OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 54 van 1.780 resultaten
recensie
Organisatiekunde
12 juni 2014
Sonja de Bruin
2-3 minuten leestijd
Op aanraden van een vriendin, die er erg enthousiast over was, heb ik het boek ‘Verwaarloosde organisaties’ van Joost Kampen gelezen en ik kan haar alleen maar gelijk geven; het is uitermate interessant en boeiend onderwerp.
opinie
Financieel management
23 mei 2014
Haiko van der Voort
3-4 minuten leestijd
Managementsystemen suggereren vaak meer beheersing dan kan worden waargemaakt. Dit is niet slechts te verklaren met window dressing door bedrijven. Managementsystemen worden extra kwetsbaar naarmate wij er meer garanties aan willen ontlenen. Onder druk zullen ze leiden tot een onvruchtbare strijd tussen managers en professionals, met alles behalve beheersing tot gevolg.
interview
Organisatiekunde
23 mei 2014
Ronald Buitenhuis
6-8 minuten leestijd
Facility Management staat op een kantelpunt. Belangrijkste taak van facility management 2.0: toegevoegde waarde bieden, meedenken met de core business. ‘Toiletten moeten al in twee minuten schoon zijn vandaag de dag. Nog sneller gaat niet', vertelt George Maas. ‘Dat oude model van facility management waarin snelheid en laagste kosten domineerden, is failliet.’
interview
Organisatiekunde
22 mei 2014
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
De crisis heeft menig corporate university aan de rand van de afgrond gebracht, of deze zelfs over de rand geduwd. Maar juist in tijden van crisis kan een corporate university zorgen voor strategische vernieuwing. Zelfs een verklaard tegenstander als Steve Jobs richtte vlak voor zijn dood nog een corporate university op om de unieke Apple-cultuur te borgen. ‘Er zit een enorm afbreukrisico aan het opheffen van je corporate university.’
recensie
Organisatiekunde
20 mei 2014
Louis Thorig
In ‘Handboek Organisatieontwikkeling’ onderneemt Marcel van Marrewijk een zoektocht naar en ontwikkeling van een integraal bedrijfskundig raamwerk dat hij de Cubrix noemt en in hoofdstuk 2 introduceert. Daarmee zijn contexten en situaties van organisaties te structureren. Het boek is een aanwinst.
interview
Organisatiekunde
7 mei 2014
Bert Peene
7-11 minuten leestijd
Performanceverbetering is voor veel organisaties a never ending story. De omgeving waarin zij opereren, verandert voortdurend, maar duurzame verandering is in even zovele gevallen amper meer dan een mooie droom. Marcel van Marrewijk noemt dat nog net niet logisch, maar een verklaring heeft hij wel: er wordt te weinig rekening gehouden met de organisatiecontext. In zijn Handboek organisatieontwikkeling (‘Bouwstenen voor beter organiseren’) reikt hij een raamwerk aan dat het mogelijk maakt daadwerkelijk tot succesvol veranderen te komen: de Cubrix. Met een stevige portie Spiral dynamics in het fundament.
nieuws
Organisatiekunde
6 mei 2014
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Toe aan een dosis ‘doe eens gek: doe het gewoon’? Pak dan het boek Je bent wat je doet (‘Van zelfkennis naar gedragsverandering’) van Roos Vonk maar eens stevig beet.
recensie
Organisatiekunde
27 april 2014
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
Dit boek laat zien hoe merk- en organisatievraagstukken vervlochten zijn. En hoe organisaties doelgericht en doelbewust kunnen bouwen aan hun identiteit. Met veel voorbeeldcases.
column
Algemeen management
22 april 2014
Martijn Leijten
3-4 minuten leestijd
In Tussen Droom en Daad analyseren bestuurskundigen van de TU Delft patronen en wetmatigheden waar veel managementboeken soms aan voorbij gaan of voor vanzelfsprekend aannemen. In deze aflevering laat Martijn Leijten zien hoe veronderstellingen de neiging hebben zichzelf te bevestigen, en hoe je je daartegen kunt wapenen.
achtergrond
Advisering
18 april 2014
Pierre Pieterse
5-7 minuten leestijd
Er zijn maar weinig boeken die bij verschijnen zo als een bom zijn ingeslagen als Business Model Generatie van Alex Osterwalder. Eindelijk mocht de lijvige strategiebibliotheek achter glas en kon iedereen aan de slag met strategie.
recensie
Organisatiekunde
6 maart 2014
Carla Verwijs
'Hoewel weinigen de noodzaak tot Operational Excellence betwisten, vinden veel organisaties het moeilijk om structureel te verbeteren en vooral de verbeteringen te borgen.' Met deze quote begint het boek 'Operational Excellence, van industrie tot dienstverlening' van Marcel van Assen. Bij Operational Excellence denken de meeste mensen aan Lean en Six Sigma. Dit zijn inderdaad belangrijke technieken die veel organisaties gebruiken bij het creëren van een excellente operationele organisatie, maar Marcel van Assen laat zien dat er nog meer is naast deze twee methoden.
