OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Communicatie en media

    Rubriek

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Communicatie en media

    Hier vindt u artikelen rond boeken over communicatiemanagement. Van communicatiestrategie tot -functie & van intern tot extern. Alles voor media- en communicatieprofessionals.
    Pagina 34 van 711 resultaten
    interview
    Communicatie en media
    4 augustus 2011
    Annegreet van Bergen
    5-7 minuten leestijd
    Overtuigend presenteren en debatteren wordt steeds belangrijker. Tot voor kort was daar binnen het reguliere onderwijs slechts weinig aandacht voor. Politici, maar ook managers volgen steeds vaker communicatie- en debattrainingen. In ‘Debatteren om te winnen. De kunst van het overtuigen’ wordt een aantal belangrijke lessen op een rijtje gezet. De auteurs (Roderik van Grieken, Arthur Noordhuis en Donatello Piras) werken alledrie bij het Nederlands Debat Instituut. Managementboek Magazine sprak met Van Grieken (1972), die dit instituut in 1998 oprichtte.
    recensie
    Communicatie en media
    15 juni 2011
    Martin van 't Klooster
    Communicatiebeleid over infrastructurele plannen en projecten in gebied, regio of woonwijk verandert. Steeds minder volgen de initiatiefnemers de lijn; plannen achter het bureau voorbereiden, uitgewerkte plannen bekend maken en vervolgens in de verdediging en de plannen 'boven water' houden. In 'Gebiedscommunicatie als cocreatie' behandelen Renate Werkman en Dorien Bunt een deelaspect. Zij zetten voor communicatieadviseurs de keuzes op een rijtje om de vaak gecompliceerde processen te faciliteren.
    recensie
    Communicatie en media
    8 juni 2011
    Peter Vermeulen
    4-5 minuten leestijd
    Wanneer weet u nu eigenlijk zeker dat de samenvatting op de achterzijde van een boek u daadwerkelijk biedt wat de auteur belooft? Hoe serieus neemt u de door bekende Nederlanders geschreven korte aanbevelingen in een boek, dat juist dit boek absoluut het beste boek is wat zij ooit gelezen hebben? Na het lezen van mijn recensie zult u sneller, makkelijker en eenvoudiger een besluit nemen. Namelijk of 'Verbaal meesterschap' van Remco Claassen uw leven gaat verijken en of de belofte van zowel de auteur als de bekende Nederlanders op waarheid berust zijn.
    recensie
    Communicatie en media
    29 april 2011
    Bert Peene
    2-3 minuten leestijd
    Het merk is een van de belangrijkste assets van een succesvolle organisatie. Maar een organisatie is nog niet zo maar een merk, daar moet je heel wat voor doen. Wat allemaal staat uitgebreid beschreven in Focus op fans van Wil Michels en Yara Michels.
    interview
    Algemeen management
    4 april 2011
    Joep Schrijvers
    8-12 minuten leestijd
    Ze weet alles van middenmanagers. Over hun werk en hun valkuilen. Ze zoekt naar praktische handvatten. Schrijft over weerstand en loyaliteitsconflicten in het hart van de organisatie. Haar belangrijkste vraag is steeds: hoe dan? Hoe ga je het doen? Ze zingt en is moeder van vier jonge kinderen. Maar bovenal is ze adviseur, schrijfster en procesbegeleider. Vandaag bij de boekenkast: Annemarie Mars.
    recensie
    Communicatie en media
    1 april 2011
    Bert Peene
    1-2 minuten leestijd
    Mediaplanning (‘Van marketingcommunicatie tot mediaplanning en –inkoop’) van Babs van Teylingen-Geerlings geeft inzicht in het proces van mediaplanning. Van de briefing tot en met de inkoop en alle stappen daar tussenin. Daarnaast verschaft het een actueel beeld van de verschillende mediumtypen met hun belangrijkste kenmerken en ontwikkelingen. Kortom: een boek met de status van handboek.
    interview
    Communicatie en media
    17 januari 2011
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    Het merendeel van de veranderprocessen mislukt omdat er te weinig aandacht wordt besteed aan de implementatie en communicatie ervan. Dit is de stelling van Lambert Pater en Marielle Schuurman in het boek Communicatie en implementatie. Zij geven vijftig tips om van theorie naar praktijk te komen. Een gesprek met een van de auteurs, Marielle Schuurman.
    recensie
    Communicatie en media
    30 december 2010
    Martin van 't Klooster
    In 'Digitale interne communicatie 2 1/2 ' vraagt Luc de Ruijter vrij dwingend aandacht voor twee zaken bij de ontwikkeling van digitale interne communicatie. Het gaat er niet om 'hoe mooi een tekst is of een website, maar of de informatie voorziet in informatiebehoefte' en 'de rol van de communicatieadviseur is niet langer een 'middelenmannetje/-vrouwtje', maar een adviseur op strategisch niveau.' Communicatie dient zich meer bezig te houden met de inhoud en los te komen van de vorm, wil ze überhaupt strategische waarde hebben.
    recensie
    Communicatie en media
    30 december 2010
    Louis Thörig
    2-3 minuten leestijd
    Het blinde vertrouwen in ondernemingen en hun bestuurders heeft de laatste tijd een forse deuk opgelopen. In het bedrijfsleven bouwen steeds meer bestuurders bewust aan hun persoonlijke reputatie profiel. Dat is geen luxe maar bittere noodzaak, stelt Paul Stamsnijder in 'De vent is de tent'. Een sterke bestuurder durft immers de boodschap persoonlijk te versturen.
    recensie
    Communicatie en media
    24 november 2010
    Joris Arts
    2-3 minuten leestijd
    Prezi is dé PowerPointkiller als we Hedwyg van Groenendaal, auteur van 'Presenteren met Prezi' mogen geloven. In dit vlotgeschreven boek beschrijft zij hoe u uw eerste Prezi maakt. Ze neemt u aan de hand en beschrijft op lekenniveau hoe het programma werkt. Prezi is presentatiesoftware nieuwe stijl, volgens techniek van mindmappen en zeker de moeite van het proberen waard. Als u al ervaring met Prezi heeft, heeft het boek beperkte meerwaarde, maar de website van de auteur met inspirerende links is goud waard.
    interview
    Communicatie en media
    26 oktober 2010
    Rob Hartgers
    5-7 minuten leestijd
    Zonder goede reputatie hebben bedrijven geen waarde, stelt Paul Stamsnijder. Bovendien wordt het imago van de organisatie steeds meer verbonden aan die van de CEO. Hij schreef er een boek over onder de titel De vent is de tent. De boodschap? ‘Reputatiemanagement is de verantwoordelijkheid van de top.’
    recensie
    Communicatie en media
    17 oktober 2010
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    Het boek ‘Geen commentaar’, geschreven door vijf communicatieprofessionals uit België en Nederland, is een geslaagde poging om organisaties en hun communicatieafdelingen handvatten te bieden voor het omgaan met de moderne communicatiewetten bij crisis. Makkelijker weten ze het niet te maken, wel een hoop inzichtelijker.
    recensie
    Communicatie en media
    2 augustus 2010
    Anne-Mieke Vermeer
    2-3 minuten leestijd
    'Een organisatie bestaat niet zonder communicatie.' Zo begint Wil Michels zijn 'Communicatie handboek' en hij zou het kunnen weten: directeur van een communicatiebureau, docent communicatie en schrijver van eerdere titels op dit gebied. De student die zich de inhoud van dit handboek eigen maakt, heeft een prima theoretische basis om in een communicatieomgeving aan de slag te gaan.
    interview
    Communicatie en media
    1 juni 2010
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    In Getting Naked roept de Amerikaanse bedrijfsadviseur Patrick Lencioni zijn medeconsultants op om hun zwakke punten ruiterlijk toe te geven en zich met volle overgave in lastige situaties te storten. Dat levert veel goodwill op, zelfs als ze daarmee in eerste instantie een modderfiguur lijken te slaan. ‘Cliënten voelen het aan wanneer iemand zich voor hen opoffert.’
    recensie
    Communicatie en media
    17 maart 2010
    Martin van 't Klooster
    2-3 minuten leestijd
    Wat maakt nieuws tot nieuws en wat niet? En wie of wat bepaalt dat? Het zijn prangende vragen voor wie beroepsmatig of beleidsmatig met publiciteit, mediabeleid of marketingcommunicatie te maken heeft. Het speelt nog pregnanter als het gaat om nieuws over producten, merken of bedrijven. Vaak haalt het nieuws de media op een heel andere manier dan de bedoeling was. Met 'In het nieuws' willen Marjolijn van Oordt en Eefje Herregodts vooral de marketeers op weg helpen. En zij doen dat met heldere modellen en handige tips.
    recensie
    Communicatie en media
    3 maart 2010
    José Otte
    2-3 minuten leestijd
    Pim Elfferich interviewde communicatiemensen en ontdekte een opvallende overeenkomst bij organisaties die hoog scoren als 'leukste' werkgevers. Allemaal hebben ze bijzonder veel aandacht voor interne communicatie. In 'Hoera, het is weer maandag!' laat hij ons zien hoe belangrijk interne communicatie is voor een goed lopende organisatie.
    recensie
    Communicatie en media
    9 februari 2010
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Communicatie- en marketingafdelingen zullen het boekje In het nieuws, met als ondertitel ‘laat media voor u werken’, vermoedelijk snel naast zich neerleggen. Met als argument: dat weten we toch wel. Je hoeft ons niet te vertellen hoe de media werken. Gezien de oneindige stroom persberichten die keer op keer in de prullenbakken van redacties verdwijnt, is het misschien toch handig om dit boekje eens aan te schaffen.
    recensie
    Communicatie en media
    11 januari 2010
    Martin van 't Klooster
    Eén van de spannendste publicaties over geschiedenis van een spraakmakend medium is 'Het geheim van de Telegraaf'. Mariëtte Wolf is op basis van het verslag van jarenlange onderzoek gepromoveerd tot doctor in de mediastudies. De publieksuitgave van haar inspanningen laat zich lezen als een schelmenroman. Maar ook wie alleen de 484 pagina's tekst wil lezen en de ruim 80 pagina's noten, bronnen en literatuuropgave voor gezien houdt, moet er wel de tijd voor nemen.
    recensie
    Communicatie en media
    15 december 2009
    Bert Peene
    2-3 minuten leestijd
    Essentie van communicatie is de opvolger van het succesvolle ‘Basisboek communicatie’, de klassieker van Wil Michels die in de loop der jaren heel wat hbo-studenten de weg gewezen heeft in de boeiende wereld van de bedrijfscommunicatie.
    interview
    Communicatie en media
    28 oktober 2009
    Rob Hartgers
    3-5 minuten leestijd
    Een goede verteller grijpt de aandacht grijpen en houdt die vast. Dat is een kwaliteit die niet alleen nuttig is voor broodschrijvers. Ook managers en bedrijven kunnen binden en boeien met sterke verhalen. De Vlaamse Ina Vandewijer schreef een dikke pil over de techniek van het ‘verhalen vertellen’ in haar boek Storytelling, een boek vol praktische tips en oefeningen. M&L luisterde naar haar verhaal en tekende het op.

      Personen

        Trefwoorden