OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 20 van 1.780 resultaten
recensie
Organisatiekunde
3 januari 2020
Nico Jong
3-4 minuten leestijd
Hoe creëren we welzijn en geluk voor velen in plaats van welvaart voor enkelen? Hoe worden bestaande organisaties toekomstbestendig en betekenisvol? Op deze, en andere vragen belooft Raymond Geurts antwoord in De gelukkige organisatie.
column
Leiderschap
30 december 2019
Martin van Staveren
2-3 minuten leestijd
Welke managementdiscipline heeft de afgelopen 25 jaar het hoogste illusie-gehalte geleverd? Dat zou zo maar eens risicomanagement kunnen zijn. Wat zijn de drie grootste illusies? En is er een alternatief?
recensie
Organisatiekunde
20 december 2019
Nico Jong
3-4 minuten leestijd
Vaak zitten we op het werk vast in onze eigen patronen. Die zijn zo diep ingesleten dat we niet meer over de rand kunnen kijken om naar alternatieve oplossingen te zoeken.
recensie
IT-management / ICT
20 december 2019
Paul Hassels Mönning
7-10 minuten leestijd
Innovatie gaat vooral om de juiste mindset, dat is het centrale motto van DARE. Dit managementboek zit bomvol praktische inzichten hoe je kunt komen tot betere innovatie.
recensie
Non-profit
19 december 2019
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
We hebben steeds minder energie voor ons werk. Slechts 12% van de beroepsbevolking werkt met positieve energie, presteert meer dan gemiddeld en wekt goed samen met anderen.
interview
Organisatiekunde
18 december 2019
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Inzichten uit de neurowetenschappen hebben ons denken over gedrag in organisaties drastisch veranderd. Mensen blijken geen rationele wezens te zijn en verandering is dus veel minder te regisseren dan ons jaren lang is voorgehouden. Neurowetenschappers laten echter ook zien wat er desondanks wel mogelijk is en dat heeft inmiddels een aantrekkelijke hoeveelheid praktisch publicaties opgeleverd. Een van de auteurs die zich in dat opzicht onderscheidt, is Ria van Dinteren. Richtte zij zich eerder op de relatie tussen breinprincipes en leidinggeven, in haar nieuwste boek Breinleiderschap zoekt zij een breder perspectief: leren en ontwikkelen in organisaties.
recensie
Leiderschap
11 december 2019
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Leren in organisaties verandert. Het is bijvoorbeeld niet langer het exclusieve domein van opleidingsfunctionarissen op de afdeling HRM of P&O. Ook leidinggevenden hebben tegenwoordig een belangrijke verantwoordelijkheid als het om het leren van medewerkers gaat.
preview
Organisatiekunde
11 december 2019
Martijn Vet
3-4 minuten leestijd
In Wie niet tech is, is gezien bespreekt Martijn Vet zes technologieën die je niet mag missen omdat ze de wereld zullen veranderen. Een preview.
recensie
Non-profit
10 december 2019
Marthe van der Molen
3-4 minuten leestijd
Werkvuur. Een titel die tot de verbeelding spreekt: het aanwakkeren van vuur en passie op of voor het werk? Ik verwacht een praktisch boek over hoe ik het werkvuur bij mezelf en anderen verder kan aanwakkeren.
recensie
Organisatiekunde
10 december 2019
Thomas Cech
3-4 minuten leestijd
Het nieuwe boek Breinopeners van Ria van Dinteren biedt een interessante visie op bestaande cognitieve neurowetenschappelijke kennis, toegepast op leerinterventies en leren.
preview
Organisatiekunde
2 december 2019
Jan Wijnand Hoek
3-4 minuten leestijd
In onze eigen reis om Lean steeds beter te doorgronden zijn wij op het boek Lean Management Systeem gestuit: een lesboek TMS van het Toyota Management Institute in Nagoya Japan.
recensie
Non-profit
22 november 2019
Rudy Kor
3-4 minuten leestijd
Het boek Werkvuur van Hans van der Loo en Patrick Davidson is het product van vijf jaar onderzoek, van veel interviews en het doorworstelen van talloze publicaties over wat ons beweegt in het werk.
preview
Organisatiekunde
19 november 2019
Ria van Dinteren
3-5 minuten leestijd
Breinopeners biedt actuele en praktische breinkennis, met verrassende oplossingen voor de ontwikkelvragen van vandaag. Een preview.
interview
Leiderschap
19 november 2019
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Mensen doen in organisaties wat ze moeten doen, maar zetten vaak niet dat tandje bij om het verschil te maken. Terwijl elke organisatie in een snel veranderende wereld nu juist dat stapje extra zo hard nodig heeft. Een van de redenen is volgens Pieter van der Haak dat managers te weinig vertrouwen geven. "Eigenaarschap is vaak een misbruikt jeukwoord geworden."
recensie
Organisatiekunde
15 november 2019
Henny Portman
4-5 minuten leestijd
Salim Ismail wrote, together with Yuri van Geest and Michael S. Malone, Exponential organizations – Why new organizations are ten times better, faster, and cheaper than yours (and what to do about it).
recensie
Organisatiekunde
11 november 2019
Peter Streefkerk
4-5 minuten leestijd
In Wie niet tech is, is gezien behandelt Martijn Vet zes basistechnologieën die er mede de oorzaak van zijn dat er grote veranderingen in ons dagelijks leven aanstaande zijn: robotisering, big data, kunstmatige intelligentie, blockchain, internet of things en virtual reality/augmented reality.
preview
Organisatiekunde
11 november 2019
Ben Kuiken
3-4 minuten leestijd
Heb je het druk? Heb je het gevoel dat je voortdurend achter de feiten aanholt? In zijn nieuwe boek De Organisatiefilosoof helpt Ben Kuiken je om anders te denken, anders te kijken en anders te praten over organisatieproblemen.
recensie
Organisatiekunde
5 november 2019
Liesbeth Tettero
3-4 minuten leestijd
Onze hersenen zijn een grote remmende kracht bij het leren! In Breinopeners legt hersendeskundige Ria van Dinteren uit hoe dat komt, en gelukkig ook wat je kunt doen om je hersenen wél in de leerstand te krijgen.
recensie
Organisatiekunde
4 november 2019
Thomas Cech
2-3 minuten leestijd
Er zijn veel boeken over klant centraal stellen, customer experience en andere vormen van klantgericht ondernemen. De boeken van de Haan en Thomassen passen in deze filosofie. In Excelleren in service presenteren ze een totale commerciële strategie.
interview
Algemeen management
28 oktober 2019
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Zet een team op een hoge berg en grote kans dat er ruzie in de tent ontstaat. Niet omdat klimmers ruziezoekers zijn, maar omdat je er op het scherpst van de snede leeft en genadeloos met elkaar wordt geconfronteerd. Juist bij alpinisme, waar je elkaar blind moet vertrouwen, draait alles om teamwork, stelt Katja Staartjes in haar nieuwe boek Topteams.