OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 56 van 1.784 resultaten
recensie
Organisatiekunde
2 december 2013
Dick Bos
3-4 minuten leestijd
Een bijzonder boek, een bijzondere theorie en een bijzondere aanpak die verder gaat dan de celfilosofie van Eckart Wintzen. 'De connected company' van Dave Gray zet je aan het denken. Moet je deze aanpak echt volgen om als organisatie te kunnen overleven?, 'om te veranderen voor je moet veranderen'? Het boek boeit en is het meer dan waard om de komende wintermaanden te lezen.
achtergrond
Algemeen management
28 november 2013
Pierre Pieterse
6-9 minuten leestijd
Op nummer 1 in de top-100 vinden we Good to Great (Nederlandstalig) van Jim Collins. Verrassend omdat het boek methodologisch nogal rammelt (zoals ook de auteur zelf in How the Mighty Fall toegeeft) zodat je vraagtekens kunt zetten bij de uitkomsten, en niet verrassend omdat dit boek een enorme impact heeft gehad: op managers en consultants, maar ook op ondernemers pur sang! Zo wordt in Mr. Amazon onthuld dat een presentatie van Collins voorafgaand aan dit boek de aanzet is geweest voor Jeff Bezos om Amazon te focussen en zo het ‘vliegwiel’ (de zelfversterkende cyclus) in beweging te zetten.
interview
Economie
26 november 2013
Pierre Spaninks
12-17 minuten leestijd
Met De kunst van veranderen verschijnt het derde Nederlandse boek in korte tijd over hoe je het doet als het anders moet. Was dat nou nodig? Absoluut, vinden Marco de Witte en Jan Jonker. ‘Wij hebben het niet meer over hoe je erwtjes slimmer in een potje kunt stoppen maar over hoe we met zijn allen de energietransitie kunnen maken. Dat kun je niet ontwerpen, dat moet je ontdekken en ontwikkelen.’
nieuws
Algemeen management
22 november 2013
Justin van Lopik
3-4 minuten leestijd
Geen procedures, geen preventiemedewerkers, geen afdeling communicatie en geen specialisten in dienst. Geen eigen gebouwen. Geen afdelingen ICT, inkoop en kwaliteitsbewaking. Geen budgetten. HKZ en ISO? ‘Doen we niet aan mee.’ De zaal bij het Managementboek Event Verdraaide organisaties klappert met de oren. Is dit echt hoe een zorginstelling met 150 locaties en 2300 medewerkers georganiseerd is?
recensie
Organisatiekunde
22 november 2013
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
Met het boek 'de grote zeezeiler' in uw hoofd, kunt u ook nog lang geen zee overzeilen als u niet eerst flink wat stevige tochten hebt gemaakt. Zo is het ook met veranderinstrumenten. Wat vinden de klanten van Managementboek.nl van Het Groot Verbeterboek van Neil Webers, Lucas van Engelen en Thom Luijben?
recensie
Organisatiekunde
18 november 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Zorg dat je de juiste connectie krijgt en houdt met klanten. Werk daartoe in kleine teams die snel en wendbaar opereren met en tussen klanten. Dat is het motto van de Amerikaanse consultant Dave Gray in zijn boek De Connected Company.
nieuws
Algemeen management
14 november 2013
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
De afgelopen jaren groeit de belangstelling voor ‘lean’. De bijbehorende theorie verbetert, en er komen meer en meer voorbeelden in het ‘lean landschap’ dan alleen de procesindustrie. Resulterend in volwassen leerboeken, heuse ‘lean avonturengidsen’, en begeesterende praktijkwerken uit de zorg. Voor ieder wat wils dus.
achtergrond
Financieel management
14 november 2013
Jan Vis
12-17 minuten leestijd
nieuws
Algemeen management
8 november 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Dat de meeste startups fallen, weten we allemaal. Dat de redenen voor deze mislukkingen in veel gevallen telkens dezelfde zijn, is misschien minder bekend. Wat als er een methode was om deze beginnersfouten al in een vroeg stadium te identificeren en daarmee het kronkelige pad van de ondernemer wat rechter te trekken?
nieuws
Algemeen management
7 november 2013
Justin van Lopik
De Orde van organisatieadviseurs (Ooa) heeft Paul Kloosterboers Van Waarnemen naar Waarmaken gekozen als beste boek over organisatieadvies van 2012. Dat maakte de vijfkoppige jury bekend tijdens de ‘Dag van de Orde’. Het boek werd verkozen uit een lijst van 60 inzendingen en een shortlist van 3 boeken.
nieuws
Algemeen management
28 oktober 2013
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Waardevolle boodschappen kunnen vaak verpakt zijn in een bescheiden vorm. Twitter met haar kenmerk van 140 tekens toont dat al enige jaren aan. Of het nu gaat om snel laatste nieuws, trending topics als #BlackPeet, of het eerste nieuws gemeld door @anonymous. De bedenkers van Twitter zullen hun inspanningen binnenkort bekroond zien met een beursgang. Menno Lanting twitterde er een boekje over open: Lead with a Tweet.
