OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Organisatiekunde

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Organisatiekunde

    Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
    Pagina 68 van 1.796 resultaten
    recensie
    Organisatiekunde
    2 december 2011
    Erik de Vries
    1-2 minuten leestijd
    Ook wie niet beschikt over een zakenknobbel dan wel een handelsgeest, zal inmiddels beseffen dat het zakenlandschap en de daarmee samenhangende mondiale verhoudingen ingrijpend en in hoog tempo veranderen. De Nederlandse ondernemer die meent dat deze ontwikkelingen nauwelijks van invloed zullen zijn op zijn bedrijf, doet er goed aan zich te laten wakker schudden door het boek Ster-ondernemingen, met als ondertitel ‘Vijf groeistrategieën in een veranderend businesslandschap’ geschreven door Hans Bakker en Michiel Boersma.
    interview
    Algemeen management
    2 december 2011
    Hans van der Klis
    11-16 minuten leestijd
    Na Nieuw Europees Organiseren verschenen dit najaar nog twee nieuwe boeken van de auteur en managementadviseur Jaap Jan Brouwer: Stop de Amerikanen en The Dutch Industrial Landscape. Managementboek Magazine voelde de auteur uitvoerig aan de tand.
    interview
    Advisering
    30 november 2011
    Jeroen Ansink
    12-17 minuten leestijd
    Gevormd door de Korea-oorlog en de werkvloer van de Digital Equipment Corporation. Als mede-oprichter van de sociale psychologie is emeritus MIT-hoogleraar Edgar Schein een van 's werelds meest toonaangevende experts op het gebied van bedrijfsculturen. ‘Cultuurveranderingen slagen pas als bedrijven het mes op de keel hebben.’
    recensie
    Organisatiekunde
    28 november 2011
    Hans van der Loo
    9-13 minuten leestijd
    Het verschijnen van een nieuw boek van managementgoeroe Jim Collins is wat voor popliefhebbers ooit de komst van een plaat van de favoriete band was: een gebeurtenis om reikhalzend naar uit te kijken. Na ruim negen jaar intensieve studie pakt Collins weer eens ouderwets uit met een boek dat bol staat van aansprekende metaforen, inspirerende cases en verrijkende managementconcepten. Net als zijn voorgangers, gaat het nieuwe boek ook dit keer weer over ‘grootse’ bedrijven die hun concurrenten mijlenver achter zich laten. Dit lukt hen niet door toeval of puur geluk, maar vooral doordat zij een aantal bewuste keuzes maken. Vandaar de titel: Great by Choice.
    interview
    Organisatiekunde
    25 november 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Veel (proces)managers en adviseurs grabbelen in de ton van procesmanagementmodellen en komen altijd weer met drie tot vijf bekende tools op de proppen. Die macht der gewoonte doorbreken, is een van de missies van Renco Bakker, Willem Spronk en Rienke Labeur, de auteurs van Het Procesmanagement Modellenboek.
    recensie
    Organisatiekunde
    24 november 2011
    Jeroen Ansink
    5-6 minuten leestijd
    In Great by Choice onderzoeken businessgoeroe Jim Collins en Stanford-professor Morten Hansen waarom sommige bedrijven in extreme omstandigheden gedijen en sommige niet. Dat heeft geleid tot een uitstekend boek dat maar liefst vijf managementmythes doorprikt.
    nieuws
    Organisatiekunde
    16 november 2011
    Nienke van Oeveren
    2-3 minuten leestijd
    Hoe handel je als je volgende fout fataal kan zijn? Wat je kunt leren van organisaties die zich in zo’n kritieke omgeving bewegen, vertellen Paul Schulman en Kathleen Sutcliffe tijdens de tweedaagse conferentie proHRO. ‘Denk niet dat het gemakkelijk is, na begrip komt eerst de fase van verwarring, en daarna volgt het echte begrip pas.’
