OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Organisatiekunde

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Organisatiekunde

    Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
    Pagina 72 van 1.796 resultaten
    interview
    Organisatiekunde
    10 december 2010
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    Patronen en mechanismen in organisaties leren zien en vervolgens beïnvloeden. Dat is wat Steven de Groot ons wil leren met zijn nieuwe boek Hun zien het verkeerd. Hij maakt daarbij gebruik van zogenaamde CMO-configuraties, waarbij de C staat voor Context, de M voor Mechanisme en de O voor Outcome.
    recensie
    Organisatiekunde
    7 december 2010
    Jolanda Verbraak
    2-3 minuten leestijd
    Mijn generatie (1984) wordt wel eens 'de opzoekgeneratie' genoemd. In plaats van allerlei zaken uit het hoofd te leren, zoek je het op zodra je iets nodig hebt. Ik kan niet ontkennen dat daar een kern van waarheid in zit. Hoewel ik basiskennis heb van procesmodelleren, vond ik die kennis niet voldoende om ook daadwerkelijk bedrijfsprocessen vorm te geven. 
    interview
    Organisatiekunde
    29 november 2010
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    De overheid moet niet als een Don Quichote vechten tegen al lopende maatschappelijke ontwikkelingen, zoals marktwerking, maar deze juist faciliteren en kanaliseren. Theo Poiesz en Jo Caris laten met hun boek Ontwikkelingen in de zorgmarkt zien hoe je vechten tegen windmolens kunt voorkomen. Een boeiende verkenning.
    recensie
    Leiderschap
    26 november 2010
    Peter de Roode
    10-15 minuten leestijd
    Robert E. Quinn is hoogleraar op het gebied van Organizational Behavior en Human Resource management aan de Universiteit van de Michigan Business School. Zoals hij zelf aangeeft, houdt hij zich al 25 jaar bezig met het gedrag van mensen in arbeidsorganisaties. 
    recensie
    Organisatiekunde
    22 november 2010
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    In het boek Slimmer werken en sociale innovatie laten TNO-medewerkers Peter Oeij, Luc Dorenbosch, John Klein Hesselink en Fietje Vaas zien wat sociale innovatie is en geven ze de laatste stand van zaken op dat gebied in Nederland. Conclusie: we kunnen veel beter.
    recensie
    Organisatiekunde
    17 november 2010
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    In 2003 publiceerde Hans Strikwerda het boek ‘Shared Service Centers’, dat sindsdien geldt als het standaardwerk op het gebied van, jawel, shared service centers; interne dienstenverschaffende eenheden binnen organisaties, die voor meerdere business units/divisies/afdelingen duidelijk afgebakende werkzaamheden verrichten. Nu is de herziene editie uit, onder de titel Shared Service Centers II.
    recensie
    Organisatiekunde
    16 november 2010
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    Dagelijks doen duizenden managers hun uiterste best om de resultaten van de organisatie te verbeteren. Zij slagen daar vaak niet in. Volgens ex-directeur van de NS, Nol Groot, is het een illusie te denken dat je de organisatie kunt sturen of modelleren. In het boek Zelforganisatie en leiderschap legt hij uit hoe managers de organisatie toch vooruit kunnen helpen.
    interview
    Organisatiekunde
    2 november 2010
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    Zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven is een groeiende behoefte aan mensen die regie durven en kunnen nemen, is de overtuiging van Dees van Oosterhout. Bij de overheid omdat de taak van overheidsinstanties in toenemende mate is gelegen in het overbruggen van maatschappelijke tegenstellingen, in het bedrijfsleven omdat het succes afhankelijk is van de mate waarin bedrijven in staat zijn hun wensen af te stemmen op de omgeving. In haar boek Procesregie beschrijft Van Oosterhout hoe mensen in overheid en bedrijfsleven de complexe vraagstukken met veel belangentegenstellingen zouden moeten oppakken.
    recensie
    Organisatiekunde
    25 oktober 2010
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    In de wereld van Martijn Aslander en Erwin Witteveen is de mensheid – geholpen door de moderne technologie – steeds meer geneigd tot samenwerking. Niet per se omdat wij mensen daar van nature toe geneigd zijn, maar omdat we er uiteindelijk zelf beter van zullen worden, aldus Martijn Aslander en Erwin Witteveen in hun boek Easycratie.
    recensie
    Organisatiekunde
    14 oktober 2010
    Peter Vermeulen
    4-5 minuten leestijd
    Starbucks is een internationaal concern in coffeeshops uit de Verenigde Staten. Niet te verwarren met die waar ook cannabis verkocht wordt, maar coffeeshops waar ze alleen zuivere koffie verkopen. Het bedrijf is in 1971 opgericht in Seattle, waar het hoofdkantoor zich nog steeds bevindt. Organisatieadviseur, psycholoog en schrijver Joseph A. Michelli vroeg zich af wat is er nu zo speciaal is aan Starbucks. Hij heeft het vervolgens onderzocht en wilde tevens weten of de door Starbucks gehanteerde filosofie, die dit tot een wereldbedrijf heeft gemaakt, ook toegepast kan worden op andere bedrijven.
    recensie
    Organisatiekunde
    30 september 2010
    Daniëlle de Jonge
    2-3 minuten leestijd
