OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Algemeen management

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Algemeen management

    Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
    Pagina 125 van 3.311 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    23 juni 2011
    Bert Peene
    3-5 minuten leestijd
    Een goede manager is een ‘control freak’ die van resultaatgerichtheid zijn beroep heeft gemaakt. De ‘balanced scorecard’ is zijn bijbel, bijdragen aan ‘shareholders value’ zijn voornaamste recht van bestaan. Mocht u dit beeld wat ongenuanceerd vinden, slaat u dan de literatuur er maar eens op na en u zult zien dat managers al jaren het mikpunt zijn van ongezouten kritiek. Zonder vuur geen rook, oordeelt Norbert Greveling in zijn pas verschenen boek De ondernemende manager nuchter. Maar wat kun je met die kritiek? Massaal managers ontslaan is geen optie, dus laten we eens kijken of die kritiek ‘ons’ ook iets leert. Of zij bijvoorbeeld kan leiden tot een ander perspectief waarmee managers voortaan kritiek in de kiem kunnen smoren.
    recensie
    Algemeen management
    22 juni 2011
    Peter Vermeulen
    3-4 minuten leestijd
    Paul Fentener van Vlissingen. Een naam die sommigen vaag een bel doet rinkelen. Maar voor de fervente FD- of Quote-lezer een bekende. We weten echter weinig over deze in augustus 2006 overleden machtig en groot zakenman. Hoewel Paul Fentener van Vlissingen niet vaak op de voorgrond trad, heeft hij veel wijsheden nagelaten. Zo ook in de nieuwe uitgave van zijn boek met de originele titel 'Ondernemers zijn ezels'. Hierin geeft hij u veel wijsheden mee over hoe u een bedrijf moet aansturen zonder zich twee keer aan de bekende steen te stoten.
    recensie
    Algemeen management
    22 juni 2011
    Martin van Staveren
    3-4 minuten leestijd
    We leven in een maatschappij waarin onzekerheden al snel als risico's worden beschouwd. Terwijl onzekerheden ook een positieve kant hebben. Het boek 'Managen van onzekerheden' is in 2007 verschenen, ruim voor de financiële en andere crises.
    recensie
    Algemeen management
    21 juni 2011
    Peter Vermeulen
    4-5 minuten leestijd
    Albert, kleinzoon van oprichter Albert Heijn, heeft Ahold gemaakt tot de internationale supermarktgrootmacht die ze nu is. Albert startte in 1949 op tweeëntwintigjarige leeftijd zijn carrière bij de familieonderneming. Twaalf jaar later werd hij aangesteld als voorzitter van de raad van bestuur. In 'Albert Heijn: De memoires van een optimist' beschrijft Jef de Jager de memoires van een kruidenier die ondanks alle persoonlijke tegenslagen optimist bleef en met zijn bedrijf de grootste omzetstijging in de Nederlandse geschiedenis wist te behalen. Na het overlijden van Albert Heijn is deze geheel herziene en geactualiseerde druk uitgegeven.
    interview
    Algemeen management
    21 juni 2011
    Annegreet van Bergen
    7-9 minuten leestijd
    Niet vanuit het heden naar de toekomst toe redeneren. Maar juist andersom: starten vanuit de kennis die beschikbaar is over de toekomst en dan kijken wat die kennis betekent voor jouw bedrijf. Dat is een van de kenmerken van de door futuroloog Wim de Ridder ontwikkelde de scenariomethode Futures Fit. Die staat centraal in De wereld breekt open – Strategisch inspelen op de nieuwe tijd. Daarnaast bevat het boek een scala aan boeiende feiten en verrassende vooruitzichten.