    nieuws
    Leiderschap
    15 november 2011
    Nienke van Oeveren
    2-3 minuten leestijd
    De zon schijnt de open, ronde zaal in. Het Slow event ‘Taylor voorbij’ van 14 november vindt plaats in het gemeentehuis van Heemstede. Het gebouw past bij zijn manier van werken, de gemeente heeft afgelopen donderdag de TelewerkJaarprijs gewonnen en scoort jaar op jaar hoog bij de landelijke monitor ‘Waar staat je gemeente.nl?’. Een inspirerende omgeving om antwoord op de vraag te krijgen hoe organisaties er de komende eeuw uitzien.
    interview
    Organisatiekunde
    8 november 2011
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    In zijn nieuwe boek De kracht van passie ontpopt marketingadviseur Paul Moers zich tot een enthousiast motivator: zonder passie geen succes, betoogt hij. Om dat met het hele bedrijf te kunnen uitstralen, moeten leiders de gedrevenheid bij hun medewerkers leren stimuleren. En zo vanzelfsprekend is dat niet. ‘Ik heb echt onthutsende dingen gezien’, vertelt Paul Moers.
    recensie
    Leiderschap
    3 november 2011
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    Marketingadviseur Paul Moers schreef De kracht van passie, een boek over het belang van passie voor bedrijven. De stelling van Moers is dat goed geleide bedrijven hun medewerkers kunnen opzwepen tot bevlogenheid en dus tot betere prestaties. Logisch natuurlijk, omdat het altijd leuker is om te werken in een bedrijf dat het goed doet. Overigens is de auteur een levend bewijs van zijn eigen stelling, want dit boek blinkt vooral uit door de passie van Paul Moers zelf.
    interview
    Organisatiekunde
    1 november 2011
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    Sinds het verschijnen van Good to Great is iedere organisatie van formaat op zoek naar zijn eigen manier om ‘great’ te zijn. Dat wil zeggen: beter te presteren dan de concurrentie. De meeste maken daarbij de fout zich voornamelijk te concentreren op het ‘wat’, zo oordeelt Peter Stoppelenburg in zijn boek High Performance 3.0. Het ‘hoe’ is minstens zo belangrijk. 4 November verschijnt het, maar Managementboek Magazine sprak alvast even met de auteur.
    recensie
    Algemeen management
    26 oktober 2011
    Bert Peene
    4-5 minuten leestijd
    Een organisatie is een integraal systeem waarvan alle relevante aspecten met elkaar in balans moeten zijn, schrijft Peter Stoppelenburg in High Performance 3.0. Die gedachte op zich is niet nieuw en toch lukt het nog steeds maar teleurstellend weinig organisaties daadwerkelijk te excelleren. Stoppelenburg weet wel hoe dat komt: ze zijn onvoldoende ‘fit for human beings’. Met andere woorden: de factor mens krijgt in de meeste verbeterprogramma’s te weinig aandacht. Met dit boek wil hij laten zien hoe het anders moet, en hij laat ter adstructie in acht meer en minder bekende cases zien hoe het anders kan.
    recensie
    Organisatiekunde
    21 oktober 2011
    Rosemarie Mijlhoff
    4-6 minuten leestijd
    Ik heb vol verwachting uitgekeken naar 'Professionele Ethiek' en wel om verschillende redenen. Ten eerste omdat ik het eerdere boek van Rob van Es, 'Veranderdiagnose', qua inhoud en qua vorm nog steeds een topper vind. En dit boek beloofde er weer één te worden. Ten tweede ben ik erg gecharmeerd van de manier waarop Van Es in staat is lastig grijpbare onderwerpen praktisch toegankelijk te maken door verbanden te leggen met onder andere de beeldende kunst, één van mijn hobby's en professies. Ten derde vanwege de actualiteit van het onderwerp ethiek.
    nieuws
    Organisatiekunde
    13 oktober 2011
    Hans van der Klis
    2-3 minuten leestijd
    Wanneer je de Amsterdamse dierentuin Artis in je boek opneemt als casestudy heeft dat één groot voordeel, ontdekte marketingadviseur Paul Moers: je hebt meteen de ideale plek om je nieuwe boek, De kracht van passie, te presenteren.