interview
Algemeen management
25 oktober 2013
Hans van der Klis
12-17 minuten leestijd
In Nooit af, dat hij net als Easycratie schreef in samenwerking met Erwin Witteveen, houdt Martijn Aslander een pleidooi voor de staat van permanent bèta: alles is altijd in de testfase. ‘De tools die je nodig hebt, zijn voor iedereen toegankelijk. Ook voor rotjochies in Pakistan. Je hebt geen dure kantoren meer nodig om het verschil te maken.’
interview
Advisering
25 oktober 2013
Jeroen Ansink
8-12 minuten leestijd
Sinds organisatiepsycholoog en grondlegger van de lerende organisatie Chris Agryris (90) toestemde met een interview voor de ‘Galerij der Groten’, is zijn gezondheid enorm achteruitgegaan. Hartproblemen hebben er toe geleid dat hij zijn ‘speedy thinking’, zoals hij het zelf noemt, heeft verloren. Toch heeft Argyris de voor hem gereserveerde plek ingeruimd – en wel door een ‘conversatie’ op afstand, een indirect gesprek.
recensie
Organisatiekunde
15 oktober 2013
Maarten Fijnaut
Operational Excellence (OpX) is voor veel organisaties belangrijker dan ooit. In veel branches wordt gevraagd om meer te doen met minder mensen en middelen. Dan is het handig als er een 'handboek' is dat duidelijk uitlegt hoe organisaties beter kunnen presteren tegen minder kosten. Operational Excellence van Marcel van Assen biedt die handvatten.
recensie
Organisatiekunde
8 oktober 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Zorg dat je de juiste connectie krijgt en houdt met klanten. Werk daartoe in kleine teams die snel en wendbaar opereren met en tussen klanten. Dat is het motto van de Amerikaanse consultant Dave Gray in zijn boek The connected company; 16 oktober verschijnt de Nederlandse vertaling.
recensie
Organisatiekunde
8 oktober 2013
Richard van der Lee
2-3 minuten leestijd
Na het lezen van het boek 'Slow banking' is de eerste vraag die bij mij opkwam of auteur Hans Kwakman de doelgroep voor zijn boek wel juist heeft ingeschat door met deze titel te werken. De beschreven en herkenbare worsteling, in relatie tot begrippen als verbinding, vertrouwen en controle, is namelijk niet alleen zichtbaar in bankenland maar ook bij talloze andere organisaties in de publieke en private sector.
recensie
Organisatiekunde
8 oktober 2013
Louis Thorig
Waarom zijn zoveel organisaties vandaag de dag continu overbelast? Hoe ga je om met een overdosis aan informatie en krijg je een beter inzicht hoe bestaande bedrijfsmiddelen, energie en tijd efficiënt te verdelen? Hoe herken je stapelgedrag? Hoe kun je in vijf stappen organisatiecapaciteit vrijmaken en benutten? Dit zijn thema's waar auteur Frans van Loef met zijn boek 'Stoppen met stapelen' een antwoord op probeert te geven.
opinie
Algemeen management
4 oktober 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Wilfrid Opheij is bestuursadviseur en als partner verbonden aan Twynstra Gudde, Adviseurs en Managers. Hij promoveerde in 2008 in Tilburg op de betekenis van bestuurders voor samenwerken. Samen met Edwin Kaats schreef hij het Managementboek van het Jaar van 2013: Leren samenwerken tussen organisaties. Hier sluit zijn top 3 van managementboeken naadloos op aan.
interview
Algemeen management
2 oktober 2013
Jeroen Ansink
8-11 minuten leestijd
Hij is 83, maar piekert er niet over om met pensioen te gaan. Als man achter de teamrollentheorie is Meredith Belbin dé expert op het gebied van samenwerking op de werkvloer. Gevormd door de Tweede Wereldoorlog wil hij van de wereld vooral een betere plek maken. ‘Het Rijnlandmodel is effectiever dan de Angelsaksische manier van managen.’
recensie
Organisatiekunde
1 oktober 2013
Joost Naafs
Gebrek aan kwaliteit herkennen we vrij gemakkelijk, bijvoorbeeld een niet schone hotelkamer of onvriendelijke bediening in een restaurant, maar kwaliteit precies definiëren is des te moeilijker. Gaat het bijvoorbeeld om de kwaliteit, de technische levensduur, van een product of stellen we de waarde voor de gebruiker veel meer centraal? Dat laatste is in de loop der jaren steeds nadrukkelijker op de voorgrond getreden. Kwaliteit is dan het voldoen aan de verwachtingen van de klant. Dat is het uitgangspunt van 'IKZ - Integrale kwaliteitszorg en verbetermanagement'