    Managementboeken zijn er in allerlei soorten en maten. Heel theoretisch, vol met praktische tips of bijvoorbeeld in de vorm van een roman. Van die laatste variant zijn er niet zo veel, de enkele die ik ken zijn over het algemeen heel aardig. Want je leest een makkelijk leesbaar boek, gaat mee in het verhaal en steekt er nog wat van op ook. Dit soort boeken spreken mij het meeste aan als de mix tussen inhoud en het verhaal er om heen in balans zijn. Paul Bessems is met het boek 'Elke dag als de zon opkomt' de uitdaging aangegaan om zijn visie op de community economie te verpakken in een spannende roman.
    recensie
    Organisatiekunde
    29 september 2010
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Lean, Six Sigma, kwaliteitsmanagement….. Stapels instrumenten zijn er om organisaties beter te laten renderen. En toch slagen bedrijven er heel slecht in om maximaal resultaat te behalen. Neil Webers denkt de missing link gevonden te hebben. Hij beschrijft het in ‘Performance Behaviour’.
    nieuws
    Organisatiekunde
    20 september 2010
    Jeroen Ansink
    2-3 minuten leestijd
    Het is niet waarschijnlijk dat noodlijdende bedrijven lering hebben getrokken uit de financiële crisis. Dat zegt de Amerikaanse managementdenker Jim Collins in een interview met Management & Literatuur. ‘Net zoals je succes pas op waarde kan schatten als anderen falen, zo ook kun je pas iets leren van tegenslag als de rest van je omgeving het goed doet. Op dit moment gaat iedereen onderuit, waardoor het te gemakkelijk is om externe factoren de schuld te geven. Het is immers niet duidelijk welke fouten in het systeem zijn ingebakken en voor welke je zelf verantwoordelijk bent.’
    recensie
    Organisatiekunde
    17 september 2010
    Perry Oostrum
    2-3 minuten leestijd
    In grote, logge organisaties heerst vaak een verstikkende bureaucratie, die het onmogelijk maakt om grote vraagstukken op te lossen. Er lopen binnen die organisaties genoeg mensen die een oplossing hebben, maar zij worden nog al te vaak belemmerd door regels, hiërarchieën en een gebrek aan samenwerking. Dat moet en kan anders: vervang de bureaucratie door de easycratie, betogen übereasycraat Martijn Aslander en journalist/publicist Erwin Witteveen in hun boek 'Easycratie'. Stel het doel centraal en niet de 'regeltjes om de regeltjes'.
    recensie
    Organisatiekunde
    16 september 2010
    Peter van der Wel
    3-5 minuten leestijd
    Martijn Aslander staat bekend als een enthousiast spreker en persoonlijkheid. Ik was dan ook erg benieuwd naar het boek 'Easycratie; de toekomst van werken en organisaties' dat onlangs van zijn hand (en die van de journalist Erwin Witteveen) verscheen. In dit boek zijn de ideeën van Aslander, zoals we die we kennen uit zijn presentaties en van zijn websites, uitgewerkt en op papier gezet. Alles draait in dit boek om het begrip 'easycratie'. De makkelijke manier waarop we tegenwoordig informatie kunnen vinden en de makkelijke manier waarop individuen tegenwoordig informatie kunnen delen.
    recensie
    Organisatiekunde
    6 september 2010
    Peter Vermeulen
    4-6 minuten leestijd
    Supermarkten hebben het zwaar door de recessie en de prijzenoorlogen. Maar niet allemaal. ALDI vervolgt onverstoorbaar haar succesvolle koers en maakt het de concurrentie nog moeilijker. De omzet blijft groeien en de winst ligt op recordhoogte. Maar wat is het geheim van het succes van de ALDI? 
    interview
    Organisatiekunde
    6 september 2010
    Wendy van den Hurk
    3-4 minuten leestijd
    Na bijna tachtigduizend tweets, zo’n vierduizend blogs en een heus boek met een voorwoord van Ronald Giphart is @Slijterijmeisje de onbekendheid voorbij. Petra de Boevere uit Breskens heeft haar digitale erfenis gebundeld in Het Meisje van de Slijterij. ‘Het zou mooi zijn als ik met dit boek kan evangeliseren.’
    recensie
    Organisatiekunde
    18 augustus 2010
    Henk van Tent Becking
    Mike George, Dave Rowlands en Bill Kastle geven in 'Wat is Lean Six Sigma?' een begrijpelijke introductie van twee gecombineerde verbetermethoden; beter en slimmer werken (met Six Sigma) en sneller en efficiënter werken (met Lean-principes). Het is een duidelijk boek dat een goed beeld van de methoden en hun mogelijkheden geeft.
    recensie
    Organisatiekunde
    18 augustus 2010
    Henk van Tent Becking
    Roland Hameeteman geeft in 'De kracht van mensen' zijn kijk op zijn bedrijf zonder regels, afdelingen en functies. Hierbij krijgt de werknemer het voor het zeggen en wordt 'de kracht van mensen' maximaal benut. Maar kan een bedrijf wel zonder regels, afdelingen en functies? Hameeteman vertelt hierover aan de hand van zijn eigen ervaringen. Het is een prachtig vormgegeven boek waarvan de inhoud nog lang blijft hangen en tot nadenken stemt. Zeker de moeite van het lezen waard.
    recensie
    Organisatiekunde
    13 augustus 2010
    Arie Buvens
    4-5 minuten leestijd
    Risico's zijn actueel en verdienen, meer dan ooit, grote aandacht. Onverwachte financiële tegenslagen vormen vaak het vertrekpunt door het nadenken over financiële verslaggevingrisico's. Het gevaar bestaat dat andersoortige risico's mogelijk niet worden onderkend en beheerst. Verzekerbare, technologische, financiële, operationele, automatiserings, milieu, veiligheids-, integriteits- en frauderisico's enzovoort, worden hierdoor niet in ogenschouw genomen en/of onafhankelijk van elkaar beheerst vanuit separate, gespecialiseerde organisatieonderdelen. 

      Personen

        Trefwoorden