OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 879 van 19.448 resultaten
    nieuws
    Communicatie en media
    8 oktober 2008
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    Uit een totaal van 34 boeken heeft de jury van de PIM Marketing Literatuurprijs twaalf boeken geselecteerd voor een nominatie. Onder de kanshebbers veel boeken over merken en over marketing in het digitale tijdperk. Onderwerpen als CRM of marketingstrategieën zijn minder in zwang. De PIM Marketing Literatuurprijs is een initiatief van het Platform Innovatie in Marketing dat zich ten doel heeft gesteld vernieuwing in het Nederlandse vakgebied te stimuleren en goede publicaties onder de aandacht van marketeers en andere geïnteresseerden te brengen.
    recensie
    Coaching en trainen
    7 oktober 2008
    Sven Laudy
    'Coaching in perspectief', de eerste aflevering van 'De Coachingbox', biedt een overzicht van het vakgebied zoals zich dat de vorige eeuw tot nu heeft ontwikkeld. Daarnaast worden de verschillen aangegeven met andere begeleidingsvormen, zoals 'mentoring' en 'counseling'. Vier kritieke succesfactoren van coaching komen aan bod; deze komen in elke aflevering weer terug. Ten slotte wordt een competentieprofiel voor de coach besproken. Hiermee biedt het een goede basis voor de volgende afleveringen.
    achtergrond
    Algemeen management
    7 oktober 2008
    Joep Schrijvers
    4-6 minuten leestijd
    Voor zijn ‘geluksboek’ trekt Joep Schrijvers regelmatig het veld in om de ‘facts & figures’ achter geluk te zoeken. Op dit moment is hij in Pyongjang, de hoofdstad van Noord-Korea, als 'lid' van een heuse als even omstreden handelsdelegatie. Vanuit de flanken doet hij voor Boekcover rechtstreeks verslag.
    column
    7 oktober 2008
    Pierre Pieterse
    3-5 minuten leestijd
    Niet alles is rationeel in organisaties. De vlag dekt lang niet altijd de lading. Sommige onderwerpen zijn onbespreekbaar. Seks bijvoorbeeld.
    recensie
    Marketing
    6 oktober 2008
    Hugo-Jan Ruts
    U heeft een goed product, maar de klanten nemen het niet al te gretig af. Hoe zorgt u dat klanten u weten te vinden? Hier is veel over geschreven, maar dit boek van Willem Nooij, 'De weg naar succes', heeft een andere aanpak. De auteur beschrijft de ontwikkeling van zijn marketing & sales afdeling. De praktijk van alle dag; vooral voor marketeers bij kleine organisaties. Een praktijkschets als routeboek dus.
    recensie
    Psychologie
    6 oktober 2008
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    Het boek Psychologie op de werkvloer van Dominique Haijtema confronteert ons op een prettig nuchtere manier met onze dagelijkse gedragingen in de werksituatie. Met op de achtergrond altijd de vraag: 'Wil je oorzaak zijn of gevolg?'
    nieuws
    6 oktober 2008
    Dick Pels
    3-4 minuten leestijd
    ‘Er is een groot verschil tussen zinnige en zuinige dienstverlening. De zuinigheid staat tegenwoordig voorop, in financieel opzicht, maar ook qua maatschappelijke waardering. Die volgorde moeten we omkeren.’ Zo besloot hoogleraar Maatschappelijke Bestuurskunde Gabriël van den Brink de werkconferentie over ‘Publieke Beroepstrots’ die op 1 oktober j.l. in Den Haag werd gehouden.
    interview
    Organisatiekunde
    6 oktober 2008
    Paul Groothengel
    4-6 minuten leestijd
    Wát een vooringenomen kwast. Wát een bralaap-met-oogkleppen-op. Bij anderen herkennen we de patronen moeiteloos. De eerste indruk telt, dus een oordeel is makkelijk geveld. Maar als het over onszelf gaat, gaat die patroonherkenning opeens een stuk minder makkelijk.
    column
    3 oktober 2008
    Michel Hoetmer
    1-2 minuten leestijd
    Toegegeven, na al het nieuws over de rampspoed op de financiële markten is dit nieuwsfeit vergelijkbaar met een mug die in ergens in de Sahara door een bedoeïen wordt doodgemept. Maar toch kreeg het heel wat aandacht. Waar ik het over heb? Die arme Frits Spits die zo vreselijk onheus is bejegend door publiekslieveling Matthijs van Nieuwkerk.
    recensie
    Marketing
    3 oktober 2008
    John Daamen
    4-5 minuten leestijd
    Wie wil dat nu niet, hogere prijzen en meer winst! In 'Een hogere prijs is pure winst' stimuleert Jos Burgers ons om met dit principe aan de slag te gaan. Is het inderdaad zo eenvoudig als de titel doet vermoeden, of komt er meer bij kijken? Er is in ieder geval lef nodig om de vele do's in praktijk te brengen. O ja, houdt u er alvast maar rekening mee, u dient ook een aantal zaken af te leren.