    recensie
    Algemeen management
    20 juni 2011
    Judy Bos - de Ruijter
    'Eerste hulp bij samenwerken' geeft inzicht in samenwerkingskunde, veertig modellen voor succesvolle samenwerkingsverbanden tussen organisaties. Samenwerken tussen organisaties, wat komt er allemaal bij kijken? Hoe maken we er een succes van waar alle partijen meerwaarde uit halen en hoe blijven we succesvol samenwerken? Robin Bremekamp neemt je mee aan de hand van tien sleutelvragen over samenwerkingsvraagstukken en geeft inzicht in wanneer welke modellen toepasbaar zijn. Je krijgt verschillende inspirerende brillen aangereikt om naar de werkelijkheid te kijken en concrete handvatten om succesvolle samenwerkingsverbanden aan te gaan.
    recensie
    Algemeen management
    20 juni 2011
    Mariska Fennema
    Misschien ken je de ervaring dat je heel doelbewust bezig bent, je je krachtig en positief voelt over dat wat je aan het doen bent en dat alles als vanzelf lijkt te gaan. Dat is wat Marshall Goldsmith verstaat onder 'Mojo'.
    recensie
    Algemeen management
    16 juni 2011
    Joost van Driessen
    2-3 minuten leestijd
    Niet veel mensen wensen op hun sterfbed dat ze meer tijd aan hun werk besteed hadden. Moeten we de druk van het werk dan maar negeren en al onze tijd op belangrijke dingen richten? Er zijn maar weinig mensen die zich dat kunnen veroorloven. Daarom moet je zorgen dat het werk leuk is. Dat heeft natuurlijk met werkinhoud te maken, maar zeker ook met timemanagement. Daar gaat het boek 'Timemanagement volgens Covey' van Roger en Rebecca Merrill over.
    recensie
    Algemeen management
    15 juni 2011
    Claudia Broeke
    Trainer en trainingsacteur. Het gouden duo dat samen zorgt voor een leerzaam en geanimeerd programma voor de cursisten. Trainingsacteurs hebben vast al gehoord over de 'Toolbox voor trainingsacteurs' van Paul Devilee. Het is voor hen een handig boek met afwisselende werkvormen die verder gaan dan het traditionele naspelen van de situatie. De andere doelgroep van het boek is de trainer die regelmatig samenwerkt met trainingsacteurs. Het boek geeft goed inzicht in de meerwaarde die een trainingsacteur heeft. Om optimaal samen te werken biedt dit boekje veel aanknopingspunten.
    recensie
    Algemeen management
    14 juni 2011
    Peter Vermeulen
    Zoals veel jongens wilde ook Bernard van de Weert straaljagerpiloot worden. In tegenstelling tot veel jongens werd Van de Weert dit ook. Zijn grote avontuur was begonnen! Het bleek echter van korte duur; anderhalf jaar na het opstijgen kwam Van de Weert letterlijk weer met beide benen op de grond te staan. Hij werd luchtziek. Hij besloot het bedrijfsleven in te gaan om van onderaan de ladder weer tot enorme hoogte te stijgen. Bernard van de Weert wist zich na jaren weer op hoog niveau te begeven en schopte het onder andere tot topmanager bij KPN. In 'We hebben een beller' beschrijft Van de Weert zijn soms spraakmakende ervaringen binnen KPN.
    recensie
    Algemeen management
    8 juni 2011
    Peter Vermeulen
    Wilt u een eigen zaak beginnen en vooral voor honderd procent zuiver zakendoen? Maar vreest u een businessplan te hebben dat niet rendabel en dus realiseerbaar is? Dan geeft 'Innocent' u een blik achter de schermen van een bijzonder succes dat ook onuitvoerbaar leek. Hierdoor is het een ideaal boek voor iedereen die voor zichzelf wil beginnen.
    column
    Algemeen management
    8 juni 2011
    Ralf Knegtmans
    1-2 minuten leestijd
    Door het economisch herstel in combinatie met een verwachte uittocht van onze ‘baby boomers’ neemt de relevantie van talentidentificatie de komende jaren onevenredig toe. Er zijn tenslotte minder talenten beschikbaar, terwijl deze groep fors meer werk zal moeten verrichten als we onze verzorgingsstaat nog een beetje in tact willen houden. Extra reden dus om niet mis te willen grijpen bij de werving van toekomstige toppers.