recensie
Organisatiekunde
6 maart 2014
Gilles Hofman
‘Zo doen we dat hier’, een zin waar ik als jonge adviseur al bekend mee ben. Het is de titel van een boek over bestuurders en integriteit. De term integriteit heeft bij mij een negatieve lading, maar dit gevoel baseer ik voornamelijk op de kranten die de laatste jaren bol stonden van integriteitkwesties als zelfverrijking, fraude en mismanagement. Het moest anders en beter. Hoe diep geworteld zijn de problemen? Hoe gaan bestuurders tegenwoordig met deze kwesties om? Hebben ze wel een oplossing? Benieuwd naar de verdiepende verhalen achter de krantenkoppen besluit ik ‘Zo doen we dat hier’ van Niels-Ingvar Boer en Albert Jan Stam te bestellen.
opinie
Algemeen management
4 maart 2014
Hans de Bruijn
2-3 minuten leestijd
Hans de Bruijn laat zijn licht schijnen op de wet van de afnemende effectiviteit. Die doet zijn intrede wanneer je gaat sturen op aantallen. Gevaarlijk, want voor je het weet is het enorme aantal ‘wat dan ook’ nog de enige prestatie. Pas op: perverse prikkels van prestatiemeting!
recensie
Algemeen management
3 maart 2014
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
Heb je de beste opleiding, de hoogste cijfers en de meeste branche-ervaring? Dan zou het zo maar eens kunnen dat je geschikt bent om CEO te worden. Tenminste: als je behalve dat alles ook over de juiste persoonlijkheid beschikt en de goede drijfveren hebt. Lezers van Hoe word ik CEO? zijn gewaarschuwd en tellen voor twee.
recensie
Algemeen management
28 februari 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Zit je al uren naar een probleem op je beeldscherm te staren? Zit je helemaal vast? Misschien is het dan tijd voor een spelletje. Of een dutje. In Een goede manager zaait verwarring laten Ori Brafman en Judah Pollack zien hoe belangrijk een beetje chaos is binnen elke organisatie.
column
Algemeen management
25 februari 2014
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
De longlist die via de shortlist uiteindelijk leidt tot het Managementboek van het Jaar is altijd een weerspiegeling van dat boekenjaar. En die weerspiegeling laat zien dat de crisis het boekenvak niet heeft overgeslagen. De tijd dat gegarandeerde winnaars al in de voorfase over elkaar heen buitelden, ligt even achter ons.
nieuws
Organisatiekunde
19 februari 2014
Joke Twigt
3-5 minuten leestijd
Het is de 21e eeuw en we zijn meer dan ooit zoekend naar nieuwe systemen, methoden en aanpakken. Slimmer werken, het nieuwe organiseren, Lean, omdenken en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
recensie
Organisatiekunde
19 februari 2014
Marianne Eussen
Hoe integer gedraagt u zich eigenlijk? En uw collega's? Deze vraag krijgen bestuurders steeds vaker voorgelegd. Het mooi ingebonden boek 'Zo doen we dat hier' van Niels-Ingvar Boer en Albert Jan Stam geeft inzicht in de praktijk van alledag. Bovendien benoemen ze 7 krachten die bepalend zijn voor de mate van integriteit. Morele besluitvorming zou naar mijn mening bij iedere bestuurder én toezichthouder hoog op de agenda moeten staan. Dit boek stelt u in staat te reflecteren op dit thema en hierover in uw organisatie te discussiëren.
recensie
Organisatiekunde
18 februari 2014
Martin van Staveren
In 5 stappen zelf uw organisatierisico’s managen. Dat is de ondertitel van ‘Ga niet langs af’. Het is geschreven door Robert van Asch en Maria Dorresteijn, met een voorwoord van de voorzitter van MKB-Nederland. Dit maakt gelijk de doelgroep helder en hiermee vult het boek een gat in de markt. Het boek is compact, vlotgeschreven en helder opgemaakt. Is het hiermee ook een ideale introductie op risicomanagement voor de beslissers in het MKB?
recensie
Ondernemen
13 februari 2014
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Drie jaar na het verschijnen heeft The Lean startup een heuse beweging ontketend. De boodschap dat het gros van de beginnersfouten in startups voorkomen kan worden, creëerde aanvankelijk een sensatie in Silicon Valley, maar heeft zich inmiddels ook uitgebreid tot andere sectoren. Inmiddels komen ondernemers van allerlei pluimage van Rotterdam tot aan Teheran regelmatig in meetups bij elkaar om ervaringen uit te wisselen. Lean is global geworden, en de onlangs verschenen Nederlandse vertaling komt wat dat betreft geen moment te vroeg.