OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Algemeen management
Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
Pagina 114 van 3.312 resultaten
recensie
Algemeen management
14 mei 2013
José Otte
2-3 minuten leestijd
'Het groot managementmodellenboek' van Marcel van Assen, Gerben van den Berg en Paul Pietersma maakt u op heldere, toegankelijke en praktische wijze wegwijs in 70 essentiële managementtools.
recensie
Algemeen management
13 mei 2013
Max Kohnstamm
2-3 minuten leestijd
Paul Postma heeft als (direct) marketing consultant een stevige reputatie opgebouwd. Daarnaast heeft hij inmiddels een fors aantal boeken gepubliceerd. En nu ligt er een Postma over het brein. Bewonderenswaardig, waar haalt hij de tijd toch vandaan? Maar de belangrijkste vraag is: heeft Paul Postma nog wel iets nieuws te melden? Gelukkig is het antwoord: jazeker!
recensie
Algemeen management
13 mei 2013
Nick van Loendersloot
Even dacht ik dat we met een retrospectief uit het land van voor- en hoofdwas te maken hebben, maar gelukkig zet de subtitel 'Verandert de Crisis Ons Leven?' ons op het juiste been. Bekend is dat crisis een eeuwigdurende bron is voor de literatuur. Zonder de Tweede Wereldoorlog waren naoorlogse schrijvers als Minco en Mulisch, Claus en Van het Reve nergens geweest.
achtergrond
Algemeen management
13 mei 2013
Justin van Lopik
5-6 minuten leestijd
Een optimistisch boek over het leervermogen van het maakbare brein, dat vond de SRM-leesclub van Brein@work. In dit boek (2010) hebben de opleidingskundigen Nina Lazeron en Ria van Dinteren bijna 40 artikelen van wetenschappers en praktijkmensen bijeengebracht over de werking van het lerende brein en wat trainers en coaches daarmee kunnen in de beroepspraktijk.
recensie
Algemeen management
13 mei 2013
Rob van Nes
'Saab over de kop' past, hoewel van een andere omvang, prima in het rijtje van businessdrama's als Het drama Ahold en
De prooi. Maarten van der Pas en Robert van den Oever schetsen een helder beeld van wat zich in de periode 2009-2012 rond het ooit roemruchte automerk afspeelde. Dankzij de onlosmakelijke band met Spyker krijgt het verhaal een derde dimensie waardoor het niet een saai feitenrelaas wordt, maar een boek dat bijna leest als een thriller. Bij ieder hoofdstuk vraag je je af hoe het verder gaat. Triest genoeg voor de betrokkenen is het geen fictie maar harde waarheid.
recensie
Algemeen management
10 mei 2013
Bart Aupers
Wie kent niet dat gevoel een winkel te binnen te lopen en je niet welkom te voelen. “Zou ik je heel misschien iets mogen vragen”, weet je na heel wat aarzeling uit te brengen tegen de dienstdoende winkelmedewerker. Zijn of haar reactie houdt niet zelden het midden tussen totale onverschilligheid en de respons op een buitengewoon onbehoorlijk voorstel. Lammers weet op zeer gevatte en herkenbare wijze het fenomeen van gastheerschap neer te zetten in zijn boekje met de aansprekende titel WAUW. Gelardeerd met vlot geschreven anekdotes doet Lammers een poging de verkoper/ondernemer een les gastheerschap bij te brengen.
recensie
Algemeen management
8 mei 2013
Sonja de Bruin
1-2 minuten leestijd
'De Dirty Tricks van het onderhandelen' had ik eerder moeten lezen! Ik heb net een aantal onderhandelingen achter de rug, maar ondanks dat de uitkomsten naar tevredenheid waren, blijf ik mij afvragen wat het effect van dit boek van George van Houtem zou zijn.
recensie
Algemeen management
7 mei 2013
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
In Het recht op een baas bindt Ward Grootens de strijd aan met het type leidinggevende dat hij de zoek-het-maar-uit-manager noemt, ook bekend als de one hour manager, vernoemd naar hét jaarlijkse contactmomentje met zijn werknemers, het functioneringsgesprek van hooguit een uurtje.
recensie
Algemeen management
6 mei 2013
Lodi Planting
Het boek 'MBA in één dag' van Ben Tiggelaar heb ik zeer graag gelezen. In het boek laat Tiggelaar de meest actuele en invloedrijke managementdenkers aan bod komen. Of zoals hij het zelf zegt: 'Een frisse blik op de beste ideeën van de belangrijkste managementdenkers.' Dit gegeven is een feit, maar laat u niet misleiden door de titel. U kunt onmogelijk 8 meter boeken leren in één dag!
interview
Algemeen management
29 april 2013
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Verhalen kunnen een belangrijk vehikel zijn bij het ombuigen van weerstand naar veranderbereidheid. Verhalen verschaffen toegang tot het irrationele en intuïtieve, tot belevingen en emoties; tot alles, kortom, waar in veel verandertrajecten vaak achteloos voorbij wordt gegaan. Met alle gevolgen van dien. In Storypower introduceert Annet Scheringa een storytellingmodel voor verandercommunicatie. Het is geen wondermiddel, waarschuwt ze, maar het helpt wel degelijk om meer veranderprogramma’s tot een succes te maken.
opinie
Algemeen management
26 april 2013
Hans de Bruijn
3-4 minuten leestijd
Woorden als ‘vertrouwen’ en ‘ruimte’ zijn helemaal in, zeker in de wereld van professionals. Hoe vaak komen we niet verhalen tegen die ongeveer als volgt luiden: ‘Onze professionele organisaties worden tegenwoordig bedrijfsmatig gerund: ze leveren producten die je kunt meten. Al dat meten heeft de professie gemold. Het werk van professionals laat zich niet in een paar getallen vangen, levert geen ‘output’ op. We moeten van die systemen af, en het is tijd om professionals ruimte en vertrouwen te geven.’
opinie
Algemeen management
26 april 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Jacqueline Fackeldey neemt menselijk gedrag als uitgangspunt voor het ontwikkelen van producten en diensten en verbindt zo bedrijfsproces met klantbehoefte. Ze werkt onder de naam fackeldeyfinds als klantropoloog, spreker en adviseur. Haar topboek is de klassieker 'The Cluetrain Manifesto'. Benieuwd naar de rest van haar top 3?
recensie
Algemeen management
24 april 2013
Sven Laudy
2-3 minuten leestijd
'Het geheim van Teamwork' is een parabel over een team dat je meeneemt op haar zoektocht naar de sleutel van teamsucces. De hoofdpersoon Daphne heeft ervaring met werken in teams en krijgt de grootste uitdaging uit haar loopbaan: maak van de teams in ons bedrijf excellerende teams. Dat is geen kleine opgave, aangezien de organisatie waar Daphne voor werkt wereldwijd vestigingen heeft. Daphne moet hiervoor heel wat weerstanden overwinnen en nautuurlijk eindigt de parabel met een daverend succes. Wat kunnen wij hiervan leren?
recensie
Algemeen management
18 april 2013
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Storytelling is zo waardevol in organisatieverandering dat het maar beter tot de standaarduitrusting van verandermanagers en communicatieadviseurs kan behoren, schrijft Annet Scheringa ergens halverwege haar boek Storypower (‘Verhalen die je organisatie veranderen’). En terecht!
recensie
Algemeen management
9 april 2013
Iwan Basoski
De boodschap van Stephen (zoon van) Covey in Smart Trust is eenvoudig: heb vertrouwen in anderen en succes volgt. Vol verwachting zie ik uit naar de rest van het ruim 250 pagina's tellende werk van de Covey-telg, want vertrouwen als managementconcept is immers nog beperkt uitgewerkt.
recensie
Algemeen management
9 april 2013
Iwan Basoski
1-2 minuten leestijd
De boodschap van Stephen (zoon van) Covey in Smart Trust is eenvoudig: heb vertrouwen in anderen en succes volgt. Vol verwachting zie ik uit naar de rest van het ruim 250 pagina's tellende werk van de Covey-telg, want vertrouwen als managementconcept is immers nog beperkt uitgewerkt.
recensie
Algemeen management
9 april 2013
Max Kohnstamm
'Empowered' verdient onze aandacht, want auteur Josh Bernoff is niet bepaald de eerste de beste. Hij publiceerde 'Groundswell', een boek dat in januari 2010 door de AMA (American Marketing Association) verkozen is tot beste marketingboek van 2009. Groundswell wordt beschouwd als een van de meest toonaangevende boeken op het gebied van Social media. 'Empowered' kan eigenlijk beschouwd worden als 'Groundswell deel 2'. Deel 1 gaat voornamelijk over het groeiende belang van Social media. De Nederlandse vertaling van het Engelse woord 'Groundswell' is 'vloedgolf'. De auteurs omschrijven het begrip als: 'a social trend in which people use technologies to get the things they need from each other, rather than from traditional institutions like corporations.'
recensie
Algemeen management
9 april 2013
Max Kohnstamm
'This is Service Design Thinking' is een buitengewoon leuk boek over een bloedserieus onderwerp. Het boek zorgt voor een nieuwe en bredere kijk op dienstenmarketing, een bijzonder relevante discipline binnen ons vakgebied. Bovendien is het boek op vernieuwende wijze vormgegeven. Op deze wijze wordt 'design thinking' ook direct in de praktijk toegepast. Want hoe tastbaar een boek ook moge zijn, uiteindelijk levert ook dit 'studieboek' in essentie een dienst. En de dienst van dit boek over dienstenmarketing is: hoe kan ik beter diensten verlenen. Een soort Droste effect, dus eigenlijk.
nieuws
Algemeen management
8 april 2013
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
De ‘elevator pitch’ (je verhaal in 1 minuut) en de PechaKucha (20 slides van elke 20 seconden) zijn bekende presentatievormen. Ze geven structuur voor spreker én publiek.
recensie
Algemeen management
8 april 2013
Elske Verbeek
2-3 minuten leestijd
In hun – deels wetenschappelijke, deels instructionele – 'Engaged' beschrijven Holbeche & Matthews het fenomeen employee engagement; het gevoel van betrokkenheid, passie en energie ten opzichte van het werk en de organisatie.