OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 921 van 19.534 resultaten
recensie
Organisatiekunde
27 juni 2007
Rob Beltman
4-5 minuten leestijd
Een bepaald gevoel van rust straalt al meteen af van de kaft van het boek 'Meesterlijk organiseren'. Het ademt klasse en degelijkheid en dat is precies wat je mag verwachten van een tijdloos boek dat de visie van de grootste organisatiedenkers bundelt. Dat het onderwerp toch niet zo tijdloos is, blijkt uit het feit dat dit alweer de zesde, geheel herziene druk is.
recensie
Organisatiekunde
27 juni 2007
Rob Beltman
4-5 minuten leestijd
Een bepaald gevoel van rust straalt al meteen af van de kaft van het boek 'Meesterlijk organiseren'. Het ademt klasse en degelijkheid en dat is precies wat je mag verwachten van een tijdloos boek dat de visie van de grootste organisatiedenkers bundelt. Dat het onderwerp toch niet zo tijdloos is, blijkt uit het feit dat dit alweer de zesde, geheel herziene druk is.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 juni 2007
Sebastiaan Aghina
4-6 minuten leestijd
We onderhandelen elke dag, bewust of onbewust, met anderen maar vaak ook met onszelf. 'Als ik dit rapport vandaag afmaak, trakteer ik mezelf op een goed glas wijn. Nee, want ik ga vanavond sporten. Maar als ik dit rapport voor vijven uur klaar heb, dan wordt het in elk geval sushi en dus even geen wijn.' Elke ruil waarbij, al is het maar kort, alternatieven worden gewogen waarna een keuze wordt gemaakt, is een onderhandeling. Al is zojuist de beschreven de interne onderhandeling natuurlijk van een andere orde dan de onderhandelingen tussen externe en interne partijen over de verkoop van de grootste Nederlandse bank, of de onderhandelingen over een vredesakkoord.
recensie
Coaching en trainen
19 juni 2007
Marjan Grootveld
De hoofdredacteur van een krant kijkt niet meer op van een lezer die zijn abonnement opzegt vanwege de foto op de voorpagina. Beelden doen immers iets met mensen. Het aardige is dat ieder mens zijn eigen associaties heeft met een beeld. In het werken met 'visuals' - tweedimensionale beelden - benutten adviseurs, trainers en coaches dit om mensen in beweging te krijgen en ruimte te scheppen voor ontwikkeling en vernieuwing. Doordat visuals een beroep doen op het intuïtieve, creatieve en zintuiglijke van onze rechterhersenhelft, vullen ze talige werkvormen goed aan.
recensie
Algemeen management
19 juni 2007
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Ons werk en onze werkomgeving gaan de komende jaren drastisch veranderen. Dat gebeurt deels vanzelf, als we de technologische ontwikkelingen volgen. Maar nog belangrijker is dat we onze mentaliteit aanpassen. Hier moet nog een grote stap gemaakt worden, zo lezen we in het boek 'Het nieuwe werken' van Dik Bijl. De auteur is werkzaam bij Microsoft en schreef dit boek voor managers om een discussie op gang te brengen.
recensie
Internet en social media
14 juni 2007
Mariska Fennema
Hoe werken zoekmachines? Welke zijn de grootste? Hoe zit het met de navigatie van uw website? Hoe optimaliseert u uw teksten op de site? Hoe kiest u de beste zoekwoorden zodat u de relevantie van uw site verhoogt in de zoekmachines? Hoe zit het met uw zoekvolume en met het zoekvolume van uw concurrenten? Wat levert een online advertentiecampagne u eigenlijk op? Dit is slechts een kleine greep uit de onderwerpen die in het 'Handboek Zoekmachinemarketing' van Keesjan Deelstra aan de orde komen.
recensie
Reclame en verkoop
14 juni 2007
Eric van Arendonk
Mijn eerste echte kennismaking met verkoop was toen ikzelf vertegenwoordiger was. Daarna koos ik voor het marketingvak en zijn verkopers voor mij de belangrijkste collega's geworden. Met velen heb ik nauw samengewerkt. 'De zeven zonden van verkopers', de titel van het boek van Michel Hoetmer, klonk mij bekend in de oren. Eindelijk een aantal noemers waarin menig tekortkoming van verkopers benoemd wordt. Ik wed dat er ook zoiets zal bestaan als de zeven (of meer) zonden van marketeers.
recensie
Strategisch management
14 juni 2007
Eric van Arendonk
3-4 minuten leestijd
Natuurlijk weet ik dat China en India een grotere plaats gaan innemen in het economische verkeer van nu en in de toekomst. Maar Korea, Brazilië en Mexico, dat is nieuw voor mij. Toch is dat de boodschap van het boek 'De nieuwe multinationals' van Antoine van Agtmael. De ondertitel zegt het nog een keer in een paar niet mis te verstane woorden: 'hoe bedrijven uit Brazilië, China, Korea en Mexico de westerse markten overnemen'. Maar nu ik het boek gelezen heb, kan ik deze stelling maar beperkt onderschrijven.
recensie
Verandermanagement
14 juni 2007
Gertjan de Groot
4-6 minuten leestijd
De interventiemethoden die door Jaap Boonstra en Léon de Caluwé met de bundel 'Interveniëren en veranderen' voor een breder publiek toegankelijk gemaakt worden, ontlenen allemaal hun kracht aan interactie.
recensie
Leiderschap
5 juni 2007
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Het vertrek van Marcus Buckingham bij de Gallup-organisatie heeft hem geen windeieren gelegd. Na zijn bestseller 'Weg met alle regels', verscheen vervolgens 'Ontdek je sterke punten' en 'Die ene essentie van leiderschap'. In dit laatste boek maakt Buckingham duidelijk wat het verschil is tussen middelmatige en excellente leidinggevenden. Het boek is goed leesbaar door de enorme rijkdom aan anekdotes en prettige schrijfstijl.
recensie
Leiderschap
5 juni 2007
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
De auteur die wereldberoemd werd met werken als 'Situationeel Leiderschap' en 'The One Minute Manager' heeft nu een verzamelwerk uitgebracht waarin hij het beste van zichzelf van de afgelopen vijfentwintig jaar presenteert. We hebben het dan natuurlijk over Ken Blanchard.
recensie
Organisatiekunde
5 juni 2007
Marjan Grootveld
2-3 minuten leestijd
Vorige week ben ik er weer ingetrapt: onze ondernemingsraad had besloten om een dag samen op cursus te gaan en nu bespraken we de mogelijke cursusonderwerpen. We hebben dus het 'hoe' (een dag cursus, met z'n allen, met externe begeleider) voorrang gegeven boven het 'wat' van onze leerdoelen. Dat zouden we volgens Manon Ruijters moeten omdraaien en daar heeft ze gelijk in.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
1 juni 2007
Sven Laudy
3-5 minuten leestijd
'Vijftig oefeningen die resultaat geven in slechts 15 minuten.' Dat is wat het boek 'Quick Team-building Activities for Busy Managers' van Brian Cole Miller belooft. Dat mag op zijn minst een ambitieuze doelstelling genoemd worden, want niet zelden blijkt teambuilding (het verbeteren van het functioneren van een team) een tijdrovende en bijzonder lastige bezigheid.
recensie
Algemeen management
30 mei 2007
Christiaan Boiten
3-4 minuten leestijd
De ondertitel van het boek 'Freakonomics' doet al vermoeden dat je hier met een niet alledaags boek te maken hebt: 'Een tegendraadse econoom ontdekt de verborgen kant van bijna alles.' Het gaat hier dan om Steven Levitt, hoogleraar economie en winnaar van de John Bates Clark Medal, een prijs die elke twee jaar wordt uitgereikt aan de beste econoom onder de 40 jaar. Samen met de journalist Stephen Dubner schreef hij een ongewoon verhaal over ons dagelijks leven.
recensie
Organisatiekunde
30 mei 2007
Gertjan de Groot
4-6 minuten leestijd
Het barst van de gemeenplaatsen over leren, zoals: leren doe je in een veilige omgeving. Of: voor leren heb je afstand nodig van je dagelijkse werkzaamheden. Of: leren is een cyclisch proces (Kolb). Leren wordt veelal gelijk gesteld met opleiden. Geen van deze clichés staan na lezing van het boek 'Liefde voor leren' nog overeind.
recensie
Leiderschap
30 mei 2007
Vincent Janssen
3-4 minuten leestijd
Veranderen kan en leiderschap is de manier waarop je het doet. Dat is het beeld dat blijft hangen na het lezen van het boek 'Leiderschap bij Verandering' van John Kotter. In dit boek betoogt Kotter dat leiderschap het beslissende verschil kan zijn tussen succes en falen bij verandering. Hij doet dit aan de hand van acht duidelijk uitgewerkte stappen.
recensie
Marketing
30 mei 2007
Yousri Mandour
3-5 minuten leestijd
Met het boek 'De groeimotor' hebben Roland en Rogier van Kralingen wat mij betreft de ultieme poging gedaan om een hedendaagse innovatiebijbel te schrijven. Ze zijn hierbij naar eigen zeggen niet over één nacht ijs gegaan: meer dan zeventig boeken, vierhonderd artikelen, zeventig websites en honderden magazines zijn gedurende achttien maanden bestudeerd.
recensie
Marketing
30 mei 2007
Rob Beltman
4-6 minuten leestijd
Goede service leveren aan klanten is moeilijk. Als die klanten ook nog eens zelf steeds moeilijker worden, omdat ze veeleisender zijn, individualistischer en ongeduldiger, dan is het niet verwonderlijk dat de kloof tussen verwachte en geleverde service steeds verder toeneemt. Robert Kroon neemt in zijn boek 'Wij pikken het niet langer' slechte service onder de loep. Hij beoogt een boek te schrijven voor ondernemers en managers die de service van hun bedrijf willen verbeteren.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
30 mei 2007
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Valt het boek 'Ik ging weg bij Microsoft om de wereld te verbeteren' van John Wood wel onder de categorie managementboeken? Dat was de eerste vraag die ik me stelde toen ik het boek zag. In eerste instantie leek het mij meer een boek ter ontspanning. Nu ik het gelezen heb, kom ik tot de conclusie dat het zeker een managementboek is, alleen de verpakking van de inhoud is anders. Die verpakking lijkt een beetje op de boeken met de titel als 'Doel' van Eli Goldratt of 'Winnen' van Jack Welch. Dit soort boeken staan voor een hoge toegankelijkheid en een verrassende inhoud. Zo ook dit boek van John Wood.
recensie
IT-management / ICT
29 mei 2007
Martin Ortse
1-3 minuten leestijd
Uwe Steinmueller en Jurgen Gulbins beschrijven in 'RAW ongekookt' de kunst van RAW conversie met de huidige RAW-converters, zoals Camera RAW, Rawshooter, Aperture & de onlangs verschenen Lightroom). Elk hoofdstuk is goed samengesteld en behandelt het onderwerp duidelijk.