    recensie
    Algemeen management
    7 juni 2011
    Ger Mouthaan
    1-2 minuten leestijd
    Ons 'maakbaarheidideaal' van organisaties blijkt een illusie, concludeert Jos Verveen in 'Bullshit management'. Het hele scala van 'doorgeschoten' management- en motivatietools uit de organisatiewetenschappen neemt hij bedreven op de hak. Ook vanuit historisch perspectief is volgens Verveen op geen enkele wetenschappelijk onderbouwde wijze het succes van onze managementtechnieken aan te tonen. Hij heeft met het boek een absolute 'must read' geproduceerd voor ons 'managementjunks'.
    recensie
    Algemeen management
    6 juni 2011
    Jaap Peters
    2-3 minuten leestijd
    Om maar met de deur in huis te vallen, 'Iedereen CEO' is een boek dat leest als een trein en het geeft een mooi beeld van de tussentijd waarin we staan op weg naar een connected wereld. Tien hoofdstukken verdeeld over 170 bladzijden. Waar gaat het over en is het een must om te lezen?
    recensie
    Algemeen management
    30 mei 2011
    Annegreet van Bergen
    2-3 minuten leestijd
    Eerst de communicatie, dan de cultuur. Dat is de invalshoek die Frank Garten heeft gekozen voor Werken met andere culturen. Door deze aanpak maakt hij de ondertitel - ‘Vloeiend communiceren en onderhandelen door bestaande patronen te doorbreken’ - meer dan waar. Ook wie binnen Nederland met anderen samenwerkt of onderhandelt, vindt in zijn boek behartigenswaardige inzichten en lessen.
    recensie
    Algemeen management
    26 mei 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Zit-ie in je frontale cortex, je temporale cortex, je partiële cortex of toch in je cerebellum? Waar zit dat ondernemersgen nu? Josette Dijkhuizen heeft een teleurstellend antwoord voor u in haar boek Het ondernemersgen. Het O-gen bestaat niet! Dus zal het ook nooit gevonden worden. Gelukkig zijn wel onderliggende genen actief en is ondernemerschap ook te ontwikkelen.
    recensie
    Algemeen management
    24 mei 2011
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    Doorbreek de cirkel! van Arend Ardon is een echte eyeopener voor managers die zichzelf geweldig vinden. Het boek biedt hen bovendien veel praktische adviezen hoe ze hun eigen weerstand kunnen slechten.
    recensie
    Algemeen management
    18 mei 2011
    José Otte
    Hoe vind je tijd, rust en ruimte om te luisteren? Wat is luisteren eigenlijk? Wat maakt het zo moeilijk? 'Harthorend' is een boek voor iedereen die merkt dat hij/zij het prettig vindt te horen dat iemand luistert.
    recensie
    Algemeen management
    17 mei 2011
    Friso van Abbema
    3-4 minuten leestijd
    Als je voor de basisopleiding tot trendwatcher mag kiezen tussen een weekje door New York lopen en het boek 'Dossier supertrends' van Carl Rohde, Norbert Mirani en Goos Eilander lezen, dan kies je natuurlijk voor het eerste. Maar ja, soms lukt het niet om de gelegenheid te creëren. Dus 'Dossier supertrends' gelezen.
    recensie
    Algemeen management
    17 mei 2011
    Bert Thiel
    3-4 minuten leestijd
    Pieter van Nispen en Anita van Stralen beschrijven in 'Culturele competentie' hoe we kunnen, willen of moeten omgaan met cultuurverschillen: 'je culturele competentie, de combinatie van kennis, vaardigheden en houdingen op het gebied van cultuur.' Dat is op zich nuttig, want de wereld is klein geworden en internationaal een toverwoord. Het is alleen jammer dat de auteurs de plank zo volkomen misslaan.

      Personen

        Trefwoorden