2004
Annegreet van Bergen
8-12 minuten leestijd
achtergrond
Advisering
8 februari 2004
Annegreet van Bergen
9-13 minuten leestijd
recensie
Organisatiekunde
13 januari 2004
Karien Jansen
1-2 minuten leestijd
Een helder en makkelijk leesbaar boek. Alle facetten van het besturen van een Prince 2-project met de bijbehorende risico's komen aan de orde.
recensie
Organisatiekunde
13 januari 2004
Jo Bos
Het is lovenswaardig dat op het terrein van projectmanagement af en toe ook aan de opdrachtgever wordt gedacht, nog steeds een onderschatte rol in een project.
recensie
Organisatiekunde
13 januari 2004
Hans-Peter Ponten
Ik geef een 8,5. Dit boek is geschreven voor opdrachtgevers van projecten. Het is in feite een beknopte toelichting op alle aspecten van de projectmanagementmethode Prince2 die voor opdrachtgevers relevant zijn.
recensie
Organisatiekunde
12 januari 2004
Frank Backer
2-3 minuten leestijd
Panta Rhei: alles stroomt, alles is proces. Procesmanagement pas je toe als het proces niet goed verloopt. Complexe bestuurlijke besluitvormingsprocessen met een veelheid van belangen en stakeholders lenen zich goed voor procesmanagement. De andere betekenis van procesmanagement is het doorlichten en verbeteren van primaire en ondersteunende processen binnen organisaties.
achtergrond
Organisatiekunde
6 oktober 2003
Adri Donker
7-9 minuten leestijd
achtergrond
Organisatiekunde
1 oktober 2003
Peter de Roode
8-12 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
1 oktober 2003
Annegreet van Bergen
9-12 minuten leestijd
recensie
Organisatiekunde
23 september 2003
Michael Geerdink
5-7 minuten leestijd
'Facility Services in Nederland' behandelt in vijf hoofdthema's en 30 interviews de professionalisering van facilitaire dienstverlening. Deze thema's zijn ook te vinden in de Research Agenda van de vereniging Facility Management Nederland (FMN). Lemmens maakt in hoofdstuk 3 'Definities en Afbakening' duidelijk dat velen de facilitaire functie zien als een niet-kerntaak die kan worden uitbesteed. Hij zet zich af tegen 'dit waardeoordeel over de bijdrage van facilitaire dienstverlening aan het resultaat van de organisatie'.
recensie
Organisatiekunde
8 september 2003
Gertjan de Groot
4-5 minuten leestijd
'Cultuurverandering bij de overheid. Sturen of sleuren?' is wat mij betreft erg raak. Niet alleen wat betreft de thematiek, de actualiteit van de problematiek en de perfecte timing maar vooral vanwege de aanpak en de verfrissende manier van schrijven. O
recensie
Organisatiekunde
3 september 2003
Remko van der Honing
2-3 minuten leestijd
Geen grenzen aan de toekomst
Er zijn geen grenzen aan de menselijke verbeeldingskracht
Er zijn geen grenzen aan ons vermogen om te veranderen
Er zijn geen grenzen aan ons vermogen om te verbeteren
Er zijn geen grenzen aan onze bereidheid om te presteren
Er zijn geen grenzen aan onze wil om te bedienen
De enige grenzen die er zijn, bepalen we zelf
Er zijn geen grenzen
recensie
Organisatiekunde
2 september 2003
Menno Pronker
Men spreekt vaak over het nut van kennismanagement maar komt dan al gauw niet verder dan wat zweverige theorieën en dappere plannen. De auteur probeert echter met dit boek een bijdrage te leveren om kennismanagement dichterbij de praktijk te brengen en makkelijker uitvoerbaar te maken.
recensie
Organisatiekunde
2 september 2003
Michiel Soeters
'De 49 basisregels...' roept de suggestie van een wetmatige logica achter het getal 49 op. Die logica blijkt er niet te zijn. Overigens diskwalificeert dat het boek niet. Iedereen die met kennismanagement te maken krijgt, ontdekt de veelheid van facetten die aan het onderwerp kleven.
recensie
Organisatiekunde
2 september 2003
Joop Vorst
Jeroen Betrams heeft met dit boek een welkome aanvulling gemaakt op de veelal conceptuele boeken die over kennismanagement al zijn geschreven. In zekere zin kan het boek worden beschouwd als praktijkboek voor degenen die al eerder kennis hebben gemaakt met de techniek etc. van kennismanagement.
recensie
Organisatiekunde
18 augustus 2003
Jaap Hollaar
1-2 minuten leestijd
Het boek begint met een impressie van de stand van zaken op het gebied van kennismanagement, teneinde hier op voort te kunnen bouwen. Daarna gaat Mathieu Weggeman verder met de begrippen kennis en leren. Dit is dan ook het meest theoretische gedeelte van het boek.
recensie
Organisatiekunde
4 augustus 2003
Michael Geerdink
Onlangs verscheen van de hand van Joost van Krimpen, opleidingsmanager van de opleiding Facility Management van de Haagse Hogeschool, de ingrijpend herziene versie van 'Facilitaire dienstverlening doorgelicht' (1997) onder de nieuwe titel 'Facility Management in perspectief'. Het boek is - volgens de auteur in het voorwoord - primair bedoeld voor studenten van hogere opleidingen facility management. Maar, zo blijkt op verschillende plaatsen, Van Krimpen bereikt ook graag beleidsmakers en onderzoekers. Zo eindigt het boek met een dertiental 'werkhypothesen' die mogelijk inspireren tot nader wetenschappelijk onderzoek. Ook onderstreept Van Krimpen het belang van de facilitaire sector: In Nederland wordt de totale ' facilitaire markt' geschat op zo'n 31 miljard Euro per jaar; 347 duizend medewerkers in 20 duizend bedrijven verdienen er hun brood.
recensie
Organisatiekunde
4 augustus 2003
Jaap Peters
4-6 minuten leestijd
Het lezen van een boek van dit niveau met ruim 700 bladzijden, tijdens een vakantie in de Pyreneeën, is geen kleinigheid. Het doorlezen bleek een proces. Ik heb het boek gehaat, had ik het maar thuis gelaten, dagen heb ik het niet aangekeken om het tenslotte toch weer op te pakken. Professor Wim van Dinten aan de Erasmus Universiteit (en ex-directeur Strategie Rabobank) zou en mocht mij er niet onder krijgen.
recensie
Organisatiekunde
4 augustus 2003
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
We kennen ze allemaal: de manager die tijdens een zware meeting met een hoog gemiddeld uurloon naar de flipover stapt, een fraaie schets op het papier zet en vervolgens de processtappen weergeeft. De observanten proberen het gevoel van jaloezie te onderdrukken voor het feit dat zij de flipover ook deze keer niet hebben benut. Hun kritiek dat het gepresenteerde model slechts een beperkte weergave van de werkelijkheid is, wordt terzijde geschoven. Het geschetste model biedt immers voldoende aanknopingspunten voor gerichte actie en dat spreekt het bestuur aan.