    recensie
    Leiderschap
    3 oktober 2008
    Friso van Abbema
    4-5 minuten leestijd
    'Organizational culture and leadership' van Edgar H. Schein is als 'third edition' in 2004 uitgebracht. Dit klassieke werk beschrijft de veelvormigheid van het fenomeen dat we cultuur noemen. Het betoog van Schein is dat de cultuur en leiderschap van een organisatie twee zijden van dezelfde medaille zijn. Hij benoemt als kerntaak van leiders dat ze de cultuur van hun organisatie begrijpen, benutten en zo nodig veranderen.
    nieuws
    Strategisch management
    3 oktober 2008
    Hans van der Klis
    1-2 minuten leestijd
    Het innovatieplatform heeft stevige ambities. Premier Jan-Peter Balkenende maakte bekend dat Nederland op dit moment ergens tussen de tiende en twaalfde plaats schommelt op de lijst van meest innoverende economieën, maar dat een plaats bij de beste vijf tot de mogelijkheden behoort. Voormalig secretaris Frans Nauta van het Innovatieplatform is somberder: over drie weken verschijnt van zijn hand een boek, Het innovatieplatform, dat in het teken staat van ‘gesmoord enthousiasme, gemiste kansen, poldercultuur en innoveren in het centrum van de macht’.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 oktober 2008
    Ilja Jacobs
    2-3 minuten leestijd
    'PresentatieZen' is een boek dat niet gemaakt is om te beschrijven in woorden. Het boek van Garr Reynolds overtuigt u van een nieuwe manier van presenteren door voorbeelden te laten zien van hoe het anders kan. Geen PowerPoints vol met dotjes tekst, maar een verhaal ondersteund door beeldmateriaal. 
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 oktober 2008
    Peter Vermeulen
    Uitblinken in uw vakgebied én meer plezier in uw leven? Jan Maas en Roger Leenders bieden in 'Persoonlijk excelleren' hulpmiddelen om een heldere visie voor uw loopbaanplanning op te stellen. Maar ook om duidelijke keuzen te maken wanneer zaken in uw loopbaanplanning anders lopen. Zij begeleiden u vervolgens om koers te zetten naar een excellente levensinvulling.
    achtergrond
    Economie
    2 oktober 2008
    Steven de Jong
    7-10 minuten leestijd
    Kapitalisme heeft het communisme overwonnen. De vrije markt kon het zonder sturende staat. Maar net als de ijsberen op de Noordpool heeft elk model een natuurlijke vijand nodig. Anders vreet het zichzelf op.
    recensie
    Verandermanagement
    2 oktober 2008
    Rob Hartgers
    3-4 minuten leestijd
    Zonder urgentie komen succesvolle veranderingen niet van de grond, betoogt John Kotter. In zijn nieuwe boek waarschuwt hij voor zelfgenoegzaamheid en ‘NeeNees’, de vijanden van urgentie.
    recensie
    Algemeen management
    30 september 2008
    Pierre Pieterse
    7-10 minuten leestijd
    In 2004 werd het boek De emotiemarkt uitgeroepen tot managementboek van het jaar. En dat maakt een boek al bijna tot een ‘klassieker’. In dit boek beschrijft journalist Suzanne Piët de huidige en volgende fase van de beleveniseconomie, volgend op de fun-industrie. Haar voorspellingen gaan bijvoorbeeld over het belang van emoties en het idee van de maakbaarheid van het menselijk geluk; over trends op het gebied van marketing; over de groeiende beeldcultuur en ons besef van goed en kwaad; over het verlangen naar echtheid; en over de noodzaak van zin maken en zin geven. Even terugkijken in de glazen bol.
    recensie
    Algemeen management
    30 september 2008
    John Daamen
    Martin Simon maakt ons in 'Spiegelen met de top' deelgenoot van zijn inzichten en van de ervaringen die hij als strategisch managementadviseur opdeed tijdens het spiegelen met de top. Simon promoveerde in 1989 op een, zoals hij aangeeft, nieuwe managementvisie. In de kern blijkt dit boek te gaan om het maken van een beperkt aantal strategische maar wel cruciale keuzes voor organisaties, zowel profit als non-profit. Dit blijkt in de praktijk lastiger dan het klinkt en wellicht dat hier het adagium geldt: doe niet zo moeilijk, hou het zo eenvoudig mogelijk!
    recensie
    Internet en social media
    30 september 2008
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    Hoe veranderen digitale netwerken onze contacten, samenwerking en organisaties? Een antwoord op deze vraag is de belofte die 'Iedereen' op de omslag doet. Wanneer een individu zijn netwerkcontacten raadpleegt en die raadplegen op hun beurt ook hun contact en zo verder, gaat het razendsnel. Je krijgt dan de combinatie van een olievlekwerking en een lopend vuurtje. Clay Shirky beschrijft niet alleen de techniek van het inzetten van digitale netwerken, maar ook de verrassende mogelijkheden ervan.
    nieuws
    Algemeen management
    30 september 2008
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    De wandelgangen weten al wie ‘Dé bank’ gaat overnemen van Fortis: Rijkman Groenink. De financiering is geen probleem, zijn afscheidsbonus is voldoende. Aldus de welingelichte bronnen Fokke & Sukke in het NRC. Inderdaad grappig omdat het zo treurig is. Is dit scenario ook zo grappig voor Jeroen Smit, auteur van het boek De prooi (over de deconfiture van ABN AMRO) dat 30 oktober verschijnt? De drukpers loopt zich warm, terwijl de apotheose zich aan het voltrekken is.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden