OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 47 van 1.796 resultaten
recensie
Organisatiekunde
26 november 2015
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
‘Geen enkele organisatie kan de grote private en publieke vraagstukken van deze tijd alleen oplossen,’ schrijven Edwin Kaats en Wilfred Opheij in hun boek Leren samenwerken tussen organisaties (‘Samen bouwen aan allianties, netwerken, ketens en partnerships’). ‘Of het nu gaat om innovatie, goede zorg, economische ontwikkeling, duurzaamheid, openbare orde en veiligheid, het te boven komen van een recessie; samenwerken is altijd nodig.’
interview
Organisatiekunde
23 november 2015
Erik de Vries
5-6 minuten leestijd
Bart Flos schreef De kenniskermis, een boek dat managers - en andere stervelingen - moet helpen te blijven drijven in de rap dieper wordende zee van kennis en informatie. Wie weet wordt het wel het laatste boek dat u zult lezen.
nieuws
Organisatiekunde
23 november 2015
Nienke van Oeveren
3-4 minuten leestijd
‘Er hangt iets in de lucht, veranderkracht is overal’, begint Arend Ardon het seminar Veranderkracht. Panta rhei, maar met taal en structuren houden we alles angstvallig op z’n plek. Met meer openheid kunnen vonken makkelijker overspringen en kunnen we door samenwerking het verandervuur aanjakkeren. Martijn Aslander, Arend Ardon, Daniël Wolfs, Shirine Moerkerken en Wouter Hart inspireren de 180 deelnemers tijdens een seminar.
recensie
Organisatiekunde
20 november 2015
Martin van Staveren
4-6 minuten leestijd
Echt waar, in eerste instantie werd ik helemaal niet warm van de titel Reinventing organizations, geschreven door een voormalig McKinsey consultant.
recensie
Organisatiekunde
14 november 2015
Louis Thörig
2-3 minuten leestijd
Menig bestuurder, manager en professional raakt uitgekeken op de klassieke verandermethoden. Vernieuwingskracht is overal. Maar steeds meer organisaties lopen aan tegen grenzen van bestaande verandermethoden.
column
Organisatiekunde
13 november 2015
Martin van Staveren
4-6 minuten leestijd
CRM staat voor Crew Resource Management. Het is een gestructureerde en expliciete aanpak om de samenwerking in teams te bevorderen. Het stamt oorspronkelijk uit de luchtvaart. CRM wordt inmiddels ook toegepast binnen kerncentrales, op boorplatforms en door politie-, brandweer- en operatieteams.
nieuws
Organisatiekunde
12 november 2015
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
Netwerken waarbij gebruikers met hun bijdragen (content!) de basis en waarde van dat netwerk vormen, heten Peers Inc. Digitale voorbeelden zijn Wikipedia, de Linux community en recenter Airbnb en Uber. De Inc, het bedrijf, faciliteert het netwerk en bouwt en onderhoudt de community. De Peers zijn de mensen die door hun transacties (het meldden van een kamer, het toevoegen van een stukje code) content en dus waarde toevoegen aan het netwerk. Peer Inc’s zijn hot.
nieuws
Organisatiekunde
10 november 2015
Pierre Spaninks
1-2 minuten leestijd
De speurtocht naar het nieuwe Managementboek van het Jaar is in volle gang. Jurylid Pierre Spaninks houdt een blog bij over zijn ervaringen. Vorige keer: Jeukwoorden! Deze week: Wat wil het jurylid?
recensie
Organisatiekunde
4 november 2015
Nico Jong
3-4 minuten leestijd
Het actievliegwiel in organisaties gaat steeds sneller draaien. Doen wordt beloond, denken niet. Terwijl het juist die actiegerichtheid is die voor alleen maar meer van hetzelfde zorgt, en dus voor herhaling of verergering van de problemen die we ermee menen te bestrijden.
recensie
Organisatiekunde
3 november 2015
Pierre Spaninks
2-3 minuten leestijd
Kent u dat gevoel, dat u iets wilt veranderen binnen uw organisatie, dat u er alles aan doet om de boel in beweging te krijgen, en dat de weerstand alleen maar groter wordt? Dan gaat u zich helemaal begrepen voelen door Arend Ardon. En wat meer is: met Ontketen vernieuwing! helpt hij u nog verder ook.
recensie
Organisatiekunde
3 november 2015
Irna van der Molen
Risicogestuurd werken in de praktijk is een welkome aanvulling op bestaande literatuur. Een van de belangrijkste belemmeringen voor risicomanagement (namelijk constant tijdgebrek) wordt hierin expliciet benoemd, evenals de constatering dat organisaties constant aan verandering onderheving zijn, en dat ook dit gepaard gaat met grote onzekerheden.
recensie
Organisatiekunde
2 november 2015
Robert Paul Schwippert
2-3 minuten leestijd
Organisaties zien als sociale constructies die constant hun eigen realiteit creëren door verhalen, gesprekken en beelden - dat is het hart van Dialogische Organisatie ontwikkeling zoals beschreven in Dialogic Organization Development.
nieuws
Algemeen management
29 oktober 2015
Pierre Pieterse
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft 21 oktober de nominaties voor de Nederlandse prijs voor marketingliteratuur bekend gemaakt. Uit meer dan vijftig marketingboeken zijn elf boeken genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2015.
recensie
Organisatiekunde
28 oktober 2015
Martin van Staveren
3-5 minuten leestijd
Crew Resource Management (CRM) is een begrip uit de luchtvaart voor niets anders dan effectieve samenwerking in teams. Dit om effectiever, veiliger en misschien ook wel efficiënter teamdoelen te bereiken. Inmiddels maakt het ook buiten de luchtvaart een opmars, bijvoorbeeld in operatieteams in ziekenhuizen.
recensie
Organisatiekunde
28 oktober 2015
Carla Derijck
3-4 minuten leestijd
Verandering is vooral veel doen: experimenteren, vastlopen, reflecteren en leren. Duurzame vernieuwing ontstaat alleen door te kiezen voor een vernieuwende weg, inspiratie ontstaat alleen uit inspirerende interventies. Dit stelt Arend Ardon in zijn laatste boek: Ontketen vernieuwing!
recensie
IT-management / ICT
27 oktober 2015
Sjors van Leeuwen
4-6 minuten leestijd
We leven in een netwerksamenleving. Alles en iedereen is met elkaar verbonden. In zo’n omgeving voldoen traditionele bedrijfsmodellen niet meer. Om te kunnen overleven moeten organisaties sneller en wendbaarder worden. De oplossing die Peter Hinssen aandraagt in zijn boek The Network Always Wins klinkt eenvoudig: als de wereld om je heen verandert in een netwerk, zul je zelf ook in een netwerk moeten veranderen.
column
Organisatiekunde
26 oktober 2015
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Michiel Cobben is sinds 1992 actief in de werving en selectie van marketing en salespersoneel en sinds 2011 adviseert hij mensen en organisaties over hun verkoopstrategie. Dankzij deze ervaring kent hij als geen ander hij het belang van de gunfactor. Hij vertelt over zijn favoriete boeken.
interview
Organisatiekunde
22 oktober 2015
Justin van Lopik
7-10 minuten leestijd
Risicomanagement leeft weer op, zo lijkt het. Niet alleen wordt het ‘risicogestuurd denken’ expliciet genoemd in de ISO 9001:2015 kwaliteitsnorm, ook in andere vakgebieden wordt de nut en noodzaak van gedegen risicomanagement steeds duidelijker.
recensie
Organisatiekunde
21 oktober 2015
Sjors van Leeuwen
11-15 minuten leestijd
Reinventing organizations houdt de gemoederen al enige tijd bezig. Niet vreemd want het boek belooft een oplossing voor enkele grote uitdagingen waarmee veel bedrijven en instellingen worstelen.
recensie
Organisatiekunde
14 oktober 2015
Nico Jong
3-4 minuten leestijd
Anderhalf jaar na het verschijnen van Reinventing organizations, is er nu een Nederlandse vertaling van dit prachtige boek over veranderende paradigma’s en bijbehorende organisatiemodellen.