OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 880 van 19.445 resultaten
recensie
Non-profit
29 september 2008
Teun van Aken
Klimaatverandering, vetzucht en dichtslibbende wegen. Hierover gaat de publicatie 'Maatschappelijke innovatie experimenten', die staat onder redactie van Emma van Sandick en Rob Weterings, beide werkzaam bij TNO. Op basis van een uitvoerige beschrijving van een viertal experimenten schetst het boek de contouren van de aanpak die nodig is om maatschappelijke innovatie experimenten te verwezenlijken. Boeiende literatuur met belangwekkende aanbevelingen.
recensie
Algemeen management
29 september 2008
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Coachen is een term die te pas en te onpas wordt gebruikt. Managers coachen hun medewerkers voor hun persoonlijke ontwikkeling en het verbeteren van de bedrijfsresultaten. Een goede zaak, hoewel de kwaliteit van coaching nog wel eens wat te wensen overlaat, zo blijkt in de praktijk. Tal van boeken zijn verschenen over dit boeiende onderwerp. Het 'HOE-boek voor de coach' van Joost Crasborn en Ellis Buis is een buitengewoon goede aanvulling hierop. Praktijkgerichter dan dit boek is haast niet meer mogelijk. Een bron van inspiratie die aanzet om er direct mee aan de slag te gaan.
recensie
Marketing
29 september 2008
Eric van Arendonk
Marketing heeft een brede scoop; veel ontwikkelingen in de wereld hebben invloed op het marketingvak. Wat is nu werkelijk belangrijk en wat is minder relevant? Hoewel dit voor iedere marketeer natuurlijk anders is, heeft nagenoeg iedere marketeer met enkele grote ontwikkelingen te maken. NIMA heeft drie ontwikkelingen verheven tot extra aandachtpunten en deze verwoord in een zogenaamde 'NIMA Marketingagenda'.
recensie
internet en social media
28 september 2008
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
In het begin van de jaren '90 zag Don Tapscott een verandering in het gedrag van zijn kinderen. Ze begonnen snel de wereld van internet (en daarna de mobiele wereld) op te nemen in hun dagelijkse leven. Hij bestempelde ze als de 'Net Generation', om ze te onderscheiden van hun ouders, 'Generation X', en hun grootouders, de 'Baby Boomers'. Tapscott legde zijn ervaringen en onderzoeksresultaten met jonge 'Netters' vast in het klassieke boek Growing up Digital (uit 1996). Een boek met een boodschap die, zeker voor Nederland, zijn tijd ver vooruit was. Het vervolg, na twaalf jaar, heet: Grownup Digital.
recensie
Organisatiekunde
28 september 2008
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Met Zijn zij gek of ben ik het? hebben Wim van Dinten en Imelda Schouten hun nieuwe, op oriëntaties gebaseerde zienswijze body gegeven.
achtergrond
27 september 2008
Joep Schrijvers
5-7 minuten leestijd
Voor zijn ‘geluksboek’ trekt Joep Schrijvers regelmatig het veld in om de ‘facts & figures’ achter geluk te zoeken. Op dit moment is hij in het Verre Oosten, in Beijing om precies te zijn. Hij is op weg naar Noord-Korea, als 'lid' van een heuse als even omstreden handelsdelegatie. Vanuit de flanken doet hij voor Boekcover rechtstreeks verslag.
recensie
Leiderschap
26 september 2008
Irma Meerlo
Leiders zijn lezers. Althans, volgens Pat Mesiti de auteur van 'Je attitude bepaalt je altitude'. Als enthousiast lezer spreekt deze uitspraak mij aan. Wanneer u dit op uw beurt leest bent u ook goed bezig en dat is een goed gevoel. Leiderschap in de 21e eeuw is een echt inspiratieboek. Het is geschreven in de traditie van dienstbaar leiderschap en geschikt voor iedereen die geïnteresseerd is in het thema leiderschap.
recensie
Strategisch management
26 september 2008
Jasper Thijs
Iedereen die ooit een strategie voor een onderneming heeft mogen uitdenken, opschrijven en implementeren, zal door de titel van dit boek geboeid raken: 'Strategisch ondernemen'. Hoe komt het toch dat het planningsproces vaak zo moeizaam verloopt? Dat mensen zich er soms zo weinig bij betrokken voelen? Dat het plan niet echt gaat leven of altijd maar weer in de la belandt? Veel ondernemers willen hier graag een goed antwoord op horen, hoewel dit boek niet per se voor die ondernemers is geschreven. Hans Krijnen mikt, getuige de wervende tekst op de achterkant van het boek, op een iets jongere doelgroep, namelijk 'hbo-studenten, wo-studenten en aanstaande ondernemers'. Het is dus wellicht meer een introductie in strategische planning dan een boek met praktische tips en trucs voor actiegerichte ondernemers.
nieuws
Internet en social media
26 september 2008
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Internet heeft een nauwelijks te onderschatten invloed op sociale structuren. Dat is de overtuiging van Clay Shirky, internetdenker en professor aan de New York University. De centrale these van zijn onlangs verschenen boek Iedereen: groepsactie is gemakkelijker geworden.
recensie
Leiderschap
26 september 2008
Peter Vermeulen
Er is een toenemende druk om publieke gelden te beheersen en stijgende kosten in de gezondheidszorg te beteugelen. Ook dient de kwaliteit en efficiëntie van de zorg steeds meer verhoogd te worden. Hierdoor volgen ziekenhuizen steeds vaker de strategie om dokters te integreren in de managementstructuur van het ziekenhuis. Yolande Witman stelt met het proefschrift 'De medicus maatgevend' de vraagstukken over het opnemen van dokters in de managementhiërarchie van ziekenhuisorganisaties ter discussie.
