OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 972 van 19.444 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    18 mei 1998
    Rene ten Bos
    5-7 minuten leestijd
    Al mijn vrienden in het land zeiden mij dat ik dit boek moest lezen. Voor toverdokters, wisten zij, ben ik immers allergisch en de auteurs van dit boek, beiden werkzaam voor The Economist, lijden aan dezelfde aandoening. En inderdaad, ik heb het boek verslonden, met huid en haar.
    recensie
    Marketing
    18 mei 1998
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    De auteurs van 'Groeien door tevreden klanten' zijn er in geslaagd een goed studieboek op de markt te brengen waarin theorieën zijn opgesteld aan de hand van jarenlang onderzoek.
    recensie
    Organisatiekunde
    18 mei 1998
    Leo Kerklaan
    Het
    recensie
    Personeelsmanagement
    18 mei 1998
    Koos Hafkamp
    3-4 minuten leestijd
    Het komt zelden voor dat een managementboek volledig gewijd is aan emotionele processen in management. 'Werken met EQ' is een meer dan geslaagde poging. Het brengt de onderliggende niet-rationele processen in kaart welke zo bepalend zijn voor succes in management.
    recensie
    Marketing
    18 mei 1998
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    'De klant als kern van de zaak' is een soort ideeënboek geworden. Whiteley en Hessan schudden met het grootste gemak talrijke ideeën, over het centraal stellen van klanten, uit hun mouw.
    recensie
    Organisatiekunde
    18 mei 1998
    Willem Vrakking
    3-4 minuten leestijd
    Kennismanagement is de laatste tijd een van de hot topics in managementland. Juist in een land als het onze, dat in toenemende zich afhankelijk weet van kennis, telt dat extra zwaar. Weggeman heeft met zijn boek 'Kennismanagement' een helder en overzichtelijk beeld gegeven van de 'state of the art' op het gebied van het managen van kennis. Het boek geeft een praktische handleiding en zet tegelijk ook op een aantal punten aan tot verdere overdenking en nader onderzoek. Het is daarmee een boek dat voorlopig gerust als basishandboek kan worden gezien op het terrein van het kennismanagement.
    recensie
    Organisatiekunde
    18 mei 1998
    Stef Oud
    3-4 minuten leestijd
    Tien jaar na het verschijnen van de bestseller 'Kaizen. De sleutel van Japans succesvolle concurrentie', geeft Imai in zijn nieuwste boek getiteld 'Gemba Kaizen' verdere tekst en uitleg over zijn ideeën. Daarnaast geeft hij aansluitend op zijn principes een 21-tal praktijkvoorbeelden. Door de heldere aansluiting tussen theorie en praktijk is dit boek relevant voor managers die op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden en bewezen concepten om organisaties op een effectievere en efficiëntere wijze te laten functioneren.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    18 mei 1998
    Jaap Peters
    3-4 minuten leestijd
    Dit boek oogt voor een jazz-jamsession over creativiteitsmanagement wel erg saai met 200 pagina's zonder plaatjes. De eerste veertig bladzijden bevestigen die mening: 'creativiteit is belangrijk, weet je wel'. Vervolgens vertelt John hoe hij van de openbare 'jungle' middelbare school naar de strenge Riverdale Country School ging.
    recensie
    Strategisch management
    18 mei 1998
    Jeroen Kemperman
    3-4 minuten leestijd
    Nalebuff en Brandenburger hebben een goed boek geschreven. Ze hebben terecht geconstateerd dat er een gebrek is aan managementboeken die speltheorie toegankelijk en praktisch toepasbaar maken. Door een deel van dit gat te vullen in een boek met veel praktijkvoorbeelden, helpen zij macht en afhankelijkheidsrelaties met andere bedrijven te begrijpen en besturen.
    recensie
    Organisatiekunde
    18 mei 1998
    Herman Kuipers
    4-5 minuten leestijd
    Er worden steeds hogere eisen gesteld aan veranderingsprocessen in organisaties. 'Ontwerpen en ontwikkelen van organisaties' probeert de vraag te beantwoorden hoe deze zijn te sturen en te begeleiden.
    recensie
    Marketing
    18 mei 1998
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    'Een klacht, een geschenk uit de hemel' zal hét handboek worden voor die organisaties die een klantvriendelijke cultuur nastreven. Door de heldere schrijfstijl van Barlow en Möller wordt een uitstekend overzicht geboden op het gebied van klachten.