    recensie
    Organisatiekunde
    6 oktober 2011
    Jan Boerstra
    4-5 minuten leestijd
    Voor een betrouwbare levering van producten en diensten is het van belang dat organisaties continu investeren in de vakbekwaamheid van het personeel. In de ogen van Karl Weick en Kathleen Sutcliffe zien echter veel bedrijven een belangrijk aspect over het hoofd: de mindfulness van hun medewerkers. In Management van het onverwachte' illustreren zij dat, om ernstige bedrijfsrisico's te voorkomen, er continue en verfijnde aandacht moet zijn voor verstorende incidenten en omstandigheden.
    interview
    Organisatiekunde
    29 september 2011
    Jeroen Ansink
    10-15 minuten leestijd
    Toekomstplannen van bedrijven hebben vaak een averechts effect, zeggen de Amerikaanse hoogleraren Karl Weick en Kathleen Sutcliffe in Management van het onverwachte. Organisaties doen er beter aan om zich een cultuur van opmerkzaamheid aan te meten, waarbij de negatieve gevolgen van het onverwachte kunnen worden ingedamd. ‘Bijna niemand beseft hoeveel werk het kost om niets te laten gebeuren.’
    recensie
    Organisatiekunde
    28 september 2011
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Te veel theorie, te weinig praktijk en te weinig mogelijkheden voor zelfstudie: bij NCOI Opleidingsgroep vonden ze dat de meeste studieboeken voor het hoger onderwijs onvoldoende aansloten bij de behoeften van hun klanten. Die zijn vaak al wat ouder en hebben meer praktijkervaring dan de doorsnee hbo-student. Ze combineren hun studie met een baan en dat stelt andere eisen aan de opzet van het materiaal. Daarom werd besloten een eigen uitgeverij op te richten. Die is inmiddels verzelfstandigd en werd onlangs gepresenteerd als Concept Uitgeefgroep. Een van de eerste titels binnen het fonds is Bouwstenen van management en organisatie, geschreven door Jan Eppink, Gert-Jan Melker en Peter Tack, praktijkmensen die ook thuis zijn in het hoger onderwijs.
    interview
    Organisatiekunde
    27 september 2011
    Pierre Spaninks
    5-6 minuten leestijd
    In veel organisaties werken tegenwoordig wel drie of vier generaties naast elkaar. Dat stelt bijzondere eisen aan het leiderschap, meent bedrijfskundige Marjolein Risseeuw. ‘We hebben verbinders nodig die al die generaties van talenten kunnen faciliteren en inspireren.’ Een uitdagend idee, dat zij uitwerkt in haar boek Zo X! dat 10 oktober verschijnt. MbM sprak haar alvast.
    interview
    Organisatiekunde
    23 september 2011
    Jeroen Ansink
    7-10 minuten leestijd
    Bedrijven zouden net zo veel tijd moeten besteden aan hun gezondheid als aan hun prestaties, betoogt de Britse McKinsey-consultant Colin Price in de mondiale bestseller Beyond Performance. Voorwaarde is een cultuur waarin gezondheid continu gemeten wordt, en commissarissen die hun directies daarvoor verantwoordelijk houden. ‘Hoe meer leiderschap gaat lijken op een monarchie, hoe groter de kans op een royal screwup.’
    recensie
    Organisatiekunde
    20 september 2011
    Joost van Driessen
    Veel mensen hebben een mening over het werk van Frederick Winslow Taylor, zonder dat ze ooit een boek van hem hebben gelezen. In veel managementboeken komen bepaalde citaten van Taylor terug, maar doorgaans benadrukken die de negatieve kanten van zijn werk. Daarom is het goed dat het boek 'The Principles of Scientific Management' uit 1911 opnieuw vertaald en opnieuw uitgegeven is, zodat iedereen het werk kan lezen in de context waar het voor bedoeld is.

      Personen

        Trefwoorden