recensie
Marketing
25 september 2008
Peter Vermeulen
Stelt u zich voor: Rembrandt van Rijn in de 21e eeuw achter zijn schildersezel, in plaats van in de 17e eeuw. Van Rijn aan de tafel bij Pauw en Witteman, waar hij een toelichting geeft op zijn jongste schilderij. Of Rembrandt die samen met Adje en Paul de Leeuw een schilderijtje maakt voor een nietsvermoedende gast. Wanneer de Leidse kunstschilder in deze tijd zou leven, welke managementgoeroe of coach zou hem dan benaderd hebben? Welke managementboeken had hij dan via Managementboek.nl besteld? Koos de Wilt stelt Rembrandt van Rijn voor als hedendaagse zakenman.
recensie
25 september 2008
Hugo-Jan Ruts
2-3 minuten leestijd
De fabelvorm is populair in managementboekenland. Ook 'The Go-Giver' is er één. De hoofdpersoon leert vijf principes die hem zullen leiden naar groot succes. Hierdoor wordt u aangemoedigd deze wetten toe te passen. Een krachtige booschap die u goed kunt toepassen in het dagelijks leven.
recensie
Algemeen management
25 september 2008
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Het boek Wij weten meer dan ik staat vol met inspirerende voorbeelden van de bijdrage van ‘de massa’ aan het bedrijfsproces. Dit boek is dan ook geschreven door Barry Libert, Jon Spector ‘en duizend anderen’.
interview
Algemeen management
25 september 2008
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
De schrijver en consultant Peter ten Hoopen en FD-redacteur Marleen Janssen Groesbeek namen het initiatief voor ‘Het Grote Creativiteitsonderzoek bij ondernemend Nederland’. Na 859 ingevulde vragenlijsten te hebben verwerkt, trokken zij de conclusie dat bedrijven weliswaar grote behoefte hebben aan creativiteit en innovatie, maar dat zij er alles aan doen om hun medewerkers te blokkeren. In hun boek Oh, wat zijn we creatief! presenteren zij de onderzoeksresultaten en laten zij met veertien korte interviews met creatieve denkers en drie columns zien hoe het ook kan.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 september 2008
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Hoe komt u van confrontatie tot een samenwerking? Een conflict dat u uit wilt vechten, kunt u omvormen tot een probleem dat u kunt oplossen. Confrontaties komt u zowel in uw werkomgeving als in uw privé-leven tegen. William Ury behandelt in 'Onderhandelen met lastige mensen' een strategie om een doorbraak te forceren in onderhandelingen en de barrières in vijf stappen op te lossen. Ury vergelijkt deze stappen met zeilen. Bij zeilen kunt u meestal niet recht op het doel afgaan u dient vaak te laveren om uw bestemming te bereiken. Dit geldt ook voor onderhandelen.
recensie
Algemeen management
24 september 2008
Sandra Barendrecht
'Echte toppers hebben zowel talent als karakter'. Dit citaat uit het boek 'De lerende winnaar' van Toon Gerbrands dekt redelijk de lading van zijn lyrische betoog over een nieuw menstype: 'Altijd onderweg en altijd op zoek naar het betere. Vol met twijfels en daardoor kwetsbaar, maar met de instelling van iemand die ten koste van alles wil slagen.' De auteur beschrijft twaalf ontmoetingen waarin hij zichzelf twijfelend, kwetsbaar en vooral lerend opstelt.
column
Non-profit
24 september 2008
Pierre Pieterse
5-7 minuten leestijd
Als socioloog denk ik wel eens: was ik maar een econoom! Economen zijn een stuk invloedrijker, kunnen beter rekenen en winnen bovendien Nobelprijzen. Wie op 26 mei 2008 de oratie bijwoonde van Bas Jacobs als hoogleraar economie en overheidsfinanciën aan de Erasmus Universiteit, kon politici tegen het lijf lopen uit het gehele links-rechts spectrum, van Wouter Bos tot Mark Rutte en alles er tussen in. Het boek De prijs van gelijkheid, een uitgebreide versie van deze oratie, bevat tal van intimiderende wiskundige formules die ik net als Jacobs’ moeder nog het meest op spijkerschrift vind lijken.
nieuws
Algemeen management
24 september 2008
Joep Schrijvers
4-5 minuten leestijd
Werk: wat is dat? Je moet filosoof zijn om deze vraag te durven stellen. Het is toch duidelijk wat dat is, roept de goegemeente. We weten toch wat werk is!
recensie
Persoonlijke effectiviteit
23 september 2008
Hugo-Jan Ruts
De fabelvorm is populair in managementboekenland. Ook 'The Go-Giver' is er één. De hoofdpersoon leert vijf principes die hem zullen leiden naar groot succes. Hierdoor wordt u aangemoedigd deze wetten toe te passen. Een krachtige booschap die u goed kunt toepassen in het dagelijks leven.
recensie
Organisatiekunde
23 september 2008
Jaap Peters
Als we de ontwikkelingen van de afgelopen jaren overzien, kunnen we ons de vraag stellen of Europese ondernemingen zich - ondanks de onontkoombare Angelsaksische druk - voldoende bewust zijn van de meerwaarde van het Rijnlandse model. Of moeten we gewoon accepteren dat het zijn tijd heeft gehad? 'Rijnland Exit' is al eens in onze kranten verschenen. Met 'Herwaardering van de Rijnlandse principes' levert Rienk Goodijk zijn bijdrage door te pleiten voor een en/en-benadering.