    recensie
    Organisatiekunde
    18 mei 1998
    Soeters
    1-2 minuten leestijd
    In dit boek bundelt de beroemde organisatiekundige Chris Argyris een aantal artikelen waarin het thema van de lerende organisatie centraal staat. Argyris heeft met dit thema een stevige reputatie opgebouwd. Zijn analyses en beschouwingen zijn van grote waarde gebleken om te leren omgaan met de vele paradoxen en dilemma's die verbonden zijn aan lerende organisaties.
    recensie
    Strategisch management
    17 mei 1998
    Kees Visser
    2-3 minuten leestijd
    Nadat de Canadese hoogleraar Henry Mintzberg de managementwereld verrijkte met boeken over wat managers werkelijk doen (1973), organisatiestructuren (1979) en macht in organisaties (1983), was strategische planning aan de beurt om onder de loep te worden genomen. Al in 1979 bestempelde Mintzberg deze term als een oxymoron.
    recensie
    Verandermanagement
    17 mei 1998
    Kees Visser
    Hoewel organisatieverandering al jaren hoog op de managementagenda staat, zien auteurs altijd wel weer een aanleiding om het belang van verandering verder te vergroten. Zo ook Rosabeth Moss Kanter, Barry Stein en Todd Jick bestempelen de jaren '80 in 'De uitdaging van organisatieverandering'. Nu in de jaren '90 alle condities zijn weggevallen die voorheen zorgden voor stabiliteit, vormen het reageren op verandering, en het aanwenden en creëren van verandering, de grootste uitdagingen van het management.
    recensie
    Strategisch management
    17 mei 1998
    Kees Visser
    2-3 minuten leestijd
    Tot op de dag van vandaag heerst er in de academische literatuur een hevig debat over de vraag of strategisch management nut heeft. De Vlaamse auteur Aimé Heene ontwijkt deze vraag door te stellen dat strategisch management noodzakelijk is omdat het de manager zeer expliciet wijst op het waarborgen van de toekomst van de onderneming.
    recensie
    Organisatiekunde
    17 mei 1998
    Kees Visser
    2-3 minuten leestijd
    Om te kunnen voldoen aan de eisen van marktgerichtheid en flexibiliteit zijn de meeste ondernemingen de afgelopen jaren sterk gedecentraliseerd en georganiseerd rond business units (BU's). De voordelen van BU's worden alom erkend, maar dit houdt niet in dat het opdelen van concerns in BU's zonder gevaren is. Een te grote nadruk op de korte termijn en concurrentie tussen BU's onderling zijn twee van die gevaren.
    recensie
    Personeelsmanagement
    17 mei 1998
    Jaap Peters
    3-4 minuten leestijd
    Het is een tik van mij altijd eerst even naar de literatuurlijst te kijken van een nieuw boek. Wat onmiddellijk opvalt aan de literatuurlijst van 'Bouwen aan zelfsturende teams' is dat de schrijver bewust of onbewust volledig voorbij gaat aan het standaard repertoire op dit gebied: de sociotechniek. Des te interessanter want mogelijk worden zelfsturende teams vanuit een totaal nieuwe invalshoek benaderd. 
    recensie
    Algemeen management
    17 mei 1998
    Albert-Jan Thomassen
    3-5 minuten leestijd
    Dankzij de toegenomen aandacht voor het familiebedrijf komt er ook meer literatuur beschikbaar voor de managers en eigenaren van de meest voorkomende ondernemingsvorm in ons land.
    recensie
    Strategisch management
    4 maart 1998
    Willem Vrakking
    3-4 minuten leestijd
    U kent ze natuurlijk wel de 'deliberate en emergent strategies' van Mintzberg en Waters, of de zeven 'survival strategies' van Vesper, of de tien 'archetypes strategieën' van Miller en Friesen, en natuurlijk de drie 'strategy making modes' van Mintzberg, of de vijf 'concurrentiestrategieën' van Porter, of de vier strategieën de bekend staan als de 'Adaptation approach' van Miles en Snow, of de zes 'product-marktstrategieën' van Wissema e.a.
    recensie
    Marketing
    4 maart 1998
    Jeroen Kemperman
    2-3 minuten leestijd
    De adoptie- en diffusietheorie vallen onder de categorie klassieke en solide theorieën die een waardevolle rol kunnen spelen bij het begrijpen van maatschappelijke processen. Vanuit een bedrijfskundig perspectief gaat het hier om de klant-acceptatie (adoptie) en de marktpenetratie (diffusie) van innovaties

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden